Chip trimma honda civic sport 1,5 2018 (182 hk )

ENBART för motorrelaterade topics
joaquimT
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 1
Blev medlem: 28 november 2017, 20:49
Bil: Honda civic sport
Namn: joakim thorbing
Ort: Kungsbacka

28 november 2017, 20:56

Hej är det nån som vet vart man kan lämna in en civic i Gbg området för lite trim. Och vad det skulle ge extra?
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5152
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

28 november 2017, 21:27

En Hondata-återförsäljare kan optimera/reflasha din databox. Du får 35hk@65nm mera!

Om du däremot även vill köra flexfuel och kynna köra både på E85 o bensin så med e85 plockar man 265hk@385nm!!
Då behöver man köpa o koppla in en flexfuel-sensor.


Här är en länk på alla auktoriserade Hondata-återförsäljare:

https://www.hondata.com/dealer-reflash
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Användarvisningsbild
fonzeka
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 3193
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 3 times
Been thanked: 15 times

28 november 2017, 21:41

Köp en flashpro och sen lägger du in en av de medföljande basmapparna, ska ge 23hk och 68Nm mer på den manuella versionen.
Finns lite mer info här https://www.hondata.com/flashpro/flashp ... lter=4%2C6

Finns det färdig flexfuelmapp också Malkolm?
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5152
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

29 november 2017, 00:28

Flashpro fungerar precis lika bra som när man mappar med en Dealer Reflash, mapparen kan skräddarsy precis det kunden vill ha. Fördelen med en Reflash är halva priset mot en Flashpro.
Fördelen med flashpro är att man kan ändra själv hur många gånger som helst. (Reflash går ju oxå att ändra, men då behöver man besöka mapparen. )



6psi mappen ger 25hk.
9psi ger 35hk.

Jag skrev fel på en siffra med e85, 265hk ska det vara o inget annat. Auktoriserade återförsäljare fick mail om detta i förra veckan.

"Hondata announces Flex Fuel upgrade for the 10th Generation Civic Race version

Using inexpensive ethanol sensors and high ethanol content fuel, it is now possible to make significant performance improvements with the supplied calibrations. Not only will your customer's Civic make more torque and power, but it will spool the turbo quicker while operating considerably cooler and smoother.

Unlike oem flex-fuel systems, the Hondata Flex-Fuel upgrade dynamically adjusts the tuning for peak performance dependent on the ethanol content of the fuel. No tuning required. Just plug in, fill up and go.
Gains of 64 hp and 64 lb ft torque over stock are possible for a total of 265 hp and 285 lb-ft torque."
Bilagor
IMG_6482.GIF
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
lowpass
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 11 times
Been thanked: 24 times

29 november 2017, 10:38

Hur fungerar det med de olika lådorna? Klarar både manuell och CVT av detta?
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen
Inlägg: 5052
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: S2000 -05
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 18 times
Been thanked: 33 times

29 november 2017, 11:31

Skulle tro att CVT inte håller för så mycket mer än orginaleffekten.

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5152
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

29 november 2017, 11:46

CVT funkar med 6psi mappen iaf. Kommer i te ihåg om det även funkar med 9psi. Skillnaden med CVT är att det har ställt ner vridmomentstoppen jämfört med mappen för manuell.

CVT= Mindre vrid men allt annat är samma. Tex kommer laddtrycket 500rpm tidigare än original.
(E85 är alltså helt uteslutet med CVT-låda).
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
lowpass
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 11 times
Been thanked: 24 times

29 november 2017, 13:02

Tråkigt, då kan man skaffa en Type R lika gärna.
CVT-lådan gjorde bilen otroligt rolig och lättkörd. Skulle ju vara extremt grymt med den krämen i motorn då :D
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5152
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

29 november 2017, 13:50

En CVT med optimerad ecu har ju iaf runt 300nm o 225hk, det ihop med cvtlådan gör den snabbare än vad din EP3 någonsin var utan överladd. Och nu även att du har kompressor så kommer den nog inte så långt efter. Nästan samma vrid som basses ju.



234.900kr Honda Civic 4d CVT
341.900kr Honda Civic type R


Den ena är 107'lök billigare samt automat och mer komfortabel att åka i (och givetvis billigare att äga på precis alla tänkbara sätt).
Du kan även ha dragkrok på en CVT, vilket man inte kan på en type R.
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Användarvisningsbild
fonzeka
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 3193
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 3 times
Been thanked: 15 times

29 november 2017, 14:38

219.900:- är listpriset för den manuella och med nästan 400Nm i vrid så lär man ju inte behöva växla speciellt mycket så du kanske klarar dig med en sån ändå Aggeman :)
lowpass
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 11 times
Been thanked: 24 times

29 november 2017, 14:49

Haha, ja det kanske man gör ändå!
Använda 6ans växel som "D" med den manuella.
Självklart är det stor skillnad om man köper en basutrustad.
Men ska man ha lite lull så är det Executive för 285 bananer som gäller.
Då är man ju inte sååå långt ifrån. Men självklart är det två helt olika bilar.
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5152
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

29 november 2017, 17:26

Men då lär du väl jämföra med en GT, dvs 285' vs 385'. Fortfarande en hundring i skillnad.

Jag kan ta vilken som av dessa bilar :lol:
Båda bilarna kommer vara snabba och gå bra med optimering o snyggare fälgar.
I mina tankar så är dragkrok ett plus, men kan klara mig utan det sitter drag på frugans CR-V, 1.5T är ju galen skön o komfortabel att åka runt i året runt. O 100' billigare. Medans FK8 går ju nått vannsinnigt både i svängarna o rakt fram, för min del så känner jag att allt mer eller mindre är helt "färdig", behöver inte byta bromsar, eller stolar, eller fjädring, eller inredning, eller styling med frontläpp o vinge, eller montera överladdning, diffbroms osv. Då Type R:en redan har allt!!! Den går ju som ånglok!!

Jag kommer köpa nån av bilarna i framtiden, lutar mest åt FK8 när den sen som begagnad är nere runt 250'. Men känns drygt att vänta tills dess :mrgreen:
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Användarvisningsbild
Jonny
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 951
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:37
Namn: Jonny Lakemountain
Ort: Gävle

30 november 2017, 23:26

Vi lånade en Civic sedan -17 (CVT, 182hk å panoramatak)när vi väntade på våran CTR.
Det va nog bland det tråkigaste jag kört.
Men, gillar inte automat å hade en FK2 innan.
Civic Type R -17
Skriv svar