Sida 1 av 1

Däck CTR FN2

Postat: 7 mars 2016, 22:23
av H_____P
Dags att slänga på nya däck, har fortfarande på originaldäcken på min 09 som rullat en bit över 7000... Tror att de funkar bra som hockeypuckar...

Är det nån som några tips på vad som passar FN2:an bra?
Bankörning ej aktuellt, möjligen nån konbanekörning kan bli aktuellt, dvs bilen rullar 99,9 av sin tid på vanlig väg.

/P

Re: Däck CTR FN2

Postat: 7 mars 2016, 22:30
av JimmyW92
H_____P skrev:Dags att slänga på nya däck, har fortfarande på originaldäcken på min 09 som rullat en bit över 7000... Tror att de funkar bra som hockeypuckar...

Är det nån som några tips på vad som passar FN2:an bra?
Bankörning ej aktuellt, möjligen nån konbanekörning kan bli aktuellt, dvs bilen rullar 99,9 av sin tid på vanlig väg.

/P
Jag tror Bridgestone Potenza re002 är bästa gatdäcket jag kört på. Överlever bana om man vill och verkar inte slitas allt för hårt. Funkar väldigt bra i vått väglag också.

Kanske slits lite mer än vad du vill men det blir ju inga hockeypuckar iallafall ;)

Re: Däck CTR FN2

Postat: 7 mars 2016, 23:35
av Daugaard
Prestanda på gata/konbana: Michelin Pilot Super Sport
Sportig comfort: Michelin Pilot Sport 4 eller Dunlop Sport Maxx RT.

Re: Däck CTR FN2

Postat: 8 mars 2016, 07:51
av Erajk
Daugaard skrev:Prestanda på gata/konbana: Michelin Pilot Super Sport
Sportig comfort: Michelin Pilot Sport 4 eller Dunlop Sport Maxx RT.

Håller med! Körde Michelin Pilot Supersport på min Nissan 350z och var hur nöjd som helst! :)
Du kan även skicka ett PM till mannen ovan, så hjälper han dig med däck :)

Re: Däck CTR FN2

Postat: 8 mars 2016, 10:38
av M Scotte
Dunlop Sport Maxx RT är verkligen ett superdäck.

Re: Däck CTR FN2

Postat: 8 mars 2016, 10:58
av turbobulten
+1 på Michelin pilot super sport.
Helgrymt däck, bästa däcket jag kört med på gata, riktigt fint!

Re: Däck CTR FN2

Postat: 8 mars 2016, 11:15
av H_____P
Tack för respons!

Noterade Dunlop Sport Maxx RT verkar finnas i 2 varianter. RT samt RT 2.

Nån som vet skillnaden? Antar att RT 2 bara är en vidareutveckling av RT?


//P

Re: Däck CTR FN2

Postat: 8 mars 2016, 11:49
av Daugaard
Det stämmer. RT2 är nytt för 2016

Re: Däck CTR FN2

Postat: 8 mars 2016, 19:35
av SAUD
Kan avråda dig från Bridgestone Potenza Adrenalin RE002, satte min FN2 i räcken på Nordschleife med de. Otroligt hala i lite värme och fick aldrig någon bra känsla med dem.

Re: Däck CTR FN2

Postat: 8 mars 2016, 21:11
av JimmyW92
SAUD skrev:Kan avråda dig från Bridgestone Potenza Adrenalin RE002, satte min FN2 i räcken på Nordschleife med de. Otroligt hala i lite värme och fick aldrig någon bra känsla med dem.
?
Jag körde mina på bana förra säsongen och upplevde aldrig nå problem. Visst dom verkade inte hantera 25grader och sol + 2-3 pass på bana, och det vart ju inte att greppet försvann så länge man körde av innan det vart för galet. Men gata och nån bankörning funkar absolut. Och jag upplevde nästan att dom satt precis lika bra när det var blött som när det var torrt xD Vet inte om det säger mer om torrgrepp eller våtgrepp ;)

Re: Däck CTR FN2

Postat: 8 mars 2016, 21:45
av SAUD
JimmyW92 skrev:
SAUD skrev:Kan avråda dig från Bridgestone Potenza Adrenalin RE002, satte min FN2 i räcken på Nordschleife med de. Otroligt hala i lite värme och fick aldrig någon bra känsla med dem.
?
Jag körde mina på bana förra säsongen och upplevde aldrig nå problem. Visst dom verkade inte hantera 25grader och sol + 2-3 pass på bana, och det vart ju inte att greppet försvann så länge man körde av innan det vart för galet. Men gata och nån bankörning funkar absolut. Och jag upplevde nästan att dom satt precis lika bra när det var blött som när det var torrt xD Vet inte om det säger mer om torrgrepp eller våtgrepp ;)
Till vardags de fungerar ju helt ok som nästan vilka andra däck som helst. Sen skillnaden mellan att köra bana i Sverige och på Nordschleife är dan och natt. Dessa däck fungerar ju säkert på Svenska banor som du säger eftersom man kommer ju aldrig i de hastigheterna som man gör där nere. Jag fick släppi 170km/h bakändan bara stack ut och där brukade jag köra lite över 180 i vanliga fall och det kan jag säga att det är ganksa otrevlig känsla ;-) så jag ville jag varna grabben att avstå de för att jag var ju omtänksam och vill inte att det ska hända något honom eller någon annan. Du har helt andra erfarenheter och jag är glad att de funkar för din del betydligt bättre ;-)...
Sen hur visa däck fungerar på olika bilar det kan beror på massa faktorer, bana,vädret,däcktryck, körstil,typ av bil osv osv.. Har en bra bit över 100 varv på ringen så jag har skaffat mig lite erfarenheten men ändå nybörjare som allra flesta människor ;-)...

Re: Däck CTR FN2

Postat: 8 mars 2016, 21:58
av JimmyW92
SAUD skrev:
JimmyW92 skrev:
SAUD skrev:Kan avråda dig från Bridgestone Potenza Adrenalin RE002, satte min FN2 i räcken på Nordschleife med de. Otroligt hala i lite värme och fick aldrig någon bra känsla med dem.
?
Jag körde mina på bana förra säsongen och upplevde aldrig nå problem. Visst dom verkade inte hantera 25grader och sol + 2-3 pass på bana, och det vart ju inte att greppet försvann så länge man körde av innan det vart för galet. Men gata och nån bankörning funkar absolut. Och jag upplevde nästan att dom satt precis lika bra när det var blött som när det var torrt xD Vet inte om det säger mer om torrgrepp eller våtgrepp ;)
Till vardags de fungerar ju helt ok som nästan vilka andra däck som helst. Sen skillnaden mellan att köra bana i Sverige och på Nordschleife är dan och natt. Dessa däck fungerar ju säkert på Svenska banor som du säger eftersom man kommer ju aldrig i de hastigheterna som man gör där nere. Jag fick släppi 170km/h bakändan bara stack ut och där brukade jag köra lite över 180 i vanliga fall och det kan jag säga att det är ganksa otrevlig känsla ;-) så jag ville jag varna grabben att avstå de för att jag var ju omtänksam och vill inte att det ska hända något honom eller någon annan. Du har helt andra erfarenheter och jag är glad att de funkar för din del betydligt bättre ;-)...
Sen hur visa däck fungerar på olika bilar det kan beror på massa faktorer, bana,vädret,däcktryck, körstil,typ av bil osv osv.. Har en bra bit över 100 varv på ringen så jag har skaffat mig lite erfarenheten men ändå nybörjare som allra flesta människor ;-)...
Läskigt :)
Jag ifrågasätter inte din erfarenhet och inte heller din kritik mot däcken. Jag vart mer fundersam då jag upplevt att dom funkat kanon. Och som gatdäck tror jag dom är super, hade det varit mer banfokuserat hade jag garanterat rekommenderat nånting annat :D

Re: Däck CTR FN2

Postat: 8 mars 2016, 22:12
av pasen
Nu står det ju att han ska köra 99.9% gata, så han ska nog inte köra Nordslingan.
Jag kan rekommendera Dunlop som tidigare talare. Men det är nog inget fel på Bridgestone heller

Re: Däck CTR FN2

Postat: 8 mars 2016, 22:37
av Regge
turbobulten skrev:+1 på Michelin pilot super sport.
Helgrymt däck, bästa däcket jag kört med på gata, riktigt fint!
Då jag jobbar för Michelin Sverige så är det svårt att vara opartisk.

Men med Michelin SuperSport så får du ett extremt bra gatdäck, bra livslängd och även tryggt i blött.
Lite dyrare däck, men kanske värt det i långa loppet.

Lycka till!

Re: Däck CTR FN2

Postat: 14 mars 2016, 21:32
av H_____P
Hej!

Tack än en gång för svar!

Såg att en stor nätfirma har Dunlop sportmax RT2 för bra pris a 1067 kr.
Jag har nåt vagt minne att det fanns risk att man köpte däck avsedda andra marknader än den europeiska, dvs en gummiblandning. Nån som vet om den risken föreligger än?

Re: Däck CTR FN2

Postat: 15 mars 2016, 14:05
av M Scotte
Lika med noll. Har köpt däck på nätet i tio år och aldrig fått gamla, felmärkta eller på annat sätt skumma däck. Senaste däcken jag köpte var Michelin Latitude Sport 3 tillverkade Vecka 6 2016, och jag fick däcken vecka 9.

Re: Däck CTR FN2

Postat: 2 april 2016, 20:48
av H_____P
Det blidde Michelin Pilot Sport 4, viss skillnad mot tidigare däck som var från 2009...

Re: Däck CTR FN2

Postat: 2 april 2016, 21:03
av Regge
H_____P skrev:Det blidde Michelin Pilot Sport 4, viss skillnad mot tidigare däck som var från 2009...
Michelins nyhet för 2016. Bra blandning mellan sport och komfort. Bästa livslängd i sin klass, samt bra styrkänsla!