för hög motortemp

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
david-o
Inlägg: 436
Blev medlem: 9 juni 2004, 23:07
Ort: Baden - CH

Var och körde på knutstorp idag men hade lite problem med att bilen blev väldigt varm hela tiden. Kunde bara köra fullt i 5-6 varv för sen var nålen nästan uppe på rödmarkeringen på tempmätaren.
När jag kollade kylarvätskenivån så låg den en bit över max (ca 2-3cm över i kärlet) och det hade läckt ut kylarvatten förmodligen från påfyllningshålet av kärlet.
Kan det vara på gund av att jag hade för mycket kylarvatten som bilen blev varm eller är det allvarligare problem bakom det? Termostaten och såna grejer kanske?
Har kört på bana förr fast då har tempmätaren hållt sig runt hälften hela tiden så jag blev väldigt förvånad när den skenade iväg idag <!--emo&:annoyed:-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/annoyed.gif[/img]<!--endemo-->

Edit: Nya frågor om biltema termostat, se sista inlägget!
Senast redigerad av david-o den 6 juli 2006, 09:28, redigerad totalt 1 gånger.
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->Civic HB Esi 93<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Baden - CH
Användarvisningsbild
Dani
Inlägg: 4264
Blev medlem: 26 april 2004, 11:03
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Ort: Borås
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Går bilen bra för övrigt? Ingen olja i glykolen? Pendlar tempen när du kör normalt på vanlig väg?
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
pr0ny
Inlägg: 593
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:49
Namn: Ronny P
Ort: Luleå

jag antar att ditt kyl har fräscha fläns? termostaten kanske inte uppnar helt bla
Speed is an addiction, that makes me a junkie

0707396659
david-o
Inlägg: 436
Blev medlem: 9 juni 2004, 23:07
Ort: Baden - CH

Bilen går precis som den ska, tror inte där är någon olja i glykolen för den ser normalgrön ut eller vad man ska kalla det <!--emo&:)-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/smile.gif[/img]<!--endemo-->
Tempen sjönk till normal nivå efter ett väldigt lungt varv och pendlar inte när man kör till vardags. Ligger precis under halv som den alltid gjort.

Vet inte hur fräscha mina fläns är (vet knappt vad det är heller <!--emo&:)-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/smile.gif[/img]<!--endemo--> )
Men om du menar cellerna på kylaren så har jag inte kollat dem. Men allting funkade bra i höstas då jag körde bana sist så isf har den gått isönder under vintern.

Edit: En annan konstig sak var att den knappt drack någon olja under bankörningen, i vanliga fall brukar jag få fylla på en del. Men sen å andra sidan så kunde jag inte dra motorn lika hårt som vanligt iom värmeproblemet.
Senast redigerad av david-o den 18 juni 2006, 11:04, redigerad totalt 1 gånger.
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->Civic HB Esi 93<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Baden - CH
david-o
Inlägg: 436
Blev medlem: 9 juni 2004, 23:07
Ort: Baden - CH

Var ute nu och skulle ta ut det som var för mycket men då var nivån nästan nere på max igen (bara någon millimiter över).
Är det normalt att nivån stiger så mycket vid bankörning?

Kan det finnas luft i systemet som gör att kylvattnet inte cirkulerar runt som det ska och hur gör man isf för att lufta det?
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->Civic HB Esi 93<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Baden - CH
EcciBaka
Inlägg: 41
Blev medlem: 25 juli 2004, 14:48
Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
Namn: Alexander Rothberg
Ort: Åland
Kontakt:

vatten expanderar vid värme så det tycker jag kan vara rimligt att den stiger så mycket.
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
david-o
Inlägg: 436
Blev medlem: 9 juni 2004, 23:07
Ort: Baden - CH

<!--QuoteBegin-EcciBaka+19 Jun 2006, 11:11:11--><div class='quotetop'>QUOTE(EcciBaka @ 19 Jun 2006, 11:11:11)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->vatten expanderar vid värme så det tycker jag kan vara rimligt att den stiger så mycket.
[right][snapback]299216[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Jo att det expanderar det vet jag men tyckte det var lite väl mycket.
Det verkar nästan som att inte vattnet cirkulerar runder utan bara ligger kvar och blir jättevarmt och expanderar så mycket isf för att det blir mycket varmare än vad det brukar bli vid bankörning.
För problemet kvarstår att motorn blev väldigt varm och det hade varit bra om man kunde lista ut varför.
Kan det bli så av luft i systemet och är det svårt att lufta? (Läste i verkstadsmanualen men tyckte det var väldigt kortfattat och lite knepigt att förstå vad dem menade)
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->Civic HB Esi 93<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Baden - CH
Användarvisningsbild
eko
Inlägg: 461
Blev medlem: 25 juli 2004, 14:05
Bil: ITR DC2
Namn: Ekrem Coskun
Ort: helsingborg

du kan ha luft i kylarstystemet. men det har varit riktigt varmt senaste tiden så inte så ovanligt den går upp vid bankörningar.

kolla hur den beteer sig i stadskörning, funkar fläkten?
TRÖTT PÅ FRAMHJULSDRIFT!!!!!!
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Blir det bättre om du kör full fläkt och full värme?
Användarvisningsbild
insigma
Inlägg: 748
Blev medlem: 26 april 2004, 21:21
Bil: FK2R 2016
Namn: FredrikLidmark
Ort: Sundbyberg

<!--QuoteBegin-david%o+19 Jun 2006, 12:21:23--><div class='quotetop'>QUOTE(david%o 4 19 Jun 2006, 12:21:23)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-EcciBaka+19 Jun 2006, 11:11:11--><div class='quotetop'>QUOTE(EcciBaka 4 19 Jun 2006, 11:11:11)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->vatten expanderar vid värme så det tycker jag kan vara rimligt att den stiger så mycket.
[right][snapback]299216[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Jo att det expanderar det vet jag men tyckte det var lite väl mycket.
Det verkar nästan som att inte vattnet cirkulerar runder utan bara ligger kvar och blir jättevarmt och expanderar så mycket isf för att det blir mycket varmare än vad det brukar bli vid bankörning.
För problemet kvarstår att motorn blev väldigt varm och det hade varit bra om man kunde lista ut varför.
Kan det bli så av luft i systemet och är det svårt att lufta? (Läste i verkstadsmanualen men tyckte det var väldigt kortfattat och lite knepigt att förstå vad dem menade)
[right][snapback]299234[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

finns en liten bleedingnippel på termostat huset som du kan öppna för att lufta.
jag har precis beställt ny termostat.. hoppas att det är den.. för hela systemet har avstannat. <!--emo&:blink2:-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/blink2.gif[/img]<!--endemo-->
Civic FK2 Type-R -2016 #2616
Tidigare: ED9 -88, -89, EG2 -93, EU8 -03, FK2 -06
david-o
Inlägg: 436
Blev medlem: 9 juni 2004, 23:07
Ort: Baden - CH

Eko: Det var lika varmt förra året vid bankörningarna så det ska inte ha någon betydelse, och jag tror fläkten funkar, men den är väl bara igång när bilen står på tomgång? Annars beter den sig som vanligt vid stadskörning, tempen ligger stabilt lite under hälften som den alltid gjort.

malkom666: Tänkte tyvärr inte på att prova det med fläkten <!--emo&:(-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/sad.gif[/img]<!--endemo-->

insigma: Ska motorn vara igång när man öppnar bleedingnippeln? är det bara att öppna den så sköter sig resten själv eller ska man göra något liknande som när man luftar bromsar?
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->Civic HB Esi 93<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Baden - CH
david-o
Inlägg: 436
Blev medlem: 9 juni 2004, 23:07
Ort: Baden - CH

ingen som har några bra tips?
Hur ligger temperaturen för er andra som kör på bana?
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->Civic HB Esi 93<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Baden - CH
Användarvisningsbild
insigma
Inlägg: 748
Blev medlem: 26 april 2004, 21:21
Bil: FK2R 2016
Namn: FredrikLidmark
Ort: Sundbyberg

testa byt termostat. det skadar juh inte
Civic FK2 Type-R -2016 #2616
Tidigare: ED9 -88, -89, EG2 -93, EU8 -03, FK2 -06
david-o
Inlägg: 436
Blev medlem: 9 juni 2004, 23:07
Ort: Baden - CH

Kan man köpa en termostat på biltema för att se om det är det som är felet?
t.ex. denna: <a href='http://www.biltema.se/carparts/carpart_ ... emId=60763' target='_blank'>http://www.biltema.se/carparts/carpart_ ... d=60763</a>

eller är det jätteviktigt att det är honda orginal och kostar isf en sån mycket mer?

Tror ni man får med någon av ringarna eller packningarna som man bör byta enligt servicemanualen?

Räcker det att man skruvar loss hela "termostat cover" direkt med dem 2 bultarna för att komma åt termostaten eller måste man plocka isär termoswitch och såna grejer först?

Kommer det spruta ut vatten om jag tar loss termostat cover och måste man isf tömma kylsystemet först?
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->Civic HB Esi 93<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Baden - CH
Ken
Inlägg: 35
Blev medlem: 31 juli 2004, 12:11
Ort: Västerås

Skruva av locket på kylaren å kolla så det är vätska ända upp där också. Ibland räcker det inte med att bara fylla på i exp kärlet.
<span style='color:blue'>Ken Hallbrink
Civic 1,8vti (MB6)</span>

Västerås
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Töm kylsystemet innan du byter termostat. Köp en org termostat, glöm inte packningen.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
insigma
Inlägg: 748
Blev medlem: 26 april 2004, 21:21
Bil: FK2R 2016
Namn: FredrikLidmark
Ort: Sundbyberg

packning ingår om du köper oem
Civic FK2 Type-R -2016 #2616
Tidigare: ED9 -88, -89, EG2 -93, EU8 -03, FK2 -06
Användarvisningsbild
insigma
Inlägg: 748
Blev medlem: 26 april 2004, 21:21
Bil: FK2R 2016
Namn: FredrikLidmark
Ort: Sundbyberg

<!--QuoteBegin-david-o+6 Jul 2006, 09:31:28--><div class='quotetop'>QUOTE(david-o @ 6 Jul 2006, 09:31:28)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Kan man köpa en termostat på biltema för att se om det är det som är felet?
t.ex. denna: <a href='http://www.biltema.se/carparts/carpart_ ... emId=60763' target='_blank'>http://www.biltema.se/carparts/carpart_ ... d=60763</a>

eller är det jätteviktigt att det är honda orginal och kostar isf en sån mycket mer?

Tror ni man får med någon av ringarna eller packningarna som man bör byta enligt servicemanualen?

Räcker det att man skruvar loss hela "termostat cover" direkt med dem 2 bultarna för att komma åt termostaten eller måste man plocka isär termoswitch och såna grejer först?

Kommer det spruta ut vatten om jag tar loss termostat cover och måste man isf tömma kylsystemet först?
[right][snapback]305098[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

jag betalade 277 med frakt från rosenholtz så det var juh billigt. då ingick packning.

det räcker med termostatcover, själv satt jag på ventilkåpan då jag bytte.. det kommer spruta ut kylarvätska så håll slangen neråt backen nr du lossat termostat cover.
Civic FK2 Type-R -2016 #2616
Tidigare: ED9 -88, -89, EG2 -93, EU8 -03, FK2 -06
david-o
Inlägg: 436
Blev medlem: 9 juni 2004, 23:07
Ort: Baden - CH

Tack för tipsen, får nog bli att tömma kylsystemet samtidigt så vet man att det är luftfritt sen iaf, samtidigt som man slipper att det sprutar en massa vatten.
Får hoppas att det är termostaten bara för annars måste det vara kylaren och då antar jag att det blir dyrt <!--emo&:(-->Bild<!--endemo-->
Menmen, får göra en liten operation om några veckor så får vi se hur et blir, lär ju inte märka om det blivit någon skillnad förän jag kör ss i augusti ändå då problemet bara uppstår vid långvarig hårdkörning.
Senast redigerad av david-o den 7 juli 2006, 16:12, redigerad totalt 1 gånger.
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->Civic HB Esi 93<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Baden - CH
Nedin
Inlägg: 97
Blev medlem: 19 oktober 2005, 22:28
Bil: s2000
Namn: Daniel Nedin
Ort: Uppsala

Jag undrar om du har löst problemet? jag hade samma problem som du har/hade när jag körde på gelleråsen.
funderar på att byta kylare, vet inte riktigt om man ska orginal eller eftermarknads?
Daniel Nedin #1636
sir_Daniel
Inlägg: 57
Blev medlem: 6 oktober 2004, 11:59
Bil: civic eg esi
Namn: Daniel Landström
Ort: Tungelsta/Stora haven
Kontakt:

skaffa då även en bättre fläkt som orkar suga lite mer luft!
gör då även en fuling och koppla in en brytare till fläkten som du kan köra igång när du vet att du ska köra hårdare redan innan du börjar så att den får jobbigare att komma upp i hög temp.
Daniel Landström
KudoZ PerformanZe http://WWW.KUDOZ.se
Henka
Inlägg: 73
Blev medlem: 26 juli 2004, 23:28

Hej alla.

Exakt samma problem som nämts här hade jag efter 3 hårda varv på Mantorp.
Vet att det talades om att min motor gick för snålt vid det tillfället och det resulterade i att den gick varm.
Hade då precis mappat med UNICHIP så det borde inte vara orsaken till problemet.
Antar att ni som har haft värmeproblem kör med halvkylare?
Kan det vara så att kylaren till ESIn är i klenaste laget när man börjar modifiera andra prestandahöjande saker på bilen?
Har läst nåt om att ESIn har mindre anslutningar till kylaren än VTI?
Kan tilläggas att jag kunde köra 6 hårda varv om jag hade värmen och fläkten på max i kupen, men fan så varmt det var:-)
[b]<span style='color:red'>Henrik Reidemar</span>[/b]
<span style='color:red'>Uppland/Enköping
Medlems n.r 895
Civic ESI Sedan -94
[i]N/A trimmad 168hk[/i]
</span>
Kristian
Inlägg: 2482
Blev medlem: 2 maj 2004, 19:12
Ort: Stockholm

skaffa en större kylare så löser sej problemet... finns ju eftermarknadskylare som är full size och passar rakt i fästena... alternativet är ju att göra som jag och några andra. skaffa en CR-V eller Prelude kylare det är rätt storlek på anslutningarna (för VTi) och den är i full size.. enda är att man får ta fram svetsen å modda fästena men de e de garanterat värt...
innan jag skaffade stor kylare hadde jag i princip samma problem som ni men nu kan jag köra mer änn 10 varv på gelleråsen jallafall (mina däck blir som såpa sen så jag vet inte hur länge jag kan köra)
Kristian, Hondalös.
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Det finns ju lite småtrix man kan ta till annars, tex har RedlineOil en tillsats man häller i kylvattnet som håller tempen lite lägre, eller rättare sagt gör att vattnet kyls bättre i kylarn. Har för mig att en sån flaska kostar runt 160:-.

Det hade jag testat först om kylarn ser okej ut och att fläkten startar när den ska osv, innan jag köper nån ny kylare.


Länk: <a href='http://www.redlineoil.com/products_coolant.asp' target='_blank'>http://www.redlineoil.com/products_coolant.asp</a>

Bild
Senast redigerad av Malkolm den 18 augusti 2006, 12:51, redigerad totalt 1 gånger.
david-o
Inlägg: 436
Blev medlem: 9 juni 2004, 23:07
Ort: Baden - CH

Jag vet inte om jag löst mitt problem än, får se om jag märker av att den blir onormalt varm imorgon när jag kör SS.
Jag har iaf bytat termostaten nu så det återstår att se som sagt.

Men jag tror inte kylaren i ESI:n är för klen (iaf inte så länge motorn är hyfsat orginal) för jag har ju inte haft dehär problemen innan med tempen.
Förra våren tog jag tävlingslicens och då körde jag en hel dag på banan i pass upp mot en halvtimme åt gången utan att motorn blev något nämnvärt varmare.
Däremot kan det vara kylaren som börjar bli lite risig nu för den ser lite halvtaskig ut i cellerna.
Men bytar man kan man iofs byta till något större.

Den enda förklaringen till om det skulle vara kylaren som är för klen är att man lärt sig köra bättre nu och att det gör att bilen påfrestas under lite längre stunder men jag tror inte riktigt på det för den blev varm väldigt fort när man körde på bana. Höll inte temperaturen mer än 2-3 varv sen började nålen sticka iväg fort uppåt och efter 5 varv så vågade jag nästan inte köra mer för då var nålen riktigt nära rödmarkeringen.
Senast redigerad av david-o den 18 augusti 2006, 14:20, redigerad totalt 1 gånger.
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->Civic HB Esi 93<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Baden - CH
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Kör du med värme och fläkt på inne i kupen då?
Koffe
Inlägg: 305
Blev medlem: 26 april 2004, 19:21
Ort: Löddeköpinge TEAM Södervidinge

jag har samma problem, kunde köra två varv på ss sen var det dags att kyla, vi luftade o luftade, men nu ska jag byta termostat, vattenpump, kylare, ska inte behöva avstå att köra nästa år pga värme
david-o
Inlägg: 436
Blev medlem: 9 juni 2004, 23:07
Ort: Baden - CH

<!--QuoteBegin-malkolm666+18 Aug 2006, 14:42:24--><div class='quotetop'>QUOTE(malkolm666 4 18 Aug 2006, 14:42:24)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Kör du med värme och fläkt på inne i kupen då?
[right][snapback]319016[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
nej det har jag inte gjort, blir ju olidligt varmt då <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->
Sen visste jag inte om det lilla tricket sist jag var på knutstorp och bilen blev varm men händer det igen så tänker jag prova och se om det hjälper.
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->Civic HB Esi 93<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Baden - CH
Användarvisningsbild
Jonas Åhgren
Inlägg: 555
Blev medlem: 27 juli 2004, 11:07
Namn: Jonas Åhgren
Ort: Stockholm
Kontakt:

<!--QuoteBegin-Koffe+18 Aug 2006, 14:49:08--><div class='quotetop'>QUOTE(Koffe @ 18 Aug 2006, 14:49:08)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->jag har samma problem, kunde köra två varv på ss sen var det dags att kyla, vi luftade o luftade, men nu ska jag byta termostat, vattenpump, kylare, ska inte behöva avstå att köra nästa år pga värme
[right][snapback]319044[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Jag har samma problem på min civic D16. Tror dock inte problemet ligger i vattenkylaren (kör med 8000mil VTi kylare), utan i avsaknaden av oljekylare. Det visar sig nämligen att min vattentemp inte börjar röra sig, förrens oljetempen passerar 140grader (ej bra). Vid en sån oljetemp är det inte konstigt om vattenkylaren inte orkar hålla ner vattentempen.

VTi erna har en woffla vid filtret där oljan kyls och värms av kylvattnet. Det är lite hjälp, men inte tillräckligt för bana. Jag tror att bästa (om man inte kör vinter) är att koppla bort den och köra med extern luft till oljekylare, så vattenwofflan inte tillför värme.

Alla som kör bana borde ha oljetemp. Väldigt lätt att montera i oljepluggen.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
sir_Daniel
Inlägg: 57
Blev medlem: 6 oktober 2004, 11:59
Bil: civic eg esi
Namn: Daniel Landström
Ort: Tungelsta/Stora haven
Kontakt:

<!--QuoteBegin--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Alla som kör bana borde ha oljetemp. Väldigt lätt att montera i oljepluggen.
[right][snapback]319078[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

har du en enkel beskrivning, har någon oljekylare liggandes hemma.
har du lust att ta lite bilder på hur du har löst det?
Senast redigerad av sir_Daniel den 18 augusti 2006, 17:13, redigerad totalt 1 gånger.
Daniel Landström
KudoZ PerformanZe http://WWW.KUDOZ.se
Skriv svar