Sida 1 av 3

B18C4 känns slö?

Postat: 1 september 2013, 09:09
av maick84
Hej alla honda lovers :-)
Igårkväll va jag på street race och körde mot en helt original honda eg 1, 5 vtec,
Och fick nästan rast? WTF?????
Jag tog honom när VTECen kickade in men innan dess körde vi jämt????

Och jag har totalt rensat karossen från dörrarna och bak.
race stolar och fyrpunktbälte?
Mina modifieringar som jag har (som dom flesta redan vet)
Chippat och mappad P30 ecu (mappad av JIM_H)
Valkuk i kolfiber
Ställbara kamdrev.

E det nått fel på min spis?
E den slutkörd?
Eller gick bara hans 1, 5 JÄVLIGT BRA?
just nu är man lite besviken :-(

Mvh maick

Re: B18C4 känns slö?

Postat: 1 september 2013, 11:47
av and1
Är hans en Eg5? dsv 1,6 sohc vtec?

Re: B18C4 känns slö?

Postat: 1 september 2013, 11:48
av Mordiiax
Brukar oftast vara förarrelaterat :P Farmorsväxlade du och inte dubbelkopplade som du skulle? Måste jag ringa galne vetenskapsmannen och byta ut kolvringarna du bränt?

Re: B18C4 känns slö?

Postat: 1 september 2013, 12:13
av maick84
And1 nej eg 4 som min!?
Mordiax: va???? Jag hängde inte med där riktigt?

Mvh

Re: B18C4 känns slö?

Postat: 1 september 2013, 12:20
av Mordiiax

Re: B18C4 känns slö?

Postat: 1 september 2013, 12:24
av maick84
Jätte roligt mordiax men det va liksom inte det svaret jag sökte eller????
Om man lägger en B18C4 i sin honda förväntar man sig inte att en vanlig honda ska hänga på en som dessutom har full inredning

Re: B18C4 känns slö?

Postat: 1 september 2013, 12:29
av Mordiiax
Du bör ha någonstans i krokarna runt 200hk och han ska ha runt 95hk. Körde ni en sprint 0-100 och du har en lite taskig låda med seg utväxling och 1.5an har en hurtigare sådan så kanske det gick jämnt.
Du får nog speca upp lite mer kring omständigheterna.
Längd på racet? Stillastående start? Växellådor? Var 1.5an helt original? Någon du känner? Spanade du under huven på den? Däck? Förarerfarenhet?

Du listar väldigt lite saker och vi ska analysera varför du nästan fick däng. Jag vet inte riktigt vad du har för sorts civic heller. EG karosser båda två?

Om man antar att du har 100hk mer samt lättare bil då ni båda har EG och rejsar 201m så ska du vinna med lätthet. Men känns inte som om det är hela sanningen. Om det nu inte är förarrelaterat som sagt. Det är en faktor som inte ska underskattas. Ett annat ungefärligt citat från Tokyo Drift är "grattis, du kan läsa instruktionsboken". Bara för att specsen på bilen säger en sak betyder det inte att bilen går lika fort när du kör.

Re: B18C4 känns slö?

Postat: 1 september 2013, 12:34
av maick84
Okej NU pratar vi samma språk :-)
Ja hans är helt original med 27000 mil på mätaren
Ja jag känner honom den e helt original som sagt
Längd på bana 201 meter ca!
Jag har lunch kontroll som peakar vid 4, 500varv ca
Jag har y21 låda!

Re: B18C4 känns slö?

Postat: 1 september 2013, 12:40
av maick84
Okej naj jag förstår såklart att det även kan vara förarrelarerat
Men ärligt? Jag gav verkligen allt jag hade och jag vann INTE med lätthet? :/
Jag drog honom först när vtec kickade in?

Re: B18C4 känns slö?

Postat: 1 september 2013, 12:41
av Mordiiax
Det är ju inga monsterbilar innan vtec kickar in om man säger så. Gäller att inte hamna under det. Du skriver att du tog han när vtec gick in men spakar du rätt så är det bara en väldigt kort bit.
Rejsa med din kompis i ett flygande race från 120 till 200 så får du se utgången när det handlar om pulver och inte utväxling och marginaler i växlingen :)

EDIT: Vtecingång på ~5500rpm kanske? Du borde sprutta upp i det omedelbart om du ligger på launch controllen på ettan och sen skicka tvåan med full kontakt inom vtecområdet. Bara ut och träna starter :)

Re: B18C4 känns slö?

Postat: 1 september 2013, 12:46
av maick84
Jaja du har helt rätt där mordiax: efter 120 och uppåt har han absolut inte en chans!
Men jag trodde ju trots allt att skulle ta honom lätt! Men borde kanske ändra lunch kontrollen så den gå in vid högre varv?
Eftersom vtec kickar in nu vid 5, 5
Och launchen stannar vid 4, 5/5 ungefär

Re: B18C4 känns slö?

Postat: 1 september 2013, 12:54
av Mordiiax
Har du launchen senare så kommer du troligen bara att spinna bort dig. Du kommer kliva av med hjulspinn ändå och snabbt komma in på vtecområdet.
Du har som sagt mycket mer pulver än din motrejsare men samma grepp gissar jag. Vad har du för däcksdimensioner och däck? Vad har 1.5an?
Tänk på att du inte har diffbroms så din effektvinst äts lätt upp.
"Power is nothing without control" - Skaffa en S80 låda ;)

Re: B18C4 känns slö?

Postat: 1 september 2013, 13:01
av maick84
Vi bägge kör på 13" plåtfälgar!
Jo jag förstår? Men jag har ändå svårt att smälta att hängde på så lätt?
Med tanke på den summan man har lagt på swappet?
Han min kompis gav mindre för hela hans bil än vad köpte vxl och drivaxlar för :/
Det e bull!

Re: B18C4 känns slö?

Postat: 1 september 2013, 13:02
av Mordiiax
Hur hade du det med hjulspinn?
Och däcksbredd?

Re: B18C4 känns slö?

Postat: 1 september 2013, 13:13
av maick84
nej ingen hjulspinn jag har fäste direkt med launch! tror demensionen e den vanliga 185/70/13??
glömde skriva att jag kör med katt och 2 ljuddämpare! en vanlig "mellan" dämpare och en tein japsdämpare som slutdämpare!
han har iofs catback


mvh

Re: B18C4 känns slö?

Postat: 1 september 2013, 13:21
av Mordiiax
Dags att visa bänkpapper om du menar att du har fäste med dom sulorna utan diffbroms när du dumpar kopplingen på 4500rpm :?

Här på 0:30 kan man se min bil till höger med 175/XX-14, S9B låda och B16A2 på lågt startvarv. Spinner och spinner. Omappad.

Re: B18C4 känns slö?

Postat: 1 september 2013, 13:42
av maick84
jag ska ut och köra en runda strax ska kollar launchen och se om jag har hjulspinn när jag drar iväg!
återkommer i ärendet lite senare!
annars känns det som att jag får kontakta JIM_H igen så han kan bänka den till mig!

mvh

Re: B18C4 känns slö?

Postat: 1 september 2013, 13:42
av Mordiiax
Har du inte mappat på bänk?

Re: B18C4 känns slö?

Postat: 1 september 2013, 13:47
av maick84
nej! ecu och chip som jag fick med till motorn va färdigtmappad!
JIM_H har inte mappat den utan "kollat" så allt såg bra ut och sänkt VTECen till 5,300 rpm samt lagt in launch o "shiftligth"


mvh

Re: B18C4 känns slö?

Postat: 1 september 2013, 13:57
av Mordiiax
I see.
Du har säkert en smart telefon som alla andra. Ställ upp den och filma när du gör en start så får vi se hur det ser ut och kan säkert komma med lite tips :)

Re: B18C4 känns slö?

Postat: 1 september 2013, 14:06
av maick84
visst ABSOLUT :) jag fixar det i eftermiddag :) tack för hjälpen än så länge hörs sen :)

mvh

Re: B18C4 känns slö?

Postat: 1 september 2013, 16:01
av iSixx87
Väldigt komisk tråd detta..

Jag är lite förundrad över hur du kan ha byggt en bil själv, men inte har koll på om det spinner på 1an vid stillastående start..?

Va det första gången du körde med bilen på detta racet?

Och höjer du launch controlen så kommer du garanterat bara spinna bort dig.. launch control när man inte kör på strippen med drag slicks är ju bara idiotiskt.. Du ska dumpa kopplingen på typ 2500-3000 rpm..

Om motorn nu är frisk vill säga, men det känns konstigt att du inte skulle känna det själv.. Du känner ju om bilen har 200hk hemma eller 150hk rätt lätt kan jag tycka..

Re: B18C4 känns slö?

Postat: 1 september 2013, 18:15
av Brox
Du kanske kommer ta starten om du skippar lunch emellan :) haha sorry var bara tvungen ;)

Re: B18C4 känns slö?

Postat: 1 september 2013, 18:34
av maick84
Brox haha ja okej jag bjuder på den :-)

Ja det va första gången jag raceade med bilen igår!
Svårt att veta när man inte vet hur det ska kännas?
ja launchen ligger på ungefär 4,500 men jag va så exalterat igår så jag kommer faktiskt inte ihåg om jag spann eller ej!
men skit samma vi får reda på det strax :)
Mvh

Re: B18C4 känns slö?

Postat: 1 september 2013, 18:42
av Mordiiax
Får vi se någon film på start? :)

Re: B18C4 känns slö?

Postat: 1 september 2013, 18:45
av maick84
Mordiax japp absolut kommer upp strax ska bara käka upp :-)

Re: B18C4 känns slö?

Postat: 1 september 2013, 21:26
av Malkolm
En d15 väger mindre än b18. En VEi med annat avgas och helst med annat grenrör är faktiskt kvick på 1-2:an då den har fullt fäste och maxvrid redan vid 3000rpm. Gör ju drygt 100kmh på 2:an och "slöa" bilar brukar gå imål runt 120kmh på 201m.

Har ni båda samma däck så har han fullt fäste och du har knappt nått fäste alls. Stillastående starter handlar bara om fäste och startteknik.

Men vi vill se film nu!! Har du ätit färdig än?? :mrgreen:

Re: B18C4 känns slö?

Postat: 1 september 2013, 21:35
av Mordiiax
Skulle tro att Maick lagar en Crème Brûlée med tanke på tiden det tar :D

Ja, jag googlade hur fan det stavas :P

Re: B18C4 känns slö?

Postat: 1 september 2013, 21:53
av Bullet---
Låter som att det helt och hållet är relaterat till grepp och att han kör 185-13. När jag körde D16 så fick jag noll grepp med den dimensionen på däck och då kör han ändå en b18. Som sagt tappar man en hel del i starten om man inte får ner effekten och då kan motorsvagare bilar dra nytta av det.

Re: B18C4 känns slö?

Postat: 1 september 2013, 23:15
av maick84
SORRY grabbar det började regna i lilla skurup alltså inte så bra att göra en film om grepp då :-D
Jag återkommer igen imorgon eftermiddag med film om det e torrt väglag

Mvh