hjälp att hitta snygga fälgar till Type R

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Anders1
Inlägg: 27
Blev medlem: 5 november 2007, 15:24

Håller på och letar efter snygga fälgar till sommardäcken. Men verkar omöjligt att hitta några med ET 55 till min Type R.....någon som har tips på några snygga fälgar gärna några som påminner om ace caipirinha- fälgarna (som tyvärr har max ET på 45)...bilen är röd.

tacksam för alla tips...

Anders Fornell
Senast redigerad av Anders1 den 24 januari 2008, 09:51, redigerad totalt 1 gånger.
Anders Fornell
Malakai
Inlägg: 39
Blev medlem: 13 januari 2006, 21:16
Ort: Borås

varför inte ha ET45 då? de är de ju på orginalfälgarna. Vilken storlek och vilka dimensioner är de du frågar efter?


*fullständigt namn i signaturen oxå. De fixar du under Mina Kontroller*
Senast redigerad av Malakai den 24 januari 2008, 10:01, redigerad totalt 1 gånger.
[u][b]Niclas Pettersson Borås[/b][/u]
[b]<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Integra DC5 Type<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->-<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b] <!--sizeo:4--><span style="font-size:14pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]TILL SALU!!!![/b]<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Anders1
Inlägg: 27
Blev medlem: 5 november 2007, 15:24

Men orginal har ET 55. Om man ändrar ET kan väl köregenskaperna ändras?

Sommardäcken har 225/40R18
Senast redigerad av Anders1 den 24 januari 2008, 10:15, redigerad totalt 1 gånger.
Anders Fornell
Malakai
Inlägg: 39
Blev medlem: 13 januari 2006, 21:16
Ort: Borås

jaha trodde du mena Ep3, tnkte inte så långt. I rest my case.
[u][b]Niclas Pettersson Borås[/b][/u]
[b]<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Integra DC5 Type<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->-<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b] <!--sizeo:4--><span style="font-size:14pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]TILL SALU!!!![/b]<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Anders1
Inlägg: 27
Blev medlem: 5 november 2007, 15:24

=)
Anders Fornell
zozo
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 mars 2007, 14:50
Ort: göteborg

<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index ... 99&hl=zozo" target="_blank">http://www.hondaklubben.com/forum/index ... hl=zozo</a>

hej anders här är en sida vi skrev angående detta med et
jag vet att det är svårt att hitta et 55 till fn2 men som jag skrev i den tråden att jag märker ej någon skillnad i uppträdande av bilen med med et 40 på 18- 8 tum, och om man tänker efter så borde det till o med vara bättre med grep o balans om fälgarna stiker ut lite, rent teoretiskt alltså.

det finns många fälgar som passar till fn2 och hest svarta ska de vara, vad säger du om svarta oz superleggra?
jag vet att de e dyra men jävligt snygga och väger 2-3 kg mindre. eller leta efter begagnade sådana
geosif kaumi

tidigare bilar
nissan bloubird
ford sierra
pontiac trans am
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

<a href="http://www.unit-8.co.uk" target="_blank">Unit-8</a> har en uppsättning Rays Engineering CE28N - Honda Edition i storlek 17x7.5 ET50 på lager.
Dessa skulle sitta helt klockrent på en röd FN2!

Bild

Bild

£1539.99inc vat delivered
SAUD
Inlägg: 305
Blev medlem: 13 augusti 2004, 19:45
Bil: CTR-2016
Namn: Saud Omerovic
Ort: Halmstad

Anders1 skrev:Men orginal har ET 55. Om man ändrar ET kan väl köregenskaperna ändras?

Sommardäcken har 225/40R18
Hej Anders!

Mina fälgar orginal har ET55 och just nu kör jag med OZ Superleggera med ET45 det ingen som helst skilnad när det gäller vägegenskaper! I USA det finns knappt någon människa som kör med eftermarknads fälgar med rätt ET? Oftas ET på EM fälgar ligger mellan 40-45 till våra(Honda)bilar.
Hittar du rätta fälgar som du vill ha bara satsa på,jag minns inte någon gång på mina föregående bilar att jag hade rätt ET på eftermarknads fälgar?

MVH Saud
Saud Omerovic
___________________
Civic Type R - 2016
Civic 1.6 - 2014
Kullen
Inlägg: 258
Blev medlem: 27 juli 2004, 23:37
Bil: Civic FN2
Namn: Martin Kullström
Ort: Vårsta

Här finns en del snygga fälgar att välja på: <a href="http://www.eztuning.se/products/wheels/" target="_blank">http://www.eztuning.se/products/wheels/</a>
Fälgen som heter MIURA liknar ace-fälgen, men i mitt tycke finns det betydligt snyggare fälgar änn dessa.
Såg att dessa inte heller finns i det ET du söker!
Senast redigerad av Kullen den 24 januari 2008, 22:13, redigerad totalt 1 gånger.
Brum Brum!
pr0ny
Inlägg: 593
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:49
Namn: Ronny P
Ort: Luleå

Kör man fel et så blir det annorlunda belastning på hjulagerna, tänk på sånt med =)
Speed is an addiction, that makes me a junkie

0707396659
Anders1
Inlägg: 27
Blev medlem: 5 november 2007, 15:24

Tack alla som svarat! och tack zoozo för länken! Svarta fälgar är snyggt men tror inte det passar min röda. Intressant att höra att ni inte märkt någon skillnad med annat ET-värde. Tänkte höra me honda vad dom säger om att ändra ET.

Rays Engineering CE28N - Honda Edition - var ju grymt snygga! Men jag är lite rädd för att bilen ska se för stylad ut eller "billig", men dom var verkligen snygga. Synd att man inte kan testa dom först och se hur det kommer se ut med dom på....har ännu inte hittat nån bild med fälgarna på men ska googla lite mera. Om någon har dessa fälgar får ni gärna posta en bild på bilen här! =)
Anders Fornell
Användarvisningsbild
freddej
Inlägg: 83
Blev medlem: 25 juli 2004, 14:47
Bil: Ford Focus RS mkII
Namn: Fredrik Jonsson
Ort: Uppsala

Risken att det ser "billigt och stylat" ut med Rays/Volk fälgarna är ju minimal...däremot med en fälg som ace caipirinha så är det betydligt större risk då det stuket enligt min åsikt inte passar på en ctr. Att byta ut orginalfälgen mot en sådan fälg (ace caipirinha) är ett nerköp då den inte passar bilen överhuvudtaget, på en volvo eller nåt kan den ju funka eller möjligtvis som vinterdäcksfälg. Men smaken är som baken och gillar du den så är det bara att köpa, det viktigaste är ju att du tycker det är snyggt. Och som ovannämda talare redan sagt så behöver du nog inte oroa dig pga av et45. Lycka till.
Btw: rätt svart fälg kan vara skitsnyggt på röda bilar.
Fredrik Jonsson - Uppsala
Focus RS mkII -10

Tidigare:
Ctr Fn2 -07, Ats -06, Ctr Ep3 -04
Anders1
Inlägg: 27
Blev medlem: 5 november 2007, 15:24

freddej:
Tack för ditt svar! Vilken fälg har du på din type r?
Anders Fornell
Anders1
Inlägg: 27
Blev medlem: 5 november 2007, 15:24

Någon som vet vad Rage-fälgarna som finns som tillbehör till type r kostar ca?
Anders Fornell
ToLo
Inlägg: 189
Blev medlem: 28 mars 2004, 13:43
Ort: Luleå
Kontakt:

Såg att du ville ha nåt liknande Ace Caipirinha, varför inte bara köpa såna?. Jag har dessa i 17" på vinterdäcken och de funkar utan problem. ET40.

Finns några bilder här:
<a href="http://www.toloweb.se/gallery/album339" target="_blank">http://www.toloweb.se/gallery/album339</a>
Senast redigerad av ToLo den 2 februari 2008, 11:27, redigerad totalt 1 gånger.
<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->R32<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro--> - tills vidare<!--colorc--></span><!--/colorc-->
www.toloweb.se
Anders1
Inlägg: 27
Blev medlem: 5 november 2007, 15:24

ToLo: Ja det är dom fälgarna jag helst vill ha men har blivit varnad att det kan påverka köregenskaperna, hjullagren med mera.....så jag fegar väl och känns som en chansning om jag köper dom. Din bil är grymt snygg!
Anders Fornell
ToLo
Inlägg: 189
Blev medlem: 28 mars 2004, 13:43
Ort: Luleå
Kontakt:

Freddej: Smaken är ju som baken vad gäller utseende på fälgar. Personligen tycker jag Ace Caipirinha sitter som ett smäck på en FN2. Bilens övriga udda design (som är mer inspirerad av europeisk neo-stil än JDM) gör att bilen passar betydligt bättre till dessa fälgar än exempelvis en EK4 eller EP3.
<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->R32<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro--> - tills vidare<!--colorc--></span><!--/colorc-->
www.toloweb.se
Gladen
Inlägg: 100
Blev medlem: 20 april 2006, 16:40
Ort: Ludvika, Dalarna

Om jag förstår det rätt så vill du ha dessa fälgarna?
Bild

Och sen tycker du att Rays/Volk ska få din bil att se "stylad och billig ut"? :o
No offense, men du har udda smak mannen. :)
076 799 25 11
ALIVE.SE
Bahnwaffe
Featherweight
Inlägg: 430
Blev medlem: 17 maj 2007, 23:49
Bil: Toyota Corona 1970 (sorry)
Namn: Fredrik Jonsson
Ort: hägersten, sthlm

freddej: palla sno mitt namn.. heter egentligen också jonsson, inte johnson:)
Toyota Corona HT Mark II 1970

Prelude VTI -97 (såld)
Civic EJ9 -97 (såld)
CRX VT B18c6 -91 (skrotad)
Honda Civic Lsi -93 (såld)
Nissan Micra -87 (såld)
Ejan
Inlägg: 98
Blev medlem: 25 juli 2004, 17:09
Bil: Ford Fiesta 2010
Namn: Erik Leander
Ort: Dalarna/Blge

Får nog hålla med Gladen där,,brrr på dom där fälgarna :shock1:

men det är ju din bil :-)
#738
------------------------------------------
1999 Honda Integra Type R - 208bhp - SÅLD
------------------------------------------
Kör numera Ford Fiesta ST´05
Anders1
Inlägg: 27
Blev medlem: 5 november 2007, 15:24

Jag har verkligen beslutsångest... Hittade bilder på en röd type r med vita fälgar och en med svarta Rays Volk fälgarna:

vita (ej volk):
<a href="http://www.civictype-r.co.uk/forum/view ... e#p1720731" target="_blank">http://www.civictype-r.co.uk/forum/view ... 1720731</a>

svarta:
<a href="http://www.civictype-r.co.uk/forum/view ... rims+black" target="_blank">http://www.civictype-r.co.uk/forum/view ... s+black</a>

Tycker att med dom vita fälgarna blir helhetsintrycket inge snyggt dom tar över bilen för mkt, men dom svarta ser faktiskt riktigt tuffa ut. Enda nackdelen med svarta är att dom smälter in lite väl mkt i däcket om ni förstår vad jag menar. Om jag bestämmer mej för att gå på hondas egna Rage måste ja köpa nya däck också.....och frågan är om 19" ser bättre ut?

Vilka fälgar tycker ni är snyggast? Om valet står mellan Rage och svarta Volk?
Anders Fornell
Ejan
Inlägg: 98
Blev medlem: 25 juli 2004, 17:09
Bil: Ford Fiesta 2010
Namn: Erik Leander
Ort: Dalarna/Blge

svarta VOLK givetvis :thumbup:
#738
------------------------------------------
1999 Honda Integra Type R - 208bhp - SÅLD
------------------------------------------
Kör numera Ford Fiesta ST´05
ToLo
Inlägg: 189
Blev medlem: 28 mars 2004, 13:43
Ort: Luleå
Kontakt:

Ibland kan 17" se ruggigt små ut på FN2

Bild
<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->R32<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro--> - tills vidare<!--colorc--></span><!--/colorc-->
www.toloweb.se
Användarvisningsbild
freddej
Inlägg: 83
Blev medlem: 25 juli 2004, 14:47
Bil: Ford Focus RS mkII
Namn: Fredrik Jonsson
Ort: Uppsala

ToLo skrev:Freddej: Smaken är ju som baken vad gäller utseende på fälgar. Personligen tycker jag Ace Caipirinha sitter som ett smäck på en FN2. Bilens övriga udda design (som är mer inspirerad av europeisk neo-stil än JDM) gör att bilen passar betydligt bättre till dessa fälgar än exempelvis en EK4 eller EP3.
Mmm kan köpa det resonemanget, dock är jag fortfarande inget fan av den fälgen och tycker den inte passar någe vidare. Men det är som sagt bara min smak och inte nått normgivande. Det viktiga är att man ju är nöjd själv.

Anders1: Rage fälgarna ville honda ha 35,5k för med däck när jag beställde min bil....det fick mig att backa ur ganska omgående. Men kan man få tag på dem billigare så varför inte, dom ser bra ut. Just dom där svarta volk fälgarna tycker jag ser sådär ut på bilen, framförallt med dom röda hjulmuttrarna...(huh)
Förstår ditt resonemang angående att dom inte smälter in riktigt, hade sett bättre ut med en mattare lack. Däremot är jag lite svag för brons och guldfärgade fälgar, finns ju exempel i den tråden med dom svarta volken. Killen har ju guldfärgade SSR Type-C som banfälgar, dom gillar jag riktigt mycket. En fälg som jag är lite sugen på är Work emotion, tror den kan funka riktigt bra. Sen finns det ju uppsjö till. :)
Fredrik Jonsson - Uppsala
Focus RS mkII -10

Tidigare:
Ctr Fn2 -07, Ats -06, Ctr Ep3 -04
ToLo
Inlägg: 189
Blev medlem: 28 mars 2004, 13:43
Ort: Luleå
Kontakt:

Freddej: Jepps, helt klart viktigast att man själv är nöjd! Tur att man tycker olika, annars hade det blivit tråkigt. B)

Angående Rays/Volk osv så gör dom störtsköna fälgar som säkert även passar på FN2. Men det roliga med FN2 är att man även kan dra på rätt freaky-fälgar utan att det skär sig särskilt mycket. Exempelvis så är ju dessa en av mina favoriter (men som kanske inte hade gjort sig bra på en del andra bilar):

Bild

Bild

Rätt lika konceptfälgarna som visades på den gula Type-R:en om nån kommer ihåg?
<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->R32<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro--> - tills vidare<!--colorc--></span><!--/colorc-->
www.toloweb.se
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Om nån kommer ihåg? Jag ligger fortfarande och tänker på dem om nätter då jag inte kan sova, sånna i bronze eller gunmetall, -mamamia :whatever:
zozo
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 mars 2007, 14:50
Ort: göteborg

jävlar tolo vad fina de svarta fälgarna var, vad kostar de o var hittar man de ?

men mina redan fina fälgar kommer att se annu finare ut efter jag lackat de röda på kanterna
geosif kaumi

tidigare bilar
nissan bloubird
ford sierra
pontiac trans am
Användarvisningsbild
freddej
Inlägg: 83
Blev medlem: 25 juli 2004, 14:47
Bil: Ford Focus RS mkII
Namn: Fredrik Jonsson
Ort: Uppsala

ToLo: Helt rätt, riktigt tråkigt om alla hade samma smak. Kan dock konstatera att din och min smak inte alltid skiljer sig från varandra, dom svarta fälgarna va riktigt coola. Vet du märket och modell?
Fredrik Jonsson - Uppsala
Focus RS mkII -10

Tidigare:
Ctr Fn2 -07, Ats -06, Ctr Ep3 -04
Bonny
Inlägg: 188
Blev medlem: 19 oktober 2006, 13:51
Bil: JRSC CTR 2005
Namn: Johan Blomqvist
Ort: Stockholm

Håller med om att fälgarna var riktigt snygga. Bilderna kommer annars från www.bigt-dynamics.de
Finns en massa bilder i alla möjliga olika vinklar.
Johan Blomqvist
CTR 05
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

De svarta var lite coola på en FN2, men vid första kontakt med en trottoarkant så är hela fälgen förstörd!
Utsticket gör ju att de repas sjukt lätt.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Skriv svar