Köpråd Honda FR-V

ENBART för motorrelaterade topics
lowpass
HPC Medlem
Inlägg: 2430
Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 32 times
Been thanked: 50 times

Hej!

FR-V ser ut att vara en lustig och praktisk bil.
Är det någon här som har ägt en? Berätta gärna lite om för och nackdelar.
Några barnsjukdomar? Är det någon motor eller låda som man föredrar framför andra?

Ös på, har fortfarande inte kört en men tänkte göra det snart.
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Jag har aldrig kört nån, men jag gillar konceptet och det går att göra coola, finns ju npgra som har kjolpaket original med vinge. Bara sänkning o fälgar så blir de balla!

Jag tror att man ska akta sig för 1.7L motorn, den är för liten så den får gå hårt och är för klen.
K20 är ju en drömmotor, medans jag tror att r18 är helt okey och drar lite mindre. Har för mig att automat endast finns ihop med r18.
Jag själv hade ju köpt med k20 och swappat i en k24. Har för mig att kpro passar rakt i.
lowpass
HPC Medlem
Inlägg: 2430
Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 32 times
Been thanked: 50 times

Jaha så det går att göra lite coola saker också :D
I detta fall kommer det vara endast brukis.
Så 2 liters är som i CR-V och 1,8 är som i Civic med andra ord? Kamkedjemotorer båda två?
Hur lång är livslängden på kedjesträckare, koppling mm skulle du gissa?
Användarvisningsbild
Hammerin
Inlägg: 2431
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:09
Bil: Integra Type-r -98
Namn: Richard Hammerin
Ort: Stockholm
Has thanked: 5 times
Been thanked: 12 times

JA. I PRINCIP!
15-30000 mil, det handlar om handhavande och skötsel!

1,7 funkar även dem bra, dock så ska man vara lite mer vaksam på skick och service, då dessa ägare var dem som inte ville betala för så mycket! ;)
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779

Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater

Rip
CRX Turbo 240hk
Användarvisningsbild
Asse
Inlägg: 2184
Blev medlem: 25 juli 2004, 18:48
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Ort: Karlstad
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Var inne på en sån vi med en sväng.
Det verkar som dom rostar väldigt mycke. Speciellt uppe vid taklisten för framrutan tror det var nåt tillverkningsfel där.
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
and1
Inlägg: 1097
Blev medlem: 10 februari 2006, 22:43
Bil: Civic VT
Namn: Cuong Nguyen
Ort: Ängelholm

Äger en facelift med 1,8L manuellt. Mkt praktisk bil.
Hade gärna haft en K20 istället för R18.

Bixenon på facelift suger när man använder helljus, men det löste sig med en extra led ramp.
Honda ATS-06
Honda Civic -92
lowpass
HPC Medlem
Inlägg: 2430
Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 32 times
Been thanked: 50 times

Tack för tips. Körde en 2008 1,8 automat idag.
Trevlig bil, men just detta exemplar var helt jävla kört.
Förstår inte hur folk lyckas förstöra en bil på 10 år.
Bakskärmarna var väldigt rostiga, kollade inte närmre på annan rost efter att jag såg det.
Dryckeshållare och annan plast var trasig, mittensätet levde sitt egna liv. Fick inte fast det haha.
Sedan säljs bilarna som "en ägare". Ja, men vilken ägare? :lol:
Användarvisningsbild
{BÅGEN}
Styrelsen Gold
Inlägg: 4329
Blev medlem: 17 april 2006, 10:38
Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
Namn: Mattias Bågenholm
Ort: Göteborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 29 times

Jag har en -06 1.8 auto och det är den bästa bilen jag har haft.
Jag kommer nog aldrig att sälja av den.

Visst lite slö med auto och lite törstig med husvagn men annars perfekt.

Sjukt praktiskt bil i alla läggen och och den får dra mycket. 1500kg

jag har också lite rostangrepp i bakskärmarna de verkar vanligt..
kolla också bakluckan.

Men har man 3 kids som jag i ung ålder med barnstolar mm så är detta den perfekta bilen!!
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215

Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3


Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig. :)
lowpass
HPC Medlem
Inlägg: 2430
Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 32 times
Been thanked: 50 times

Tack för input Bågen.

Ja, den verkade väldigt praktisk.
Tyckte motorn och lådan räckte gott och väl för 30-50 sträckorna där jag körde den iaf :D
Skämt åsido var den lite piggare än jag förväntat mig.
Men som sagt, synd att detta exemplar var förbrukat. Får kolla vidare :)
Användarvisningsbild
GroundX
Inlägg: 789
Blev medlem: 28 januari 2008, 01:22
Bil: EG6
Namn: Anders Olsson
Ort: Bollnäs
Has thanked: 22 times
Been thanked: 14 times
Kontakt:

Såhär såg det ut på en FR-V som jag skulle kolla på (uppe vid fönsterlisten). Helt jävla sopslut! (såg likadant ut på baklucka, skärmar, etc) Förstår inte hur vårdslös man kan vara som ägare när man lyckas med detta på 9år.

Själv ska jag dra husvagn, så 1.7 går bort för mig - ska man inte dra någonting så duger den enligt utsago bra.
Man kan ju få jäkligt fina 1.7or för vettiga pengar annars - billigare i inköp, billigare skatt, billigare försäkring, etc :)
Bilagor
97ea29e4-6f0c-480a-ac40-a00c06aef01a.jpg
Civic EG6 B18 VTi - 92
Jazz GP1 - 13
lowpass
HPC Medlem
Inlägg: 2430
Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 32 times
Been thanked: 50 times

Jag tror att vissa tvättar sina bilar med salt och en sopborste
Användarvisningsbild
GroundX
Inlägg: 789
Blev medlem: 28 januari 2008, 01:22
Bil: EG6
Namn: Anders Olsson
Ort: Bollnäs
Has thanked: 22 times
Been thanked: 14 times
Kontakt:

Ja typ :(
Jag har även kollat på 2.2 dieseln, de verkar vara den mest optimala motorn för bilen. Men den passar inte riktigt våran körstil.
Civic EG6 B18 VTi - 92
Jazz GP1 - 13
Användarvisningsbild
GroundX
Inlägg: 789
Blev medlem: 28 januari 2008, 01:22
Bil: EG6
Namn: Anders Olsson
Ort: Bollnäs
Has thanked: 22 times
Been thanked: 14 times
Kontakt:

Nu har jag äntligen efter 1,5års letande fått tag på en FR-V.
En 1.8 executiv manuell som gått 8 000 mil. Går stabilt och fint på vägen, växellådan är en dröm att röra runt i.
Min är rostig som f*n på detaljer i motorutrymmet samt i bakskärmarna. Kommer nog ta en dag att ordna till. Så ett stort problem med FR-V verkar vara rost.

Enligt trippmätaren så suger den i sig 0,68l/mil på 95 okt blandad körning.
Man märker att den är bred när man ska ut från lite trängre parkeringar.

Bästa med bilen so far:
Mittarmstödet som man får om man "bara" sitter 2st fram.
Växellådan
Flexibiliteten i inredningen (dock kan mittensätena vara lite luriga, kolla så att de fungerar som de skall)
Känns säker och stabil
Inte byggd i england :D

Dåligt:
Rostar utav helvete
Instrumentpanelen borde ha kunnat gjorts bättre. Man måste kolla vad man trycker på, den är "djup" mot rutan (outnyttjat utrymme), man har dålig "överblick" som förare - kör en så förstår ni :)
Mattan i skuffen viker sig lite knepigt och är svår att få till.
Bagageutrymmet skulle kunna ha varit bättre genomtänkt med förvaringsfack för verktyg/etc.

Fortfarande nöjd efter 1 månad. Funderar på följande prylar:
* Decat
* Mugen vindavvisare
* Lover souls (undrar om det passar...?)
* LED-ramp (värdelöst helljus org.)
* K&N-filter
* E85-"konvertering"
Civic EG6 B18 VTi - 92
Jazz GP1 - 13
Användarvisningsbild
{BÅGEN}
Styrelsen Gold
Inlägg: 4329
Blev medlem: 17 april 2006, 10:38
Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
Namn: Mattias Bågenholm
Ort: Göteborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 29 times

Kul att du hitta en.
Skall bli kul med uppgraderingarna.
Funderar själv på vindvisare faktiskt
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215

Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3


Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig. :)
Användarvisningsbild
GroundX
Inlägg: 789
Blev medlem: 28 januari 2008, 01:22
Bil: EG6
Namn: Anders Olsson
Ort: Bollnäs
Has thanked: 22 times
Been thanked: 14 times
Kontakt:

Ja - skam den som ger sig. Var nära att åka till Tyskland och hämta hem en faktiskt :)
Skulle vilja hitta lite siffror på hur R18-motorn svarar på decat + filter. Såg någon amerikanare som endast hade monterat decat + avgas på R18 i en Civic och plockat 159hk efter mappning - men en enda person som dessutom är amerikan som "källa" känns lite klent. Men grejerna borde vara lika som till Civicen.
Har fått tag på en kille i Japan som skulle försöka få tag i vindavvisare åt mig, men det verkade inte helt enkelt ens där borta.

Rolig kuggstång i dessa, sitter de i fler Hondor?
Civic EG6 B18 VTi - 92
Jazz GP1 - 13
johnez
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 augusti 2014, 20:30
Namn: Johnez Leterman
Ort: Stockholm

Jag är också sjuk nöjd med min efter ha haft den i lite mer än 1 år. 2.0 motor -05
Drar mellan 0,75-1 l/m beroende körsätt, på landsväg 100 km/h till köer inne i stan och allt där emellan.

Det enda som jag har problem med är att det börjar bli rost på bakre skärmkanterna, försöker bromsa upp det med rostskyddsmedel, byta skärmkanter är väl kanske inte värt på en bil som är värd 25.000, misstänker att det kostar mycket!?
Användarvisningsbild
Daugaard
Moderator
Inlägg: 3729
Blev medlem: 8 september 2010, 11:57
Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
Namn: Emil Daugaard
Ort: Tyresö (Sthlm)
Has thanked: 110 times
Been thanked: 277 times

johnez skrev: 8 september 2019, 08:29 Jag är också sjuk nöjd med min efter ha haft den i lite mer än 1 år. 2.0 motor -05
Drar mellan 0,75-1 l/m beroende körsätt, på landsväg 100 km/h till köer inne i stan och allt där emellan.

Det enda som jag har problem med är att det börjar bli rost på bakre skärmkanterna, försöker bromsa upp det med rostskyddsmedel, byta skärmkanter är väl kanske inte värt på en bil som är värd 25.000, misstänker att det kostar mycket!?
Med det prisförslag jag fick, på nästan samma jobb (i Tyresö), skulle jag gissa 4-5k per skärm.
Emil Daugaard, Stockholm 070-53 41 431
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
iderth
Inlägg: 105
Blev medlem: 26 mars 2006, 11:14
Bil: Honda FR-V 07
Namn: Magnus Jönsson
Ort: Sjöbo

Jag har precis köpt en Frv 07a och nu är man tillbaka på hondafronten igen.
5 år sen sist.
Hämta den igår och den är rostfri, har rullat i Danmark ända tills nu. Jag gillar modellen skarpt. Hade jazz -12 innan men frv har allt jag saknade på jazzen.
Större, får dra 1500kg, bra stereo, fin komfort pä vägen, härligt rymlig.
Helt juvlig motor och växellåda.

Vad menas med "decat" ?
Avgassystemet är lite tråkigt på dina ställen så jag kanske bygger ett nytt.
Känns bra att vara tillbaka.
Skriv svar