Funderingar kring svarvade spjällhus

ENBART för motorrelaterade topics
Krolleg
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: Civic type R -05
Namn: Kristoffer Gustafsson
Been thanked: 1 time
Kontakt:

5 september 2017, 12:54

Har läst lite om att folk har svarvade spjällhus på sina motorer.

Det jag undrar är vad man egentligen gör när man svarvar ner ett spjällhus, är det att man svarvar inlopp/utlopp ur spjället koniskt ner mot själva spjället, så det matchar resten av insuget? För själva hålet vid spjället går ju inte att göra större utan att byta tallriken?

Funderar lite på detta då jag har tillgång till svarv, eller är de bättre att köpa ett större eftermarknads spjällhus på en gång?
Kristoffer Gustafsson
HPC member #1262
Civic Type R -05
Användarvisningsbild
fonzeka
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 2 times
Been thanked: 8 times

5 september 2017, 13:37

Ja det är nog lite olika hur man gör :)
Inloppet brukar ju gå att göra lite koniskt så det matcher bättre mot eventuellt insugsrör och i andra änden så vill man ju matcha diametern mot insuget så det inte blir en skarp kant.
Men för att göra nån större skillnad så behövs det nog oftast byta tallrik och där kanske det börjar bli värt att byta till ett färdigt eftermarknads istället om du inte har kunskapen själv.
Du kan kika lite här på en som sysslar med det professionellt http://maxbore.com
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 17 times
Been thanked: 2 times

5 september 2017, 19:43

Att överhuvudtaget tjäna nånting så bör tallriken bytas till en större. K20 spjällhus är 62mm, om man borrar det max så blir det 64,5-65mm. Dvs kan då flöda ca 9% mera.

Normalt på en ep3 med bolt-ons och kpro så brukar man kunna få runt 4-6hk vid byte till ett 72mm som flödar 35% mer än orginalet.

Så min erfarenhet på bromsbänken säger i princip att det inte är värt besväret att svara upp nått orginal spjäll, gå upp ordentligt istället.

På Steffos bil fick vi 11hk mera när vi monterade 80mm spjäll och 3,5' Cai.
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Krolleg
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: Civic type R -05
Namn: Kristoffer Gustafsson
Been thanked: 1 time
Kontakt:

5 september 2017, 21:58

Ok bra å utförligt svar. Då slipper ja fundera mer på det för ska jag göra nått så får de bli ett helt nytt spjäll istället :)
Kristoffer Gustafsson
HPC member #1262
Civic Type R -05
Skriv svar