410 nm ur 3.2l?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Tommie Blomqvist
Inlägg: 136
Blev medlem: 11 augusti 2005, 11:21
Ort: Sthlm

OT,dax att uppdatera din www Jonas, den börjar halta <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->


Jo men vilka maskiner vi/ni kan snaijda ihop me dom sifforna och till någon form av realistiska pengar förtäljer inte historien i detta ämne, som tur va kanske <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->

Tar mig en whisky nu och slappnar av lite.


<!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->
[b] Cybertuner[/b]
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->[b]Stolt medlem i klubben "Luftfilter & Stuprör" [/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]Snabbast på internet, men slöast på gatan
[/b]Saab 9-5[b] <!--fonto:Geneva--><span style="font-family:Geneva"><!--/fonto-->BioPower.<!--fontc--></span><!--/fontc-->[/b] FWD, [b]skrammel och pling![/b]
[b]<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->Blå[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->


<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]"If it wasn't for bad luck, I wouldn't have no luck at all"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Naturally<!--colorc--></span><!--/colorc-->/<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Aspirated[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]T[/b]ommie [b]B[/b]lomqvist
JG
Inlägg: 194
Blev medlem: 25 juli 2004, 03:45
Ort: Helsingborg
Kontakt:

jag kör snarlik btcc setup i min motor.
väldigt lik den som man körde med i vauxhall vectra.

idag används fortfarande samma motor gamla kadett motor i chevrolets wtcc bil som exempel nu när vi pratar om btcc, stcc och liknande och motor specen i stora drag ser ut så här idag på den: (reglerna ändras ju hela tiden)

Type 2.0-l, 4-cylinder transversally installed,
Motec engine management
Displacement 1,998 cc (88 mm bore X 82 mm stroke)
Intake system 64 mm throttle, individual injection, plenum with internal trumpets
Valve train 2 overhead camshafts; 16-valve, direct-mech tappet, 35 mm inlet & exhaust valve diameter, coil spring
Compression ratio 12 to 1
Horsepower 280 hp at 8,500 rpm
Torque 267 nm at 5,800 rpm
Top Speed (estimated) 254 km/h depending on gear & final ratio
Johan Grönberg

Överladdning är bara en kompensation för flödesmisstag
Tommie Blomqvist
Inlägg: 136
Blev medlem: 11 augusti 2005, 11:21
Ort: Sthlm

<!--QuoteBegin-Jonas Åhgren+26 Oct 2006, 21:54:58--><div class='quotetop'>QUOTE(Jonas Åhgren @ 26 Oct 2006, 21:54:58)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Då borde vi kunna få en teoretisk NM siffra från en V10 3.0L på 800HK som varvar 16 000varv/min

Gissar att det är en NA F1 motor du syftar på. För turbo så måste man räkna till laddtrycket till volymen.

Teoretiskt NA se nedan
10cyl
===
3 * 10/4 * 100 = 750nm

Det skulle ge en teoreisk max effekt på ca 1600hp vid 16.000rpm.

Men det går åt mycket energi att rotera kolvar mm vid det varvtalet.
Så på dessa motorer har nog maxvridet varit på väg nedåt ett tag.

Det är också så att dessa motorer har lite marginaler då dom ska hålla en väldans massa mer varv och misshandel än en Civic.
[right][snapback]342881[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Sista racet i Brasilien släppte Ferrari och Renault samt något team till ( kommer inte ihåg vilket ) på sina V8'or på 2.4L ända upp på 20 000varv. Den motorn jag prata om hade 2cyl till och även 0.6L större volym.

Men att räkna på dagen 2.4L som leverera 800++ på strax runt 20 000 varv kan nog inte göras på en höft baserat på våran verklighet.
Eller va säger du?
[b] Cybertuner[/b]
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->[b]Stolt medlem i klubben "Luftfilter & Stuprör" [/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]Snabbast på internet, men slöast på gatan
[/b]Saab 9-5[b] <!--fonto:Geneva--><span style="font-family:Geneva"><!--/fonto-->BioPower.<!--fontc--></span><!--/fontc-->[/b] FWD, [b]skrammel och pling![/b]
[b]<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->Blå[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->


<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]"If it wasn't for bad luck, I wouldn't have no luck at all"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Naturally<!--colorc--></span><!--/colorc-->/<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Aspirated[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]T[/b]ommie [b]B[/b]lomqvist
Tommie Blomqvist
Inlägg: 136
Blev medlem: 11 augusti 2005, 11:21
Ort: Sthlm

<!--QuoteBegin-JG+26 Oct 2006, 21:58:17--><div class='quotetop'>QUOTE(JG 4 26 Oct 2006, 21:58:17)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->jag kör snarlik btcc setup i min motor.
väldigt lik den som man körde med i vauxhall vectra.

idag används fortfarande samma motor gamla kadett motor i chevrolets wtcc bil som exempel nu när vi pratar om btcc, stcc och liknande och motor specen i stora drag ser ut så här idag på den: (reglerna ändras ju hela tiden)

Type  2.0-l, 4-cylinder transversally installed,
Motec engine management 
Displacement  1,998 cc (88 mm bore X 82 mm stroke) 
Intake system  64 mm throttle, individual injection, plenum with internal trumpets 
Valve train  2 overhead camshafts; 16-valve, direct-mech tappet, 35 mm inlet & exhaust valve diameter, coil spring 
Compression ratio  12 to 1 
Horsepower  280 hp at 8,500 rpm 
Torque  267 nm at 5,800 rpm 
Top Speed (estimated)  254 km/h depending on gear & final ratio
[right][snapback]342886[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->


Fina dyra leksaker <!--emo&:)-->Bild<!--endemo--> <!--emo&:thumbup:-->Bild<!--endemo-->

Men vad dom hade på insidan i friktion och rörlig massa kommer man väl inte i närheten av, eller för den delen mapparna som kördes med.
Vill minnas att man ökade på bränslet väldigt mycket uppe på toppen.
Har bara sett lite internet saker och lite film, ingen motor jag har fått spec på eller tallat på. Men numera är det väl förlegat om man ska ligga i fronten i dagens WTCC, eller? <!--emo&:hmm:-->Bild<!--endemo-->
[b] Cybertuner[/b]
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->[b]Stolt medlem i klubben "Luftfilter & Stuprör" [/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]Snabbast på internet, men slöast på gatan
[/b]Saab 9-5[b] <!--fonto:Geneva--><span style="font-family:Geneva"><!--/fonto-->BioPower.<!--fontc--></span><!--/fontc-->[/b] FWD, [b]skrammel och pling![/b]
[b]<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->Blå[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->


<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]"If it wasn't for bad luck, I wouldn't have no luck at all"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Naturally<!--colorc--></span><!--/colorc-->/<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Aspirated[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]T[/b]ommie [b]B[/b]lomqvist
oscii
Inlägg: 397
Blev medlem: 25 juli 2004, 10:31

Me turbo B16a 400nm
Bild

Mvh
<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><a href="http://crxcommunity.com/" target="_blank">http://crxcommunity.com/</a><!--sizec--></span><!--/sizec-->
Användarvisningsbild
Jalle
Inlägg: 631
Blev medlem: 21 september 2005, 09:33
Bil: Acura TL 2004
Namn: Jari Saren
Ort: Paradis, Eksjö

<!--QuoteBegin--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Alpina B8 är inte överladdad, men motorn är väl på 4.6liter vilket "bara" ger strax över 100Nm/liter.

Nya Porsche GT3 har dock en ganska imponerande spis med 405Nm ur 3.6liter (112.5Nm/liter).
Variabla ventiltider och lyft, likt Hondas i-VTEC. <!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->


Oh, sorry, det var ursprungsmotorn från 540 som låg på 4,0 liter som uppgraderats till 4,6liter i B8:an.
______
Banbil: Del sol -92 H22
Vardagsbil: Acura TL 2004
MC: Yamaha XT660X
Honda4ever
Inlägg: 28
Blev medlem: 6 februari 2006, 22:42

<!--QuoteBegin-Jonas Åhgren+26 Oct 2006, 20:42:53--><div class='quotetop'>QUOTE(Jonas Åhgren 4 26 Oct 2006, 20:42:53)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Ni kan inte jämföra 4cylindriga motorer rakt av mot 6:or 8:or etc.
en fyrtaktare med 4 cylindrar har bara en "aktiv cylinder" kontinuerligt. Eftersom dom andra tre är i någon av de tre restarande takterna. Altså. Insug, kompression, explotion (den som ger effekt), avgas -takten.

En 8cylindrig motor har två aktiva cylindrar hela tiden. Altså kan du få 200nm/l istället för 100nm/l på en 4:a.  En 6:a har 1,5 aktiva cylindrar.

4cyl
=====
Altså 4cyl/4takter * 100nm/l => 100nm/l

6cyl
=====
Altså 6cyl/4takter * 100nm/l => 150nm/l

8cyl
=====
Altså 8cyl/4takter * 100nm/l => 200nm/l

<!--emo&:thumbup:-->Bild<!--endemo-->
[right][snapback]342870[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Hej.

Med den logiken kan en 2 cylindrig fyrtaktare endast pressa ut 50Nm/l.
Då har Suzuki gjort det väldigt bra som lyckas med 106Nm ut sin enliters V-twin.

Verkligheten är inte alltid så enkel.....det du förlorar i "arbetstakter" vinner du i volym.
Jocke Johansson.
Kör hellre än bra...
Fd Civic Esi -92
Eisenhut
Inlägg: 1861
Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Ort: Malmö
Been thanked: 3 times

Tycker också den räkningen verkar vara lite skum...

Rent teoretiskt borde den klassiska 5.7l V8an ha sisådär 1140Nm. <!--emo&:blink:-->Bild<!--endemo-->
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

<!--QuoteBegin-Jalle+27 Oct 2006, 09:48:08--><div class='quotetop'>QUOTE(Jalle 4 27 Oct 2006, 09:48:08)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Oh, sorry, det var ursprungsmotorn från 540 som låg på 4,0 liter som uppgraderats till 4,6liter i B8:an.
[right][snapback]342979[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Inte meningen att vara dryg nu men 540/740 motorn var på 4.4liter <!--emo&;)-->Bild<!--endemo-->
Aerodynamic
HPC Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
Bil: Speedster
Namn: Per Axblom
Ort: Alingsås
Been thanked: 1 time

Tänkte med på det Jonas skrev om att det är 2 cylindrar som arbetar på varjetakt på en V8a men om du bibehåller samma total volym så har du ju bara halva volymen på varje cylinder.

Betyder ju att en B16 4a cylindrar har 154nm En B32 rak 8a i min fantasi värld skulle då ha 154nm*2(dubblavolymen)*2
(2 arbetande cylindrar vid varje takt)=616nm Jag ska bygga mig en B32. :-)

Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
JG
Inlägg: 194
Blev medlem: 25 juli 2004, 03:45
Ort: Helsingborg
Kontakt:

<!--QuoteBegin-fonzeka+27 Oct 2006, 18:15:36--><div class='quotetop'>QUOTE(fonzeka 4 27 Oct 2006, 18:15:36)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Jalle+27 Oct 2006, 09:48:08--><div class='quotetop'>QUOTE(Jalle 4 27 Oct 2006, 09:48:08)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Oh, sorry, det var ursprungsmotorn från 540 som låg på 4,0 liter som uppgraderats till 4,6liter i B8:an.
[right][snapback]342979[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Inte meningen att vara dryg nu men 540/740 motorn var på 4.4liter <!--emo&;)-->Bild<!--endemo-->
[right][snapback]343148[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

inte meningen att va ännu drygare, men -93-95 740 och 540 hade 4,0liter, sen fick den nyare motorn 4dl till. den kom -96
samma effekt men 20nm mer
Johan Grönberg

Överladdning är bara en kompensation för flödesmisstag
Användarvisningsbild
Jonas Åhgren
Inlägg: 555
Blev medlem: 27 juli 2004, 11:07
Namn: Jonas Åhgren
Ort: Stockholm
Kontakt:

Om ni inte förstår matematiken så kan jag ge ett mer pedagoigiskt exempel. Om du har en B16 honda motor på 150nm. Sen tar du en till och kopplar till samma vevaxel så får du 150 + 150 = 300nm. du har också fått en 8cylindrig motor, istället för din tidigare 4á.

Jag är nog inte så duktig på att förklara allt. Detta exempel tycker jag också är en bra grund till varför det är svårt att köra snålt med en 8á <!--emo&:)-->Bild<!--endemo--> Om en B16 landsvägar på 0.65l/mil så gör två det på 1.3l/mil speciellt som två hondor väger lika mycket som en amerikansk truck.

100nm/l är ingen maxsiffra på något sätt. Men det är iaf en siffra som för standard bilmotorer inte är omöjlig att uppnå. Jämför gärna med motorcyklar som ligger längre fram när det kommer till nm/l, fast glöm inte bort att titta på hur långt en MC motor håller jämfört med en bilmotor. Allt är en kompromiss.


Blanda inte ihop japanska/europeiska motorer med Amerikanska V8ór. Dom är extremt lowtech. Dom är tom så stolta när dom lyckas med ett normalt sväriskt förbränningsrum att dom skriver HEMI på dessa motorer.

En anledning är att bensin inte har kostat något i USA samt deras ekonomi inte prioriterat små motorer med hög effektivitet. Några miljöaspekter fanns inte heller historiskt. Det fanns ingen anledning att lägga forskning på insugskanaler mm. Lättare att bara öka volymen lite. Fråga någon som trimmar V8 hur lätt det är att öka effekten. Finns i princip ingenting på motorn som är optimalt.


------------
Jag skrev inte så mycket mer varför det är svårt att plocka 1600hp ur F1 motorn.
Men energin som det går åt att driva runt själva delarna i motorn dubblas också vid varvtals dubbling. Därför får du inte ut dubbla effekten.

Det blir väldigt mycket förluster när du varvar 19.000rpm. Dessa förluster tar en massa effekt och blir dessutom värme. En del verkar tro att F1 motorer är känsliga och bräckliga. Tvärt om, ett F1 lopp är en helt galen prövning jämfört med 402meter rakt fram <!--emo&:thumbup:-->Bild<!--endemo-->
/Jonas Åhgren
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
Lynxen
Inlägg: 226
Blev medlem: 25 juli 2004, 01:02
Ort: Göteborg

Jo men Jonas ditt resonemang funkar fortfarande inte, Man kan ju lika gärna plocka 300Nm ur en hypotetisk 3,2liters 4:a som en 8:a...
Per Björe-Dahl, Göteborg


"The concept of shoehorning a massive V8 into an extremely heavy bodyshell with the structural rigidity of a potato is to act as a catalyst for global warming."
Användarvisningsbild
Jonas Åhgren
Inlägg: 555
Blev medlem: 27 juli 2004, 11:07
Namn: Jonas Åhgren
Ort: Stockholm
Kontakt:

<!--QuoteBegin-Lynxen+29 Oct 2006, 11:08:37--><div class='quotetop'>QUOTE(Lynxen 4 29 Oct 2006, 11:08:37)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Jo men Jonas ditt resonemang funkar fortfarande inte, Man kan ju lika gärna plocka 300Nm ur en hypotetisk 3,2liters 4:a som en 8:a...
[right][snapback]343523[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Du syftar på effekt inte vrid tror jag.

Detta är inte ett resonemang. Det är som jag skrivit, Tex dubbelt så många cylindrar ger dubbelt så mycket vrid. Det är simpel fysik. Du kan slå upp det i vilken motorbok som helst. <!--emo&:hmm:-->Bild<!--endemo-->

När det kommer till 100nm/l så är det som jag skrivit tidigare, ett bra värde på hur mycket man kan plocka ur en modern bilmotor. Långt från alla plockar ut så mycket, flera plockar ut mycket mindre och några lite till.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
Aerodynamic
HPC Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
Bil: Speedster
Namn: Per Axblom
Ort: Alingsås
Been thanked: 1 time

<!--QuoteBegin-Jonas Åhgren+29 Oct 2006, 10:15:58--><div class='quotetop'>QUOTE(Jonas Åhgren @ 29 Oct 2006, 10:15:58)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Om ni inte förstår matematiken så kan jag ge ett mer pedagoigiskt exempel. Om du har en B16 honda motor på 150nm. Sen tar du en till och kopplar till samma vevaxel så får du 150 + 150 = 300nm. du har också fått en 8cylindrig motor, istället för din tidigare 4á.
[right][snapback]343508[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Men i detta exepempel har du ju oxå fördubblat cylindervolymen? O du i stället tog 2st b16 å gjorde dom till 2st B8or (800cc var i stället för 1600) å satte ihop å då fick 300nm så stämmer ju detta. Jag är vilse?!

,Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
Lynxen
Inlägg: 226
Blev medlem: 25 juli 2004, 01:02
Ort: Göteborg

<!--QuoteBegin-Jonas Åhgren+30 Oct 2006, 11:11:43--><div class='quotetop'>QUOTE(Jonas Åhgren 4 30 Oct 2006, 11:11:43)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Lynxen+29 Oct 2006, 11:08:37--><div class='quotetop'>QUOTE(Lynxen 4 29 Oct 2006, 11:08:37)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Jo men Jonas ditt resonemang funkar fortfarande inte, Man kan ju lika gärna plocka 300Nm ur en hypotetisk 3,2liters 4:a som en 8:a...
[right][snapback]343523[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Du syftar på effekt inte vrid tror jag.

Detta är inte ett resonemang. Det är som jag skrivit, Tex dubbelt så många cylindrar ger dubbelt så mycket vrid. Det är simpel fysik. Du kan slå upp det i vilken motorbok som helst. <!--emo&:hmm:-->Bild<!--endemo-->

När det kommer till 100nm/l så är det som jag skrivit tidigare, ett bra värde på hur mycket man kan plocka ur en modern bilmotor. Långt från alla plockar ut så mycket, flera plockar ut mycket mindre och några lite till.
[right][snapback]343826[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->


Så du menar att en 1,6liters åtta har dubbelt så mycket vrid som en 1,6liters fyra? Låter ju helt fantastiskt, varför öka cylindervolym när man bara behöver öka antalet cylindrar. Borde dessutom få rätt bra geometri ur en 1,6liters åtta för att kunna varva löjligt högt o plocka mycket effekt ur det enorma vridet.
Per Björe-Dahl, Göteborg


"The concept of shoehorning a massive V8 into an extremely heavy bodyshell with the structural rigidity of a potato is to act as a catalyst for global warming."
Aerodynamic
HPC Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
Bil: Speedster
Namn: Per Axblom
Ort: Alingsås
Been thanked: 1 time

Yep för exakt 2 timmar sedan tog jag upp detta ämnet med min lärare i motorlära som bla har jobbat som projektledare för motorutveckling på volvo PV. Han sa med att de inte kan stämma. Då blir det som lynxen skrev bättre att öka antalet cylindrar istället för volymen.
Du har dubbelt så många takter på en 8a men vid samma total volym har du ju bara halva volymen per cylinder å arbetstakt å totalt blir det ju samma.
Så tror bestämt att du har fel i denna fråga Jonas.

Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
Användarvisningsbild
Jonas Åhgren
Inlägg: 555
Blev medlem: 27 juli 2004, 11:07
Namn: Jonas Åhgren
Ort: Stockholm
Kontakt:

Aerodynamic Du har rätt. Eftersom cylindervolymen dubblats också. Jag får hävda tillfällig sinnesförvirring till försvar <!--emo&:whistling:-->Bild<!--endemo-->
/Jonas Åhgren
En stjärna *
del sol VTi turbo (1.1bar).
(föregående nick: Jonas CRX VTi 94)
Skriv svar