Nya Honda Accord

ENBART för motorrelaterade topics
Charly
Inlägg: 128
Blev medlem: 26 april 2004, 09:03
Ort: Göteborg

Tänkte vi kunde samla recensioner om den nya Accorden

här är två :
gott betyg av expressen :
<a href="http://www.expressen.se/motor/tester/fa ... miljekombi" target="_blank">http://www.expressen.se/motor/tester/fa ... jekombi</a>

mindre smickrande recension :ranting:
<a href="http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=287&a=764410" target="_blank">http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... =764410</a>

givetvis även diskussion osv :)
Medlem 427
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Norra skånes tidning gjorde ett superrepotage.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Charly
Inlägg: 128
Blev medlem: 26 april 2004, 09:03
Ort: Göteborg

Medlem 427
MikaelR.
Inlägg: 117
Blev medlem: 25 juli 2004, 18:59
Bil: CR-V 2013
Namn: Mikael Rautio
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Haha, vad hadde hon rökt då? Troligt att man får en A4 3,2 Quattro lr en 325:a, med samma utrustning som värsta Accorden för samma pris som Accorden.
Senast redigerad av MikaelR. den 29 maj 2008, 19:36, redigerad totalt 1 gånger.
Mikael Rautio


*SÅLD*Civic Type R -07
BMW 525 -89
*SÅLD*CRX VTi -92
Fiat 124SC -72
Mercedes 280S -68
*SÅLD*Civic 1.5 GL -89
*SÅLD*BMW M5 -90
*SÅLD*Kawasaki ZX6-R -99
*SÅLD*Alfa Romeo 164 QV-92
*SÅLD*BMW 323i -82
*SÅLD*Fiat 124SC -75
PatrikGBG
Inlägg: 702
Blev medlem: 12 juni 2004, 19:43
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson
Ort: Svankällan

att klanka på prisbilden är inte helt fel,visst får man mycket i priset men med "tjänstebilsutrustning" blir de dyrt...de andra brukar ha bättre paket för o sälja bra inom 7,5 basbelopp.

men gud vad fet den ser ut o bli!!längtar efter o få klämma!
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Vilken bil får man mer utrustning i för 7.5 basbelopp?
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
HansG
Inlägg: 83
Blev medlem: 2 augusti 2004, 09:56
Ort: Malmö

Det var VIP-visning av nya Accorden på Förenade Motor i Malmö igår, så givetvis var man ju där o kikade o gasade lite. En Sedan 2.0 Elegance (tror jag det var) Aut. fanns till provkörning. Lite klen maskin men annars helt ok, styrning o körkänsla via ratten imponerade starkt! Lite CTR-feeling där faktiskt.


<object width="425" height="350"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/<object width="425" height="355"><param name="movie" value=" name="wmode" value="transparent"></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="355"></embed></object>"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/<object width="425" height="355"><param name="movie" value=" name="wmode" value="transparent"></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="355"></embed></object>" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>

ps. Goa snittar serverades också! Tackar för det Förenade Motor :)
Senast redigerad av HansG den 30 maj 2008, 09:47, redigerad totalt 1 gånger.
Hans Gleisner, Malmö, medl. #47 || Nu med Honda igen! :-> <!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->Truly a <!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Hondamentalist<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Nu: <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/uploads/photo-539.jpg" target="_blank">Accord Tourer 2.4 Executive -03</a>
Tidigare: *Toyota Corolla -02 (ja, alla kan göra misstag....) *Accord 2.2i -92 *<a href="http://host.bip.net/hans.gleisner/pics/civic1.jpg" target="_blank">Civic 1.6i -89</a> <- Skrotad :.-( R.I.P.
Användarvisningsbild
c0k3
Inlägg: 45
Blev medlem: 25 augusti 2005, 21:54
Bil: Honda Jazz-04
Namn: Marcus Claesson
Ort: Örebro

Alltid samma historia med när det ska recenseras japanska bilar. den måste vara 100 gånger bättre och hälften så dyr som en bmw lr audi om den ska vara något att ha. ( vilket honda ofta är :D )
Användarvisningsbild
NilsG
Inlägg: 926
Blev medlem: 16 april 2004, 01:46
Bil: Saab
Namn: Nils-Gunnar Johansson
Ort: Göteborg

kollade på en sedan idag...var la helt ok, dock tyckte jag fronten var lite skum
ska dock bli intressant att se hur kombin ser ut live
Nils-Gunnar Johansson
Team Gbg

Saab 96 V4 '77b
Saab 9-3 '99
PatrikGBG
Inlägg: 702
Blev medlem: 12 juni 2004, 19:43
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson
Ort: Svankällan

Martin nu vet ja ju inget om nya accorden, men tror du på att det inte fanns något med Hondas paket och prissättning att göra vid tjänstebilskalkylen där det kanske inte riktigt lossnade för honda?de e ju ingen storsäljare i sverige precis, fast den säljer ju mer än förr ser de ut som.
alla säger ju att den är dyr!

MEN för att återgå,det finns många märken som blir billigare än accorden om man ska ha lite automat,sportstolar o bla bla,på Honda måste du ju köpa allt eller inget.saab tex, med deras kris kan du få en fullsmetad för under 250k,classic V70,Passat,Mondeo...lite urval av mer populära tjänstebilar

Edit:Jag måste räkna på det o se så jag pratar fakta.

vad jag kan läsa mig till så får man allt viktigt med för 321.900:-
det är bra pris!med lite prut e man ju hemma med god marginal!

men jag kan inte förstå, när jag fick offert landade den på 400k, måste hitta den (diesel iofs).
Senast redigerad av PatrikGBG den 31 maj 2008, 13:55, redigerad totalt 1 gånger.
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Har du fått en kalkyl på 400 000kr så har du allt man kan få plus allt annat.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
PatrikGBG
Inlägg: 702
Blev medlem: 12 juni 2004, 19:43
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson
Ort: Svankällan

ja...den var självklart fullsmetad med de mesta som man inte beställer,men jag tyckte inte den var så svår o komma upp i...men som sagt 321.900:- e inte billigast precis, bäst javisst, men de vet inte alla!
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
PatrikGBG
Inlägg: 702
Blev medlem: 12 juni 2004, 19:43
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson
Ort: Svankällan

de flesta ser jag har 326.800:- för en exekutive med identisk utrustning som min nuvarande taxi som gick lös på 333.000:-

men kruxet är att väljer du INTE en ex så kommer du under gränsen, men då saknar du grejjerna som de flesta tjänstebilarna ofta beställs med, som du inte KAN lägga till i accorden.

Lite Audi över det, o de tror jag ställer till med problem, det var det jag syftade på med priset i första posten, hänger du med?
den är inte dyr, men den BLIR onödigt dyr för att få vissa saker
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
PatrikGBG
Inlägg: 702
Blev medlem: 12 juni 2004, 19:43
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson
Ort: Svankällan

diskutera med mej nu!
vält mina argument!
helvete
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
mark.lindgren

PatrikGBG skrev:diskutera med mej nu!
vält mina argument!
helvete
Tjaa, fin bil, igentligen vill jag ha en sådan, men vissa saker förbryllar och tyvärr är det på motor sidan.

Hur är det möjligt att Honda gör en 200hk motor med över 200 g/km C02 utsläpp ? Audis 200hk motorer ligger 20-40g/km mindre. Är det det som kallas avancerad motorteknik ? Lite smutsigare, lite svagare ? Föresten, kollade Audis nya 211hk motor, förbrukning 7.3L EU Wow! Honda gör ju samma med sin 60hk mindre motor !

Eller om vi pratar 2.0, Honda producerar 155hk och 174g/km och BMW med en 2liters fyra 170hk och 148g/km ? Avancerad motorteknik ?

Men jag är ingen expert på området, jag har hört om CAFE, Euro5 etc, och förstått att Honda är långt framme, så allt är kanske frid och fröjd. Jag förstår dock bara inte varför Hondas motorer verkar som sagt vara lite mindre miljövänliga och verka ha svårt att öka sina höstkrafter som andra märken.

Dock, fin bil, jag är mycket sugen att byta min 2.4 Sedan till en ny 2.4 Kombi.

Provocerande inlägg på Honda forum, men jag tror också att här finns många experter som kan förklara hur det ligger till. Är det så att Audi&BMW mutar och fuskar osv, får igenom smutsiga motorer, optimerar förbrukningen för en viss fart för att få bra statistik osv ?



Mvh Mark

Mark Lindgren
Senast redigerad av mark.lindgren den 14 juni 2008, 12:28, redigerad totalt 1 gånger.
Antonio
Inlägg: 110
Blev medlem: 5 juli 2004, 19:23
Ort: Haninge
Kontakt:

jag startade en topic på ett annat forum där jag undrade om BMW´s förbrukning.

Ta tex BMW 330. En 6 cyl maskin med 272 hk. De deklarerar 0,72l/mil vid blandad körning :shock1: :shock1: :shock1:
Tycker de låter lite väl optimistiskt.
Senast redigerad av Antonio den 14 juni 2008, 16:57, redigerad totalt 1 gånger.
Antonio Pozzi
mark.lindgren

Yups, stämmer. Dock har ju BMW utvecklat sina motorer mycket på sista 3-4åren, de har ju faktiskt uppgradeat dom ca. vart andra år. Jag hade själv en 330 år 2004 under ca 9månader, och om man inte körde som en 19åring så gick det bra att rulla omkring på 0.9l/mil blandat, och efter det har det ju kommit 2st nya 330 motorer.

Klart, kan ju vara mycket marknadsföring osv, dock vet jag inte hur stora risker de vågar ta, jag menar i ärlighet. Badwill rykte kan ju sprida sig fort. Tittar man på Volvo så har de ju inte precis levererat effektivare/snålare/kraftigare maskiner vartannat år precis.

Även om man är Honda ägare och vän, så får man kanske krypa till korset och erkänna att tyskarna har utvecklat sina motorer i rasande takt senast 5åren.

Skall bli intressant och höra om någon som är lite mer sakkännare har något att lägga till. Personligen hade jag hoppats på att Hondas nya Accord motorer skulle vara lite mer "Wow", om inte kraftmässigt men då utsläpp/ekonomi. Som det är nu så känns det som kraft/snålhet ligger ungefär var de var 03-04.
Senast redigerad av mark.lindgren den 14 juni 2008, 16:57, redigerad totalt 1 gånger.
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Har kört alla motorerna och jag är mycket imponerad av förbrukningen.

2.0 Auto ligger jag på 0.63 blandad körning

2.4 Man ligger jag på 0.74 blandad

2.2 Man ligger på 0.56 blandad

Bilarna har i dagsläget rullat runt 200 mil vardera.

Är detta något man kan ha synpunkter på? Jag personligen är grymt imponerad av den låga förbrukningen och bilarna låga miltal.

BMW 320 är bland det mest orkeslösa jag kört på sistone, där kan omöjligt vara 170hk i den, snarare 120hk. Blandad körning med BMW:n 0.79, bilen hade gått 400 mil vid körningens början.
BMW:n är mycket tyst, och har ett körglatt chassi, men resten är mediokert. Minst i D-segmentet måste den vara, och tröttast motor.

Dock tar Volvo X50 alla pris som bottennapp nummer ett! Plastig, trång, bullrig, och törstig som få. Den känns oerhört ålderdomlig jämfört med sina konkurrenter.

A4:n är fortfarande klassledande när det gäller körupplevelse i D-segmentet.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Kullen
Inlägg: 258
Blev medlem: 27 juli 2004, 23:37
Bil: Civic FN2
Namn: Martin Kullström
Ort: Vårsta

Jag kör seat leon 2,0tfsi, kan säga att den deklarerade förbrukningen inte stämmer för 5öre, Civicen jag hade innan låg i stort sett enligt deklaration så jag tror iaf att Hondas förbruknings siffror stämmer bättre änn VAGs....
Brum Brum!
mark.lindgren

M Scotte skrev:Har kört alla motorerna och jag är mycket imponerad av förbrukningen.

2.0 Auto ligger jag på 0.63 blandad körning

2.4 Man ligger jag på 0.74 blandad

2.2 Man ligger på 0.56 blandad

Bilarna har i dagsläget rullat runt 200 mil vardera.

Är detta något man kan ha synpunkter på? Jag personligen är grymt imponerad av den låga förbrukningen och bilarna låga miltal.

BMW 320 är bland det mest orkeslösa jag kört på sistone, där kan omöjligt vara 170hk i den, snarare 120hk. Blandad körning med BMW:n 0.79, bilen hade gått 400 mil vid körningens början.
BMW:n är mycket tyst, och har ett körglatt chassi, men resten är mediokert. Minst i D-segmentet måste den vara, och tröttast motor.

Dock tar Volvo X50 alla pris som bottennapp nummer ett! Plastig, trång, bullrig, och törstig som få. Den känns oerhört ålderdomlig jämfört med sina konkurrenter.

A4:n är fortfarande klassledande när det gäller körupplevelse i D-segmentet.
Intressant, detdär tycker jag låter väldigt bra, 2.4Man på 0.74 :)

Jag håller med om att iaf Audis förbrukning endast stämmer i 70-80km/h, när man närmar sig 90-100km/h och turbona spinner på så är förbrukningen allt annat än angivet, men iaf. Jag tror iaf att BMW stämmer lite bättre.

Själv är jag nöjd med Hondas nuvarande förbrukning, blev bara rädd av marknadsföringen i och med att det ser ut som om Audi,BMW lyckas ta ut 50-70hk mer och ha mindre förbrukning och bättre CO2 värden.

Jag tycker att det är stor tid att få slut på denna vilseledande marknadsföring. Varför ber inte Honda Sverige t.ex. Teknikens Värld göra ett jämförande test, så får Audi,BMW bekänna färg i förbrukning. (eller vågar man inte ? )
mark.lindgren

Jag förstår mig inte på extrautrustning och modellerna. Är det så att "Elegance" har sportchassi och därför också "Executive" ? Jag tycker det låter konstigt att på en "elegant" modell lägger man ett hårdare chassi.

Finns det månne någon Honda sportchassi att välja till ? Hur är det med 18" fälgar osv ? "sport bodykit" etc. Skulle vara intressant att se några priser på sådant.
mark.lindgren

Jag var och provsatt en 2.0 Sedan idag.

Vilken otrolig kvalitet på inredningen ! Helt fantastiskt! BMW får definitivt ge sig, och nästan Audi också. Sådant lyft ! Den känns dyr :) !

Formen på sedanen är jag inte riktigt överens med, är något "koreanskt" :) över den, Tourern blir mycket finare.

Ett minus är längden på sittdynan, synd att det inte finns sportstolar som till de tyska märkena med udragbar framdel på sittdynan. Antar att det är fråga om ekonomi, alltså att ha för många alterntiv för kunderna tär på marginalerna. Förståndigt, men lite surt för oss kunder. (Om man nu gillar att kryssa för sportiga detaljer i extrautrustningslistan, som t.ex. en sportratt med rak nedredel som på Audi nuförtiden, välspenderade 4000kr :) )

Nu ser jag fram emot att få provköra 2.4:an i höst !
Charly
Inlägg: 128
Blev medlem: 26 april 2004, 09:03
Ort: Göteborg

Accord har fått fina recensioner i teknikens värld då den vann mot skoda superb och nån fransos.
Medlem 427
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Citroen C5 kombi.

Vann över Audi A4:a i Vi bilägare.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Antonio
Inlägg: 110
Blev medlem: 5 juli 2004, 19:23
Ort: Haninge
Kontakt:

Läste senaste AMS idag.
Honda som tänker så mycket på miljön var det ENDA bilmärket som har ökat sitt genomsnittliga CO2 utsläpp av alla bilmärken sedan 2006 :blink2:
Har bilarna blivit törstigare?
Antonio Pozzi
Användarvisningsbild
David Lundin
Inlägg: 1676
Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
Namn: David Lundin
Ort: Värnamo

Lite lustigt är det ju, men det lär ju bli skillnad när nästa generationen Hondor dyker upp, de ligger trots allt långt fram med alternativa drivmedel och annat...
Iskander
Inlägg: 392
Blev medlem: 28 mars 2004, 13:17
Ort: Södertälje
Kontakt:

<a href="http://www.automotorsport.se/biltester/ ... 081002.pdf" target="_blank">http://www.automotorsport.se/biltester/ ... 002.pdf</a>


mark.lincdgren skrev:Finns det månne någon Honda sportchassi att välja till ? Hur är det med 18" fälgar osv ? "sport bodykit" etc. Skulle vara intressant att se några priser på sådant.
Här kan du hitta priser & info.
<a href="http://www.honda-access.com/se/sv/intro.jsp" target="_blank">http://www.honda-access.com/se/sv/intro.jsp</a>

Jag beställde en 2.0 executive tourer aut i lördags.. tror ni man längtar!
Senast redigerad av Iskander den 11 oktober 2008, 01:07, redigerad totalt 1 gånger.
HPC STHLM #


Honda Accord 2.4 Tourer Executive navi -09

Honda Civic 1.8 sport -07
Honda Accord 2.0 Tourer Executive -09
Saab 9-3 1.8t -05
Honda HR-V 4x4 -99
Honda Civic GT 1500 -86
Honda Prelude 2.0 16v -92
Iskander
Inlägg: 392
Blev medlem: 28 mars 2004, 13:17
Ort: Södertälje
Kontakt:

HPC STHLM #


Honda Accord 2.4 Tourer Executive navi -09

Honda Civic 1.8 sport -07
Honda Accord 2.0 Tourer Executive -09
Saab 9-3 1.8t -05
Honda HR-V 4x4 -99
Honda Civic GT 1500 -86
Honda Prelude 2.0 16v -92
Användarvisningsbild
smacke
Inlägg: 1593
Blev medlem: 26 april 2004, 10:44
Bil: NSX
Namn: MarcusMaehlum
Ort: Mammas mage
Kontakt:

SMacke #364
Skriv svar