Avgas CTR 04:a al'a lite tystare?

ENBART för motorrelaterade topics
rallarn
Inlägg: 92
Blev medlem: 26 juli 2004, 16:59
Bil: Accord Type S
Namn: Rickard Beckius
Ort: Sköndal

gjorde mig av med mitt invidia catback här för ganska prick ett år sedan...
har helt klart saknat det, dock söker jag nu ett avgassystem som inte låter lika mycket runt 110-140 utan i princip bara vid fullgas.

Bilen måste ju kunna användas till vardag och till längre resor också.


Saknar mest effekten men lite ljud vill fullgas/vtec.

Några förslag?!
Kör: Accord Type S -08
Tidigare: Civic Type R -04
[url=www.simbi.nu]Simbi Djurens Varuhus[/url]
ablazed
Inlägg: 40
Blev medlem: 27 mars 2008, 18:12
Ort: Gislaved

kolla SRS.

de har ja, å de låter skit gött.
sen så e de ingen vanlig platta som man sätter in i utblåset utan de e mer som ett utav spjällen som du har
på locket till grillen. så man kan ju "ställa" ljudet genom att lossa på två muttrar å vrida lite på "spjället".
(om man nu väljer att sätta in dämpartratten)

gå in på garaget.org å sök på mitt användarnamn (samma som här) så ska de finnas en bild på hur de ser ut.

vet inte vad systemet ligger på fö db utan tratten å ja har inte heller testat att stänga helt.
har tratten i men spjället öppet så att säga. låter inte FÖR mycket på de sättet tycker ja.
Senast redigerad av ablazed den 18 juni 2008, 22:42, redigerad totalt 1 gånger.
JAG SAKNAR MIN HONDA!!!!!!!!!
I'll be back..... som han sa! :D
rallarn
Inlägg: 92
Blev medlem: 26 juli 2004, 16:59
Bil: Accord Type S
Namn: Rickard Beckius
Ort: Sköndal

ablazed skrev:kolla SRS.

de har ja, å de låter skit gött.
sen så e de ingen vanlig platta som man sätter in i utblåset utan de e mer som ett utav spjällen som du har
på locket till grillen. så man kan ju "ställa" ljudet genom att lossa på två muttrar å vrida lite på "spjället".
(om man nu väljer att sätta in dämpartratten)

gå in på garaget.org å sök på mitt användarnamn (samma som här) så ska de finnas en bild på hur de ser ut.

vet inte vad systemet ligger på fö db utan tratten å ja har inte heller testat att stänga helt.
har tratten i men spjället öppet så att säga. låter inte FÖR mycket på de sättet tycker ja.

verkade rätt intressant, undra vad det ligger på i prisklass ungefär?

har du jämfört ljudet utan insattsen mot tex något invida eller bc3?

mest effekten jag är ute efter igen... märkte en rätt stor skillnad på eftermarknadsavgas mot inget, tyvärr.
som sagt mest effekten jag vill ha.
Kör: Accord Type S -08
Tidigare: Civic Type R -04
[url=www.simbi.nu]Simbi Djurens Varuhus[/url]
Användarvisningsbild
Jonny
HPC Guld Medlem
Inlägg: 959
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:37
Namn: Jonny Lakemountain
Ort: Gävle
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

<a href="http://www.akr-performance.nl/shop_uk/1 ... ed0839.php" target="_blank">http://www.akr-performance.nl/shop_uk/1 ... 839.php</a>

399 euro + 25 euro i frakt, minus hpc-rabatten om du är medlem här
Honda Civic Type R -15
rallarn
Inlägg: 92
Blev medlem: 26 juli 2004, 16:59
Bil: Accord Type S
Namn: Rickard Beckius
Ort: Sköndal

det var ju inte farligt dyrt inte!

ablazed, du har inte möjlighet att spela in en ljudsnutt så man får höra? svårt att veta hur det låter, och verkar inte vara så dundervanligt system.
Kör: Accord Type S -08
Tidigare: Civic Type R -04
[url=www.simbi.nu]Simbi Djurens Varuhus[/url]
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Jag gillar DCsports samt J:s Racing till EP3an.
Mooseman
Inlägg: 812
Blev medlem: 9 mars 2006, 19:13
Bil: Civic K20
Namn: Erik Petersson
Ort: Kalmar

malkolm666 skrev:Jag gillar DCsports samt J:s Racing till EP3an.
DC Sports låter för mkt imho, jag trivdes inte med det på CTRen.
Avgaser gör så gott som ingen skillnad på bilens effekt. Ziggy körde med bara CAI och jag med CAI+catback på japmeet för två år, både med Toyo R888 på 15" rota slipstream och faktum var att Ziggy fick HÖGRE slutfarter än mig på 402m. Vi körde 3 gånger på rad och samma resultat alla gångerna, ca 1 kmh skillnad. Det tenderar och vara ljudet som får en att tro att bilen går snabbare än den gör, för i verkligheten så gör det ingen skillnad alls.
Team Kalmar
mAbZ
Inlägg: 54
Blev medlem: 14 oktober 2004, 20:53
Ort: Sthlm

Pratar vi tyst avgas är Supersprint att rekommendera och DC ett missförstånd.
Men varför byta över huvud taget om du vill ha tyst? Inget större fel på flödet i originalburken.
[b]<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->Civic Type-Röd<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]

[b]<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->マーティン-<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b]
Användarvisningsbild
Jonny
HPC Guld Medlem
Inlägg: 959
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:37
Namn: Jonny Lakemountain
Ort: Gävle
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Jag hade Supersprint på min EP3 då det begav sig, tyckte det lät lagomt.. åsså slipper man japsburken ;)
Å på min prelude hade jag SRS, å den lär bra mycke mer.

Jag skulle nog kört på ett Supersprint, men... då är ju det säker flera tusen dyrare.
Så SRS´et är ju helt klart prisvärt, om man pallar ljudet :)
Honda Civic Type R -15
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Byt mellanröret bara och behåll slutburken, det ger absolut bäst pris/prestanda och är samtidigt riktigt tyst.
Supersprint har ett som passar och kostar inte så farligt mycket.
Fellan
Inlägg: 15
Blev medlem: 27 februari 2008, 20:29
Ort: Borås

Ett blitz till ep3 låter 93db emot motsvarande 92 original. är 60mm, 2,4 tum. Låter dovare och vassare än original. Har ett till salu om du är intresserad men endast fram till tisdag nästa vecka för då bygger jag om det.
Senast redigerad av Fellan den 19 juni 2008, 13:36, redigerad totalt 1 gånger.
Borås
[i]0709684857[/i]

Audi S3
Little Elk
Inlägg: 210
Blev medlem: 26 juni 2005, 17:53
Namn: Fredrik Edin
Ort: The Hood

Ett tipps är ju att låta feritta eller upsala avgasteknik bygga ett system precis så som du vill ha det. Kostar kanske en slant men det blir ju mäkta bra!
Funderar själv på att göra det men jag är lite kluven på det eller Supersprint. Om någon i sthlm trakten har Supersprint och skulle kunna bjuda på en tur vore jag tacksam. :)
Ordförande

Nuvarande bil: Civic Type R -02
Tidigare bil: Civic Type R -04
Fellan
Inlägg: 15
Blev medlem: 27 februari 2008, 20:29
Ort: Borås

Vad kostar det att göra det då? Någon som sa att supersprint ville ha 10k för ett system då lägger man ju hellre till en tusenlapp och får ett js..
Borås
[i]0709684857[/i]

Audi S3
Malakai
Inlägg: 39
Blev medlem: 13 januari 2006, 21:16
Ort: Borås

toda racing! tystare får man leta efter hehe. men ja är sjukt nöjd med mitt
[u][b]Niclas Pettersson Borås[/b][/u]
[b]<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Integra DC5 Type<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->-<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b] <!--sizeo:4--><span style="font-size:14pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]TILL SALU!!!![/b]<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Användarvisningsbild
Jonny
HPC Guld Medlem
Inlägg: 959
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:37
Namn: Jonny Lakemountain
Ort: Gävle
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Jag betalade nog 7500:- för mitt Supersprint catback när det begav sig.
Men jag lär ju säga att om man köper SRS så får man väldigt mycke för pengarna, är ju inte direkt dyrt.
Honda Civic Type R -15
Malakai
Inlägg: 39
Blev medlem: 13 januari 2006, 21:16
Ort: Borås

men nu när dollar är så låg går de ju ta hem billigt från usa.. (fast frakten är hög från usa nu) ännu bättre är de ju ta hem direkt från japan.
[u][b]Niclas Pettersson Borås[/b][/u]
[b]<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Integra DC5 Type<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->-<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b] <!--sizeo:4--><span style="font-size:14pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]TILL SALU!!!![/b]<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Jag körde med orginal avgas på min CTR, dock med DCsports Race-grenrör, då lät det precis lagom. Jag tycker att orginal slutburk är snygg och passar bra ihop med resten av utseendet på bilen.

Att låta uppsala eller Ferrita bygga ett avgas hade jag personligen inte gjort då det är svensk hantverk på hög nivå, dvs det kommer att bli ett tuuungt system i rostfritt. Kan man inte vinna ett par hästkrafter i effekt så får man ta igen dem i vikt istället ;)
rallarn
Inlägg: 92
Blev medlem: 26 juli 2004, 16:59
Bil: Accord Type S
Namn: Rickard Beckius
Ort: Sköndal

ahh mycket bra förslag där.

Var inne lite på ett supersprint mellanrör för ett tag sedan också...

men är det verkligen så att man inte tjänar så mycket effekt på avgaset?
tycker jag märkte en avsevärd skillnad...? visst ljudet gör lite men inte allt!


var får man tag på supersprint i sverige då?
Kör: Accord Type S -08
Tidigare: Civic Type R -04
[url=www.simbi.nu]Simbi Djurens Varuhus[/url]
Malakai
Inlägg: 39
Blev medlem: 13 januari 2006, 21:16
Ort: Borås

vet forza.se säljer supersprint.. sen om dom e bra vettefan
[u][b]Niclas Pettersson Borås[/b][/u]
[b]<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Integra DC5 Type<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->-<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b] <!--sizeo:4--><span style="font-size:14pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]TILL SALU!!!![/b]<!--sizec--></span><!--/sizec-->
ablazed
Inlägg: 40
Blev medlem: 27 mars 2008, 18:12
Ort: Gislaved

rallarn skrev:det var ju inte farligt dyrt inte!

ablazed, du har inte möjlighet att spela in en ljudsnutt så man får höra? svårt att veta hur det låter, och verkar inte vara så dundervanligt system.

om du har lust att höra på de så åker ja upp mot stockholm på tisdag.
ska till nynäshamn. så då e ja ju i dina hemtrakter, fö du bodde väl i stockholmstrakterna.
Senast redigerad av ablazed den 22 juni 2008, 22:33, redigerad totalt 1 gånger.
JAG SAKNAR MIN HONDA!!!!!!!!!
I'll be back..... som han sa! :D
ablazed
Inlägg: 40
Blev medlem: 27 mars 2008, 18:12
Ort: Gislaved

båten mot gotland går vid nio tiden på tisdagkväll.
kommer vara där uppe en timme innan dess.
så e du sugen så e de bara att rulla ner till hamnen i nynäshamn på tisdag.
JAG SAKNAR MIN HONDA!!!!!!!!!
I'll be back..... som han sa! :D
rallarn
Inlägg: 92
Blev medlem: 26 juli 2004, 16:59
Bil: Accord Type S
Namn: Rickard Beckius
Ort: Sköndal

ablazed skrev:båten mot gotland går vid nio tiden på tisdagkväll.
kommer vara där uppe en timme innan dess.
så e du sugen så e de bara att rulla ner till hamnen i nynäshamn på tisdag.


ahh tack för erbjudandet, dock jobbar jag till 20.30 imorrn tisdag och kommer nog inte hinna till nynäs med däck utan mönster :P

för försöka en annan gång, kanske åker en runda till gotland runt 6-13/7.
o innan dess bär det av till skåneland i en vecka...
Kör: Accord Type S -08
Tidigare: Civic Type R -04
[url=www.simbi.nu]Simbi Djurens Varuhus[/url]
ablazed
Inlägg: 40
Blev medlem: 27 mars 2008, 18:12
Ort: Gislaved

jaha ok!!!

ja kommer vara på gotland i ca två veckor, åker hemmåt torsdag 3:e juli. anländer till nynäshamn sena eftermiddagen nångång .
annars om du e i södra sverige då så e de bara att höra av sig.

PM:a om du vill ha nr i så fall.
JAG SAKNAR MIN HONDA!!!!!!!!!
I'll be back..... som han sa! :D
fredrikf
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 oktober 2005, 14:16
Ort: Lund

Ursäkta att jag ninjar tråden!

Jag har tittat på ett buddy club prospec till min ctr. Nuvarande är där org. grenrör och kat. Tanken är väl att iaf byta till dc spots grenrör i framtiden.

Kommer detta systemet låta för mycket? Jag tänker db-krav på banor... Är spec 4 ett bättre alternativ?
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Det följer ju med en plugg till Prospec så med den i borde det vara lugnt, även med ett racegrenrör.
Utan plugg och racegrenrör är det nog kört med både Prospec och Spec 4.
Köp det här annars, betydligt mycket tystare <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index ... opic=48181" target="_blank">http://www.hondaklubben.com/forum/index ... c=48181</a>
fredrikf
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 oktober 2005, 14:16
Ort: Lund

Känns som det lutar åt spec IV. Någon som kört bana med ett sådant och haft problem?
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

fredrikf skrev:Känns som det lutar åt spec IV. Någon som kört bana med ett sådant och haft problem?
Så länge du har original grenrör och katalysator kvar så ska det nog inte vara några bekymmer med ljudnivån.
Däremot blir det helt sjukt när man tar bort katten och varvar fullt. Då går det INTE att köra bana och klara ljudnivån... Dock så är det fortfarande hyggligt tyst vid mjuk körning och i jämn fart.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
StockholmsJOCKE
Inlägg: 711
Blev medlem: 12 december 2007, 15:12
Bil: ITR DC2
Namn: Jocke
Ort: Södermalm
Been thanked: 3 times

Precis som Steffo säger, men jag vill pusha mer för att det är tystare än text invidia vid lägre farter/varvtal plus att jag inte längre får konstiga resonanser vid olika varvtal som jag fick med Invidiat.

Har som sagt kört på Invidia innan mitt BCIV och jag kommer aldrig byta till Invidiat igen.

Enligt mitt sett att se på det är det den perfekta kombon av mjukt och stenhårt !

Du märker att jag är såld va :wub:

Är mycket ute i nacka, så hör av dig om du vill åka och lyssna lite !

/J
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

GTBM: Du kanske borde nämna vilken variant av Invidia du körde med?
Det någorlunda tysta G200 eller G300 som låter desto mer.
Användarvisningsbild
StockholmsJOCKE
Inlägg: 711
Blev medlem: 12 december 2007, 15:12
Bil: ITR DC2
Namn: Jocke
Ort: Södermalm
Been thanked: 3 times

Sorry Gandalf, missade det !!!

De va det sk tystare G200 Invidia som jag körde med.

/J
Skriv svar