Nya Hr-v - ej AWD??!!! Hur tänkte ni nu, Honda?

ENBART för motorrelaterade topics
Sammen
Användare
Användare
Bil: Accord Tourer 2.4 Exe -12
Namn: Sam Ekemark

19 oktober 2015, 23:41

Mordiiax skrev:Hondas dieslar är grymma :D

Om man spekulerar mellan HR-V och CR-V 9vxl automat så antar jag att priset inte är av högsta betydelse då det är hygglig skillnad mellan dom.
Ja alltså hon är beredd att betala för den bil hon vill ha. Säljaren att hon tittade på CR-V: med diesel och automat och hon ryggade inte för priset utan hon tyckte den var för stor. Hon vill ha en ersättare till sin Juke och därför hade HR-V:n varit perfekt om den funnits med AWD. Men vi ska nog dit igen och titta när de fått in demo-bilen.

Jag läste i ett inlägg här något om att man lekte med tanken att efterfrågan på AWD i klassen skulle vara ca 2%. Skulle det vara så är det ju ett självklart val men vi svenskar verkar ju efterfråga fyrhjulsdrift mer och mer och jag har svårt att tro att det enbart skulle vara kopplat till vissa segment. Så gott som alla japanska och en del europeiska konkurrenter har "mini-suvar" som finns att få med AWD. Är verkligen 98% av deras sålda bilar i klassen FWD? I så fall är det konstigt att inte flera gör som Honda och skippar AWD.
Eisenhut
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut

20 oktober 2015, 00:07

Sammen skrev:

Om man spekulerar mellan HR-V och CR-V 9vxl automat så antar jag att priset inte är av högsta betydelse då det är hygglig skillnad mellan dom.
Ja alltså hon är beredd att betala för den bil hon vill ha. Säljaren att hon tittade på CR-V: med diesel och automat och hon ryggade inte för priset utan hon tyckte den var för stor. Hon vill ha en ersättare till sin Juke och därför hade HR-V:n varit perfekt om den funnits med AWD. Men vi ska nog dit igen och titta när de fått in demo-bilen.

Jag läste i ett inlägg här något om att man lekte med tanken att efterfrågan på AWD i klassen skulle vara ca 2%. Skulle det vara så är det ju ett självklart val men vi svenskar verkar ju efterfråga fyrhjulsdrift mer och mer och jag har svårt att tro att det enbart skulle vara kopplat till vissa segment. Så gott som alla japanska och en del europeiska konkurrenter har "mini-suvar" som finns att få med AWD. Är verkligen 98% av deras sålda bilar i klassen FWD? I så fall är det konstigt att inte flera gör som Honda och skippar AWD.
20%, inte 2%.

80% av alla bilar i AB segmentet är FWD, och det gäller Sverige. I resten av Europa är siffran högre men exakta siffran kan jag inte.

Hade det inte varit för att CR-V 2WD är så förbaskat poppis både här och i resten av Europa så hade vi kanske fått se en 4WD HR-V också men nu är så fallet. :)
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Sammen
Användare
Användare

20 oktober 2015, 00:24

Eisenhut skrev:
Sammen skrev:

20%, inte 2%.

80% av alla bilar i AB segmentet är FWD, och det gäller Sverige. I resten av Europa är siffran högre men exakta siffran kan jag inte.

Hade det inte varit för att CR-V 2WD är så förbaskat poppis både här och i resten av Europa så hade vi kanske fått se en 4WD HR-V också men nu är så fallet. :)
Okej, då greppar jag. :)

Men menar du 80% av ALLA bilar i AB-segment eller 80% av de bilar som erbjuds med AWD?

Det var en nyhet för mig att FWD CR-V säljer så bra. Vad innebär det i procentandel av försäljningen av CR-V i Sverige?

Det skulle vara intressant med lite statistik på hur Juke:n sålt. Den måste ju räknas som direkt konkurrent till HR-V och den kan man ju få både med och AWD och med en motor med lite tryck i. Men det är kanske en väldigt liten andel som säljs i det utförandet?

Syftade förresten på detta inlägg, men det kanske fattades en 0:a där?
M Scotte skrev:
Focusrite skrev:
M Scotte skrev:Awd i detta segment är ren nischning eller direkt förknippat med varumärket. Trycket från kunder att kunna välja awd på HRv är i princip obefintligt i dagsläget.
Så kan man ju också resonera (blunda) om man inte vill/orkar importera. Det är ju uppenbarligen en stor efterfrågan efter awd i denna och andra trådar. Jag var inne på Bilforum och säljarna sa att de fått många förfrågan om awd på Hr-v. Det är ju bara att titta på den så förstår man att de flesta tar för givet att den har fyrhjulsdrift.
Handlar inte om resonemang, efterfrågan är för liten, punkt. Och man kan inte bara importera awd för att man tycker det verkar vettigt.
Om vi lekar med tanken att vi kommer producera 100 000 HR-V under första produktionsåret för Europa och segmentet pekar på mindre än 2% önskar awd, är det då ekonomiskt att utveckla awd för denna grupp? Är ni med på vad jag menar?
Användarvisningsbild
nenilsson
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: Civic VT
Namn: Emil Nilsson

20 oktober 2015, 00:54

Jag har inte exakta siffror på Juke, men har sett nån gång och vill förnimma mig att försäljningen av awd ligger ännu sämre än 20%.
Emil Nilsson
Sthlm
Civic VT
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen
Bil: S2000 -05
Namn: Richard Lindström
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times

20 oktober 2015, 01:55

Jag förstår inte. Om det finns en awd variant som redan är utvecklad, varför tar man inte in den och säljer 20%-ish fler bilar? Jag hajar verkligen inte.... Säg 5% fler då, eller 1%, det är fortfarande fler.

Jag förstår att de kommer sälja sämre än fwd, men det finns ju en awd version? Varför skita i den? Är man rädd att de kommer stå och skräpa på nåt lager osålda? Eller att det kostar för mycket att typa dem för EU och ta in dem?

Jag förstår att beslut inte är tagna ur luften. Men jag förstår inte vad som sätter käppar i hjulen, om det inte är en ren förlust att ta in dem och sälja dem? Jag antar att det är där det landar, annars fattar jag verkligen inte.
Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
Sammen
Användare
Användare

20 oktober 2015, 09:35

pasen skrev:Jag förstår inte. Om det finns en awd variant som redan är utvecklad, varför tar man inte in den och säljer 20%-ish fler bilar? Jag hajar verkligen inte.... Säg 5% fler då, eller 1%, det är fortfarande fler.

Jag förstår att de kommer sälja sämre än fwd, men det finns ju en awd version? Varför skita i den? Är man rädd att de kommer stå och skräpa på nåt lager osålda? Eller att det kostar för mycket att typa dem för EU och ta in dem?

Jag förstår att beslut inte är tagna ur luften. Men jag förstår inte vad som sätter käppar i hjulen, om det inte är en ren förlust att ta in dem och sälja dem? Jag antar att det är där det landar, annars fattar jag verkligen inte.
Precis mina tankar! Modellen finns ju som AWD så så stora kostnade kan det väl inte vara att ta in den? Nu är det ju som sagt en uttänkt strategi och val men jag är verkligen tveksam till om den väg man väljer att gå är den rätta.

De flesta andra märken, speciellt de europeiska, breddar sitt utbud både vad det gäller antal modeller och motoralternativ till dom. Det känns som Honda gör tvärtom. Jazzen lanseras med ett enda motoralternativ. HR-V med två, visserligen en fin diesel men en bensinare som i min uppfattning inte gör bilen rättvisa. Civicen har väl nu fyra motoralternativ men hur många väljer en 1.4? (Skulle inte en HR-V med AWD sälja procentuellt mer än den?) 1.8 bensinaren är en fin motor men det känns som utvecklingen har sprungit ifrån den.

Lite samma sak med bensinalternativet till CR-V. Provkörde nya Tucson med 1.6T på 177hästar och 7-växlad DSG och jämför den med CR-V 2.0 AT. Visserligen är Hyundaien dyrare men mycket modernare, kändes som olika generationer vad det gällde drivlinan. Man kan inte låta bli att leka med tanken hur CR-V:n skulle kännas med K24 med lätt överladdning och en modernare automat. K24 tycker jag är en pärla till motor som försvinner nu när Accorden läggs ner i Europa. Det beslutet känns också lite märkligt, det är ju en modell som ägarna genomgående är mycket nöjda med, varav jag är en. Vad har Honda tänkt att jag ska köpa vid nästa byte? Eller släpper de mig som kund nu och jag som vill ha en bekväm bil med relativt stark bensinmotor?

Den finns ju fler hål som jag tycker Honda skulle kunna fylla. Varför har man t.ex. ingen 7-sitsig familjebil i Europa? Det är ju ett ganska stort segment här och Odysseyn ser man ju ändå då och då importerade exemplar av. Anses den på något sätt vara för dålig för att konkurrera med de europeiska konkurrenterna?
Användarvisningsbild
NitraM
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Bil: Civic vti ek4 phoenix
Namn: Martin Augustsson
Has thanked: 8 times
Been thanked: 4 times

20 oktober 2015, 09:43

Att AWD som kombi eller mindre suv är opopulärt är enligt mig ett skämt.
Sen får siffror säga vad dom vill..

Men kolla på alla bilar som är på leasing osv runt om i landet.

audi quattro, vw 4 motion, bmw x-drive, volvo awd.

Jag ser mer bilar (personbilar och suvar) som är AWD på vägarna än 2wd när det kommer till bilar från 2010 och framåt.
Kanske är detta bara en lokal grej i Östergötland men det känns inte så.

Alla jag känner som väljer en ny leasingbil inom jobbet. väljer antingen en mindre suv med AWD eller en kombi med AWD.

OCH DÄR BORDE HONDA FINNAS!

just my two cents.

edit. Jag har som sagt inga siffror, utan detta är bara en ren uppmärksamhet som jag sett och hört
Martin Augustsson *Sekreterare HPC*
Privat: 0735-325213
Jobb: 011-4954005
Säljare på Karstorps Bildemontering
Norrköping
Focusrite
Användare
Användare
Bil: Honda cr-v
Namn: Jonathan Jarl

20 oktober 2015, 13:22

pasen skrev:Jag förstår inte. Om det finns en awd variant som redan är utvecklad, varför tar man inte in den och säljer 20%-ish fler bilar? Jag hajar verkligen inte.... Säg 5% fler då, eller 1%, det är fortfarande fler.

Exakt så jag också tänker. Jag är ingen säljare, men kan inte så någon anledning till att INTE ta in några AWD. Många bilar (oavsett märke) har ju ofta lång leveranstid, så det kanske inte ens behöver vara byggda.., utan kan efter beställning (köp) byggas och skeppas till respektive butik/köpare. Det är i alla fall så många konkurrenter göra, om jag förstått det rätt. Mina föräldrar köpte en Fiat 500 och då var det så vad jag minns. De fick vänta x antal månader tills den var byggd och levererad till butiken.
Focusrite
Användare
Användare

20 oktober 2015, 13:30

NitraM skrev:Att AWD som kombi eller mindre suv är opopulärt är enligt mig ett skämt.
Sen får siffror säga vad dom vill..

Men kolla på alla bilar som är på leasing osv runt om i landet.

audi quattro, vw 4 motion, bmw x-drive, volvo awd.

Jag ser mer bilar (personbilar och suvar) som är AWD på vägarna än 2wd när det kommer till bilar från 2010 och framåt.
Kanske är detta bara en lokal grej i Östergötland men det känns inte så.

Alla jag känner som väljer en ny leasingbil inom jobbet. väljer antingen en mindre suv med AWD eller en kombi med AWD.

OCH DÄR BORDE HONDA FINNAS!

just my two cents.

edit. Jag har som sagt inga siffror, utan detta är bara en ren uppmärksamhet som jag sett och hört
En Civic Tourer med awd är min drömbil för familjen, och jag skulle köpa en direkt och garanterat övertala en hel del i beknatskapskretsen att göra likadan. Jag skulle dessutom kunna övertala jobbet att köpa in ett antal när deras Kia´s livslängd kommit till ända (vilket borde vara snart, med tanke på hur skruttiga de börjar bli - de är ju trots allt 2-3 år gamla;-).
MikaelR.
Användare
Användare
Bil: CR-V 2013
Namn: Mikael Rautio
Kontakt:

23 oktober 2015, 11:16

Sammen skrev:
Eisenhut skrev:
Sammen skrev:

20%, inte 2%.

Okej, då greppar jag. :)

Men menar du 80% av ALLA bilar i AB-segment eller 80% av de bilar som erbjuds med AWD?

Det var en nyhet för mig att FWD CR-V säljer så bra. Vad innebär det i procentandel av försäljningen av CR-V i Sverige?

Det skulle vara intressant med lite statistik på hur Juke:n sålt. Den måste ju räknas som direkt konkurrent till HR-V och den kan man ju få både med och AWD och med en motor med lite tryck i. Men det är kanske en väldigt liten andel som säljs i det utförandet?

Syftade förresten på detta inlägg, men det kanske fattades en 0:a där?
M Scotte skrev:
Focusrite skrev:
M Scotte skrev:Awd i detta segment är ren nischning eller direkt förknippat med varumärket. Trycket från kunder att kunna välja awd på HRv är i princip obefintligt i dagsläget.
Så kan man ju också resonera (blunda) om man inte vill/orkar importera. Det är ju uppenbarligen en stor efterfrågan efter awd i denna och andra trådar. Jag var inne på Bilforum och säljarna sa att de fått många förfrågan om awd på Hr-v. Det är ju bara att titta på den så förstår man att de flesta tar för givet att den har fyrhjulsdrift.
Handlar inte om resonemang, efterfrågan är för liten, punkt. Och man kan inte bara importera awd för att man tycker det verkar vettigt.
Om vi lekar med tanken att vi kommer producera 100 000 HR-V under första produktionsåret för Europa och segmentet pekar på mindre än 2% önskar awd, är det då ekonomiskt att utveckla awd för denna grupp? Är ni med på vad jag menar?
Hur ser J-segmentet ut då är väl där en HR-V 4wd borde hamna?

Det är nog väldigt stor skillnad i landet hur bra 2wd vs 4wd säljer, här i Sundsvall är det mycket låg efterfrågan på 2wd SUV när det finns 4wd alternativ. (Vi får mycket förfrågningar när 4wd skall komma till HR-V) Tycker personligen att det är synd att vi missar denna målgrupp. Men vi är för små helt enkelt.
Om vi ser på Nissan Qashqai som vi också säljer är majoriteten 4wd, medans söderut typ Malmö är det tvärtom.
Och 4wd Juke säljer mindre för den finns bara med 190+hk och cvt.
Mikael Rautio

*SÅLD*Civic Type R -07
BMW 525 -89
*SÅLD*CRX VTi -92
Fiat 124SC -72
Mercedes 280S -68
*SÅLD*Civic 1.5 GL -89
*SÅLD*BMW M5 -90
*SÅLD*Kawasaki ZX6-R -99
*SÅLD*Alfa Romeo 164 QV-92
*SÅLD*BMW 323i -82
*SÅLD*Fiat 124SC -75
Sammen
Användare
Användare

24 oktober 2015, 12:04

Åker en lång tågresa och roade mig med att jämföra lite försäljningsstatistik mellan Honda och Mazda i Sverige.

Mazda har gjort mycket rätt senaste åren men som Honda-ägare tycker jag naturligtvis att vi gör bättre bilar och borde sälja mer.

2013 sålde Honda 3638 bilar och Mazda 3494.
2014 sålde Honda 3442 bilar och Mazda 4442.
2015 jan-sept Honda 2629 Mazda 3876.

Kollade lite snabbt även mot övriga japanska och koreanska (Kia och Hyundai) märken och vad jag kan se är det bara Suzuki som sålt sämre än Honda hittills i år. Jag vet inte hur storleksförhållandena sett ut historiskt men tycker jag helt klart det är ett misslyckande.

Mazda hittar uppenbarligen en marknad och efterfrågan för en liten suv med AWD. Man lyckas dessutom hålla liv i och sälja en stor bil med Mazda 6 (som även nu finns med AWD). Varför lyckas inte Honda göra det?

Tyvärr tycker jag det känns lite som man från toppen sköter Europa och kanske framförallt oss här uppe i norra Europa som har lite speciella önskemål och förutsättningar (vi gillar kombi och AWD) generellt sett mot övriga världen med vänsterhanden.

Hälsningar lite bitter men mycket nöjd Accord-ägare.
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen

24 oktober 2015, 12:25

Låter intressant. Jag har uppfattningen att Honda inte har tagit några marknadsandelar på väldigt länge. De står lite still känns det som. Nu har det ju visserligen öppnat en ny ÅF i Stockholm, som gör reklam på radio bland annat (för hr-v). Det är väl ett steg i rätt riktning.

Dags att chansa lite!
Accord, EK4, S2000
Focusrite
Användare
Användare

24 oktober 2015, 14:27

Sammen skrev:Åker en lång tågresa och roade mig med att jämföra lite försäljningsstatistik mellan Honda och Mazda i Sverige.

Mazda har gjort mycket rätt senaste åren men som Honda-ägare tycker jag naturligtvis att vi gör bättre bilar och borde sälja mer.

Kollade lite snabbt även mot övriga japanska och koreanska (Kia och Hyundai) märken och vad jag kan se är det bara Suzuki som sålt sämre än Honda hittills i år. Jag vet inte hur storleksförhållandena sett ut historiskt men tycker jag helt klart det är ett misslyckande.

Mazda hittar uppenbarligen en marknad och efterfrågan för en liten suv med AWD. Man lyckas dessutom hålla liv i och sälja en stor bil med Mazda 6 (som även nu finns med AWD). Varför lyckas inte Honda göra det?

Tyvärr tycker jag det känns lite som man från toppen sköter Europa och kanske framförallt oss här uppe i norra Europa som har lite speciella önskemål och förutsättningar (vi gillar kombi och AWD) generellt sett mot övriga världen med vänsterhanden.

Jösses vad lite Honda säljer!

Jag tror att det ligger mycket i det du säger, att Honda inte orkar ta in några bilar förutom Cr-v med awd är ju ett uppenbart misstag. Sen vet jag att Mazda som många andra Japanska rostskyddar sina i sverige innan de kommer till butiken, för att ha ett skydd som är konkurrenskraftigt. Jag såg en lista nyligen och då var det bara några bilar som rostade mer än Honda i vårt land. Honda var lika dåliga som VW (12% har jag för mig), vilket jag tycker är pinsamt. Speciellt när Toyota, Mitsubitchi låg på 3-4%. Mazda, som tidigare haft så dåligt rykte, låg på 4% har jag för mig. Rätt bra uppryckning!

Men fortsätter Honda i samma stil som jag hört här på forumet, att ignorera för det faktum att 4x4 är otroligt populärt och stirrar sig blind på sina egna data, kommer de fortsätta tappa som tidigare. De har väl tappat 50% av sina marknadsandelar de senaste åren? Då funkar det inte att säga att det inte finns någon efterfrågan för awd i Sverige, när det räcker att titta ut genom fönstret för att upptäcka att fallet är motsatsen.

Och marknadsföringen - den säger oftast ingenting om bilen. En blå fågel i ultrarapid hade varit snyggt för ett decennium sen, men lika informationsfattigt då som nu. Det är ju bara att tydligt gå ut med statistiken från exempelvis "What Car?" där Honda har varit den pålitligaste bilen i typ åtta år i sträck. Sådant påverkar folk, det vet jag. Att deras 1,6 diesel kommit med i Guinnes rekordbok för sin snålhet är också overkligt när det gäller att skapa förtroende, få folks uppmärksamhet gentemot Honda. Med så bra bilar borde det räcka med engagemang för att öka försäljningen drastiskt.
Eisenhut
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut

24 oktober 2015, 15:16

Sammen skrev:Åker en lång tågresa och roade mig med att jämföra lite försäljningsstatistik mellan Honda och Mazda i Sverige.

Siffrorna stämmer men kan också läsas lite missvisande.

Början på 2015 var civicen 3 år gammal, CR-Vn 2 år gammal och jazzen 6 år gammal.

I april (men snarare maj-juni) började kunder få sina facelifts av civic och CR-V men då slutade den gamla jazzen att säljas. Vi har i princip endast sålt två st modeller detta året och båda två har några år på nacken trots ansiktslyft. Nu kommer HR-V och nya Jazz och tittar man på försäljningsstatistiken på båda två men framförallt HR-V kommer det bli mycket svårmotiverat att påstå att en 4wd modell krävs. Tyvärr, för alla er som vill ha det.
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Användarvisningsbild
Regge
Lärd
Lärd
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell

24 oktober 2015, 17:24

Nu får ni ändå ge er.. nu är läget så och Honda har till 110% koll tror jag. Allting är så av just en anledning, sen kan vi alla andra spekullera och i många fall nu gå över till gnällande. (Som precis alla gör nuförtiden gällande allt)

Var glada att Honda släppt massor med nya modeller, och vissa av dom är storsäljare och rena succen!

Skärpning nu.
KÖR:
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16

KÖRT innan:
BMW M3 E30 -87
Civic VT-R -91
Civic VT-R -91
CRX VT-R -90
Accord 2,2 -94
Användarvisningsbild
Mordiiax
1337!
1337!
Bil: Civic 1300 -81
Namn: Johan Mähler
Been thanked: 2 times
Kontakt:

24 oktober 2015, 18:07

Spelar ingen roll hur mycket bilarna säljer om man står i en av Sundsvalls alla backar och slirar med framhjulen, lite som Micke är inne på ;)
Kollade på teve igår. Under en och samma reklam så gör VW reklam för sin fyrhjulsdrivna Passat Alltrack och Mazda gör reklam för Mazda 6 där awd ingår i köpet. Lite innan spanade jag i en tidning och hör på radion hela tiden hur Mercedes skickar med 4matic i köpet.
Under samma paus i teveprogrammet så kör Honda sin HR-V reklam med fladdrande jackor.

HR-V lockar på extremt många vis, men något gör att jag inte slår till på den... Undrar om det ändå inte står mellan CR-V 2.0 automat executive eller att köra vidare på min gamla rd1 cr-v tills vidare och se vad dom globala modellerna kommer erbjuda.
*Regionsombud Norr* Johan Mähler 070 358 06 13
Honda Accord Tourer -11 & Honda Civic 1300 -81
Tidigare Honda: Civic "Spoon", Civic diesel, Civic VEi, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Focusrite
Användare
Användare

24 oktober 2015, 18:59

Regge skrev:Nu får ni ändå ge er.. nu är läget så och Honda har till 110% koll tror jag. Allting är så av just en anledning, sen kan vi alla andra spekullera och i många fall nu gå över till gnällande. (Som precis alla gör nuförtiden gällande allt)

Var glada att Honda släppt massor med nya modeller, och vissa av dom är storsäljare och rena succen!

Skärpning nu.
Eh, jag tvivlar inte på att de har koll på statistiken. Men är det samma statistik som gjort att Honda tappat 50% av europeiska marknaden de senaste åren? Ibland får man snegla lite på konkurrenterna också, är jag rädd. Har de andra råd att rostskydda och bjuda på awd, så borde Honda åtminstone ha råd att importera några bilar med awd och se om det finns något intresse - även om deras statistik inte säger att det finns någon marknad.
Användarvisningsbild
Mordiiax
1337!
1337!
Bil: Civic 1300 -81
Namn: Johan Mähler
Been thanked: 2 times
Kontakt:

24 oktober 2015, 19:12

En bekant som jobbar med att rostskydda bilar är dock måttligt nöjd med Mazda efter att ha skickat en sådan pickhammare rätt genom tröskeln på en nyare Mazda 6. Hur länge har dom rostskyddet bilarna?
*Regionsombud Norr* Johan Mähler 070 358 06 13
Honda Accord Tourer -11 & Honda Civic 1300 -81
Tidigare Honda: Civic "Spoon", Civic diesel, Civic VEi, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Focusrite
Användare
Användare

24 oktober 2015, 19:19

Mordiiax skrev:En bekant som jobbar med att rostskydda bilar är dock måttligt nöjd med Mazda efter att ha skickat en sådan pickhammare rätt genom tröskeln på en nyare Mazda 6. Hur länge har dom rostskyddet bilarna?
Ingen aning, vet att de började för några år sedan, och jag tror att några andra japsare hängde på då. Trist dock om det är dåligt rostskydd. Själv lät jag linoljebehandla min Civic -08, men hur bra det skyddar återstår att se...
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen

24 oktober 2015, 19:27

Ja, vi bara gnäller, vi är ju ändå inte riktiga kunder...

Men ja, det är väl bra att det finns en HR-V iaf.
Accord, EK4, S2000
Användarvisningsbild
fonzeka
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 3 times
Been thanked: 11 times

24 oktober 2015, 19:50

Honda har 110% koll, hehe ja det var ett bra skämt :)
Nej det skulle nog behövas en hel del mer självinsikt, vad det än gäller så verkar man ju helt oförmögna att kunna erkänna fel och brister.
Kolla bara på hur lanseringen av nya CTR:en sköts.
M Scotte
Jag är en Honda :D
Namn: Martin Scotte
Been thanked: 6 times
Kontakt:

24 oktober 2015, 21:34

Bara söka jobb hos oss om/när det erbjuds!
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
fonzeka
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 3 times
Been thanked: 11 times

24 oktober 2015, 22:01

Hade vart kul men inte så sugen på att bli skåning :)
Min kritik var inte menad mot några enskilda personer, speciellt inte här på forumet.
Antar att ni kämpar så gott ni kan och det lär ju inte alltid vara så lätt att kunna påverka i en jättekoncern som Honda.
Användarvisningsbild
Regge
Lärd
Lärd
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell

24 oktober 2015, 23:01

pasen skrev:Ja, vi bara gnäller, vi är ju ändå inte riktiga kunder...

Men ja, det är väl bra att det finns en HR-V iaf.
Jo men med all respect, så är det enormt lite man kan påverka. Mina svärföräldrar ville också ha 4wd, men nu blev inte fallet så. Och så fick det bli.

HRV hade givetvis sålt i en större skala om den fanns som 4wd, nu gör den inte det. Och isåfall får man välja en CRV.

Men under dkm åren jag sålde bilar, så hörde man sååå mycket gnäll. Och om/när den produkten kunden vill ha äntligen dök upp(t ex om hrv kommer som 4wd senare) ja då var det något annat som inte "passade in".

Man kommer aldrig kunna göra alla 100% nöjda, vilket såklart är tråkigt.
KÖR:
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16

KÖRT innan:
BMW M3 E30 -87
Civic VT-R -91
Civic VT-R -91
CRX VT-R -90
Accord 2,2 -94
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen

24 oktober 2015, 23:36

Många bäckar små, bara för att man inte kan påverka betyder inte att man inte ska försöka. Men jag släpper det nu. Jag ska inte köpa en HR-V just nu oavsett, men det hade kanske varit en rolig brukis i framtiden om den fanns som awd.

Men som de flesta andra roliga japanare får jag privatimportera en senare om jag ska ha en. Men det lär inte hända.
Accord, EK4, S2000
M Scotte
Kontakt:

24 oktober 2015, 23:41

Det är så mycket som inte syns som man påverkar, men det är inget någon får reda på.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
Focusrite
Användare
Användare

25 oktober 2015, 08:07

Det låter frustrerande och trist att det är så svårt att påverka. Speciellt ni som håller er på det här forumet får ju rätt mycket input om kundernas önskemål, så jag tycker de borde lyssna extra noga på er.
M Scotte
Kontakt:

25 oktober 2015, 19:26

Nej, det är inte svårt att påverka men underlaget måste vara väl underbyggt och statistiskt säkrat.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Sammen
Användare
Användare

25 oktober 2015, 19:44

Det har aldrig varit meningen att gnälla eller kritisera någon personligen, det hoppas jag verkligen inte det uppfattats som.

Tanken var att framför personliga åsikter och erfarenheter och att diskutera situationen. Jag har som sagt en känsla av att Honda från toppen (dvs den högsta ledningen i Japan, inte Honda lokalt här i Sverige) sköter europamarknaden lite med vänsterhanden.

Som det varit de senaste åren har Honda tappat mot sina konkurrenter och jag hoppas verkligen att orsaken till det kan åtgärdas och att man är på rätt väg nu när man väljer att gå en lite egen väg än vad andra märken gör.

Alla har vi ju våra egna önskningar. Själv önskar jag inget hellre än att man skulle börja sälja Acura ILX här i Sverige (bygger på Civic med K24 och 8-växlad DCT). Jag vet att det aldrig kommer hända men om det hände skulle inte tveka en sekund.
Skriv svar