Sida 1 av 1

Gå ner i fälgstorlek CTR FN2

Postat: 1 december 2014, 21:52
av H_____P
Slängde precis på vinterdäcken på bilen, 16 tum istället för 18 tum.
Tyckte att bilen vart trevligare att köra, mjukare men ändå med tillräckligt med känsla kvar.

Min tanke var att helt enkelt gå ner till 16 tum även på sommaren, tänkte 7,5 tum och 225 bredd på däcken.
Nån som har tips på snygga fälgar? gärna med bilder!

Re: Gå ner i fälgstorlek CTR FN2

Postat: 2 december 2014, 08:37
av Malkolm
Du märkte troligen av 2olika saker, viktskillnad och utväxling.
För att maximera båda kan du gå ner till 15" med rätt fälgar. Tex team dynamics, eller som de föesta gör, Rota-fälgar, lättast är la Slipstream vilka kräver väldigt lite justering på bromsoken med slipning.

Annars kan du behålla 18" i storlek men skaffa lättare fälgar och byta Slutväxel i vxlådan till en 5.06. Det gör ännu större skillnad än dina 16" i utväxling.

Re: Gå ner i fälgstorlek CTR FN2

Postat: 2 december 2014, 09:20
av pasen
Rullomkretsen ska ju va densamma så jag ser inte hur utväxlingen skulle bli annorlunda med 16" fälgar?

Re: Gå ner i fälgstorlek CTR FN2

Postat: 2 december 2014, 09:23
av Malkolm
Ja det beror väl på vad han har för däckstorlekar. När jag körde 18" så skiljde det 6% i omkrets mot mina 16".

Re: Gå ner i fälgstorlek CTR FN2

Postat: 2 december 2014, 10:03
av pasen
Självklart, men man ska sträva efter 0.

Har du runflat/punkteringsfria sommardäck? Kan vara värt att prova nåt annat för komfortens skull isf.

Re: Gå ner i fälgstorlek CTR FN2

Postat: 2 december 2014, 11:06
av JimmyW92
Kan väll tänka mig att du typ kört på fälgarna i princip och nu med lite extra luft och gummi så fick du lite fjädring igen ;)

Jag kommer nog nöja mig med att gå på 17" då det ser så tråkigt ut med mindre, och istället skaffa nå bättre fjädring.

Beror på vad du är ute efter. Komfort/race/looks

Re: Gå ner i fälgstorlek CTR FN2

Postat: 2 december 2014, 11:39
av anno
Malkolm skrev:Du märkte troligen av 2olika saker, viktskillnad och utväxling.
För att maximera båda kan du gå ner till 15" med rätt fälgar. Tex team dynamics, eller som de föesta gör, Rota-fälgar, lättast är la Slipstream vilka kräver väldigt lite justering på bromsoken med slipning.

Annars kan du behålla 18" i storlek men skaffa lättare fälgar och byta Slutväxel i vxlådan till en 5.06. Det gör ännu större skillnad än dina 16" i utväxling.
Växellådan har redan 5.05 slutväxel.

Re: Gå ner i fälgstorlek CTR FN2

Postat: 2 december 2014, 11:57
av Malkolm
Aa, missade att det var en FN2:a!! :mrgreen:
Va har den för däckdim oem?

Re: Gå ner i fälgstorlek CTR FN2

Postat: 2 december 2014, 12:14
av lowpass
Malkolm skrev:Aa, missade att det var en FN2:a!! :mrgreen:
Va har den för däckdim oem?
Däck: 225/40-18
Fälg: 18x7,5"

Re: Gå ner i fälgstorlek CTR FN2

Postat: 15 januari 2018, 17:54
av jompish1
Bumpar liv i en gammal tråd, skulle det bli en märkbar skillnad om man byter från 18" orginal fälgar som väger ca 12 kg till Rota GR6 18" 7.5" som väger 8.7 kg?