Funderar på att införskaffa en Honda Civic Type R Ep3 -04/05

ENBART för motorrelaterade topics
Ispoon
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 17
Blev medlem: 15 juni 2014, 13:38
Bil: Civic Type R -05
Namn: Gillar bilar
Ort: Sverige

15 juni 2014, 13:50

Hej!

Som topic lyder funderar jag på att införskaffa mig en Honda Civic type R ep3:a.
Då jag aldrig kört en Ep3:a så tänkte jag höra med er hur bilen är att köra?

Bilen ligger ju på 200hk utan turbo men med V-tec system istället, har den det där lilla extra i sig ändå? Vad jag har hört på andra forum så är det rikligt med skjuts i bilen när man väl trampar på, stämmer det?

Bränsleförbrukningen har jag hört ska vara bra, man kan köra på 0,7-0,8 som vilken bensinare som helst?

Har även hört att man ska vara noga med att kolla oljan på dessa motorer, då dem är väldigt varv villiga, men det säger sig ju själv egentligen, kör man hårt så får ju motorn jobba mer.

Hur beter sig bilen vintertid? Är den helt okej att köra på vintern? Kan tillägga att jag just nu kör en Volvo 740, och egenskaperna är värdelösa vintertid, men jag är van vid det här laget..

Lite info om bilen är jag ute efter helt enkelt! :)

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
Mordiiax
1337!
1337!
Inlägg: 3939
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic 1300 -81
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times
Kontakt:

15 juni 2014, 19:10

Körde min 03as EP3 ca 3000 mil mellan 2006 och 2007 inkl vintern.
200hk räcker gott och den har verkligen det där lilla extra tack vare vtec. "BPU" med cold air intake (CAI) och catback gjorde att den kunde göra hastighetsmätaren ut :)

0,74 hade jag som snitt när jag låg i 140 blås från Abisko till Sollefteå. Går riktigt effektivt på långfärd. Men den drar ju såklart som du gasar. Inga problem att få dom att dra mer ;)

Bytte olja var 500e mil. Lite olja tar motorerna och det märks tydligast när vtec en vacker dag inte aktiveras. För det gör den inte när oljenivån sjunkit lite väl mycket. Men "förbrukningen" är helt klart inom hanterbar marginal.

Vintertid var den först lite läskig tycker jag. Men när man väl blev van bilens egenskaper så som dess sköna bakvagn som mer än gärna agerar överstyrt så kunde jag köra riktigt fort på dom snöklädda vägarna. Splitter nya dubbdäck hade jag visserligen också så det ska till att vara en dålig bil för att man inte ska kunna köra fort då. Men EP3 funkar alldeles utmärkt på vintern när det gäller köregenskaper.
Lite tristare däremot är att växellådan är trög som attan innan man kommer iväg en bit. Så man får köra på ettan i kanske 100-150m innan den börjar bli lite arbetsvillig.

Som allroundbil är den också riktigt trevlig då man kan lasta mycket i den samtidigt som den är rymlig för fem pers och rolig på alla sorters äventyr :)
*Regionsombud Norr* Johan Mähler 070 358 06 13
Honda Accord Tourer -11 & Honda Civic 1300 -81
Tidigare Honda: Civic "Spoon", Civic diesel, Civic VEi, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Ispoon
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 17
Blev medlem: 15 juni 2014, 13:38
Bil: Civic Type R -05
Namn: Gillar bilar
Ort: Sverige

15 juni 2014, 20:00

Tack så mycket för svar Johan! :)

Blir mer och mer sugen faktiskt, bortsett från att det verkar vara en väldigt rolig bil så har jag hört mycket bra om just Hondas motorer, och att det ska vara bilar som bara går och går. Ligger ganska bra i pris på blocket tycker jag också, mellan 55-65k för en CTR som gått 10-13k mil. Blir nog ett köp i Augusti/September!! :)
Användarvisningsbild
turbobulten
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 1336
Blev medlem: 19 juni 2011, 19:24
Bil: EP3
Namn: Sebastian "Basse" Forssman
Ort: Stockholm
Has thanked: 1 time

15 juni 2014, 20:09

Fantastisk bil.
Bekväm placering av växelskapen, trots att det ser lite lustigt ut!
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
Användarvisningsbild
Mordiiax
1337!
1337!
Inlägg: 3939
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic 1300 -81
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times
Kontakt:

15 juni 2014, 20:12

Sök runt lite här på forumet, finns en hel del skrivet om dess för och nackdelar.
Men för pengarna tycker jag inte man kan göra fel om man köper en EP3. Är mest tidigare ägare som är problemet, så kolla hur bilen är skött och om ägarna verkar ha brytt sig om bilen :)
*Regionsombud Norr* Johan Mähler 070 358 06 13
Honda Accord Tourer -11 & Honda Civic 1300 -81
Tidigare Honda: Civic "Spoon", Civic diesel, Civic VEi, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Användarvisningsbild
K.Larsson84
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 481
Blev medlem: 29 augusti 2013, 20:48
Namn: Kristoffer Larsson
Ort: Lund

15 juni 2014, 21:27

Sjukt nöjd med min men jag är kanske inte bra referens för vardagskörning har bara min för trackdays men nöjd med att man lätt får in 4st däck och racing lådan på 450x450x800mm 2st 10l bensindunkar och en trunk med racingkläder när man fält sättena bak.
Skulle säga att det är mycket "Bang fore the buck" i en ep3:à
Det som jag gillar minst med bilen är att framhjulen drar mycket skit in i motorrummet pga att det är så öppet.
Knarr från kopplings pedalen behöver du inte vara orolig över om du testar en bil lätt åtgärdat med fett, vanligt fenomen på ep3an
Blicken, pilen, filen...

Nuvarande Bilar:
Ingen

Tidigare bilar:
Accord Tourer Type-s
Honda Ep3 - 02
Honda S2000 -07
Nissan S13
audi TT 225hk -00
Volvo 850 GLT
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen
Inlägg: 5050
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: S2000 -05
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 18 times
Been thanked: 33 times

16 juni 2014, 00:25

Ep3 är en sjukt prisvärd bil. Och så länge oljebyten och nivå sköts är motorn skottsäker! Jag låg på 0.8 blandat under de 3000 mil jag hade min som bruksbil i Stockholm.
Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
Användarvisningsbild
MiWi
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 393
Blev medlem: 15 september 2013, 12:54
Bil: CTR EP3 -03
Namn: Michél Lundbeck
Ort: Sundbyberg

16 juni 2014, 14:00

EP3 CTR är nog den roligaste bilen jag ägt. Slår man ut ägandekostnader kontra körglädje så ger CTR enormt mycket bang for the buck.

Jag har använt min i tjänsten och då pendlat strax över 40 mil/dag. Min snittförbrukning efter att ha pendlat i 120-140 km/h har hamnat på 0,77 - 0,79 liter/mil. I vanlig blandad förbrukning då jag nöjeskör hemma brukar jag snitta 0,95 - 1,05 liter/mil. Som max har min förbrukning hamnat på 1,31 liter/mil. Kör med 98 oktan och sedvanlig BPU med Hondata-ECU.

Förbrukningen sjönk med några centiliter per mil efter att katalysatorn monterades bort.

Sett till prestandan man får tillbaka är förbrukningen ändå låg och står sig bra i konkurrensen från övriga tillverkare.

Det man får vänja sig vid är högt varvtal på motorväg, 120 km/h på mätaren ger drygt 3700-3800 rpm på varvräknaren.

Bild


Väldigt goda innerutrymmen i bilen, bland de större i sin klass. Originalstolarna kan upplevas som lite väl hårda. Kopplingar som är slitna som orsakar att det blir svårt att lägga i växlar samt synkringar som skrapar verkar vara mer ovanligt än ovanligt. Efter att jag köpte min renoverade jag växellådan samt bytte koppling då båda hade mycket slitage.
Michél Lundbeck
EP3 CTR Rotrex -03 - Projekttråd
Work hard, play harder!
Ispoon
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 17
Blev medlem: 15 juni 2014, 13:38
Bil: Civic Type R -05
Namn: Gillar bilar
Ort: Sverige

17 juni 2014, 16:45

Tack så mycket för svar och lite erfarenheter alla! :)

Läste på ett annat forum att man ska passa sig när det är blött ute p.g.a. CAI (Cold Air Intake) som sitter ganska lågt och kan suga in vatten i motorn.

Är det så även original eller menar dom att faran kan uppstå med eftermarknads prylar? Man vill ju inte åka på ett motorhaveri och stå där utan sen ;)
Användarvisningsbild
turbobulten
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 1336
Blev medlem: 19 juni 2011, 19:24
Bil: EP3
Namn: Sebastian "Basse" Forssman
Ort: Stockholm
Has thanked: 1 time

17 juni 2014, 16:59

Dessa eftermonteras, original är det inga problem.
Eller med ett Sri, ett insug som sitter i motorutrymmet.
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
Användarvisningsbild
MiWi
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 393
Blev medlem: 15 september 2013, 12:54
Bil: CTR EP3 -03
Namn: Michél Lundbeck
Ort: Sundbyberg

17 juni 2014, 17:14

Så länge du inte kör ner i djupa vattenpölar med full gas så sitter CAI skyddat i hjulhuset. Vid ösregn och blöt väg är det absolut ingen fara.
Michél Lundbeck
EP3 CTR Rotrex -03 - Projekttråd
Work hard, play harder!
Ispoon
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 17
Blev medlem: 15 juni 2014, 13:38
Bil: Civic Type R -05
Namn: Gillar bilar
Ort: Sverige

17 juni 2014, 17:20

Ok! då vet jag.

Tack så mycket! :)
klasson845
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 25
Blev medlem: 8 januari 2014, 14:05
Bil: Civic Type-R -01
Namn: Mattias Klasson

19 juni 2014, 13:55

Jag köpte mig en -01:a i lördags. Åkte 20 mil för den men det var det värt. Underbar bil. Mycket bekvämare än min gamla lsi från -92. Går som ett skott. Sköna stolar.
Har också hört att dessa kan dra en del olja, men den kollar jag ofta. Fyller på 10w-40 semisyntet. Tycker det räcker då jag sällan kör alltför hårt eller kör på bana.

Lycka till!
Användarvisningsbild
turbobulten
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 1336
Blev medlem: 19 juni 2011, 19:24
Bil: EP3
Namn: Sebastian "Basse" Forssman
Ort: Stockholm
Has thanked: 1 time

19 juni 2014, 16:01

Helsyntet!
Grattis till en rolig bil :)
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen
Inlägg: 5050
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: S2000 -05
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 18 times
Been thanked: 33 times

19 juni 2014, 18:49

Inte för att va den som är den, men kör helsyntet. Biltemas helsyntet är billig.

Grattis till ett bra köp!
Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
klasson845
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 25
Blev medlem: 8 januari 2014, 14:05
Bil: Civic Type-R -01
Namn: Mattias Klasson

19 juni 2014, 22:58

Danke!
Användarvisningsbild
Mordiiax
1337!
1337!
Inlägg: 3939
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic 1300 -81
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times
Kontakt:

19 juni 2014, 23:24

klasson845 skrev:Jag köpte mig en -01:a i lördags. Åkte 20 mil för den men det var det värt. Underbar bil. Mycket bekvämare än min gamla lsi från -92. Går som ett skott. Sköna stolar.
Har också hört att dessa kan dra en del olja, men den kollar jag ofta. Fyller på 10w-40 semisyntet. Tycker det räcker då jag sällan kör alltför hårt eller kör på bana.

Lycka till!
Om du har haft bilen i fem dagar, inte kör hårt eller bana och behöver kontrollera oljan ofta samt fylla på så ska du nog undersöka det lite mer ingående.
*Regionsombud Norr* Johan Mähler 070 358 06 13
Honda Accord Tourer -11 & Honda Civic 1300 -81
Tidigare Honda: Civic "Spoon", Civic diesel, Civic VEi, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
klasson845
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 25
Blev medlem: 8 januari 2014, 14:05
Bil: Civic Type-R -01
Namn: Mattias Klasson

21 juni 2014, 00:49

Har bara fyllt på lite grann en gång, och det var strax efter inköp. Var redan lite lågt när den stod hos bilhandlaren såg jag. Men tänkte inte mer på det. Är nog mest jag som är lite nojig bara. Har nu kört ca 50 mil sedan jag köpt den och har ej behövt fylla på mer än så länge, så det är nog helt okej.
Skriv svar