Sida 1 av 1
Auto-läget på ljusspaken accord cl9
Postat: 14 augusti 2015, 16:15
av OverZed
Hej!
Har en accord type s -07 och undrar varför auto läget på ljusspaken inte fungerar som det är tänkt, enligt instruktionsboken så sitter det en sensor på instrumentbrädan som känner av om det är mörkt eller ljust ute och därefter släcker ner eller tänder upp belysningen. Tänkte om det är något som bortkopplat på de svenska bilarna pga våran lag på halvljus.
Tack på förhand!
Mvh Petrus
Re: Auto-läget på ljusspaken accord cl9
Postat: 14 augusti 2015, 16:22
av turbobulten
Har en CM2.
Samma sak där.
Re: Auto-läget på ljusspaken accord cl9
Postat: 15 augusti 2015, 17:38
av civic vtec
Japp den givaren är täckt för att alltid ljus ska vara på. Givaren sitter i mitten på instrumentbrädan fyrkantig.. Om ni delar på givaren så ser ni att den själva ljuskännaren är täckt. Men ibgen men att ändra det egentligen.
Re: Auto-läget på ljusspaken accord cl9
Postat: 9 november 2015, 14:07
av thorell
civic vtec skrev:Japp den givaren är täckt för att alltid ljus ska vara på. Givaren sitter i mitten på instrumentbrädan fyrkantig.. Om ni delar på givaren så ser ni att den själva ljuskännaren är täckt. Men ibgen men att ändra det egentligen.
Hej!
Så om man tar bort täckningen händer inget annorlunda?
Re: Auto-läget på ljusspaken accord cl9
Postat: 9 november 2015, 14:18
av Eisenhut
thorell skrev:civic vtec skrev:Japp den givaren är täckt för att alltid ljus ska vara på. Givaren sitter i mitten på instrumentbrädan fyrkantig.. Om ni delar på givaren så ser ni att den själva ljuskännaren är täckt. Men ibgen men att ändra det egentligen.
Hej!
Så om man tar bort täckningen händer inget annorlunda?
Jo halvljuset släcks dagtid dvs olagligt i Sverige.
Civic 06-11 hade två sensorer. En för halvljus och en för instrumentbelysningen (då dom skall aktiveras vid olika ljusstyrkor). Vet dock ej om det är samma sensor på Accorden.
Re: Auto-läget på ljusspaken accord cl9
Postat: 9 november 2015, 23:31
av thorell
Ok. Har planer på att eftermontera DRL:er. Vore ju perfekt om det fungerar som du säger, så blir ju systemet automatiskt på riktigt.
Tack för infon!
Re: Auto-läget på ljusspaken accord cl9
Postat: 11 november 2015, 10:31
av thorell
Eisenhut skrev:thorell skrev:civic vtec skrev:Japp den givaren är täckt för att alltid ljus ska vara på. Givaren sitter i mitten på instrumentbrädan fyrkantig.. Om ni delar på givaren så ser ni att den själva ljuskännaren är täckt. Men ibgen men att ändra det egentligen.
Hej!
Så om man tar bort täckningen händer inget annorlunda?
Jo halvljuset släcks dagtid dvs olagligt i Sverige.
Civic 06-11 hade två sensorer. En för halvljus och en för instrumentbelysningen (då dom skall aktiveras vid olika ljusstyrkor). Vet dock ej om det är samma sensor på Accorden.
Hej, jag har läst lite noggrannare nu. Jag är helt ny på Honda, så jag fattar inte riktigt typbeteckningarna.
Jag har i alla fall en 2012 års modell. Kan man räkna med samma funktionalitet som ovan även på en sådan?
Re: Auto-läget på ljusspaken accord cl9
Postat: 11 november 2015, 12:28
av Eisenhut
Nej din generation Accord har ett mer sofistikerat sätt med halvljusautomatiken. Du får byta hela MICUn som är säkringsbox/styrbox för B-can. På Accord sitter där dessutom två st.
Det kan bli knepigt att bygga DRL på din bil tyvärr.
Re: Auto-läget på ljusspaken accord cl9
Postat: 11 november 2015, 14:23
av thorell
Eisenhut skrev:Nej din generation Accord har ett mer sofistikerat sätt med halvljusautomatiken. Du får byta hela MICUn som är säkringsbox/styrbox för B-can. På Accord sitter där dessutom två st.
Det kan bli knepigt att bygga DRL på din bil tyvärr.
Ok. Tråkigt. Då får det bli till att stänga av halvljusautomatiken på läget OFF på spaken (verifierat via verkstad att det fungerar) och köra manuell DRL.
Hade dock varit roligt att få full funktionalitet, men det du beskriver låter både omständligt och dyrt...
Re: Auto-läget på ljusspaken accord cl9
Postat: 11 november 2015, 16:47
av Eisenhut
thorell skrev:Eisenhut skrev:Nej din generation Accord har ett mer sofistikerat sätt med halvljusautomatiken. Du får byta hela MICUn som är säkringsbox/styrbox för B-can. På Accord sitter där dessutom två st.
Det kan bli knepigt att bygga DRL på din bil tyvärr.
Ok. Tråkigt. Då får det bli till att stänga av halvljusautomatiken på läget OFF på spaken (verifierat via verkstad att det fungerar) och köra manuell DRL.
Hade dock varit roligt att få full funktionalitet, men det du beskriver låter både omständligt och dyrt...
Vilken verkstad har sagt det? MICUn styr även detta så processen är samma för att få OFF-läget att fungera som att få auto-läget att fungera.
Det är genomförbart men inte ekonomiskt försvarbart.
Re: Auto-läget på ljusspaken accord cl9
Postat: 12 november 2015, 10:53
av thorell
Eisenhut skrev:thorell skrev:Eisenhut skrev:Nej din generation Accord har ett mer sofistikerat sätt med halvljusautomatiken. Du får byta hela MICUn som är säkringsbox/styrbox för B-can. På Accord sitter där dessutom två st.
Det kan bli knepigt att bygga DRL på din bil tyvärr.
Ok. Tråkigt. Då får det bli till att stänga av halvljusautomatiken på läget OFF på spaken (verifierat via verkstad att det fungerar) och köra manuell DRL.
Hade dock varit roligt att få full funktionalitet, men det du beskriver låter både omständligt och dyrt...
Vilken verkstad har sagt det? MICUn styr även detta så processen är samma för att få OFF-läget att fungera som att få auto-läget att fungera.
Det är genomförbart men inte ekonomiskt försvarbart.
Den verkstad där jag köpt bilen. De menar att man via dator kan stänga av halvljusautomatiken.
Re: Auto-läget på ljusspaken accord cl9
Postat: 12 november 2015, 11:04
av pasen
Att dra vredet till off släcker väl halvljusen (positionslamporna kanske lyser ändå?). Att sedan koppla DRLer till ett annat vred/knapp utan att blanda in några databoxar borde väl inte vara något problem?
Finns ju knappar att köpa på biltema om man behöver gå den vägen.
Re: Auto-läget på ljusspaken accord cl9
Postat: 12 november 2015, 11:14
av lowpass
Som Pasen säger, man kan ju köra vägen utan att blanda in "resten av bilen" över huvudtaget.
Ordna med ström och montera en fin knapp på panelen bland de andra knapparna.
Så har jag monterat dimljus.
Re: Auto-läget på ljusspaken accord cl9
Postat: 12 november 2015, 11:27
av Eisenhut
pasen skrev:Att dra vredet till off släcker väl halvljusen (positionslamporna kanske lyser ändå?). Att sedan koppla DRLer till ett annat vred/knapp utan att blanda in några databoxar borde väl inte vara något problem?
Finns ju knappar att köpa på biltema om man behöver gå den vägen.
På OFF lyser halvljuset och baklampor men på P-läget lyser baklampor och positionsljus fram.
Re: Auto-läget på ljusspaken accord cl9
Postat: 12 november 2015, 13:00
av Eisenhut
thorell skrev:Eisenhut skrev:thorell skrev:Eisenhut skrev:Nej din generation Accord har ett mer sofistikerat sätt med halvljusautomatiken. Du får byta hela MICUn som är säkringsbox/styrbox för B-can. På Accord sitter där dessutom två st.
Det kan bli knepigt att bygga DRL på din bil tyvärr.
Ok. Tråkigt. Då får det bli till att stänga av halvljusautomatiken på läget OFF på spaken (verifierat via verkstad att det fungerar) och köra manuell DRL.
Hade dock varit roligt att få full funktionalitet, men det du beskriver låter både omständligt och dyrt...
Vilken verkstad har sagt det? MICUn styr även detta så processen är samma för att få OFF-läget att fungera som att få auto-läget att fungera.
Det är genomförbart men inte ekonomiskt försvarbart.
Den verkstad där jag köpt bilen. De menar att man via dator kan stänga av halvljusautomatiken.
Det stämmer tyvärr ej. Det finns inga justeringar att göra på detta via dator.
Re: Auto-läget på ljusspaken accord cl9
Postat: 12 november 2015, 18:12
av thorell
Tack för svaren alla. Tråkigt att det inte verkar fungera som jag fått förklarat för mig tidigare.
Själva poängen med DRL är ju att spara xenonlamporna (samtidigt som det är ganska snyggt enligt mig). Att hålla på och mecka med att ställa in positionsljus och ev dimljus tröttnar man ju på efter ett tag.
Om man inte kan döda all belysning på OFF-läget finns ju ingen poäng med DRL enligt mig.
Jag har sett bilar från UK med DRL. Det innebär alltså att de har en annan MICU än våra svenska. Detta ska enligt Eisenhut vara ekonomiskt oförsvarbart att börja riva i. Vågar man man fråga hur dyr och omständlig proceduren skulle vara?
Re: Auto-läget på ljusspaken accord cl9
Postat: 12 november 2015, 19:08
av Eisenhut
Det är bara Norden som hade krav på konstant halvljus så egentligen kan du hitta micus från Tyskland och montera. Inte omöjligt att det är överkomligt om man hittar på skrot där nere.
Auto-läget på ljusspaken accord cl9
Postat: 12 november 2015, 20:10
av thorell
Eisenhut skrev:Det är bara Norden som hade krav på konstant halvljus så egentligen kan du hitta micus från Tyskland och montera. Inte omöjligt att det är överkomligt om man hittar på skrot där nere.
Ok. En snabb googling säger att den där MICU:n är en ganska central pryl. Är det bara plug and play att byta?
Trots att Accorden är en konsekvens av "Våga vägra Volvo" efter alldeles för många såna kan man ju sakna VIDA, där man kan programmera om väldigt många parametrar.
Re: Auto-läget på ljusspaken accord cl9
Postat: 12 november 2015, 20:39
av M Scotte
En micu bör du kunna hitta i Tyskland för under 5-6000kr
Re: Auto-läget på ljusspaken accord cl9
Postat: 12 november 2015, 20:50
av thorell
M Scotte skrev:En micu bör du kunna hitta i Tyskland för under 5-6000kr
Oj då. Då blir det till att slita på xenonlamporna istället.
Re: Auto-läget på ljusspaken accord cl9
Postat: 14 november 2015, 00:28
av pasen
En orginal xenonlampa kostar ungefär 1000kr/st hos Honda och håller i ca 12000mil. Finns ingen anledning att spara på dem genom att lägfa pengar på DRL. Sen kan du få tag på ännu billigare lampor dessutom...
Re: Auto-läget på ljusspaken accord cl9
Postat: 14 november 2015, 14:39
av thorell
Nej, det är väl inte främst det ekonomiska som gör att jag vill ha DRL. Känns modernt och snyggt, samtidigt som man i någon mening sparar på övrig belysning.