Vad glad man blir att man har en Honda

ENBART för motorrelaterade topics
slice
Användare
Användare
Inlägg: 129
Blev medlem: 28 juli 2008, 19:34
Bil: CRX 138Hk
Namn: Daniel Vasterlund

19 juli 2011, 13:26

Jag tankar alltid v-power i crxen för att jag ställt fram tändning mm. lite dyrare, sen kör jag mycket stadstrafik och väldigt blyfotad annars :) känns det igen?

Men ändå så blir jag så glad när jag tankar, ligger på snitt på ca 0.62 liter milen. Småtrimmad motor.

Skulle bara dela med mig :)
Användarvisningsbild
JDM-Junior
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 924
Blev medlem: 23 januari 2009, 16:25
Bil: CW EP3
Namn: Aldin Kuric
Ort: Helsingborg

20 juli 2011, 16:39

En av väldigt många nöjen med att köra Honda! :)
JDM - all day, every day
Användarvisningsbild
Cess
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 846
Blev medlem: 3 juni 2010, 08:42
Bil: rollerblades:(
Namn: Ceasar Göksu
Ort: Södertälje

20 juli 2011, 23:15

ja har fetaste smilet när ja tankar min s2000 supercharged e85 350 kr fulltank..kör offtast lugnt med den o då håller man förbrukningen vid 1 liter milen:D
Honda S2000 Expert
Användarvisningsbild
mwahlgren
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 29
Blev medlem: 10 februari 2011, 12:12
Bil: CTR -04
Namn: Michael Wahlgren

20 juli 2011, 23:28

Och min CTR drar nästan alltid under litern, även om man rastar den redigt :)
Michael Wahlgren

Honda Civic TYPE R -04
Volvo V40 T4 Trophy -03 såld!
Honda Civic 1.6 VTI -00 såld!
Honda Civic 1.4 -96 såld!
Sammy Lundin
Användare
Användare
Inlägg: 62
Blev medlem: 22 augusti 2006, 15:07
Bil: Civic Type R Championship White
Namn: Sammy Lundin

29 juli 2011, 20:36

körde min förra tank på 0.69l/mil (ctr cw -10) men det kan man ju lätt dubbla om man vill =)

men å andra sidan är det ju inte så konstigt för honda ctr är ju inte direkt någon bil med fart i heller. så klart att det ska gå snålt.
www.streetpower.se är billigast på allt!

www.garaget.org/M3Bullen
Tahiti
Användare
Användare
Inlägg: 219
Blev medlem: 14 augusti 2008, 17:41

30 juli 2011, 23:43

Jag är lite missnöjd. Körde med min Accord kombi 2.4 exe 55 mil landsväg, motorväg 90% av tiden i ca 110, (aldrig över 120 och inte en enda omkörning) och fick ut 0.78. Tycker det är dåligt. Faktiskt. Stenhårda däck, nytt luftfilter, nya bromsar med absolut noll anliggning. Ja, hyfsat lastad men ändå. Kryper jag över 120 drar den 0.85-0.9 direkt. Utan farthållare kan man säkert slipa några hundradelar men det är det inte värt.
Missförstå mig inte, jag älskar bilen, den är en dröm att köra och man kliver ur totalt utvilad, men den drar för mycket. Man skäms ju nästan gentemot Volvo-raggarna.
Några Hondatastyle insugspackningar kvar. B18, K20, D16. Volvo B23. Nissan SR20DET
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7966
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times
Kontakt:

31 juli 2011, 05:42

Vad är rimligt anser du av en 2.4L motor på 190hk i en 1500kg bil att dra?
Martin Scotte
Subaru Forester -20
S2000 -01
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
David Lundin
Master
Master
Inlägg: 1676
Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
Namn: David Lundin
Ort: Värnamo

31 juli 2011, 10:57

Beroende på väg så kan nog farthållare göra betydligt mer än "några hundradelar" för övrigt.
Johan Östensson
Användare
Användare
Inlägg: 100
Blev medlem: 11 juli 2007, 18:51
Namn: Johan Ostensson
Ort: Linköping

31 juli 2011, 12:38

Tahiti skrev:Jag är lite missnöjd. Körde med min Accord kombi 2.4 exe 55 mil landsväg, motorväg 90% av tiden i ca 110, (aldrig över 120 och inte en enda omkörning) och fick ut 0.78. Tycker det är dåligt. Faktiskt. Stenhårda däck, nytt luftfilter, nya bromsar med absolut noll anliggning. Ja, hyfsat lastad men ändå. Kryper jag över 120 drar den 0.85-0.9 direkt. Utan farthållare kan man säkert slipa några hundradelar men det är det inte värt.
Missförstå mig inte, jag älskar bilen, den är en dröm att köra och man kliver ur totalt utvilad, men den drar för mycket. Man skäms ju nästan gentemot Volvo-raggarna.
Mystiskt. Jag brukar ligga på 0.75 vid semestertrippar, då även i motorvägsfart++. Automat, dessutom (1700+ kg). Fast jag tror nästan automaten varvar mindre på femman än vad den manuella gör på sexan? Och så är det ju lockup på femman, så man "förlorar" ju inget då jämfört med manuell, om det funkar som det ska. Ligger uppåt litern blandat, dock.
Tahiti
Användare
Användare
Inlägg: 219
Blev medlem: 14 augusti 2008, 17:41

31 juli 2011, 23:03

Johan Östensson skrev:
Tahiti skrev:Jag är lite missnöjd. Körde med min Accord kombi 2.4 exe 55 mil landsväg, motorväg 90% av tiden i ca 110, (aldrig över 120 och inte en enda omkörning) och fick ut 0.78. Tycker det är dåligt. Faktiskt. Stenhårda däck, nytt luftfilter, nya bromsar med absolut noll anliggning. Ja, hyfsat lastad men ändå. Kryper jag över 120 drar den 0.85-0.9 direkt. Utan farthållare kan man säkert slipa några hundradelar men det är det inte värt.
Missförstå mig inte, jag älskar bilen, den är en dröm att köra och man kliver ur totalt utvilad, men den drar för mycket. Man skäms ju nästan gentemot Volvo-raggarna.
Mystiskt. Jag brukar ligga på 0.75 vid semestertrippar, då även i motorvägsfart++. Automat, dessutom (1700+ kg). Fast jag tror nästan automaten varvar mindre på femman än vad den manuella gör på sexan? Och så är det ju lockup på femman, så man "förlorar" ju inget då jämfört med manuell, om det funkar som det ska. Ligger uppåt litern blandat, dock.
Blandat ligger jag på 0.9-0.95 vilket jag tycker är okej. Däremot tycker jag nog att den borde dra mindre på landsväg i 100-110. Men ja, den varvar väl mycket för att vara sexväxlad, det tycker jag. Samtidigt är det ju ett av problemen att den är stendöd under 3500rpm så man trycker i soppa i onödan.

Jag har provat att köra långresor utan farthållaren då jag är medveten om att det drar mer, men detta var rekordet då jag höll ner hastigheten till under 115 hela vägen. Av gammal vana brukar jag koppla ur den när det blir backigt då bilen får kämpa för mycket i uppförs och man inte utnyttjar utförsluten ordentligt.

På vägen hem momsade jag förövrigt på rejält och låg på ganska hårt hela vägen. Då drog den 0.88, vilket jag tycker är helt okej med tanke på den ganska ryckiga körstilen som automatiskt blir då kreti o pleti ska svänga ut i vänsterfilen hela tiden för att köra om långtradaren som ligger 500meter längre bort.

Jag anser förövrigt att det är rimligt att en Honda med en så pass avancerad 2.4l motor inte ska dra 1dl mer per mil än en Volvo med samma storlek på motorn när man rullar i 110. Lite gnällig är jag, men man blir lätt det på ålderns höst.
Några Hondatastyle insugspackningar kvar. B18, K20, D16. Volvo B23. Nissan SR20DET
Användarvisningsbild
David Lundin
Master
Master
Inlägg: 1676
Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
Namn: David Lundin
Ort: Värnamo

31 juli 2011, 23:36

Tahiti skrev:Jag har provat att köra långresor utan farthållaren då jag är medveten om att det drar mer, men detta var rekordet då jag höll ner hastigheten till under 115 hela vägen. Av gammal vana brukar jag koppla ur den när det blir backigt då bilen får kämpa för mycket i uppförs och man inte utnyttjar utförsluten ordentligt.
Ah ok, då blir nog inte skillnaden med/utan så stor, backar är ju som sagt en stor del av problemet med farthållaren och förbrukning.
Jag anser förövrigt att det är rimligt att en Honda med en så pass avancerad 2.4l motor inte ska dra 1dl mer per mil än en Volvo med samma storlek på motorn när man rullar i 110. Lite gnällig är jag, men man blir lätt det på ålderns höst.
Man får inte glömma att motorn börjar bli lite gammal, är det samma historia med en jämntung Volvo med motsvarande effekt från 10 år tillbaka? Hoppas de kan hitta lite mer från den, det är ju jäkligt trevliga motorer annars! K24an som satt i nya Civic Si skulle väl ha sänkt förbrukning och utsläpp iaf har jag för mig? Hybrid och snåldiesel är ju trevligt, men jag tror inte marknaden för motorstarka bensinare är HELT död än...
Användarvisningsbild
Arson
Användare
Användare
Inlägg: 265
Blev medlem: 25 juli 2004, 03:42
Bil: Civic FK2 2016
Namn: Mattias Aronsson
Ort: Vallentuna
Been thanked: 1 time
Kontakt:

1 augusti 2011, 22:14

Körde 50 mil med S2000 igår. Hade en förbrukning på 0,72 l/mil och då en marschfart på c:a 125-130 km/h och lite stadskörning.
//Mattias Aronsson
Andreas79
Master
Master
Inlägg: 2448
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:47
Bil: Honda Accord Coupé V6 3.0
Namn: Andreas Jönsson
Ort: Ystad

3 augusti 2011, 01:57

67 mil på en tank med Civicen. Är nöjd med hur långt jag kan köra med min Civic EK3 från 1996 och snart 33.000 mil på mätaren och med de modsen jag gjort med bilen: Blandad körning och strax över 40 liters tank inkl. reserven: 67 mil blandad körning (670 km) Den drar fortfarande lite bensin :) vilket jag är glad för, och drar alltid lite olja dessutom med, vilket är gött = )
www.FotografAndreas.se
^ Foto från bilträffar ©Andreas Jönsson
Medlem i Hondaklubben #909 简体中文版
E-post: info@fotografandreas.se | Mobil: 0708 - 76 17 44
and1
Lärd
Lärd
Inlägg: 1098
Blev medlem: 10 februari 2006, 22:43
Bil: Civic VT
Namn: Cuong Nguyen
Ort: Ängelholm

3 augusti 2011, 08:12

Dvs tanka olja, fylla på bensin? :P
Honda ATS-06
Honda Civic -92
Skriv svar