funderar på o köpa mig en gammal CR-V o ha som vinterbil som får stå stilla under sommaren när man kör FN2.
är det något man bör tänka på med dessa? vanliga fel? vad bör ja kolla extra när man kollar beggade?
Köpa en gammal CR-V (Rd1) något man bör tänka på?
- Lärfors
- Administrator Gold
- Inlägg: 672
- Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
- Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
- Namn: Andreas Lärfors
- Ort: Göteborg
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 22 times
Har gått i liknande tankar själv, är också nyfiken på svar. Har även tänkt mig att ha den som dragbil då jag ärvde en husvagn i fjol som ingen av de tre bilar jag äger har tillräckligt hög dragvikt för, men där har jag hört att CR-V har svaga växellådor.
Andreas Lärfors
IT ansvarig
1989 Civic Shuttle GL (EE2)
1992 Civic Sedan LSI (EG8)
IT ansvarig
1989 Civic Shuttle GL (EE2)
1992 Civic Sedan LSI (EG8)
- Mordiiax
- 1337!
- Inlägg: 3942
- Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
- Bil: Civic 1300 -81
- Namn: Johan Mähler
- Ort: Sundsvall
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 2 times
- Kontakt:
Kan berätta lite om mina RD1 erfarenheter 
Skön komfort! Separata armstöd på stolarna fram. Man sitter riktigt bekvämt och det känns som en äventyrsbil för många mil.
Törstig och slö trots 150hk, måste varvas för att det ska hända något och då är det en bullrig gång.
Väldigt smidigt bagage med delad baklucka. Mina gångjärn hade dock rostangrepp och gick lite trögt och man var tvungen att lyfta upp den utsvängande delen när den skulle in i gångjärnet.
Bakhjulsdriften kopplas in när framhjulen börjar spinna så det är ganska sällan man faktiskt åker bakhjulsåka och det är vid ganska provocerad körning som det sker. Men den tar sig fram riktigt fint i djupare och oplogad snö tack vare hög markfrigång och påskjut bakifrån då såklart när det blir riktigt jäkligt.
Mitt avgassystem hade fått ett rosthål.
Klockan går i princip alltid sönder. Går däremot att löda om så funkar den i många år till.
Baksätets ryggstöd går att luta i olika vinklar!
Finns förvaringslåda under passagerarstolen (något som tog tid innan jag hittade).
I överlag trevliga bilar men som börjar bli till åren och man får nog räkna med lite utgifter för att hålla dom i vettigt skick.

Skön komfort! Separata armstöd på stolarna fram. Man sitter riktigt bekvämt och det känns som en äventyrsbil för många mil.
Törstig och slö trots 150hk, måste varvas för att det ska hända något och då är det en bullrig gång.
Väldigt smidigt bagage med delad baklucka. Mina gångjärn hade dock rostangrepp och gick lite trögt och man var tvungen att lyfta upp den utsvängande delen när den skulle in i gångjärnet.
Bakhjulsdriften kopplas in när framhjulen börjar spinna så det är ganska sällan man faktiskt åker bakhjulsåka och det är vid ganska provocerad körning som det sker. Men den tar sig fram riktigt fint i djupare och oplogad snö tack vare hög markfrigång och påskjut bakifrån då såklart när det blir riktigt jäkligt.
Mitt avgassystem hade fått ett rosthål.
Klockan går i princip alltid sönder. Går däremot att löda om så funkar den i många år till.
Baksätets ryggstöd går att luta i olika vinklar!

Finns förvaringslåda under passagerarstolen (något som tog tid innan jag hittade).
I överlag trevliga bilar men som börjar bli till åren och man får nog räkna med lite utgifter för att hålla dom i vettigt skick.
*Regionsombud Norr* Johan Mähler 070 358 06 13
Honda Accord Tourer -11 & Honda Civic 1300 -81
Tidigare Honda: Civic "Spoon", Civic diesel, Civic VEi, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Honda Accord Tourer -11 & Honda Civic 1300 -81
Tidigare Honda: Civic "Spoon", Civic diesel, Civic VEi, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
- gnagis
- Kunnig
- Inlägg: 908
- Blev medlem: 25 juli 2004, 00:29
- Bil: Civic FN2
- Namn: Daniel Svensson
- Ort: Karlstad
- Kontakt:
men en nybesiktigad utan anmärkningar går att få runt 15k så känns det som dom värsta felen som kan vara är under kontroll då?
är det kedja eller rem på dessa?
hur ofta ska det bytas och vilken intervall?
har även en båt som denna bil självklart får hjälpa till att plocka upp och ner i vattenet varje år
är det kedja eller rem på dessa?
hur ofta ska det bytas och vilken intervall?
har även en båt som denna bil självklart får hjälpa till att plocka upp och ner i vattenet varje år

[b]Daniel "gnagis" Svensson[/b]
[i]Member since:[/i][b]2002[/b]
[i]Member since:[/i][b]2002[/b]
- JimmyW92
- Påläst
- Inlägg: 578
- Blev medlem: 5 oktober 2014, 21:18
- Bil: CTR Ep3
- Namn: Jimmy Wännström
- Ort: Kramfors
Jag gjorde precis detta typ förra veckan. Kolla rost bakre hjulhus. Genomrostat på bägge mina bilar. Och tänk dessutom på att 97-99 är det b20b med typ 130hk efter det vart det b20z med 150hk.
Kamremmen har jag för mig byts efter 16000mil.
Service som med allt annat. Ganska normalt med läckage i motorutrymmet
Jag tycker min med b20b går rätt bra ändå och tar sig fram bra
har inte kört den andra med 150hk då Kamremmen var av på den >.<
Kamremmen har jag för mig byts efter 16000mil.
Service som med allt annat. Ganska normalt med läckage i motorutrymmet
Jag tycker min med b20b går rätt bra ändå och tar sig fram bra

Jimmy Wännström
Kramfors förort!
Honda CTR EP3 2002
Saab 1.8t 9-3
Kramfors förort!
Honda CTR EP3 2002
Saab 1.8t 9-3
- Mordiiax
- 1337!
- Inlägg: 3942
- Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
- Bil: Civic 1300 -81
- Namn: Johan Mähler
- Ort: Sundsvall
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 2 times
- Kontakt:
Jag köpte en vrålfin 2001 för 40k för något år sedan bara. Trodde den skulle vara toppskick men saker dök upp ganska snabbtgnagis skrev:men en nybesiktigad utan anmärkningar går att få runt 15k så känns det som dom värsta felen som kan vara är under kontroll då?
är det kedja eller rem på dessa?
hur ofta ska det bytas och vilken intervall?
har även en båt som denna bil självklart får hjälpa till att plocka upp och ner i vattenet varje år

*Regionsombud Norr* Johan Mähler 070 358 06 13
Honda Accord Tourer -11 & Honda Civic 1300 -81
Tidigare Honda: Civic "Spoon", Civic diesel, Civic VEi, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Honda Accord Tourer -11 & Honda Civic 1300 -81
Tidigare Honda: Civic "Spoon", Civic diesel, Civic VEi, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
- pasen
- Styrelsen
- Inlägg: 5052
- Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
- Bil: S2000 -05
- Namn: Richard Lindström
- Ort: Märsta
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 33 times
Värt att nämna om kamremmen, årsintervallen är nog viktigare än miltalen. Det gäller nog generellt för alla remmar på alla bilar. Framförallt gamla bilar...
Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
Accord, EK4, S2000
- EMP
- Lärd
- Inlägg: 1008
- Blev medlem: 21 juni 2011, 18:27
- Bil: Honda
- Namn: Gustav eBay Karlsson
- Ort: Ulricehamn
+Luckan till reservhjulsbaljan är ett picknickbord 
+Låter som k20 med valkuk.

+Låter som k20 med valkuk.

Nu.
¤S2000! -04
¤Accord Executive K24 -04
Då.
#Civic VTI EG9 Turbo -92
#Civic VTI MC2 Brukkuk -98
#Civic VTI MB6 B20VTEC 2 b! -98
#Civic Type R EP3 -05
0706855663
¤S2000! -04
¤Accord Executive K24 -04
Då.
#Civic VTI EG9 Turbo -92
#Civic VTI MC2 Brukkuk -98
#Civic VTI MB6 B20VTEC 2 b! -98
#Civic Type R EP3 -05
0706855663
- gnagis
- Kunnig
- Inlägg: 908
- Blev medlem: 25 juli 2004, 00:29
- Bil: Civic FN2
- Namn: Daniel Svensson
- Ort: Karlstad
- Kontakt:
då blir det iväg o kika o antagligen köpa en på onsdag, det är en import och inte rullat i sverige förens 2005 vilket gör att den ser ovanligt rostren ut.
något som någon vill tällägga som man bör kolla? den har gått 19,000 och alla oljor med mera är bytt samt rem vid 18,000
något som någon vill tällägga som man bör kolla? den har gått 19,000 och alla oljor med mera är bytt samt rem vid 18,000
[b]Daniel "gnagis" Svensson[/b]
[i]Member since:[/i][b]2002[/b]
[i]Member since:[/i][b]2002[/b]
- Malkolm
- HPC Guld Medlem
- Inlägg: 5152
- Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Ort: Västerås
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 2 times
Gillar ni den första versionen? Annars börjar ju gen2 komma ner i pris runt 25.000-45.000kr. Betydligt starkare k20 och kamkedja. Jag har fått känslan att den inte rostar lika jävligt heller. Känns som mycke bil (dock törstig) för pengarna.
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se