Ringer en verkstad som säger att man absolut inte ska försöka starta bilen med den röda nyckeln och att det kan innebära att man nollställer någon slags styrenhet. Hur som helst, via verkstaden beställer jag en ny nyckel från en tillverkare i Holland. En knapp vecka senare har jag en ny nyckel i handen och drar till bilen (som fortfarande står parkerad vid campingen). Det visar sig dock att nyckeln inte ens passar i låset på bildörren. Ringer verkstaden och frågar vad felet är och dom säger att någon tidigare ägare kanske har bytt ut alla lås... Men det visar sig att det går att tillverka en ny nyckel utifrån bilder på den röda nyckeln. Så en ny nyckel tillverkas i Holland. Det var en specialbeställning så fick vänta nästan 2 veckor på denna nyckel. För att programmera den nya nyckeln behövs bilen, så får bogsera bilen ca 2 mil från campingen till verkstaden. Överlåter programmeringen till verkstaden och tänker att det ska bli jävligt skönt att snart äntligen få tillbaka min bil i fungerande skick!
Någon dag senare får jag beskedet att dom på verkstaden gjort allt för att programmera den nya nyckeln, men tyvärr går det inte, vilket troligen beror på att jag försökte starta bilen med den röda nyckeln och därmed typ gjorde bilens dator eller något helt hjärndöd.
Frågar verkstaden vad jag ska ta mig till härnäst och får svaret att jag behöver en ny immobilizer, tändingslås med nyckeln samt röd reservnyckel (från samma bil). Köpa nytt är inte att tänka på då bilens värde inte är mer än 5000 spänn. Har kollat med några skrotnissar från Bildelsbasen men ingen har kitet jag behöver. Sökte lite på ebay och hittade detta:
http://www.ebay.com/itm/950326GP-Immobi ... Swd3dZaMAF
http://www.ebay.com/itm/Ignition-Lock-A ... l8&vxp=mtr
Känner mig ganska lost och litar inte helt på verkstadskillens ord. Måste immobilizern och tändningslåset komma från samma bil? Måste jag ha en röd nyckel oxå? Verkar vara helt omöjligt att hitta någon som säljer alla delar.
Överväger att skrota bilen nu, men det skulle vara synd då bilen trots sina skavanker här och där fungerar perfekt.
Är det någon som har något gott råd?
Är för övrigt ganska beroende av bil, så fick låna en kompis Saab 95. Hann köra med den bilen en dag innan växellådan pajade så att bara 3:an och 4:ans växel funkar på den numera. Blev till slut tvungen att köpa en ny begagnad bil innan jag slirat sönder kopplingen helt på Saaben, blev en Volvo S60