Sida 1 av 1

Blockguard?

Postat: 5 juli 2017, 14:17
av Emaaajl
Hej.

Nån som har erfarenhet av blockguard? Fördelar och nackdelar?

Bygger ny botten nu, en b18c4 med 81.5mm bort och cp-pistons 11:5:1. Vissa av er vet att mitt block inte mådde så bra i bänken när jag mappade så nu blir allting nytt. Och eftersom att det blir nytt så vill jag kolla om en blockguard glr nån nytta? Har läst lite och får lite olika svar. Fanns modeller som ska svetsas i och så fanns de dom vanliga som endast trycks i. Vissa påstår att blocket ska borras efter att blockguarden är monterad medans jänkarna enbart petar i den i blocket. Tar emot all info. Mvh Emil

Re: Blockguard?

Postat: 5 juli 2017, 16:55
av Malkolm
Jag har inte provat, men det jag har lärt mig är att OM man tänkt använda så är det montering innan borrning som gäller. Det har 2 motorfirmor samt andra sagt. Jag tycker att du kan testa om du e sugen!

Re: Blockguard?

Postat: 5 juli 2017, 18:41
av Emaaajl
Malkolm skrev:Jag har inte provat, men det jag har lärt mig är att OM man tänkt använda så är det montering innan borrning som gäller. Det har 2 motorfirmor samt andra sagt. Jag tycker att du kan testa om du e sugen!

Ja de känns rätt rimligt. Enligt hondatech verkar blockguard ställa till med värmebekymmer med då den blockerar vattenkanalerna...det råder verklugen delade åsikter så därav att jag frågar här. :)

Re: Blockguard?

Postat: 10 augusti 2017, 15:40
av antonjr
Anledningen till en blockguard är ju att hålla fodrena på plats så dom ej flyttar sig och även att göra det starkare så att fodret tål mer cylindertryck utan att spricka. Problemet med blockguards är att jag nog läst om fler som spräckt sina foder med än utan och det är nog för att toleranserna är för dåliga, däremot kan du kolla på cylindersupportsystem det är som en blockguard men dom bearbetar blocket efter den och det funkar väldigt bra, så kan du få en firma att göra likadant som dom gör så är det helt klart bättre än inget.
Men Kör du ingen stroker eller varvar 10tusen+ så behöver du nog inte va orolig :D

Re: Blockguard?

Postat: 10 augusti 2017, 21:15
av Emaaajl
antonjr skrev:Anledningen till en blockguard är ju att hålla fodrena på plats så dom ej flyttar sig och även att göra det starkare så att fodret tål mer cylindertryck utan att spricka. Problemet med blockguards är att jag nog läst om fler som spräckt sina foder med än utan och det är nog för att toleranserna är för dåliga, däremot kan du kolla på cylindersupportsystem det är som en blockguard men dom bearbetar blocket efter den och det funkar väldigt bra, så kan du få en firma att göra likadant som dom gör så är det helt klart bättre än inget.
Men Kör du ingen stroker eller varvar 10tusen+ så behöver du nog inte va orolig :D

La ner planerna på blockguard endå. Dom som åker höga effektuttag påstod att blockguarden inte gör nån nytta så högt upp i blocket då kolvarna är i tdc där. Många som även haft problem med värme då den stryper vattenflödet..ja tankarna är många, men nu är blocket oavsett på borrning så de kvittar. Kan dock låta tråden ligga om nån annan vill flika in med info lr nått :)