Sida 1 av 1

Köpråd Honda Cr-z

Postat: 20 juli 2017, 12:04
av Jocke82
Tjenare!

Funderar på att bli hondaägare igen efter flera års uppehåll, saknar känslan av att köra Honda, vilken jag inte hittat hos andra märken. Har haft två civic coupéer från 90-tal och en del sol tidigare.
Nu har jag tittat på Cr-z pga formgivningen, jag gillar verkligen hur bilen ser ut och skulle vilja bygga på en sån.
Den kommer isåfall att fungera som daglig pendlarbil också.
Är det något jag behöver känna till, något jag ska se upp med?

Re: Köpråd Honda Cr-z

Postat: 20 juli 2017, 20:40
av anno
Bra bil! Inte mycket som strular! Dricker lite mer än vad spe skriver.

Re: Köpråd Honda Cr-z

Postat: 1 augusti 2017, 07:49
av Jocke82
Tack Anno!

Håller på och jagar en, men de kommer inte ut ofta på blocket/bytbil.
Får väl ha is i magen bara, just nu finns det bara en inom 50 mil från mig, vilket är min mentala spärr på hur långt jag kör.

Batterierna börjar inte bli ett problem nu när de kommer upp i åren?
Jag tänker mig att det kanske är bättre med en som rullat 10k än 3k, så att batteripaketet fått jobba regelbundet?

Re: Köpråd Honda Cr-z

Postat: 1 augusti 2017, 09:24
av Eisenhut
Du tänker rätt angående batterierna. Låga mil behöver nödvändigtvis inte betyda att batteriet inte fått jobba ordentligt, men precis som med tex Civic Hybrid så var dessa bilar ganska kalla för några år sedan och vissa kunde fastna i över 6 månader hos bilfirmor som inte visste hur man skulle underhålla batteriet.

Gick då högvoltsbatteriet ner helt så är det precis som andra batterier att dom hämtar sig oftast inte efter det.

Som en jämförelse där så hade vi när jag jobbade på utbildningen på Honda en Inisight som tidigare agerat som pressbil. Den hade rullat ca 1000 mil på 7 år men eftersom vi alltid körde en uppladdning minst var 3e månad så var det batteriet i prima skick fortfarande.

Re: Köpråd Honda Cr-z

Postat: 26 augusti 2017, 12:28
av Jocke82
Blev visst ingen Cr-z som andrabil, köpte en Civic Eg 92:a istället.

Re: Köpråd Honda Cr-z

Postat: 26 augusti 2017, 13:03
av pasen
Vilken kontrast :P

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk

Re: Köpråd Honda Cr-z

Postat: 26 augusti 2017, 13:13
av Jocke82
Haha, ja kanske det.
Men jag var rädd att det skulle bli batteristrul m.m. om jag hade en cr-z som andrabil.
Nu kan jag go bananas med civic:en

Re: Köpråd Honda Cr-z

Postat: 29 augusti 2017, 09:04
av Brox
Jag tycker att det är sjukt uppblåst med "batteristrulsångest" överallt! Vem har haft problem här med batterierna i en seriös biltillverkares drivlina? Det är inte precis Biltemas AA batterier vi talar om... Kör själv en hybrid och är supernöjd trotts 10år på nacken så finns där inget strul eller krångel!

Jag ser mer ångest i att köpa en gammal bil (10år och äldre) än en nyare elbil eller hybrid.

Inget personligt mot dig trådskaparen men oljeindustrin sätter verkligen sina spår i oss konsumenter!

Re: Köpråd Honda Cr-z

Postat: 29 augusti 2017, 12:59
av Jocke82
Jag var egentligen mest orolig för att batterierna skulle bli dåliga av att inte jobba på ett halvår i stöten.
Jag har en Suzuki swift sport som pendlarbil och letade andrabil att bygga på, leksak, projekt, kanske med lite bankörning,
det verkar också finnas mer att göra på andra hondor, då motorswap på en så ny bil inte är något jag skulle vågat mig på.

Skulle jag haft en pendlarbil nu skulle det blivit en cr-z, men då jag omvärderade läget och inte kunde försvara att göra mig
av med swiften som varit 100% tillförlitlig och drar mindre bensin än vad officiella siffror säger blev valet ett annat.

Re: Köpråd Honda Cr-z

Postat: 29 augusti 2017, 16:45
av devildancer
för att återge fenomenet med batterier... Mitt har börjat strula. Felsökandet har påbörjats på min Civic hybrid. IMA lampa lyser, batterilampan lyser, men får ingen felkod från databoxen.

Nytt batteri från Rosenholtz 20 000+ dock är detta en 2007 eller 2008. Så nej nästa bil jag kommer äga vare sig det är en Honda eller inte kommer inte vara en hybrid och om det gått så långt i utvecklingen så ska jag ha garanti på batteriet.

Jag kanske nu bara har otur, men hittills är känslan att det är väldigt få människor som har kunskap att felsöka vad som kan vara fel när det strular med hybrider. Så nej jag är inte positiv till hybrider för tillfället :D

Re: Köpråd Honda Cr-z

Postat: 30 augusti 2017, 12:52
av Eisenhut
Fortfarande billigare än ett dieselpartikelfilter till en Accord eller CR-V från samma era...

Re: Köpråd Honda Cr-z

Postat: 30 augusti 2017, 19:47
av M Scotte
devildancer skrev:för att återge fenomenet med batterier... Mitt har börjat strula. Felsökandet har påbörjats på min Civic hybrid. IMA lampa lyser, batterilampan lyser, men får ingen felkod från databoxen.

Nytt batteri från Rosenholtz 20 000+ dock är detta en 2007 eller 2008. Så nej nästa bil jag kommer äga vare sig det är en Honda eller inte kommer inte vara en hybrid och om det gått så långt i utvecklingen så ska jag ha garanti på batteriet.

Jag kanske nu bara har otur, men hittills är känslan att det är väldigt få människor som har kunskap att felsöka vad som kan vara fel när det strular med hybrider. Så nej jag är inte positiv till hybrider för tillfället :D
Kan bero på att vi utbildade på hybridtekniken på honda sista gången 2012, efter det ingenting.

Re: Köpråd Honda Cr-z

Postat: 30 augusti 2017, 21:29
av Brox
devildancer skrev:för att återge fenomenet med batterier... Mitt har börjat strula. Felsökandet har påbörjats på min Civic hybrid. IMA lampa lyser, batterilampan lyser, men får ingen felkod från databoxen.

Nytt batteri från Rosenholtz 20 000+ dock är detta en 2007 eller 2008. Så nej nästa bil jag kommer äga vare sig det är en Honda eller inte kommer inte vara en hybrid och om det gått så långt i utvecklingen så ska jag ha garanti på batteriet.

Jag kanske nu bara har otur, men hittills är känslan att det är väldigt få människor som har kunskap att felsöka vad som kan vara fel när det strular med hybrider. Så nej jag är inte positiv till hybrider för tillfället :D
Så du menar att man inte kan mäta spänningen cell för cell och komma fram till vilken det är som är dålig? Det är som att byta hela motorn när bensinen är slut i tanken... :mrgreen:

Vad släpper du bilen för? Kan vara intresserad utav en till!! Pma isåfall