Hur få igång bilen efter att den nollställts med röd nyckel?

ENBART för motorrelaterade topics
GrodanBoll2
Wannabe
Wannabe
Bil: Honda Civic 1.4 iS
Namn: Gustav Ljungberg

30 augusti 2017, 10:21

Nån idiot stal min ryggsäck på en camping för några veckor sen. I den hade jag bl.a. min bilnyckel till min Honda Civic 1.4 iS (årsmodell 97). I bilen hade jag nycklarna till min lägenhet och i lägenheten hade jag den röda reservnyckeln till bilen. En låssmed tog sig i min lägenhet så jag fick tag på den röda nyckeln, stack till bilen, låste upp och satte nyckeln i tändningen och vred om. Inte ett jota händer.

Ringer en verkstad som säger att man absolut inte ska försöka starta bilen med den röda nyckeln och att det kan innebära att man nollställer någon slags styrenhet. Hur som helst, via verkstaden beställer jag en ny nyckel från en tillverkare i Holland. En knapp vecka senare har jag en ny nyckel i handen och drar till bilen (som fortfarande står parkerad vid campingen). Det visar sig dock att nyckeln inte ens passar i låset på bildörren. Ringer verkstaden och frågar vad felet är och dom säger att någon tidigare ägare kanske har bytt ut alla lås... Men det visar sig att det går att tillverka en ny nyckel utifrån bilder på den röda nyckeln. Så en ny nyckel tillverkas i Holland. Det var en specialbeställning så fick vänta nästan 2 veckor på denna nyckel. För att programmera den nya nyckeln behövs bilen, så får bogsera bilen ca 2 mil från campingen till verkstaden. Överlåter programmeringen till verkstaden och tänker att det ska bli jävligt skönt att snart äntligen få tillbaka min bil i fungerande skick!

Någon dag senare får jag beskedet att dom på verkstaden gjort allt för att programmera den nya nyckeln, men tyvärr går det inte, vilket troligen beror på att jag försökte starta bilen med den röda nyckeln och därmed typ gjorde bilens dator eller något helt hjärndöd.

Frågar verkstaden vad jag ska ta mig till härnäst och får svaret att jag behöver en ny immobilizer, tändingslås med nyckeln samt röd reservnyckel (från samma bil). Köpa nytt är inte att tänka på då bilens värde inte är mer än 5000 spänn. Har kollat med några skrotnissar från Bildelsbasen men ingen har kitet jag behöver. Sökte lite på ebay och hittade detta:

http://www.ebay.com/itm/950326GP-Immobi ... Swd3dZaMAF

http://www.ebay.com/itm/Ignition-Lock-A ... l8&vxp=mtr

Känner mig ganska lost och litar inte helt på verkstadskillens ord. Måste immobilizern och tändningslåset komma från samma bil? Måste jag ha en röd nyckel oxå? Verkar vara helt omöjligt att hitta någon som säljer alla delar.

Överväger att skrota bilen nu, men det skulle vara synd då bilen trots sina skavanker här och där fungerar perfekt.
Är det någon som har något gott råd?

Är för övrigt ganska beroende av bil, så fick låna en kompis Saab 95. Hann köra med den bilen en dag innan växellådan pajade så att bara 3:an och 4:ans växel funkar på den numera. Blev till slut tvungen att köpa en ny begagnad bil innan jag slirat sönder kopplingen helt på Saaben, blev en Volvo S60 :( Har dock inte ännu gett upp hoppet om min gamla trotjänare och sträcker därför ut en hand här i ett sista rop på hjälp från hondafolket här inne! :)
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen
Bil: S2000 -05
Namn: Richard Lindström
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times

30 augusti 2017, 15:31

Vilken verkstad är det som har försökt sig på detta? Låter surt för en sån "enkel grej" :(

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
lowpass
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 10 times
Been thanked: 23 times

30 augusti 2017, 16:16

Jag testade mina röda nycklar flera gånger på min gamla Accord.
Hände ingenting förutom att den inte startade.
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Namn: Martin Scotte
Been thanked: 6 times
Kontakt:

30 augusti 2017, 19:41

Har man gjort av med båda nycklarna och endast har den röda kvar måste en ny immo-sats köpas. Dvs immo-enhet, röd nyckel och ny svart nyckel. Har man gjort av med alla nycklar och endast har den röda kvar är det tyvärr tråkigt men samtidigt har man haft alla chanser i världen att kopiera den nyckeln.
För att kunna programmera in en nyckel måste minst en redan programmerad nyckel finnas tillgänglig på dessa modeller.

I ditt fall så har ingenting hänt när du försökte starta bilen med den röda nyckeln, bara att den nyckeln inte kan starta bilen och är endast till för att programmera bilen.

Alternativ du har:

Köpa ny sats hos din ÅF

Köpa en komplett sats på skroten inkl tändlås och cylindrar.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
fonzeka
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 3 times
Been thanked: 11 times

30 augusti 2017, 19:48

Det lär väl gå att byta ecu och köra utan immobilizer också?
Inget bra alternativt kanske men lite mindre dåligt än att skrota den i alla fall.
GrodanBoll2
Wannabe
Wannabe

31 augusti 2017, 00:16

M Scotte skrev:Köpa ny sats hos din ÅF
Hondaverkstaden jag varit kontakt med påstår att det tidigare fanns ett kit att köpa för åtgärda precis det här problemet jag har nu, men tydligen så har det kitet slutat säljas...
M Scotte skrev:Köpa en komplett sats på skroten inkl tändlås och cylindrar.
Har bara kollat på Bildelsbasen och där fanns inte mkt att hämta. Har du något tips på någon annan bra skrot eller är det bara å ringa runt och hoppas på napp någonstans? Vad menar du med komplett sats? immo-enhet, nycklar, tändlås och cylindrar? Vad för cylindrar?

Tack för att ni hjälper mig reda ut soppan!
GrodanBoll2
Wannabe
Wannabe

31 augusti 2017, 00:23

pasen skrev:Vilken verkstad är det som har försökt sig på detta? Låter surt för en sån "enkel grej" :(
Nilsson & Lind AB i Lund
Användarvisningsbild
four
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: ek3
Namn: Ingemar Eriksson
Been thanked: 1 time

31 augusti 2017, 12:07

Hör efter med Lars P här på forumet, han har en skrot.
Ingemar Eriksson 073-959 06 46

Kör:
Civic MB9 -98 Accord tourer 2,0 -03
Civic Ek3 -96
Okyu
HPC Medlem
HPC Medlem
Namn: Kangwook Yu

31 augusti 2017, 14:27

http://www.doctronic.at/
Dom kan hjälpa dig, löd in ett chip I ecu o koppla om nån kabel.
chippet kostade ca 30 euro för några år sedan, lycka till.

mvh okyu
Civic EK4 -98
When you turn your car on...does it return the favor?
Fyller AC system i bilar, PM för mer info.
Nytt nr 0721482884
Lars P
Lärd
Lärd
Bil: EK4 K20
Namn: Lars Palmgren
Kontakt:

1 september 2017, 20:57

Sällan vi får med den röda nyckeln när en bil lämnas för skrotning.

Jag brukar sälja, tändlås + ev dörrlåscylindrar + imob boxen + ecu . Det har jag aldrig fått nån reklamation på så det ska räcka.

Just idag hade vi en enda EJ9 inne, och den är skrotad pga Imob fel :(
076-1174430
Lars@allbilskroten.se

Tesla Model S -19 Vit
NSX -91 Vit Vit
Accord -93 Ombyggd till biltransport
CR-X 1,5 -84 Röd
Accord 1,6 -80 Blå
Civic tourer -15 Vit
GrodanBoll2
Wannabe
Wannabe

3 september 2017, 15:10

Lars P skrev:Sällan vi får med den röda nyckeln när en bil lämnas för skrotning.

Jag brukar sälja, tändlås + ev dörrlåscylindrar + imob boxen + ecu . Det har jag aldrig fått nån reklamation på så det ska räcka.

Just idag hade vi en enda EJ9 inne, och den är skrotad pga Imob fel :(
Hittade just denna:
https://www.bildelsbasen.se/?link=item& ... 9&sml=1&vc[0]=144103100&vcx=2727&pc[0]=121102110&post_id=34335319

Det är väl det jag behöver samt ecu:n?
GrodanBoll2
Wannabe
Wannabe

6 september 2017, 11:03

Kanske har fått napp nu.

En skrot säljer https://www.bildelsbasen.se/?link=item& ... d=29902013

Frågan är bara om ECU:n passar till min Honda Civic 1.4 iS - 98. Någon som vet ifall den passar? Regnumret på min honda är BOE559.
Skriv svar