Motorbyte...
-
- Inlägg: 0
- Blev medlem: 19 april 2006, 10:36
- Ort: Norrköping
Har en 1.4l IS i min kära honda civic som är en årsmodell 97 och har en modellkod mb2 Kan dock inte modellkoden av motorn :/
Men iaf... Jag undrar om;
-Det är värt att byta till en 1.8 l vtec motor ?
-Pris på ett ungefär?
-Är det likadana motorfästen och sånt eller måste man byta ut mycket ?
-Och sista.. är det mycket som krävs att göra för att det ska bli godkänt hos SBP ?
Mvh
Men iaf... Jag undrar om;
-Det är värt att byta till en 1.8 l vtec motor ?
-Pris på ett ungefär?
-Är det likadana motorfästen och sånt eller måste man byta ut mycket ?
-Och sista.. är det mycket som krävs att göra för att det ska bli godkänt hos SBP ?
Mvh
Senast redigerad av Pettersson den 2 februari 2008, 00:16, redigerad totalt 1 gånger.
Erik Pettersson
Norrköping
Honda Civic 5d -97
Norrköping
Honda Civic 5d -97
- Chrille79
- Inlägg: 1741
- Blev medlem: 15 april 2004, 17:40
- Bil: CH1
- Namn: Christian Roskjaer
- Ort: Helsingborg
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 12 times
Blir billigare att köpa en VTi från börjanPettersson skrev:Har en 1.4l IS i min kära honda civic som är en årsmodell 97 och har en modellkod mb2 Kan dock inte modellkoden av motorn :/
Men iaf... Jag undrar om;
-Det är värt att byta till en 1.8 l vtec motor ?
-Pris på ett ungefär?
-Är det likadana motorfästen och sånt eller måste man byta ut mycket ?
-Och sista.. är det mycket som krävs att göra för att det ska bli godkänt hos SBP ?
Mvh
Troligtvis så passar den inte rakt i. Drivaxlar å en massa.
Du får tyvärr det inte godkänt hos SBP.
Gammal räv...
Du måste byta hela motorkabelhärvan och allt i motorummet i princip, sen är det inte helt enkelt att hitta en motor och växellåda från en 1.8VTi dels för att dom är ganska ovanliga och dels för att dom är attraktiva så skrotarna dammsugs från dom kontinuerligt.
precis som chrille sa så är det nog till att sälja bilen och köpa en ny för att få det att bli ekonomiskt försvarbart eftersom det skiljer så pass mycke mellan 1.4 och 1.8VTEC modellerna.
så för att svara lite kortare på dina frågor.
Nej
minst 30k skulle jag tippa på om du enns hittar ett komplett swap
du måste byta allt ink motorfästen, eventuellt även svetsa om fästen i bakkant på motorutrymmet
du kan få igenom den hos SBP men då måste du gå genom SFRO.
precis som chrille sa så är det nog till att sälja bilen och köpa en ny för att få det att bli ekonomiskt försvarbart eftersom det skiljer så pass mycke mellan 1.4 och 1.8VTEC modellerna.
så för att svara lite kortare på dina frågor.
Nej
minst 30k skulle jag tippa på om du enns hittar ett komplett swap
du måste byta allt ink motorfästen, eventuellt även svetsa om fästen i bakkant på motorutrymmet
du kan få igenom den hos SBP men då måste du gå genom SFRO.
Kristian, Hondalös.
-
- Inlägg: 24
- Blev medlem: 19 mars 2006, 15:34
- Ort: Karlskrona
- Kontakt:
Jag hoppar in o kapar...
Har fått tag på en 89:ans Civic, men den har ju bara 90 hästar.
Passar 125hästarn från min -87 crx i den bilen?
Livet skulle bli mycket enklare med en lite modernare bil.
Finns ju dåligt med grejer till CRX-gen1 :(
Har fått tag på en 89:ans Civic, men den har ju bara 90 hästar.
Passar 125hästarn från min -87 crx i den bilen?
Livet skulle bli mycket enklare med en lite modernare bil.
Finns ju dåligt med grejer till CRX-gen1 :(
[i]Roger Gustafsson, Karlskrona, Escort mk2, Cx 1,5 -85 SÅLD, Octavia -07, Crx -87 ClubRacer[/i]