Tips! olja till banbilen Q8 Formula F1 10W-50
- Jalle
- Inlägg: 631
- Blev medlem: 21 september 2005, 09:33
- Bil: Acura TL 2004
- Namn: Jari Saren
- Ort: Paradis, Eksjö
Har själv kört på biltemas mc-olja som har funkat bra men vet att den innehåller onödiga tillsatser för våtkoppling så jag har sökt efter en olja som är gjord för trimmade bilar, inte mc oljor. Motul har en 300W men den är också framtagen för mc och är ganska dyr. Men OK Q8 har en olja framtagen för trimmade bilar som heter Q8 formula F1 10W-50, läste endel om den och många pratar gott om den och verkar perfekt för dom flesta hondor som körs på bana. Dock är den också ganska dyr på OK Q8 men finns att köpa på Hydroscand för 85 kr litern plus moms (4 liters dunk). Kan också köpas på 20 liters dunk för någon krona billigare.
Jag kommer köra på denna, känns redan tryggare :)
Jag kommer köra på denna, känns redan tryggare :)
______
Banbil: Del sol -92 H22
Vardagsbil: Acura TL 2004
MC: Yamaha XT660X
Banbil: Del sol -92 H22
Vardagsbil: Acura TL 2004
MC: Yamaha XT660X
- Jalle
- Inlägg: 631
- Blev medlem: 21 september 2005, 09:33
- Bil: Acura TL 2004
- Namn: Jari Saren
- Ort: Paradis, Eksjö
[quote="Jalle"]Till vilket literpris :wink:[/quote]
För det spelar roll om man kör endel bana då man bör byta oljan efter varje bankörning.
För det spelar roll om man kör endel bana då man bör byta oljan efter varje bankörning.
______
Banbil: Del sol -92 H22
Vardagsbil: Acura TL 2004
MC: Yamaha XT660X
Banbil: Del sol -92 H22
Vardagsbil: Acura TL 2004
MC: Yamaha XT660X
Jag kör 300v på min s2000, dock 10w40. Men köp inte den som är gjord till mc.
finns 20 liters fat att beställa från England. Blir inte så fruktansvärt blodigt.
och som sagt, jävligt kul doft på den oljan.
finns 20 liters fat att beställa från England. Blir inte så fruktansvärt blodigt.
och som sagt, jävligt kul doft på den oljan.
Peter Olsson
- Jalle
- Inlägg: 631
- Blev medlem: 21 september 2005, 09:33
- Bil: Acura TL 2004
- Namn: Jari Saren
- Ort: Paradis, Eksjö
[quote="fonzeka"]Oj byter du efter varje bankörning? ja då blir det väldans dyrt med finolja.[/quote]
Ja efter varje bankörning, min olja når dryga 120 grader, känns bäst att byta då. Kör på E85 med så täta oljebyten blir det.
Till min X-11 kör jag biltemas mc-olja.
Ja efter varje bankörning, min olja når dryga 120 grader, känns bäst att byta då. Kör på E85 med så täta oljebyten blir det.
Till min X-11 kör jag biltemas mc-olja.
______
Banbil: Del sol -92 H22
Vardagsbil: Acura TL 2004
MC: Yamaha XT660X
Banbil: Del sol -92 H22
Vardagsbil: Acura TL 2004
MC: Yamaha XT660X
Jag hade tänkt prova dessa till nästa säsong: http://www.opieoils.co.uk/p-865-motul-3 ... e-oil.aspx#Asse skrev:Var i England Hyperion?
2850:- inkl frakt
Kanske går att hitta billigare?
I år blev det lite panik så köpte av vcracing så jag kunde åka och hämta själv. Så kan inte säga om opieoils är bra men hemsidan ger ett seriöst intryck tycker jag.
Såg nu att oljefyndet.se sålde 2 liter för 330:-. Rätt så mycket bättre än de 400+ som alla stylingfirmor säljer för. Kanske tom kan vara värt de 500:- extra för 20 liter så man slipper beställa från england och bråka med en stor förpackning.
Peter Olsson
- fonzeka
- Inlägg: 3475
- Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Ort: Avesta
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 55 times
Opieoils är bra, men man bör nog vara flera och splitta upp stordunken då.
Olja är väl inte så känsligt egentligen men jag skulle nog inte vilja slå i från en förpackning som vart öppnad i över ett år och 20l räcker ju ett tag
Edit: Kom på att Opie brukar ge 10% rabatt till de flesta märkesklubbar, s2ki är i alla fall en av dem och är nog inga problem att få till hpc heller om man frågar.
Olja är väl inte så känsligt egentligen men jag skulle nog inte vilja slå i från en förpackning som vart öppnad i över ett år och 20l räcker ju ett tag
Edit: Kom på att Opie brukar ge 10% rabatt till de flesta märkesklubbar, s2ki är i alla fall en av dem och är nog inga problem att få till hpc heller om man frågar.
Jag skulle inte ha något problem med att göra ett oljebyte från en sån förpackning som har varit öppnad för några år sedan så länge jag kan vara säker på att den förvarats stängd så att det inte trillat ned småsten eller verktyg i den.
Fast om man byter efter varje race som op så slipper man även det "problemet". Men en tusenlapp extra varje track-day låter jobbigt
Fast om man byter efter varje race som op så slipper man även det "problemet". Men en tusenlapp extra varje track-day låter jobbigt
Peter Olsson