Sida 1 av 1

Nya Civic 1,6 D-tec 2018

Postat: 18 maj 2018, 11:46
av lowpass
Så då har den nya Civicen även släppts i en dieselversion.
En 1,6a som ger oss 120hk, 300nm och släpper ut 93g co2/ km

La märke till att den är klassad som Euro 7. Vilket verkar gå runt problemen med miljözonerna som ska införas? Eller?
Den omfattas inte heller av det nya bonus-malus tjaffset som träder in från den 1 juli, då den ligger under gränsvärdet på 95g/km. Har för övrigt aldrig läst om Euro 7 förut utan bara Euro 6.

På blocket ligger den ute som "miljöbil" och är skattebefriad i 5år.
Slutade man inte med detta för länge sedan? Se annons nedan...

https://www.blocket.se/halland/Honda_Ci ... ?ca=11&w=3

Eller gör man helt enkelt ett klipp om man köper den nya dieseln innan den 1 juli?
Dvs om man ser på premier och skatter.

Det är ju inget snack om att dieselbilarna kommer börja försvinna pga. myndigheternas tidigare och nuvarande agerande.
Men om man kommer runt myndighetsproblemet med förhöjda skatter osv kan man kanske satsa på en ny diesel?
Vad säger ni?

Sen är det självklart intressant om någon kört den också :)
Min fråga är ju endast riktad mot "miljö" och skatter.
Kommer den i sedanutförande tro?
Automatlåda spelar väl ingen roll då utsläppen skulle hamna på 96g/km och då klassas den väl som en lastbil :lol:

Re: Nya Civic 1,6 D-tec 2018

Postat: 19 maj 2018, 00:12
av anno
Sjuk dieselmotor Honda byggt! Har läst mycket om den.

I princip inget dieselknack, smidda kolvar, låg förbrukning, Euro 6 men behöver inte AdBlue för att klara detta!

Automat kommer, 8 - stegs.

Honda Sverige kommer inte plocka hit så värst många...

Re: Nya Civic 1,6 D-tec 2018

Postat: 19 maj 2018, 12:27
av Sammen
Vad jag förstått så är baksidan att den har väldigt täta service-intervaller, stämmer det?

Re: Nya Civic 1,6 D-tec 2018

Postat: 19 maj 2018, 22:32
av pasen
Normalt är ju typ 1500-2000 på en modern Honda. Menar du att det skulle vara runt 1000mil? Jag är sugen på elbil, men denna kanske är ett alternativ också.

Civicen är dock fortfarande ett nerbyte från Accorden :(

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

Re: Nya Civic 1,6 D-tec 2018

Postat: 20 maj 2018, 18:05
av Sammen
Ja, det var min Honda-mek. som nämnde när jag var inne på verkstaden. Har för mig att det var 1000 mil men jag är inte säker. Inte för att det skulle vara någon nackdel fel mig men om man köper diesel för att man kör mycket är det ju det.

Instämmer, finns ännu inget som riktigt motiverar ett byte för mig. Har haft min Accord i fyra år och det blir nog fyra-fem år till.

Re: Nya Civic 1,6 D-tec 2018

Postat: 23 juni 2018, 14:04
av Sammen
I senaste Vi Bilägare är den testad och där står det att serviceintervallet är 1år/2000mil så jag måste ha missuppfattat honom.

Motorn och drivlinan får för övrigt väldigt mycket beröm och lovord, Honda verkar ha lyckats extra bra men Merca A-klass vann testet. Lite konstigt mes tanke på att den i testat utförande var 100.000 dyrare än Civicen som var en executive.

Re: Nya Civic 1,6 D-tec 2018

Postat: 27 juni 2018, 10:46
av lowpass
Finns även i sedanutförande. 91g/km.
Slår man till innan 1 juli är den skattebefriad i 5 år.
Efter det fortfarande billig i skatt. Ett kap för den som kör långa sträckor?

Re: Nya Civic 1,6 D-tec 2018

Postat: 27 juni 2018, 12:26
av anno
Precis, jag hade gått på 4 - dörrars. Snyggare enligt mig. Dock med automatlåda. Men som nämns inte skattebefriad samt modellen tillverkas i Turkiet ( Bra eller anus? ).

Sedan verkar miljözoner vara i fara, så att säga. Blir dessa skrotade så "överlever" dieselbrännare och värdet som beggad blir bra.

Re: Nya Civic 1,6 D-tec 2018

Postat: 27 juni 2018, 23:14
av pasen
Dessa har ju dock senaste klassningen så den är inte värre än en bensinare om man ser till zonerna. De "värsta" zonerna är ju ren el som gäller.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

Re: Nya Civic 1,6 D-tec 2018

Postat: 28 juni 2018, 23:48
av anno
pasen skrev:Dessa har ju dock senaste klassningen så den är inte värre än en bensinare om man ser till zonerna. De "värsta" zonerna är ju ren el som gäller.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
Det vet jag... Men miljözoner har princip dödat dieseln... Oavsett om det gäller Euro 5 eller äldre och euro 6.

Re: Nya Civic 1,6 D-tec 2018

Postat: 29 juni 2018, 00:46
av pasen
Jag skulle snarare påstå att det är marknadens okunskap om miljözoner som dödat den isåfall.

Du får ju åka en euro 6 diesel där du får åka en euro 5 bensinare. Vilket du ska få utom för det är ren el som gäller.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

Re: Nya Civic 1,6 D-tec 2018

Postat: 29 juni 2018, 08:23
av lowpass
Än så länge skulle det gå bra med nuvarande förslag för miljözoner. Dessa kommer ju säkert utökas i framtiden.
Sedan kan man ju diskutera hur bra det kommer fungera. Lika bra som dubbdäcksförbudet? Där var tredje bil fortfarande kör dubbat.

Tror dock att det dröjer att förbjuda dieseln helt ändå. Helt ärligt så bryr jag mig inte om miljözoner själv.
Jag slutade åka in till stan med mina bilar för länge sedan. De dåliga vägarna och förarna med sina Ipads i handen är farliga nu för tiden.

Men kör man en 2-4000 mil per år så lär denna Civic vara en riktig sparbössa. Eller kommer kostnaden efter några år i form av partikelfilter? :)

Re: Nya Civic 1,6 D-tec 2018

Postat: 1 juli 2018, 13:20
av pasen
Jag håller med. Tror dock man kan tillämpa tullkamerorna för ändamålet. Har dieseln kedja eller rem? Någon som vet?

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

Re: Nya Civic 1,6 D-tec 2018

Postat: 1 juli 2018, 13:26
av fonzeka
Den har kedja.
Verkar som den får rätt så fin kritik https://teknikensvarld.se/provkorning-a ... -2-602558/

Re: Nya Civic 1,6 D-tec 2018

Postat: 7 augusti 2018, 08:30
av lowpass
Har hittat en Civic diesel med automatlåda på blocket.
Stämmer detta?
Verkar inte gå att "bygga" Civicen med automatlåda på på Hondas hemsida.

Re: Nya Civic 1,6 D-tec 2018

Postat: 7 augusti 2018, 10:00
av Malkolm
Regnr?

Re: Nya Civic 1,6 D-tec 2018

Postat: 7 augusti 2018, 10:04
av lowpass
MBN149

Årsskatt 3231 kr så det verkar ju stämma att det är en automatare