Kommer jag bli av med körkortet? HJÄLP!!!

För Topics som ej är motorrelaterade
Olle
Inlägg: 23
Blev medlem: 25 juli 2004, 15:13

Jag har haft körkort sedan 2001. Hösten 2005 körde jag 102 km/h på 50- väg och fick körkortet indraget 4 månader.
Detta är enda gången jag kört för fort eller gjort någon förseelse sedan jag tog körkort.

April 2006 blev jag stoppad då jag körde på motorvägen (110 km/h) och hade bråttom och höll väldigt kort avstånd till bilen framför.
Poliserna stannade mig och jag erkände direkt. Det var ingen annan förseelse då utan ENDAST för kort avstånd.
Jag fick böter och betalade dessa direkt och trodde allt var frid och fröjd.

Nu idag fick jag ett brev från Länsstyrelsen där det står "Omprövning av körkort"
Länstyrelsen överväger att göra ett körkortsingripande på grund av att jag "ej anpassat avståndet till framförvarande fordon"
Vad i h*lvete!? Det är 1 år sedan!! och jag har dessutom betalat böterna jag fick då.

Nu till min fråga: Vad tror ni händer, kommer de återkalla mitt körkort någon/några månader eller blir det en varning?
Har det någon påverkan att jag haft körkortet återkallat tidigare (läs: 4 månader).
Om de återkallar körkortet, hur många månader?
Senast redigerad av Olle den 5 april 2007, 18:36, redigerad totalt 1 gånger.
Olle Lindberg
stiivN
Inlägg: 254
Blev medlem: 27 april 2004, 23:37
Namn: Stefan Karlsson
Ort: Helsingborg

Ajdå, låter tråkigt. Men har du minst 2 förteelser som går till länsstyrelsen kan dom kräva omprov av ditt körkort. Detta gäller att förteelserna är inom 2år efter varandra.
Stefan Karlsson
ziggy
Inlägg: 412
Blev medlem: 12 juni 2005, 15:27
Ort: Stockholm

Omprov av körkort innebär? Att man får lov att ta om det eller indraget ett tag, eller vad menas?
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"

-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
Clabbe
Inlägg: 819
Blev medlem: 25 juli 2004, 12:56
Bil: RD9
Namn: Клабе Бюрстром
Ort: България
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Indraget
Sen 2005 så kan du få körkortet indraget om du ligger för nära framförvaranbde fordon
Senast redigerad av Clabbe den 5 april 2007, 19:15, redigerad totalt 1 gånger.
Благодаря мутра!
mAbZ
Inlägg: 54
Blev medlem: 14 oktober 2004, 20:53
Ort: Sthlm

Tråkigt, men för kort avstånd på motorvägen är bra mycket farligare än för hög hastighet.
Hoppas de bara försöker skrämma dig. Och att du lärt dig en läxa nu ;)
[b]<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->Civic Type-Röd<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]

[b]<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->マーティン-<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b]
M Säverot
Inlägg: 74
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:16

du kommer förmodligen få ditt körtkort indraget igen, dock sjukt att det tagit så lång tid och överklaga brukar inte hjälpa(iaf inte för mig)
Martin Säverot
------------------
civic aerodeck
civic vt -91
subaru -03 wrx
prelude -97 2.2
prelude -93 2.3
+lite andra skitbilar
Användarvisningsbild
smacke
Inlägg: 1593
Blev medlem: 26 april 2004, 10:44
Bil: NSX
Namn: MarcusMaehlum
Ort: Mammas mage
Kontakt:

OM du överklagar skall du verkligen påpeka att det har gått väldigt lång tid sedan förseelsen då det brukar ses som förmildrande...

Kolla under FAQ om fortkörning/körkortsindragning... :)
SMacke #364
Olle
Inlägg: 23
Blev medlem: 25 juli 2004, 15:13

Ok, det var kanske som jag trodde då.
Hur lång tid tror ni att jag får körkortet återkallat? Minimitid för återkallelse är väl 2 mån. Tror ni jag får längre eller?
Dela med er av erfarenheterna.

Tror ni verkligen att det kan ha betydelse att Länstyrelsen kommer först nu (ett år senare) med påföljd och att det kan vara till min fördel?
Olle Lindberg
bjornligan
Inlägg: 34
Blev medlem: 20 maj 2005, 23:29
Ort: örebro

håll dig undan delgivningsmannen istället

en otroligt rolig sysselsättning
<!--sizeo:1--><span style="font-size:8pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Kris-.tianpet,ter_sson<!--sizec--></span><!--/sizec-->

CTR -05 Såld
Olle
Inlägg: 23
Blev medlem: 25 juli 2004, 15:13

bjornligan skrev:håll dig undan delgivningsmannen istället

en otroligt rolig sysselsättning

Ok, men hur länge kan de jaga en? Struntar de i det om man håller sig ifrån delgivningsmannen säg ett halvår?
Verkar lite jobbigt men men. Åker till Thailand 2 mån (jan-feb 2008) vore bra om man kunde hålla sig från tills dess och sedan låta kortet vara indraget då?

Mer erfarenheter tack!
Olle Lindberg
Tobbera
Inlägg: 253
Blev medlem: 25 mars 2005, 13:11
Ort: Helsingborg

Glöm inte att delgivings"mannen" kan uppenbara sig på olika sätt. I mitt fall var den en liten tant på 65+ som knackade på dörren... :omfg:
Honda XL350 -84
Mercedes SLK 200 -06
Toyota MR2 2.0i -93
Olle
Inlägg: 23
Blev medlem: 25 juli 2004, 15:13

Dum fråga kanske, men de kan väl aldrig dra in kortet för gott? Alltså att jag behöver skriva/köra upp och helt ta om det?
Olle Lindberg
Krister
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 april 2004, 14:07
Ort: Sollentuna

Olle: Om de drar in körkortet i mer än 1 år... dvs 367 dagar så får du ta om kortet efter det året. Detta brukar ske med tredje indragningen.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Olle
Inlägg: 23
Blev medlem: 25 juli 2004, 15:13

Krister skrev:Olle: Om de drar in körkortet i mer än 1 år... dvs 367 dagar så får du ta om kortet efter det året. Detta brukar ske med tredje indragningen.
VA!? Menar du att om man fått kortet återkallat 3 gånger så drar de in det för gott och man tvingas skriva teori och köra upp på nytt?!

Innebär det att jag aldrig kan få kortet återkallat (blir isf 3:e gången) utan att det blir permanent indraget (nytt teroriprov+uppkörning). Hur länge är läget så. Alltså ponera att jag kör över 30 för fort om tre år, drar de in kortet för gott då?
Eller är det inom en tvåårsperiod alla tre återkallelser måste ske för att de ska dra kortet för gott.

Nu vill jag ha klara besked här! Och inga kommentarer i stil med "kör lagligt bl.a bl.a"
Senast redigerad av Olle den 10 april 2007, 22:42, redigerad totalt 1 gånger.
Olle Lindberg
stiivN
Inlägg: 254
Blev medlem: 27 april 2004, 23:37
Namn: Stefan Karlsson
Ort: Helsingborg

Om du har fått ditt körkort återkallad 3 gånger så tycker jag inte det är mer än rätt att du får göra om körkortet. Att få det tre gånger återkallad tyder ju på att något inte står rätt till?
Stefan Karlsson
Krister
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 april 2004, 14:07
Ort: Sollentuna

Olle: Du finner svaren här nedan... men jo, om du gjort "three strikes" inom två år så ryker kortet i 12 månader och du måste avlägga nytt förarprov.


<a href="http://www.polisen.se/inter/nodeid=8947 ... sion=1.jsp" target="_blank">http://www.polisen.se/inter/nodeid=8947 ... n=1.jsp</a>

Vilka regler gäller för omhändertagande, återkallande av körkort?

Länsstyrelsen i det län där man är folkbokförd kan återkalla ett körkort på bland annat följande grunder:

1. Rattfylleri, grovt rattfylleri eller grov vårdslöshet i trafik.
2. Smitning från trafikolycksplats.
3. Upprepade trafikförseelser, (dock minst tre under en tvåårsperiod.)
4. Brott mot någon viktig trafikregel, till exempel fortkörning, rödljuskörning, stoppliktsförseelse, omkörning vid övergångsställe, olovlig körning eller vårdslöshet i trafik.
5. Opålitlighet i nykterhetshänseende.
6. Allmän brottslighet.
7. Sjukdom.
8. Underlåtenhet att följa föreläggande om läkarintyg eller förarprov.

När får jag tillbaka mitt körkort sedan det har återkallats?

Man återfår aldrig det gamla körkortet när det varit återkallat. Ett nytt körkort ska framställas eftersom det gamla lämnas in och blir ogiltigt. Ett borttappat återkallat körkort som blir återfunnet kan alltså inte användas eftersom det är ogiltigt.

Sifferpunkterna som följer finns redovisade under föregående fråga "Vilka regler gäller för omhändertagande, återkallande av körkort?"

Vid återkallelse enligt punkterna 1-6 fastställs en spärrtid på lägst en månad och högst tre år. Vid grovt rattfylleri eller grov vårdslöshet i trafik ska spärrtiden vara lägst ett år. Vid avslag på ansökan om körkortstillstånd beslutas också om en spärrtid under vilken man inte får avlägga förarprov.

Man måste ansöka om att få nytt körkort på särskild handling när ett körkort varit återkallat.

Om körkortet har återkallats mer än 12 månader ska nytt förarprov göras även om du har prövotid.

Beror återkallelse på punkterna 2, 3 och 4 får man nytt körkort tillbaka efter ansökan. Ansökningshandlingar sänds automatiskt med post från Vägverket.

Beror återkallelse på punkterna 1, 5, 6, 7, och 8 måste man som första steg mot nytt körkort ansöka om körkortstillstånd.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Olle
Inlägg: 23
Blev medlem: 25 juli 2004, 15:13

Krister skrev:Olle: Du finner svaren här nedan... men jo, om du gjort "three strikes" inom två år så ryker kortet i 12 månader och du måste avlägga nytt förarprov.
Men detta stämmer INTE med vad jag hört. Enligt de jag pratat med så är det endast när man gör något riktigt grovt (t.ex. grov rattfylla etc.) och där återkallelsetiden är 1 år eller längre som Länsstyrelsen återkallar körkortet för gott =Nytt teoriprov+uppkörning.

Enligt samma personer så kan man få körkortet återkallat någon månad om man har flera (minst 3 inom en 2-årsperiod) förseelser.
Och med förseelser menas t.ex. ringa fortkörningar, bilbälte, spärrlinje, etc.
Dessa förseelser räknas som RINGA och efter "Three strikes" så får man en varning eller återkallelse i någon månad.

Nu vill jag VETA om det finns någon som fått sitt körkort återkallat för gott genom att inom en 2-årsperiod haft det återkallat 3 gånger.


Och till stiivN>> Kommentarer som "det är inte mer än rätt att jag får ta om körkortet" kan du bespara mig. Du har väl Aldrig kört för fort någon gång eller hållt lite för kort avstånd till bilen framför eller likn. grejer va?!
Olle Lindberg
tantgron
Inlägg: 89
Blev medlem: 26 maj 2005, 14:55
Bil: EP3 K24
Namn: Rikard Jarvinen
Ort: Mariehamn/Åland
Kontakt:

99% av bilisterna kör för fort dagligen.
Bara några promille åker fast.
Det handlar inte om tur när man klarar sig, utan otur när polisen stannar en och kräver pengar.
Vårt nordiska vägnät är gott och väl byggt för högre hastigheter på de större transportvägarna.
Detta är mina åsikter.
<a href="http://www.motorportalen.net/?car=18" target="_blank">Want to slide into something warm and japanese?</a>
[i]Rikard "tantgron" Järvinen, CTR -03, medlemsnr 1559, [/i] <a href="http://img220.imageshack.us/img220/8941/bild0369dn.jpg" target="_blank">w00t?</a> <a href="http://www.urbandictionary.com/define.php?term=w00t" target="_blank">w00t!</a>
Användarvisningsbild
Jonny
HPC Guld Medlem
Inlägg: 959
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:37
Namn: Jonny Lakemountain
Ort: Gävle
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

En på jobbet hade typ 1 fortkörning, åkte utan bälte 1 gång å stoppad 2 gånger för att han kört med positionsljus på kvällen.
Han fick hem papper på att de funderade på att ta hans körkort eller ge varning, av nån anledning så blev det en varning iaf..
Honda Civic Type R -15
stiivN
Inlägg: 254
Blev medlem: 27 april 2004, 23:37
Namn: Stefan Karlsson
Ort: Helsingborg

Olle: Självklart har jag kört förfort, men jag ligger oftas i gränsen där man inte riskerar körkortet på motorvägen. Har själv aldrig fått någon fortkörningsböter. Ligger man och trycker i hastigheter långt över lagliga där man riskerar bli av med körkortet så är det ju ditt eget fel. Kanske få du se över dina körvanor? Du tjänar själv på det i längden, kör av dig på banorna om du behöver köra snabbt eller strippen ;)
Stefan Karlsson
Clabbe
Inlägg: 819
Blev medlem: 25 juli 2004, 12:56
Bil: RD9
Namn: Клабе Бюрстром
Ort: България
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Undrar om inte Antonio kan svara på den frågan...
PM:a honom...
Благодаря мутра!
stiivN
Inlägg: 254
Blev medlem: 27 april 2004, 23:37
Namn: Stefan Karlsson
Ort: Helsingborg

Fick reda på en kompis som har råkat ut för lite av detta fast inom jobbet. Han sa, dra ut på den sista så den går över 2år. Någon nämnare eller något sånt ska visst besöka dig om du inte infinner dig i rätten eller vad han nu menar. Drar du ut på det över 2 år så ska visst den sista ses som en ny förteelse.
Detta gäller dock om man har överklagat.
Stefan Karlsson
wriid
Inlägg: 180
Blev medlem: 10 november 2004, 19:40
Namn: Johnny Åkerlind
Ort: Nacka

[b]Medlem #1535[/b]
Krister
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 april 2004, 14:07
Ort: Sollentuna

Olle: Vad du hört av dina polare skiter jag i, jag ordnade fram information åt dig från Polisen (www.polisen.se) och om du nu ifrågasätter de uppgifterna får du väl helt enkelt testa systemet själv.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
henke
Inlägg: 0
Blev medlem: 25 juli 2004, 20:31
Ort: Skövde
Kontakt:

Olle skrev:<!--quoteo(post=392876:date=11 Apr 2007, 09:17:17:name=Krister)--><div class='quotetop'>QUOTE(Krister @ 11 Apr 2007, 09:17:17) [snapback]392876[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec-->Olle: Du finner svaren här nedan... men jo, om du gjort "three strikes" inom två år så ryker kortet i 12 månader och du måste avlägga nytt förarprov.
Men detta stämmer INTE med vad jag hört. Enligt de jag pratat med så är det endast när man gör något riktigt grovt (t.ex. grov rattfylla etc.) och där återkallelsetiden är 1 år eller längre som Länsstyrelsen återkallar körkortet för gott =Nytt teoriprov+uppkörning.

Enligt samma personer så kan man få körkortet återkallat någon månad om man har flera (minst 3 inom en 2-årsperiod) förseelser.
Och med förseelser menas t.ex. ringa fortkörningar, bilbälte, spärrlinje, etc.
Dessa förseelser räknas som RINGA och efter "Three strikes" så får man en varning eller återkallelse i någon månad.

Nu vill jag VETA om det finns någon som fått sitt körkort återkallat för gott genom att inom en 2-årsperiod haft det återkallat 3 gånger.


Och till stiivN>> Kommentarer som "det är inte mer än rätt att jag får ta om körkortet" kan du bespara mig. Du har väl Aldrig kört för fort någon gång eller hållt lite för kort avstånd till bilen framför eller likn. grejer va?!
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

I första posten frågade du om vad vi TROR kommer att hända... Krister postade ett perfekt utdrag från polisen om vad som gäller... vill du ha säkrare information, kontakta polisen ffs!
<!--coloro:#4169E1--><span style="color:#4169E1"><!--/coloro-->Henrik Larsson -> Skövde<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<a href="http://www.garaget.org/?car=17264" target="_blank"><!--coloro:#48D1CC--><span style="color:#48D1CC"><!--/coloro-->WV Typ1<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#FFFFFF--><span style="color:#FFFFFF"><!--/coloro-->Restolooker -62<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>
<a href="http://www.garaget.org/?car=30187" target="_blank">CRX VT -91</a> *SÅLD*
<a href="http://www.garaget.org/?car=42665" target="_blank"><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Celica GT4 -88<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>
Clabbe
Inlägg: 819
Blev medlem: 25 juli 2004, 12:56
Bil: RD9
Namn: Клабе Бюрстром
Ort: България
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Testa sytemet tycker jag...
Благодаря мутра!
Olle
Inlägg: 23
Blev medlem: 25 juli 2004, 15:13

Krister skrev:Olle: Vad du hört av dina polare skiter jag i, jag ordnade fram information åt dig från Polisen (www.polisen.se) och om du nu ifrågasätter de uppgifterna får du väl helt enkelt testa systemet själv.

Exakt VAR läser du i ditt utdrag från polisens websida att man får körkortet återkallat i 12 mån eller mer vid 3:e tillfället?! Och mig veterligen är det LÄNSSTYRELSEN och INTE Polisen som fattar beslut om återkallelse.

Det jag vill veta är följande: Vad tror ni påföljden blir för min förseelse (för kort avstånd till bilen framför)?
Tror ni att det faktum att mitt körkort varit återkallat 1 GÅNG tidigare (återkallat i 4 månader) påverkar beslutsunderlaget?
Och isf på vilket sätt. Återkallelse istället för varning...?


Nu har ytterliggare en intressant aspekt dykt upp. Vad händer om jag får körkortet återkallat nu, säg 1 månad.
(Detta blir då 2:a gången på 1,5 år som jag haft mitt körkort återkallat), och jag efter det inom en 2-årsperiod (från första tillfället) får mitt körkort återkallat en 3:e gång? Ryker körkortet för gott då? Måste jag skriva teori+köra upp på nytt?
Om ni hävdar (LÄS: Krister) det, VAR någonstans inhämtar ni denna information/uppgifter.

Dela gärna med er av ERFARENHETER.


TILL KRISTER: Lägg av med din tråkiga ton och håll dig till fakta. Det du menar med 3 strikes gäller, enligt länsstyrelsen, ringa förseelser. T.ex. om du har en fortkörning+ två korsande av spärrlinje. Har du 3 förseelser kan det innebära körkortsingripande, d.v.s. återkallelse eller varning.
Jag har efterforskat på nätet men har inte lyckat få klarhet i min fråga ovan.
Det jag däremot VET är att för att få körkortet återkallat permanent (nytt teoriprov+förarprov) krävs > 12 månaders återkallelse.
Det som kan rendera en så lång återkallelse är väl: Grov vårdslöshet, rattfylla etc. etc.
Jag har då inte hittat någonstans att en 3:e återkallelse automatiskt blir >12månader (vilket krävs för att man skall vara tvungen att ta om körkortet d.v.s. nytt teoriprov & förarprov).

Av naturlig skäl tänker jag inte rådfråga Länsstyrelsen om mitt dilemma....
Senast redigerad av Olle den 19 april 2007, 18:23, redigerad totalt 1 gånger.
Olle Lindberg
M Säverot
Inlägg: 74
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:16

det är nog som du säger att man förmodligen måste ha kört rattfull eller gjort något väldigt vårdslöst för att få kortet indraget mer än 12mån=med nya förarprov, jag har själv blivit av med kortet 2ggr under prövotid, dock fick jag inte någon hårdare dom andra gången(2mån bägge gångerna)) dock så körde jag inte så fort att polisen tog kortet på plats andra gången utan länstyrelsen skicka ut ett brev om körkortsingripande där jag skulle svara , och sedan skulle dom avgöra utgången. dock andra gången jag åkte dit så var det mer än 2 årsedan första incidenten så det preskriberas inte direkt efter 2år utan länstyrelsen säger att det är "ca" 2år vad det nu innebär
Senast redigerad av M Säverot den 20 april 2007, 01:38, redigerad totalt 1 gånger.
Martin Säverot
------------------
civic aerodeck
civic vt -91
subaru -03 wrx
prelude -97 2.2
prelude -93 2.3
+lite andra skitbilar
henke
Inlägg: 0
Blev medlem: 25 juli 2004, 20:31
Ort: Skövde
Kontakt:

Jag tror de nallar ditt kort ett par månader. Vad de skulle kunna göra är att anse att en återfallsförbrytare som du har fått dina chanser, så då tar de ditt kort och låter dig ta om det.
<!--coloro:#4169E1--><span style="color:#4169E1"><!--/coloro-->Henrik Larsson -> Skövde<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<a href="http://www.garaget.org/?car=17264" target="_blank"><!--coloro:#48D1CC--><span style="color:#48D1CC"><!--/coloro-->WV Typ1<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#FFFFFF--><span style="color:#FFFFFF"><!--/coloro-->Restolooker -62<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>
<a href="http://www.garaget.org/?car=30187" target="_blank">CRX VT -91</a> *SÅLD*
<a href="http://www.garaget.org/?car=42665" target="_blank"><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Celica GT4 -88<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>
Clabbe
Inlägg: 819
Blev medlem: 25 juli 2004, 12:56
Bil: RD9
Namn: Клабе Бюрстром
Ort: България
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Hoppas de rycker kortet... bara för att...
Благодаря мутра!
Skriv svar