Dyr service

ENBART för motorrelaterade topics
cptbananacanon
Wannabe
Wannabe
Bil: Honda CR-V
Namn: John Anchor

21 januari 2019, 15:28

Hej!

Ny bilägare och en ny Honda CR-V ägare dessutom. I somras var det dags för första service. Jag kollade runt på certifierade Honda verkstäder i Göteborg och hittade en som verkade vettig. Min bil går felfritt. Det skulle kosta kanske 2-3 tusen att byta något filter och fylla på lite vätskor. Det lät rimligt. Efter att jag lämnat in bilen ringde verkstaden upp tre gånger och berättade att det skulle kosta mer vid varje samtal. Slutnotan hamnade på 10.000kr

Då hade de bytt ett eller två filter, bromsbelägg fram, bytt vätskor. Det visade sig senare att de varken fyllt på spolarvätska eller motorolja TROTS att de tog 10xbetalt av vad spolarvätska kostar på biltema.

Väl hemma blev jag sedan informerad av min kompis som är mekaniker själv och sa att jag hade blivit lurad. Han hade kunnat beställa delarna direkt från japan på e-bay för en bråkdel av det jag betalt. Är det motiverat att betala ~8000 för att montera filter och bromsbelägg?

Är det rimligt att betala så mycket? Jag tycker det verkar helt vansinnigt.

En bekant sa att han servar sin bil hos någon "gubbe på landet" som enligt honom är fenomenalt duktig, billig och dessutom har tillgång till alla system så att han kan stämpla servicebok mm.

Jag bävar inför nästa gång jag behöver serva bilen! Finns det verkligen någon anledning att gå till en certifierad hondaverkstad om man kan få samma jobb gjort mycket billigare och ändå få sina stämplar?

Någon som har tips på vart man server bilen i Västra Götaland (eller någon annanstans i Sverige) utan att bli ruinerad? Tack på förhand!
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen
Bil: S2000 -05
Namn: Richard Lindström
Has thanked: 18 times
Been thanked: 33 times

21 januari 2019, 15:49

Låter lite dyrt. Du ska dock veta att det alltid kommer vara billigare att göra jobb själv eller köpa delar från Kina. Men du ska också veta att det inte är samma delar som när du köper av Honda. Själv köper jag de flesta delarna av Honda för att säkerställa att det inte är skräp eller fel, och sen sätter jag dit det mesta själv sedan ett tag tillbaka. Men min bil är bortom alla garantier nu (och kanske räddning) med sina 23k mil och 11 år på nacken. Jag servade den tidigare hos Honda upp till ca 13k mil.

Och allt du behöver för att stämpla en servicebok på en Honda är en bläckstämpel. Men om du nån gång i framtiden har garantiärenden eller liknande hos Honda för din bil så är en bläckstämpel från någon annan än Honda i boken inte värt någonting i deras ögon.

Hur gammal är din CR-V och hur långt har den gått?
10000kr för "lite filter och bromsbelägg" är en ganska dålig beskrivning av vad du betalat för också. Du borde nog vara mer precis i vad som står på ditt kvitto.
Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
Användarvisningsbild
fonzeka
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 3 times
Been thanked: 12 times

21 januari 2019, 17:56

Kan du speca upp exakt vad det är som de har gjort och vad sakerna kostat så kan vi svara lite bättre på om det är rimligt eller ej.
Antar att du har fått ett kvitto i alla fall?
Generellt så är saker väldigt mycket dyrare här hemma än från andra länder, och ja man kan köpa även originaldelar väldigt mycket billigare.
lowpass
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 10 times
Been thanked: 23 times

22 januari 2019, 14:19

Det är alltid dyrt att serva hos auktoriserad verkstad.
Som de andra här säger kan du komma undan mycket billigare om du vill.
Om "rätt service" görs av farbrorn på landet är dock en annan femma. Alla bilar är trots allt olika.
pasen skrev:
21 januari 2019, 15:49
Om du nån gång i framtiden har garantiärenden eller liknande hos Honda för din bil så är en bläckstämpel från någon annan än Honda i boken inte värt någonting i deras ögon.
Saken är att man blir utan de (väldigt tveksamma) garantierna från tillverkaren ifall du servar hos någon annan.
Man ska dock inte glömma att tillverkaren ändå kan slingra sig från att ta ansvar trots fullservad bil hos auktoriserad verkstad.
Skriv svar