Ersättning för skiftarbete

För Topics som ej är motorrelaterade
Freed
Inlägg: 120
Blev medlem: 15 oktober 2005, 14:35
Namn: Andreas Freed
Ort: Lund

jag är tillsvidareanställd dagtid (07,30-16,00) men vi jobbar för "tillfället" skift för att hinna med.
Det innebär att jag var tredje vecka jobbar "kväll" (vi är tre som roterar).
Då får jag komma mellan 11,30-14,30 och sen jobbar vi 9,5 timmar med betald "lunch" inräknad. Måndag - Torsdag (fria fredagar)
Vi får ett skift tillägg på 500kr per månad för detta. (+OB)

Vi hinner med mycket mer på kvällarna och slipper nu jobba övertid hela tiden (maxade ÖT kontot förra året innan vi började med skift)
Nackdelarna är att man hela tiden måste ställa om sin dagsrytm och man hinner inte med mycket om dagarna när man jobbar kväll.

Jag tycker att 500:- för att jobba 1-2 veckors kväll per månad är för lite. Vi sparar företaget väldigt många 1000 lappar i sparad övertidsersättning + att sakerna blir gjorda i tid.

Vad tycker ni att man kan kräva för ersättning för det? Är 500 rimligt? Någon som jobbar liknande tider?
När vi jobbade öt så brukade man få in minst 1-2000kr extra per månad, men det är ju inte värst skoj att jobba på helger mm.
LoKI
Inlägg: 44
Blev medlem: 7 augusti 2006, 16:37
Ort: Södertälje

Jag kan bara säga vad vi på scania tjänar om vi jobbar 2 skift.... dvs 2 veckor förmiddag och sen 2 veckor eftermiddag... med alla tillägg osv så brukar det sluta på ca 1500 efter skatt.
Martin Mårtensson
Södertälje
kenny
Inlägg: 93
Blev medlem: 25 juli 2004, 20:38
Namn: Kenny
Ort: Hedemora

jag tycker det låter som en ganska generös deal.
jag har själv jobbat skift och då jobbade vi:
2veckor 7-15:30 (halvtimmes lunch)
2veckor 15-02 (timmes lunch och 4dgr i veckan)

vi fick ob-tillägg men inget skifttillägg. däremot fick vi 5 extra dagars semester dvs 30dagar om året.

ni får 105 timmars arbetstidsförkortning/år + 6 tusen kronor extra om året + ob-tillägg.

Sen å andra sidan så finns det inget värre än att gå till ett jobb där man inte är nöjd, gör ett seriöst anspråk till din närmaste chef på vad du tycker i rimligt, glöm inte bort att motivera varför du ska få mer betalt (om det är det som är där skon klämmer), annars kanske du ska höra med honom/henne om du kan slippa jobba kväll-skiften (det kanske finns någon kollega som vill byta till sig en ytterligare kvälls-vecka).

hoppas det löser sig :)

mvh kenny
Kenny Elg

Honda civic EK3 1,5 vtec-e
Nissan Qashqai 1,5 cdi
bjornligan
Inlägg: 34
Blev medlem: 20 maj 2005, 23:29
Ort: örebro

jobbade förut 5-skift (förmiddag, eftermiddag, natt, helg o 12-timmars), där kan du prata om omställningar

hade inget såkallt "skifttillägg". visste inte ens att det fanns, dock bestod ca 20-25% av lönen av OB, dock är ju det olika hur företag gör, högre grundlön, lägre OB eller tvärtom
<!--sizeo:1--><span style="font-size:8pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Kris-.tianpet,ter_sson<!--sizec--></span><!--/sizec-->

CTR -05 Såld
Cyprezz
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 januari 2005, 00:20
Ort: Eskilstuna

Om man ser till Metalls kollektivavtal så får man antingen OB-tilägg på de timmar man jobbar på obekväm arbetstid eller så får man ett ständigt skifttilägg på alla arbetade timmar oavsett timme på dygnet.

Med andra ord är det mycket generöst att ge båda OB och skifttillägg är du säker på att de benämner de extra 500:- som skifttillägg?
Patrik Holmstedt #1329
Honda Accord 2.0 -92
Henka
Inlägg: 73
Blev medlem: 26 juli 2004, 23:28

Jobbar du inom Metall?
Vad jobbar du som?
Är din grundlön bra lr är den bara enligt avtalen?

Själv jobbar jag som CNC tekniker/Förman på en elektronikfirma(Vi går innom metall)
Och jag skulle inte vara nöjd med 500kr i skifttillägg. Kan inte tänka mej att de anstälda jag har under mej skulle ha känt sig tillfredstälda med det heller.

1000-3000kr beroende på vad din grundlön är samt vilka arbetsuppgifter du har tycker jag låter mer rimligt men å andra sidan är vi rätt bortskämda på vårat företag.
[b]<span style='color:red'>Henrik Reidemar</span>[/b]
<span style='color:red'>Uppland/Enköping
Medlems n.r 895
Civic ESI Sedan -94
[i]N/A trimmad 168hk[/i]
</span>
Istvan
Inlägg: 414
Blev medlem: 14 juni 2005, 01:28
Namn: István Csiszár
Ort: Borås
Kontakt:

Jag jobbar på ericsson, och nu jobbar jag 2-skift, då får jag 9,34kr extra i timmlön för det, alltså vi jobbar varannan vecka, inte var 3e som du/ni.
Om man slår ut de pengarna på de timmarna jag jobbar, så blir det drygt 1350kr extra i månaden. Plus OB tillägget då också som är på ca 20kr/h på eftermiddagarna. När jag jobbade 4-skift, natt, helg me massa 12h pass. Så fick jag 18,74 kr/h i skifttilägg.
Dessa skifttilägg får man alltså hela tiden man jobbar, inte bara på kvälsveckan..

MVH
http://www.fotoi.se
maniac
HPC Guld Medlem
Inlägg: 505
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:40
Bil: crx
Namn: Peter Åstrand
Ort: bor utanför norrköping
Has thanked: 2 times

om du tar din månadslön /480 så får du fram den ersättningen du bör ha i timmen mellan 1800-0600
om du går under ifmetalls avtal(har bara if avtal framför mig men kan tänka mig att metalls avtal är lika-

Ex om du har en månadslön (grundlön) på 22000kr så får du 45.83/timmen mellan 18-06
Peter Åstrand
gråmetallic crx -92 dohc jrsc
Freed
Inlägg: 120
Blev medlem: 15 oktober 2005, 14:35
Namn: Andreas Freed
Ort: Lund

fel av mig får inte 500 utan 300 (Tvåskiftstillägg benäms det på lönespecen)
OB brukar normalt ligga på ca 300-600 kr per månad.
Efter skatt så är det knappt något kvar.

Jag går under IF Metalls avtal och har en riktig piss lön i övrigt. Typ absolut minimum lön.
Jag jobbar på en godsmottagning inom elektronikindustrin.
Vi har hand om avlastning (jag har truckkort), avsyning/kvalitetskontroll, samt registrering av allt ankommet gods.
+ lite andra arbetsuppgifter

I mitt anställningsavtal är jag fortfarande anställd på dagen, därför tyckte jag att företaget skulle vara lite flexibla/generösa när vi gick med på att jobba skift för att lösa deras problem.
Hur många som jobbar dag idag skulle kunna tänka sig att jobba kväll var tredje vecka för 300 extra i lön? :)
Krister
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 april 2004, 14:07
Ort: Sollentuna

maniac: Menar du då skift-tillägg eller OB?

har själv jobbat skift förut (datasupport) men då fick man inget skifttillägg utan det var OB där det var OB och vanlig lön där det var vanlig...
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
EcciBaka
Inlägg: 41
Blev medlem: 25 juli 2004, 14:48
Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
Namn: Alexander Rothberg
Ort: Åland
Kontakt:

jag fick ca 12 kr (1,25€) extra ALLA timmar de dagar som jag jobbade kvällsskift, alltså inte bara de som var efter 6. då hade jag totalt 13 euro i timmen på kvällsskiften, o övertid så blev det 50% de första 2 timmarna o 100% timmarna efter det. så jobba jag tre timmar fick jag 19,5euro i timmen o sen 26 euro timmen. är det inte så det ska va? jag var ej fackansluten.
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
andno
Inlägg: 1098
Blev medlem: 20 maj 2004, 13:27
Ort: Lund

Enklast är att höra med ditt fack, eller det fack som handhar området, vilka avtal som gäller.
Avtal skiljer väldigt mycket inom olika område så det finns inget generellt att säga.
Sen finns det alltid en minimilön och ersättning vid skiftgång, övertid mm men oftast så är det förhandlat ersättningar på arbetsplatsen.
Man kan höra med facket även om man inte är med i det själv!
ANDERS NORDSTRÖM, LUND #653
HONDA GOLD WING GL 1500 SE 1998

Såld:
HONDA PRELUDE 2.3 4WS 1992 (snyft)
maniac
HPC Guld Medlem
Inlägg: 505
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:40
Bil: crx
Namn: Peter Åstrand
Ort: bor utanför norrköping
Has thanked: 2 times

krister :jag menade skifttillägg sen tillkommer givetvis obersättning.
Peter Åstrand
gråmetallic crx -92 dohc jrsc
Andreas79
Inlägg: 2446
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:47
Bil: Honda Accord Coupé V6 3.0
Namn: Andreas Jönsson
Ort: Ystad

Freed: "Hur många som jobbar dag idag skulle kunna tänka sig att jobba kväll var tredje vecka för 300 extra i lön?"


:hmm: jag skulle inte gjort det iallafall, tycker det låter som riktigt låg extra-lön för de kvällarna...
sen är det upp till var och en... men jag personligen tycker det e på tok för lite med den summan
Senast redigerad av Andreas79 den 21 mars 2007, 14:57, redigerad totalt 1 gånger.
www.FotografAndreas.se
^ Foto från bilträffar ©Andreas Jönsson
Medlem i Hondaklubben #909 简体中文版
E-post: info@fotografandreas.se | Mobil: 0708 - 76 17 44
krollan
Inlägg: 276
Blev medlem: 20 maj 2004, 13:28
Bil: del sol vti-t
Namn: Kristofer Andersson
Ort: helsingborg

Jobbar treskift (sjudagarcykler 3 fm,4em,4em,3natt,4en 4natt blir rätt jobbig omställning) och har inte hört talas om skifttillägg har dock 30-35% ob +månadslön så helt ok... så det låter rätt rimligt det ni får tycker jag.
Kristofer Andersson
medlemnr. 557

Man ska ha testat allt utom folkdans och sin syster.
maniac
HPC Guld Medlem
Inlägg: 505
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:40
Bil: crx
Namn: Peter Åstrand
Ort: bor utanför norrköping
Has thanked: 2 times

skifttillägg är ett tillägg på lön för att man inte jobbar samma tider hela tiden kan ibland kallas skiftformstillägg
detta ska absolut inte blandas ihop med ob ersättning som är ersättning för obekväm arbetstid.
Peter Åstrand
gråmetallic crx -92 dohc jrsc
bonnläpp
Inlägg: 0
Blev medlem: 11 december 2005, 16:22

eftersom olika skiftformer enligt lag har olika arbetstider så finns skiftformstillägget, det är för att kompensera för dom timmar du inte får jobba, ex. dagtid jobbar 40 h medans ett rakt nattskifft jobbar 34, då täcker skifftformstilläget upp dom 6 timmar du inte får jobba, men det går att förhandla bort mot mer betalt på ob lr generösare arbetstidsförkortning lr en vecka i firmans stuga i kuula-lumpur lr någe...
Stig Sundell
Skriv svar