CTR Vs ATS

ENBART för motorrelaterade topics
superyll
Inlägg: 0
Blev medlem: 6 april 2007, 12:00
Ort: Halmstad

Hej..

Va utte med polaren och körde i kvälls solen i halmstad skön dag som fan..

Vi körde en strecka på motorvägen..

Hans bil är utrustad med Cold Air filter, grenrör. cat ersättare, avgas, sänkt lite oxo

Min CTR har KN V2 Filter, avgas och sänkt

vilken tror ni är snabbare??

mvh yll
Yll Ramadani
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

CTR:en borde vara en del snabbare.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Istvan
Inlägg: 414
Blev medlem: 14 juni 2005, 01:28
Namn: István Csiszár
Ort: Borås
Kontakt:

Kan tänka mig att ATR är snabbare, den har mer outnyttjad kapacitet än CTR:en, och pga att den har både grenrör samt kattersättare och ett filter som ger mer effekt än SRAI på EP3an, så tror jag det är jämnt, men att ATR:en är lite snabbare i högre farter..

Hade dock EP3an haft samma trim som ATR:en så hade EP3an vunnit..

MVH
Senast redigerad av Istvan den 6 april 2008, 19:37, redigerad totalt 1 gånger.
http://www.fotoi.se
Elvis_EG2
Inlägg: 679
Blev medlem: 21 juli 2005, 02:14
Namn: Elvis

ats isti ats... tror ni låg jämt men du tog starten..
Elvis

Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-

Driving :Honda civic type R CW FN2
Istvan
Inlägg: 414
Blev medlem: 14 juni 2005, 01:28
Namn: István Csiszár
Ort: Borås
Kontakt:

Ja ATS naturligtvis..
http://www.fotoi.se
Ejan
Inlägg: 98
Blev medlem: 25 juli 2004, 17:09
Bil: Ford Fiesta 2010
Namn: Erik Leander
Ort: Dalarna/Blge

CTR´n utan tvekan skulle jag vilja påstå
#738
------------------------------------------
1999 Honda Integra Type R - 208bhp - SÅLD
------------------------------------------
Kör numera Ford Fiesta ST´05
Andy63
Inlägg: 37
Blev medlem: 22 oktober 2006, 23:58
Bil: Brukis: Civic EJ9 1,4is, Civic ED7
Namn: André Fossto
Ort: Nässjö
Kontakt:

accord type S eller? ATS. Vet inte vad ATS står för :P
André Fossto
Junior
Inlägg: 268
Blev medlem: 25 juli 2004, 02:34
Ort: Borås

Ats- Saud har berättat :)
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..


Mvh Junior Shahin
Flygare
Inlägg: 287
Blev medlem: 27 juli 2006, 23:31
Ort: Malmö
Kontakt:

:notworthy:
<a href="http://www.garaget.org/?car=30319" target="_blank">CRX VT-<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->2022cc<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>

<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--fonto:Arial Black--><span style="font-family:Arial Black"><!--/fonto--><!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->B20 N/A IS THE SHIT! SÅÅÅÅLD<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->"Friends don't let friends roll on rotas"<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->D<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->T<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->M<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> S<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->q<!--colorc--></span><!--/colorc-->u<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->a<!--colorc--></span><!--/colorc-->d<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc-->
Krister
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 april 2004, 14:07
Ort: Sollentuna

Lite siffror...

CTR = 200hk, 2.0 liters maskin, 1200kg och gör enligt fabrik 0-100 på 6,6sek.
ATS = 190hk, 2,4 liters maskin, 1600kg och gör enligt fabrik 0-100 på dryga 8 sek.

Jag har precis gått från CTR till ATS och för min rumpdyno så är CTR helt klart snabbare än ATS.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Junior
Inlägg: 268
Blev medlem: 25 juli 2004, 02:34
Ort: Borås

Krister det du inte har tagit hänsyn till är att k24 är "mer" strypt.

Och på fart så är det hk vs hk
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..


Mvh Junior Shahin
green_civic
Inlägg: 482
Blev medlem: 31 december 2004, 02:12
Bil: Integra K24-R
Namn: Stefan Abelson
Ort: lidköping
Been thanked: 1 time

0-100 CTR alla gånger men på motorvägen lär de bli betydligt jämnare
Stefan Abelsson


DCK24-R
Krister
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 april 2004, 14:07
Ort: Sollentuna

Jovisst, och som du säger hk vs hk... men man får inte glömma kg heller. 400kg är inte helt lätt att trolla bort.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
jeremia
Inlägg: 175
Blev medlem: 28 november 2004, 15:07
Ort: Kalmar

På motorvägen borde de väl vara lika snabba eller? Antar att det går i 110km/h :whistling:
Jeremia Gadd
Istvan
Inlägg: 414
Blev medlem: 14 juni 2005, 01:28
Namn: István Csiszár
Ort: Borås
Kontakt:

Krister, lite väl överdrivna siffror va?

Tjänstevikt på en EP3 med AC är 1280kg, tjänstevikt på en ATS Sedan är 1496kg. Alltså dryga 200kg, inte några 400kg här inte..
Och 0-100 på sedan går original på 7,9.. Inte dryga 8, du tänker på kombin som väger dryga 1600kg å gör 0-100 på 8,3.

Och sen som sagt, ATS är ju lite mer "strypt" än CTR, så den svarar nog grymt bra på de moddsen..

MVH
http://www.fotoi.se
Användarvisningsbild
Asse
Inlägg: 2184
Blev medlem: 25 juli 2004, 18:48
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Ort: Karlstad
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Saud, släng på en K20 topp nu, så du kan piska EP3 24/7 :)
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Asse skrev:Saud, släng på en K20 topp nu, så du kan piska EP3 24/7 :)

Varför? Det är ju bara VTC 45grader han behöver samt en kpro.
Användarvisningsbild
Asse
Inlägg: 2184
Blev medlem: 25 juli 2004, 18:48
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Ort: Karlstad
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Ofan, destå enklare då.
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Användarvisningsbild
freddej
Inlägg: 83
Blev medlem: 25 juli 2004, 14:47
Bil: Ford Focus RS mkII
Namn: Fredrik Jonsson
Ort: Uppsala

Finns väl ingen kpro till ATSen änsålänge?
Fredrik Jonsson - Uppsala
Focus RS mkII -10

Tidigare:
Ctr Fn2 -07, Ats -06, Ctr Ep3 -04
Istvan
Inlägg: 414
Blev medlem: 14 juni 2005, 01:28
Namn: István Csiszár
Ort: Borås
Kontakt:

Iofs så flödar ju toppen på en K20A2 något bättre än på K24..
K-pro går att fixa om man byter ut spjällhuset mot ett mekaniskt spjäll..

MVH
http://www.fotoi.se
christer_carlsson
Inlägg: 211
Blev medlem: 20 januari 2005, 01:07
Bil: Accord Type-S
Namn: Christer Carlsson
Ort: göteborg

Jag tror det beror på föraren ;) :D

Det finns som sagt ingen plattform för kpro till ATS...än...det är mer än att bara byta spjäll enligt hondata, trots att det säkert finns en del prylar att hämta från jdm ATR. Har bara hittat en kille som gjort det och han verkade hyffsat insatt. Visst går det, men det krävs mycket kunnande.

När jag testkörde ATS:en blev jag faktiskt lite besviken efter alla lovord, men jag tror den vaknar upp rejält med de modds saud har.
Är det inte dags att avslöja nu??
Accord Type-S, <!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->Graphite grey<!--colorc--></span><!--/colorc-->, Special Edition 2008
Medlem #1538
Tidigare: CTR- milano red -02, såld, tack för den tiden :-)
SAUD
Inlägg: 305
Blev medlem: 13 augusti 2004, 19:45
Bil: CTR-2016
Namn: Saud Omerovic
Ort: Halmstad

Krister skrev:Lite siffror...

CTR = 200hk, 2.0 liters maskin, 1200kg och gör enligt fabrik 0-100 på 6,6sek.
ATS = 190hk, 2,4 liters maskin, 1600kg och gör enligt fabrik 0-100 på dryga 8 sek.

Jag har precis gått från CTR till ATS och för min rumpdyno så är CTR helt klart snabbare än ATS.
Halloj Krister!

Jag har vägde min ATS i höstas med drygt 20lit i tanken visades 1360kg,med fult tank Automobil har uppmätt till 1405kg.Så den siffran som jag fick det är helt rätt!
Saud Omerovic
___________________
Civic Type R - 2016
Civic 1.6 - 2014
SAUD
Inlägg: 305
Blev medlem: 13 augusti 2004, 19:45
Bil: CTR-2016
Namn: Saud Omerovic
Ort: Halmstad

Istvan skrev:Kan tänka mig att ATR är snabbare, den har mer outnyttjad kapacitet än CTR:en, och pga att den har både grenrör samt kattersättare och ett filter som ger mer effekt än SRAI på EP3an, så tror jag det är jämnt, men att ATR:en är lite snabbare i högre farter..

Hade dock EP3an haft samma trim som ATR:en så hade EP3an vunnit..

MVH
Istvan jag själv hade kunnat inte sagt bättre än du gjorde :thumbup: ! Det är precis så,ATS är snabbare i högre farter specielt över 200km/h CTR har inte en chans!
Saud Omerovic
___________________
Civic Type R - 2016
Civic 1.6 - 2014
SAUD
Inlägg: 305
Blev medlem: 13 augusti 2004, 19:45
Bil: CTR-2016
Namn: Saud Omerovic
Ort: Halmstad

et var så igår att min polare hade köpt sig en Yamaha R1 då skulle vi ta en runda och då hängde Yll med hans CTR. Själv jag har haft en CTR i 3år men ATS medden mods jag har trott hela tiden att min bil skulle göra bra ifrån sig imätt han har inte CAI istället SRI och det är skillnad.
Så vi drog på E6 så jag var ju hela tiden före honom men inte märkvärdigt mycket,några bilar,men i högre fart vi kom dessto ATS går bättre gentemot CTR.
Hade han haft CAI då hade det varit jämnt säkert hela vägen till topfart. Men hade han haft racegrenrör då hade jag fått pisk med lika mycket som han fick om inte ännu mer!
Sen man får inte glömma att jag har OZ Superleggera som oxå hjälper till en aning.

Jag tror att många glömmer vilken kapacitet K24 har? Så jag tycker inte alls att det är konstigt att ATS går såpass bra med dn mods som jag har,eftersom den svara minst lika bra på ytre mods som en K20 om inte ännu bättre?

Hoppas verkligen att tråden inte spårar ur,vi tyckte att det var en kul grejer att berätta vilken kapacitet K24 har på en familje rejser?

MVH Saud
Saud Omerovic
___________________
Civic Type R - 2016
Civic 1.6 - 2014
SAUD
Inlägg: 305
Blev medlem: 13 augusti 2004, 19:45
Bil: CTR-2016
Namn: Saud Omerovic
Ort: Halmstad

Asse skrev:Saud, släng på en K20 topp nu, så du kan piska EP3 24/7 :)
Hej Asse! Har jag missat något,vad är det som händer 24/7?
Saud Omerovic
___________________
Civic Type R - 2016
Civic 1.6 - 2014
Krister
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 april 2004, 14:07
Ort: Sollentuna

Saud: 24/7 = Tventyfour seven... alltså alla timmar om dygnet / alla dagar i veckan... eller så har de planerat ett race ganska långt fram. ;) :)

Istvan: Hmmm, såklart. Kör ju själv tourern så det är ju de siffror jag tänkte på.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
superyll
Inlägg: 0
Blev medlem: 6 april 2007, 12:00
Ort: Halmstad

hahhaah
ja grabbar saud är en rolig gubbe,,

jag säger så här jag har full respekt för han, och hans bil, och hans bill körande.. ser upp till han...
den är värkligen långt ifån en ATS än vad ni tänker er..

men 0-200 alla dagar piskar jag han som så bilen står nu.. sen kan jag erkänna att CTR inte går så bra uttan grenrör..
så saud jag låg bakom dig för att dte var så vi sa..heheh men dte kommer du aldirg erkänna..
men nästa gång ska jag vissa dig..
kul att tråden blev lite prat glad kul och se alla sifror..

Junoir: troo inte på saud han är en galen gubbe..

mvh yll
Senast redigerad av superyll den 7 april 2008, 23:05, redigerad totalt 1 gånger.
Yll Ramadani
superyll
Inlägg: 0
Blev medlem: 6 april 2007, 12:00
Ort: Halmstad

så snart ska ni få ett klart svar.. vi ska gör om detta .

gubben har fått fnatt heheh
tack vara denna diskution så har tankar på allvar börjat gå till ett race grenrör...

mvh yll
Yll Ramadani
zozo
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 mars 2007, 14:50
Ort: göteborg

fan superyll jag gissade att ctr skulle vinna, visst jag vet att saud är en grym förare men självklart med dig bakom ratten så skulle du ändå få pisk även om sauds ats var orginal............. :ranting: :ranting:


muhahahahahahahahah :wohow: :)) :wohow:
Senast redigerad av zozo den 8 april 2008, 17:33, redigerad totalt 1 gånger.
geosif kaumi

tidigare bilar
nissan bloubird
ford sierra
pontiac trans am
Bonny
Inlägg: 188
Blev medlem: 19 oktober 2006, 13:51
Bil: JRSC CTR 2005
Namn: Johan Blomqvist
Ort: Stockholm

Tycker att redogörelsen av resultatet här i tråden är något rörig :)
Har jag förstått det hela rätt att SAUD TYPE R hävdar att ATS:en låg före CTR:en oavsett fart och att skillnden blev ännu större efter 200 km/h medan superyll påstår att CTR:en vinner 0-200 men blir ifrånkörd i högre farter?

Av ren nyfikenhet, vad har en ATS för angiven toppfart?
Johan Blomqvist
CTR 05
Skriv svar