Dåliga betyg för Honda!

ENBART för motorrelaterade topics
SAUD
Inlägg: 305
Blev medlem: 13 augusti 2004, 19:45
Bil: CTR-2016
Namn: Saud Omerovic
Ort: Halmstad

Hur är det möjligt att Honda har såpass dålig rost skydd enligt Vi bilägare :( ??? Medan bl a Opel får högsta betyg på nästan alla sina modeler,jag fattar ingeting :hmm: ,inget ont om Opel.

Har inte Honda förbättrat sig nånting på det området???


<a href="http://www.vibilagare.se/zino.aspx?pageID=43&brandID=16" target="_blank">http://www.vibilagare.se/zino.aspx?page ... ndID=16</a>
Senast redigerad av SAUD den 9 oktober 2008, 21:21, redigerad totalt 1 gånger.
Saud Omerovic
___________________
Civic Type R - 2016
Civic 1.6 - 2014
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Utan att kommentera för mycket så betänk på att rostskyddet kontrolleras av ett företag som lever på att ösa in rostskyddsmedel i bilar. Objektivt?

12 års rostskyddsgaranti med fria årliga kontroller utan krav på efterbehandling och en garanti som verkligen är en garanti.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
element
Inlägg: 100
Blev medlem: 9 juni 2008, 16:27
Ort: linköping

tja, kan ingen förklara det här med rostskyddsgaranti? 12år, men mot vilken typ av rost gäller denna garanti.

enbart rost som kommer inifrån på grund av konstruktionsfel, eller liknande?
täcker rostskyddsgarantin tex om min huv, eller skärmar, eller baklucka skulle få rostangrepp?
har en civic -05an.

anledningen att jag frågar är för jag letat mycket info om detta, men inte hittat riktigt de jag ville,

i tidigare inlägg stod att dem som kontrollerat rostskyddet jobbar med att sputa bilar, men frågan kvarstår ju, vaför just honda?
om nu honda har bra rostskydd nuförtiden?. alla jag pratat med säger att det var förr i tiden honda var smutskastat för sitt rostskydd.
nuförtiden är dom minst lika bra som andra, men det är ingen rolig läsning med 2or och 3or i betyg. ja ska köra vinter med min, vi får väl se om betygen är befogade.
Kristian
Inlägg: 2482
Blev medlem: 2 maj 2004, 19:12
Ort: Stockholm

Om du slår hål på ett rostskydd (lack, galv eller nånn oljebehandling eller vadfansomhelst) så kommer plåten att rosta, då är det inte ett garanti ärende eftersom det inte är ett fel orsakat av tillverkaren.

Det folk verkar ha svårt att förstå är vad en garanti är. Nånn av dom där koreanska bilmärkena gör just nu radioreklam där dom förklarar sin 7åriga garanti och vad garanti faktiskt är, den reklamsnutten kanske fler skulle ta och försöka förstå innebörden av.

Exempel:
din huv börjar rosta pga ett stenskott = inte garanti
det börjar bubbla runt ett dörrhandtag, rosten kommer innefrån och ingen lackskada syns på utsidan = garanti
Kristian, Hondalös.
Antonio
Inlägg: 110
Blev medlem: 5 juli 2004, 19:23
Ort: Haninge
Kontakt:

M Scotte skrev:Utan att kommentera för mycket så betänk på att rostskyddet kontrolleras av ett företag som lever på att ösa in rostskyddsmedel i bilar. Objektivt?
Fast det gör ju det hela mer trovärdigt. För det som du är ute efter innebär att de skulle totalsåga Volvo, Saab, Opel, alla VW modeller (som oftast har höga betyg) för att ge sig själva mer jobb. Vad tjänar de på att såga uddamärken vid fotknölarna?
Antonio Pozzi
Användarvisningsbild
Chrille79
Inlägg: 1741
Blev medlem: 15 april 2004, 17:40
Bil: CH1
Namn: Christian Roskjaer
Ort: Helsingborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 12 times

Det vill säga att rostskydds garanti´n finns bara för att sälja bilar och gäller igentligen inte för nåt.

Dock finns det flera tillverkare som gör lite godwill och fixar det ändå.
Gammal räv...
Användarvisningsbild
Foz
Inlägg: 187
Blev medlem: 19 september 2004, 20:53
Bil: Civic
Namn: Johan Andersson
Ort: Kalmar

Detta är ju bara spekulationer hur dom TROR att ett visst fordon ska tåla rost. Tex BMW fick 4or på alla bilar och endå rostar de flesta modeller mellan 99- och frammåt i dörrar, huvar och bagageluckor inom 3år.
070 58 60 137
Kalmar
CRV RD8 - 03
Civic EC8/EE9 Bastard -91
CRF 250R -14
SAUD
Inlägg: 305
Blev medlem: 13 augusti 2004, 19:45
Bil: CTR-2016
Namn: Saud Omerovic
Ort: Halmstad

Vi har en Nissan primera 01 som började rosta(bubbla) runt dörrhandaget! Då bilen hade hunnit rulla ca 5000mil garantin gällde fortfarande och alla servisar var gjorda på auktoriserad verkstad,dom ville inte ta på sig, som tur så gick inte jag ditt själv det gjorde min fru,annars det hade varit kaos!
Bara för en sånt grej jag skulle ALDRIG köpa mig en Nissan igen,undrar hur många kunder förlorar dom på det viset?!
Saud Omerovic
___________________
Civic Type R - 2016
Civic 1.6 - 2014
Användarvisningsbild
Regge
Inlägg: 1030
Blev medlem: 13 juni 2004, 17:00
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell
Ort: Staffanstorp

vissa mazda 6 har rostat i skärmarna bak, inget snack. 100% garanti utan kostnad
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20


KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Användarvisningsbild
Dani
Inlägg: 4264
Blev medlem: 26 april 2004, 11:03
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Ort: Borås
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Bakskärmar och B-Stolpe på Mazda 6 finns det kampanjåtgärd på.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Slå upp testet på Mercedes E-klass -00 i vi bilägares kontroll, 4 i betyg, och hur ser dessa bilar ut idag? 30 års rostskyddsgaranti på pappret, hur många tror att mercedes tar garantin om det är dörrar, baklucka, huv eller annan "kosmetika"?

Stenskott eller yttre påverkan tar aldrig garantin, men säg exemplet med dörrhandtaget, solklart garantifall om inget har åsidosatt detta.

Jag vill påstå att Honda har en väldigt ärlig garanti på sina 12 år, är serviceboken fullstämplad hos aukt. åf och rosten uppkommit utan rimlig förklaring eller stenskott, så ska ni se att det går vägen. Är bilen servad hos allbilsverkstad är det däremot blankt nej, då ingen utom aukt Hondaverkstad är behörig att göra den årliga rostskyddskontrollen.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Iskander
Inlägg: 392
Blev medlem: 28 mars 2004, 13:17
Ort: Södertälje
Kontakt:

Källa: honda.se, Honda Vision 2/2004
Senast redigerad av Iskander den 10 oktober 2008, 00:21, redigerad totalt 1 gånger.
HPC STHLM #


Honda Accord 2.4 Tourer Executive navi -09

Honda Civic 1.8 sport -07
Honda Accord 2.0 Tourer Executive -09
Saab 9-3 1.8t -05
Honda HR-V 4x4 -99
Honda Civic GT 1500 -86
Honda Prelude 2.0 16v -92
Anonymous

När jag var liten brukade jag reta pappa genom att säga "köp en Opel och bli belåten, se naturen genom plåten" :D

Men det där med rost, känns som att det slår så olika. Min pappa hade då en Opel Ascona från typ -86 och vi hade aldrig en fläck under dom 10+ år som familjen ägde bilen. Däremot var en del polares tidiga bilar (på mitten av 90-talet) Opel och många var från ungefär tidigt/mitten av 80-talet och man kunde fan höra hur dom rostade!

Vad är det som gör att det slår så olika? Tjejens bil som är från -03 har börjat få bubblor på skärmkanter vilket jag tycker är bra risigt medan att min från -93 har det känns inte som någon stor sak. Och ändå är hennes bil väldigt välskött dessutom, tvättar den regelbundet och så.

Och vad är det med skärmkanter och liknande? Varför det dom som börjar rosta? Okej, kanske en riktigt puckad fråga men jag undrar fan? Som jag ser det är till exempel ett underrede mycket mer utsatt, mer vinklar och vrår och borde på alla sätt vara mer "mottagligt" för rost men det är skärmkanterna som det börjar bubbla på. Och är det ingen som har fattat det efter typ 100 år av biltillverkning? Gav min gamla Civic till morsan och på verkstaden sa dom till henne (förvånat!) att den var "ju riktigt fin" under och helt rostfri. Detta medan skärmarna ser ut som fågelholkar... Som sagt, vad är det med skärmkanter och varför verkar ingen lyckas göra något åt det?
Charly
Inlägg: 128
Blev medlem: 26 april 2004, 09:03
Ort: Göteborg

M Scotte skrev:Slå upp testet på Mercedes E-klass -00 i vi bilägares kontroll, 4 i betyg, och hur ser dessa bilar ut idag? 30 års rostskyddsgaranti på pappret, hur många tror att mercedes tar garantin om det är dörrar, baklucka, huv eller annan "kosmetika"?

Stenskott eller yttre påverkan tar aldrig garantin, men säg exemplet med dörrhandtaget, solklart garantifall om inget har åsidosatt detta.

Jag vill påstå att Honda har en väldigt ärlig garanti på sina 12 år, är serviceboken fullstämplad hos aukt. åf och rosten uppkommit utan rimlig förklaring eller stenskott, så ska ni se att det går vägen. Är bilen servad hos allbilsverkstad är det däremot blankt nej, då ingen utom aukt Hondaverkstad är behörig att göra den årliga rostskyddskontrollen.
kan intyga på det, hade ytterst lite ytrost i en kant på bakre dörren på min jazz, den byttes omgående utan några som helst frågor.

med tanke på bl.a e-klass osv så kan man väl placera vi bilägares rostskyddstest till samma kunskapsyta som horoskop etc. dvs enbart vägledande med inte direkt information.
Det bättre är som honda gör, dvs snabbsliter på materialet dvs försöker simulera ett antal års hård bilkörning på kortare tid, inte titta på hur mycket vax som har sprutats in.
Senast redigerad av Charly den 10 oktober 2008, 21:19, redigerad totalt 1 gånger.
Medlem 427
CayLe
Inlägg: 3
Blev medlem: 25 augusti 2008, 17:50
Ort: Stockholm

M Scotte skrev:12 års rostskyddsgaranti med fria årliga kontroller utan krav på efterbehandling och en garanti som verkligen är en garanti.
Är det inte så att om man upptäcker en skada i lacken som kan komma att börja rosta väldigt snart så reduceras dessa 12 år till bara något år hos honda?
Regge skrev:vissa mazda 6 har rostat i skärmarna bak, inget snack. 100% garanti utan kostnad
De 2-3 första åren som mazda 6 fanns så var det något "produktionsfel" som medförde att nästan samtliga M6'or (Som jag sett, bör tilläggas) rostade i skärmkanter bak (har även sett i infästningar på bakvingen), detta förbättrades sen och vad jag förstått så åtar sig mazda rostskador på skärmar och dörrar utan snack. Så det finns ju faktiskt en del märken som tar detta på allvar. Sen har man ju hört skräckhistorier om mercedes som nämnts ovan där saker rostar utan att de tar tag i det samt att om man väl får igenom det så får plåtverstaden inte påpeka om det finns någon mer rost än som kunden gnällt på även om det finns där.. Sen om det stämmer till fullo förtäljer inte denna historien.
<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->Type-<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> FN2
Audi 100 Turbo Quattro - <!--coloro:#A0522D--><span style="color:#A0522D"><!--/coloro-->Projektet<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Anonymous

Welen XLR8 Performance skrev:De var på slutet av åttitalet som biltillverkarna började med vattenbaserade lacker och de var laldrig någon höjdare i början i alla fall.. Lackerna var helt enkelt inte lika motståndskraftiga som förr.. Att skärmkanterna börjar rosta först i stort sett är för att de ligger illa till.. De är en dubbel plåt just där och kondensvatten rinner längs insidan och lägger sig mellan plåtarna och bara det får fäste så börjar det på en gång. På insidan av hjulhuset så är det saltvatten som med hjälp av hög kapilär kraft letar sig in i plåtskarven tillslut.. Sedan hjälper stenskott från hjulen till en del.. På många bilar satt man på en list som skydda mot stenskott på skärmkanten men den håller också kvar fukten vilket gör det värre. Att man sedan går mot tunnare och tunnare plåt gör ju inte att de tål mer rost direkt.
Tack för en väldigt bra förklaring på något jag aldrig fattat!!! Plötsligt så får du ju det hela att låta logiskt :)
Kristian
Inlägg: 2482
Blev medlem: 2 maj 2004, 19:12
Ort: Stockholm

CayLe skrev:Är det inte så att om man upptäcker en skada i lacken som kan komma att börja rosta väldigt snart så reduceras dessa 12 år till bara något år hos honda?
Det är väll självklart, en skada i lacken är ju inte ett fabriks fel. Åtgärdar man detta felet så är det ju verkstaden som ska stå för garanti på sitt jobb inte fabriken som inte har något med saken att göra. Rimligtvis borde ju självklart garantin fortsätta gälla på alla delar av bilen som fortfarande är fabrikslackade eftersom man inte gjort ingrepp i fabrikens rostskydd på den ytan.
Kristian, Hondalös.
CayLe
Inlägg: 3
Blev medlem: 25 augusti 2008, 17:50
Ort: Stockholm

Kristian skrev:<!--quoteo(post=509116:date=11 Oct 2008, 00:13:07:name=CayLe)--><div class='quotetop'>QUOTE(CayLe 4 11 Oct 2008, 00:13:07) <a href="index.php?act=findpost&pid=509116"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Är det inte så att om man upptäcker en skada i lacken som kan komma att börja rosta väldigt snart så reduceras dessa 12 år till bara något år hos honda?
Det är väll självklart, en skada i lacken är ju inte ett fabriks fel. Åtgärdar man detta felet så är det ju verkstaden som ska stå för garanti på sitt jobb inte fabriken som inte har något med saken att göra. Rimligtvis borde ju självklart garantin fortsätta gälla på alla delar av bilen som fortfarande är fabrikslackade eftersom man inte gjort ingrepp i fabrikens rostskydd på den ytan.
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Det var iaf som jag förstod det hela när jag pratade med min hondaförsäljare, att om man får en skada som kan påverka att det börjar rosta så forsvinner den 12åriga garantin och blir bara till nåt år på hela bilen. Men jag kan ju ha missförstått något..
<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->Type-<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> FN2
Audi 100 Turbo Quattro - <!--coloro:#A0522D--><span style="color:#A0522D"><!--/coloro-->Projektet<!--colorc--></span><!--/colorc-->
StefanSOD
Inlägg: 28
Blev medlem: 18 april 2005, 11:39
Ort: Gävle
Kontakt:

Dom vattenbaserade färgerna har inget med rostskyddet lr rostangreppen att göra som många verkar tro. Färgen är ju endast ett tunt mellan skikt mellan grund och klarlack, så den påverkar ju inte plåten. Epoxygrund och washprimer som är dom vanligaste rostskyddsgrunderna är fortfarande lösningsmedelbaserade.
Problemet på många märken är att just att färgskiktet är för tunt. Normalt ska ett färgskikt ligga på ca 150-200 MY, på vissa märken ligger det bara på 60-80 MY.
Inte så svårt att räkna ut att problem kommer att komma just på skärmkanter, nederkant på dörrar, tröskellådor mm.
Mvh Stefan Söderberg

Utför lackeringsjobb, plåtjobb m.m.
Har F-skattsedel och redovisar moms

0708163541
info@stefansoderberg.com
<a href="http://www.stefansoderberg.com" target="_blank">http://www.stefansoderberg.com</a>
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Vad jag har lärt mig så saltades så mycket att bilarna rostade bort som fan i slutet på 80-talet och början på 90-talet.


För att något ska börja rosta så krävs det i princip 3saker, fukt, salt och syre.

Syre finns överallt, och på västkusten är det hög salthalt i luften och på vintern saltas vägarna i södra sverge, så vad finns kvar då? jo fukten, och den sitter kvar i all skit, så om man tvättar, vaxar och håller bilen torr och fin så mycket som möjligt så motverkar man rosten.

Sen finns en till sak, tec i skärmkanter och nederkanten på dörrar och bagageluckor är det dubbelplåt, om det är fultigt i den skarven och det blir minusgrader så fryser fukten, och vad händer då? Jo, fruset vatten tar större plats än flytande vatten, så isen "spränger" upp plåtvecket och fukt och skit och syre kan komma in, och sen börjar det att rosta i skarven..

Så slutsummering, akta din bil ifrån salt, fukt och minusgrader. men andra ord så får du cykla och frysa häcken av dig 6mån per år ifall du är rädd om bilen...
ToLo
Inlägg: 189
Blev medlem: 28 mars 2004, 13:43
Ort: Luleå
Kontakt:

På tal om rost så kan det vara läge att kolla dörrarna om ni har senaste generationen av civic. Finns en tråd om det på civinfo (http://www.civinfo.com/forum/bugs-fault ... doors.html). Hade inga spår av detta problem på min FN2, men det verkar vara ett hyffsat utbrett problem (kanske inte i vårt klimat?).
<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->R32<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro--> - tills vidare<!--colorc--></span><!--/colorc-->
www.toloweb.se
Användarvisningsbild
Joakim Olsson
Inlägg: 152
Blev medlem: 25 juli 2004, 03:13
Bil: S2000
Namn: Joakim Olsson
Ort: Staffanstorp

CayLe skrev:<!--quoteo(post=509131:date=11 Oct 2008, 06:33:32:name=Kristian)--><div class='quotetop'>QUOTE(Kristian 4 11 Oct 2008, 06:33:32) <a href="index.php?act=findpost&pid=509131"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec--><!--quoteo(post=509116:date=11 Oct 2008, 00:13:07:name=CayLe)--><div class='quotetop'>QUOTE(CayLe 4 11 Oct 2008, 00:13:07) <a href="index.php?act=findpost&pid=509116"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Är det inte så att om man upptäcker en skada i lacken som kan komma att börja rosta väldigt snart så reduceras dessa 12 år till bara något år hos honda?
Det är väll självklart, en skada i lacken är ju inte ett fabriks fel. Åtgärdar man detta felet så är det ju verkstaden som ska stå för garanti på sitt jobb inte fabriken som inte har något med saken att göra. Rimligtvis borde ju självklart garantin fortsätta gälla på alla delar av bilen som fortfarande är fabrikslackade eftersom man inte gjort ingrepp i fabrikens rostskydd på den ytan.
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Det var iaf som jag förstod det hela när jag pratade med min hondaförsäljare, att om man får en skada som kan påverka att det börjar rosta så forsvinner den 12åriga garantin och blir bara till nåt år på hela bilen. Men jag kan ju ha missförstått något..
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Skadan ska registreras i din servicebok, och skadan ska åtgärdas enligt konstens regler på ägarens bekostnad. Görs detta så gäller 12-års garantin fortfarande. Självklart kan det finnas undantagsfall t.ex om en framtida rostskada är direkt relaterad till en tidigare skada som uppkommit pga yttre påverkan.
Senast redigerad av Joakim Olsson den 15 oktober 2008, 11:34, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar