Frågor angående diffen på S2000

ENBART för motorrelaterade topics
Användarvisningsbild
Barton
Användare
Användare
Inlägg: 55
Blev medlem: 11 mars 2007, 19:56
Bil: Honda S2000
Namn: Niklas Karlsson
Ort: Österbymo

29 mars 2014, 09:14

Hej.

Har precis skaffat en S2000, har lite funderingar kring diffens funktion.
Skulle vara trevligt om någon väldigt kunnig kring detta ville pm:a mig sitt telefonnummer.
Så ringer jag under dagen.
Lite lättare att förklara på telefon.

Tack på förhand!
Honda prelude 2,3i
Honda integra type R
Honda Accord -98
_____________________
Honda S2000 -01
Opel Vectra GTS -04
Användarvisningsbild
Barton
Användare
Användare
Inlägg: 55
Blev medlem: 11 mars 2007, 19:56
Bil: Honda S2000
Namn: Niklas Karlsson
Ort: Österbymo

30 mars 2014, 10:24

Too late!
Honda prelude 2,3i
Honda integra type R
Honda Accord -98
_____________________
Honda S2000 -01
Opel Vectra GTS -04
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen
Inlägg: 5007
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: S2000 -05
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 17 times
Been thanked: 26 times

30 mars 2014, 12:13

Vad var frågan?
Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
Användarvisningsbild
emre114
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 304
Blev medlem: 15 augusti 2013, 13:58
Bil: S2000
Namn: Emre Sen
Ort: västerås

30 mars 2014, 21:35

ja! vad var frågan, jag har läst på som en dåre om diffarna på dessa under hösten...
Användarvisningsbild
Barton
Användare
Användare
Inlägg: 55
Blev medlem: 11 mars 2007, 19:56
Bil: Honda S2000
Namn: Niklas Karlsson
Ort: Österbymo

1 april 2014, 21:14

Nä, ja har ett knackande ljud när ja kör i krypfart på ettan och svänger höger.
Har lokaliserat de till vänster fram. Så de är något annat problem...
Upptäckte även senare att det högg lite i bromspedalen när knakandet uppstår.
Var lite snabb att fråga :)
Ska till verkstad med lyft å kika lite.

Nu när vi ändå diskuterar, kan diffen ge ifrån sig något ljud normalt?
Kan va bra att veta om de händer i framtiden, så man slipper skita på sig!

Nu passar denna tråden bättre under teknik, flytta gärna!
Honda prelude 2,3i
Honda integra type R
Honda Accord -98
_____________________
Honda S2000 -01
Opel Vectra GTS -04
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen
Inlägg: 5007
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: S2000 -05
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 17 times
Been thanked: 26 times

1 april 2014, 23:10

V-mönstrade däck (framför allt R888) kan ge skrämmande vinande ljud i olika hastigheter. Jag hade/har ett sjukt läskigt vinande ljud vid exakt 62kmh :P dock endast med mina R888.
Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
Eisenhut
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 1859
Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Ort: Malmö

1 april 2014, 23:13

Är bilen sänkt? Du kan testa att byta sida på axlarna och samtidigt montera drivaxelspacers.
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen
Inlägg: 5007
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: S2000 -05
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 17 times
Been thanked: 26 times

2 april 2014, 11:31

Man behöver inte göra både och Eisenhut. Det räcker med att byta sida på de inre kopparna eller att montera spacers.
Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
Användarvisningsbild
Regge
Lärd
Lärd
Inlägg: 1027
Blev medlem: 13 juni 2004, 17:00
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell
Ort: Staffanstorp

2 april 2014, 11:42

Jag har haft ett "knäppande/vibrerande" ljud från aktern på min S2000.
Monterar spacers nu på drivaxlarna, ska bli spännande och höra om det blivit skillnad
KÖR:
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16

KÖRT innan:
BMW M3 E30 -87
Civic VT-R -91
Civic VT-R -91
CRX VT-R -90
Accord 2,2 -94
Användarvisningsbild
Barton
Användare
Användare
Inlägg: 55
Blev medlem: 11 mars 2007, 19:56
Bil: Honda S2000
Namn: Niklas Karlsson
Ort: Österbymo

2 april 2014, 19:54

Tackar för tips!

Den är sänkt, men inte tokmycket.

Du får gärna berätta om din bil blir tyst efter monteringen!

Svårt att höra, men ja är nästan säker på att ljudet kommer från vänster fram.
När ja svänger fullt höger och kryper fram med gaspellen i top.
Och de går bara få fram problemet en gång i taget.
Tex. man kan inte fortsätta köra i cirklar, då är de tyst. Men åker man en sväng och gör om samma procedur, så kommer problemet tillbaka.
Det är inte skrapljud, och det är inte oregelbundet. Mer som ett knackande.

Ska kika närmare på den inom kort.
Honda prelude 2,3i
Honda integra type R
Honda Accord -98
_____________________
Honda S2000 -01
Opel Vectra GTS -04
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen
Inlägg: 5007
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: S2000 -05
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 17 times
Been thanked: 26 times

2 april 2014, 20:54

Kanske krängaren
Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
Användarvisningsbild
Thomas
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 322
Blev medlem: 26 juli 2004, 10:05
Bil: Civic VT
Namn: Thomas Pettersson
Ort: Sollentuna

2 april 2014, 21:49

Är det inte typ ett måste att montera spacers på diffen på en s2k om man ska sänka den mer än orginal?
Civic VT championship white (såld)
Nu: HR-V
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen
Inlägg: 5007
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: S2000 -05
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 17 times
Been thanked: 26 times

2 april 2014, 22:08

Nej. Handlar bara om hur länge du åker sänkt, eller hut lite du sänker. Förr eller senare kanske det blir problem.

Allt har ju med vinkeln på drivknuten att göra.
http://www.s2ki.com/s2000/topic/693173- ... e__st__125


Problemet är ju at du ändrar slitagepunkt i knuten. Sänker du bilen direkt när den rullar ur fabriken kan jag tänka mig att problemet inte skulle uppstå. Åtminstonde inte av samma anledning.
Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
Användarvisningsbild
Barton
Användare
Användare
Inlägg: 55
Blev medlem: 11 mars 2007, 19:56
Bil: Honda S2000
Namn: Niklas Karlsson
Ort: Österbymo

3 april 2014, 20:50

Nu har ja provkört bilen, och det kommer definitivt framifrån vid fullt rattutslag vänster.
det knackar och bromspedalen rycker, nu även med kopplingen nertryckt.
Skumt problem!!
Tips någon?
Honda prelude 2,3i
Honda integra type R
Honda Accord -98
_____________________
Honda S2000 -01
Opel Vectra GTS -04
Användarvisningsbild
SoldR
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 1208
Blev medlem: 20 oktober 2007, 01:05
Bil: S2000
Namn: Reazhwan Saleh
Ort: Borås
Been thanked: 1 time

3 april 2014, 21:15

Barton skrev:Nu har ja provkört bilen, och det kommer definitivt framifrån vid fullt rattutslag vänster.
det knackar och bromspedalen rycker, nu även med kopplingen nertryckt.
Skumt problem!!
Tips någon?
Jag har haft liknande problem men inte på min s2k. Då var det abskransen som var trasig.
Kör:
S2000 01 :D
CR-V 1.5T -19 Executive Areo pack
Kört:
Accord Tourer 2.4 09 Exe
Civic Fk2 06
Jazz 05
Civic 96
Insight 10
FR-V 05
Civic ESi 92
CR-V 07:a
Civic VTi MB6 97
Accord k24 03
Prelude 93
Civic 92
Civic VTi EG9 92 Första Hondan :D
HyPeRiOn
Användare
Användare
Inlägg: 78
Blev medlem: 27 maj 2005, 15:46
Bil: S2000
Namn: Peter Olsson
Kontakt:

4 april 2014, 21:33

pasen skrev:Nej. Handlar bara om hur länge du åker sänkt, eller hut lite du sänker. Förr eller senare kanske det blir problem.

Allt har ju med vinkeln på drivknuten att göra.
http://www.s2ki.com/s2000/topic/693173- ... e__st__125


Problemet är ju at du ändrar slitagepunkt i knuten. Sänker du bilen direkt när den rullar ur fabriken kan jag tänka mig att problemet inte skulle uppstå. Åtminstonde inte av samma anledning.
Håller med om det du skrev på slutet men inte det första. Eller ja, om den gått 8000 mil innan sänkning och du sedan kör runt 8000 mil med vibrationer så kanske dom försvinner men jag skulle inte rekommendera det.
Som du säger så slits kopparna på diffen där drivaxeln ligger emot. När man sänker bilen så blir drivaxlarna rakare och går då något längre in i koppen och lägger sig på kanten av de slitna områdena.
När man sedan ger gas så trycks dom ned i de slitna områdena tre gånger per varv = vibrationer.

Ingen mening med spacers, bara att byta sida på kopparna så man får helt nya områden att slita på med sin nya höjd.



On topic så hade jag provat hissa upp bilen, plocka av hjulet och se om du ser något först och främst. Löst/trasigt.
När du sen har den uppe så ger du fullt rattutslag (eller innan du hissar upp om den inte står stadigt) och snurrar på skivan.
Låter det något då så borde det ju vara lätt att hitta.
Gör det inte det däremot så kanske det är hjullager, krängninshämmare eller nåt annat som är belastat vid fullt rattutslag.

Annars kan det vara en ide att söka på s2ki.com efter typ "clicking left front full turn" eller nåt liknande. Har löst många felsökningar väldigt snabbt på det viset.
Peter Olsson
Användarvisningsbild
Barton
Användare
Användare
Inlägg: 55
Blev medlem: 11 mars 2007, 19:56
Bil: Honda S2000
Namn: Niklas Karlsson
Ort: Österbymo

8 april 2014, 20:56

Go´kväll

Nu har ja varit på verkstad me bilen ikväll, hissade upp den och kikade lite.
Den är tokfräsch överallt, Så jäkla gött när man köpt bil. Den var välskött.
Satt spacers på drivaxlarna bak oxå, skönt att det är någon som ägt bilen innan som vet va han sysslat med.
kopplade in dator i bilen å felsökte, Abs-givaren höger bak registrerade 0 vid hastigheter under 7kmh.
Ringen va fin dock!
Bara att byta o va glad..

Man kan bli kär i en bil, bara så ni vet :)
Såå nöjd med min Honda!
Honda prelude 2,3i
Honda integra type R
Honda Accord -98
_____________________
Honda S2000 -01
Opel Vectra GTS -04
Användarvisningsbild
Barton
Användare
Användare
Inlägg: 55
Blev medlem: 11 mars 2007, 19:56
Bil: Honda S2000
Namn: Niklas Karlsson
Ort: Österbymo

14 april 2014, 21:38

Nu fungerar bilen!

Ny ABS-givare för 600:- från skroten.
Smidigt som attan att byta.
Honda prelude 2,3i
Honda integra type R
Honda Accord -98
_____________________
Honda S2000 -01
Opel Vectra GTS -04
Skriv svar