Honda Lämnar F1

ENBART för motorrelaterade topics
Användarvisningsbild
fodden
Inlägg: 128
Blev medlem: 22 augusti 2004, 17:07
Bil: S2000
Namn: Carl-Johan Bergh
Ort: Borås

<a href="http://www.autosport.com/news/report.php/id/72319" target="_blank">http://www.autosport.com/news/report.php/id/72319</a>

Surt med Finanskris :(

Får hoppas att de håller ihop det på något sätt
GT4
Polo WRC
ziggy
Inlägg: 412
Blev medlem: 12 juni 2005, 15:27
Ort: Stockholm

Usch vilken tung känsla det var att läsa det där... Känns riktigt jobbigt faktiskt.
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"

-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
SAUD
Inlägg: 305
Blev medlem: 13 augusti 2004, 19:45
Bil: CTR-2016
Namn: Saud Omerovic
Ort: Halmstad

Det verkar stämma?! Man kan läsa oxå på viasat <a href="http://www.viasatsport.se/" target="_blank">http://www.viasatsport.se/</a>.

I mina ögon Honda är STORA förlorare med tanke på dom två senste katastrofala säsonger och att inte ge Ross Brown en ärligt chans att visa vad han går för det är nästan ännu värre?!
Nu kommer man bara att komma ihåg Hondas misslyckandet och hoppas att Button får en ärlig chans någon annastans att vinna F1 titel.

Är så besviken att dom drar ur sig!!!!!!!
Saud Omerovic
___________________
Civic Type R - 2016
Civic 1.6 - 2014
Användarvisningsbild
David Lundin
Inlägg: 1676
Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
Namn: David Lundin
Ort: Värnamo

Så mycket för "nästa säsong" om detta går igenom...
Användarvisningsbild
smacke
Inlägg: 1593
Blev medlem: 26 april 2004, 10:44
Bil: NSX
Namn: MarcusMaehlum
Ort: Mammas mage
Kontakt:

Jo, om de stämmer så känns de klart surt.. :(

men frågan e va som e bäst ?? att de riskerar att gå i konken eller att synas i F1 ??
Ja håller me om att pengarna har blivit helt sjuka i F1 å en kraftig begränsning av temens budget måste nog till, annars vetef*n om F1 ens kommer överleva de närmsta åren..

I dagsläget när flera av världens största biltillverkare riskerar att hamna i kunkurs kanske Honda är de enda som har "stake" å skalle nog att dra sig ur ?!?
SMacke #364
Användarvisningsbild
Regge
Inlägg: 1030
Blev medlem: 13 juni 2004, 17:00
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell
Ort: Staffanstorp

Har hört detta också, fan vad sjukt seriöst?

Okey, frågan är hur mycket F1 höjer ett varumärke. Men honda har ju varit med länge nu.
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20


KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Användarvisningsbild
fodden
Inlägg: 128
Blev medlem: 22 augusti 2004, 17:07
Bil: S2000
Namn: Carl-Johan Bergh
Ort: Borås

I Hondas fall väldigt lite då målguppen verkar vara pensionärer och Miljöpartister ;)
GT4
Polo WRC
Krister
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 april 2004, 14:07
Ort: Sollentuna

Såg på undertextem på TV4 nyheterna imorse att Honda lämnar F1...

<a href="http://www.svd.se/sportspel/nyheter/artikel_2152039.svd" target="_blank">http://www.svd.se/sportspel/nyheter/art ... 039.svd</a>

Tydligen pga finanskrisen.


- Honda Motor har kommit till slutsatsen att vi drar oss ur alla formel 1-aktiviteter, och 2008 blir sista säsongen, sade Takeo Fukui.

Orsaken är det snabbt försämrade läget som bilindustrin världen över står inför, förklarade han.

När bilförsäljningen rasar anser sig Honda inte längre ha råd att betala de över fyra miljarder kronor om året som formel-1-stallet kostar. Fukui sade att Honda under de svåra tider som stundar måste slå vakt om sin kärnverksamhet.

Han sade att formel 1-stallet kommer att bjudas ut till försäljning. Honda har inga planer på att tillverka motorer till andra stall.

- Vi vill inte vara till hälften inne och till hälften ute ur sporten, sade vd:n.

Hondas reträtt väcker farhågor för att fler biltillverkare ska följa exemplet, i tider där produktionen minskar och varslen haglar.
Senast redigerad av Krister den 5 december 2008, 08:37, redigerad totalt 1 gånger.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Charly
Inlägg: 128
Blev medlem: 26 april 2004, 09:03
Ort: Göteborg

jag har googlat runt lite men kunde inte hitta några säkra källor, mycket rykten...

därmed inte sagt att det inte är sant.
Men då har de verkligen lagt "without racing..." i kistan o slagit i spikarna.

Fast tänker man på alternativen om de anser sig spara 4 miljarder så tycker jag nog de pengarna kanske passar bättre i FoU i alternative bränslen osv.
Inte så att Honda aldrig mer kommer tillbaka.
Senast redigerad av Charly den 5 december 2008, 08:38, redigerad totalt 1 gånger.
Medlem 427
Charly
Inlägg: 128
Blev medlem: 26 april 2004, 09:03
Ort: Göteborg

carl, i sverige ja.. som utgör 0.01% av världsmarknaden... lyft blicken lite.
Medlem 427
civic vtec
Inlägg: 109
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:20

ja så var det med den bilen man satsa allt på som skulle komma nästa säsong.
Mattias Ask
mark.lindgren

Charly skrev:carl, i sverige ja.. som utgör 0.01% av världsmarknaden... lyft blicken lite.
Snart börjar troligen svenska marknaden vara som europeiska. Ända skillnaden är att bilar är så billiga här i vårat land att medelsvensson har råd till en Passat&A4:a istället för Accord. Svenska ungdomar suktar antagligen efter CTR lika mycket som franska.

En undring: Är Honda världens mest osportiga bilmärke nu ? Med mest tama modeller, långsammaste och sämst F1 satsning ?

Blir otroligt spännande att se vad framtiden för med sig ! Man hoppas ju på det bästa !

Tror att HPC Forum speglar Hondas situation ganska bra, här diskuterar man mest gamla Civicar och bilar under 200hk, ibland bondtrim mm, men väldigt lite entusiasm över Honda 2008 "sportiga segment". Pratas det lite mycket bondtrim och gamla bilar på Autopower och Nissan, Renault forum också, eller glädjer dig sig åt "sin leverantörs" nya sportiga bilar ?
Användarvisningsbild
David Lundin
Inlägg: 1676
Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
Namn: David Lundin
Ort: Värnamo

Eftersom folk inte är gjorda av pengar är det rätt naturligt att man väljer en äldre modell med rätt förutsättningar och bygger på istället för en sprillans ny, speciellt när man ändå skall byta det mesta på bilen. Gäller nog de flesta liknande klubbar... Måste säga att jag tycker det är ganska hög kvalitet på de flesta byggen här, behöver inte vara svindyrt och 100% Mugen och Spoon för att vara välbyggt.
Användarvisningsbild
Joakim Olsson
Inlägg: 152
Blev medlem: 25 juli 2004, 03:13
Bil: S2000
Namn: Joakim Olsson
Ort: Staffanstorp

mark.lindgren skrev:En undring: Är Honda världens mest osportiga bilmärke nu ? Med mest tama modeller, långsammaste och sämst F1 satsning ?
Kan du utveckla att du tycker Honda har mest tama modeller...???
Tommie Blomqvist
Inlägg: 136
Blev medlem: 11 augusti 2005, 11:21
Ort: Sthlm

Det kommer nog slå hårt mot Williams som har RBS som stor sponsor.
Och även Renault, som har ING som sin stora sponsor.
[b] Cybertuner[/b]
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->[b]Stolt medlem i klubben "Luftfilter & Stuprör" [/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]Snabbast på internet, men slöast på gatan
[/b]Saab 9-5[b] <!--fonto:Geneva--><span style="font-family:Geneva"><!--/fonto-->BioPower.<!--fontc--></span><!--/fontc-->[/b] FWD, [b]skrammel och pling![/b]
[b]<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->Blå[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->


<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]"If it wasn't for bad luck, I wouldn't have no luck at all"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Naturally<!--colorc--></span><!--/colorc-->/<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Aspirated[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]T[/b]ommie [b]B[/b]lomqvist
Charly
Inlägg: 128
Blev medlem: 26 april 2004, 09:03
Ort: Göteborg

svårt val mellan en accord och en passat/a4... vi i sverige måste vara helt otroligt vw/audi-kåta som köper de bilarna trots den kvalité de har dragits med.
Medlem 427
Krister
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 april 2004, 14:07
Ort: Sollentuna

Nej Charly, vi är inte VW/Audi-kåta... vi är indoktrinerade att Tüska bilar är bäst av den samlade journalistkåren... tyvärr.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Användarvisningsbild
Patte
HPC Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: 10 maj 2007, 17:39
Bil: Honda NSX
Namn: Patrik Skold
Ort: Skärblacka
Has thanked: 19 times
Been thanked: 9 times

Lite ledsamt är det ju ändå att dem kastar in handuken, om det nu blir så. Vi får istället minnas glanstiden när Honda var herre på täppan inom F1 med förare som Ayrton Senna & Alain Prost. :thumbup:
Patrik Sköld
Användarvisningsbild
Jim_H
Inlägg: 790
Blev medlem: 12 november 2004, 20:33
Bil: Crx VT
Namn: Jim Hansson
Ort: Tomelilla

Läste också detta idag, trist som attan.. =( Vet inte vad jag ska säga.
Jim Hansson, Tomelilla. 076-8477392

Jim's Tuning - CPL Racing, Xenocron Tuning Solutions & Tegiwa Imports.
Mappning av bl.a. Hondata s300, K-Pro, Flashpro, Crome, BRE osv i 2WD bromsbänk.
Chippning av OBD1/OBD0 ECU. Ring eller PM för frågor.
Användarvisningsbild
Joakim Olsson
Inlägg: 152
Blev medlem: 25 juli 2004, 03:13
Bil: S2000
Namn: Joakim Olsson
Ort: Staffanstorp

Krister skrev:Nej Charly, vi är inte VW/Audi-kåta... vi är indoktrinerade att Tüska bilar är bäst av den samlade journalistkåren... tyvärr.
Ja... hade jag drivit en tidning och Audi pumpar in t.ex. 5 miljoner SEK om året i reklampengar och Honda pumpar in t.ex. 100'000 SEK i reklampengar så hade det nog varit lätt att ge Audi lite extra poäng i testen...
Användarvisningsbild
David Lundin
Inlägg: 1676
Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
Namn: David Lundin
Ort: Värnamo

Pumpa in 6 miljoner då... det är väl knappast stora pengar om alla passater och golfar byts ut mot Honda...

Att skylla på att man har dålig marknadsföring är väl ingen grym move.
Senast redigerad av David Lundin den 5 december 2008, 18:00, redigerad totalt 1 gånger.
Iskander
Inlägg: 392
Blev medlem: 28 mars 2004, 13:17
Ort: Södertälje
Kontakt:

Charly skrev:jag har googlat runt lite men kunde inte hitta några säkra källor, mycket rykten...

Här har du en säker källa
<a href="http://world.honda.com/news/2008/c081205Formula-1/" target="_blank">http://world.honda.com/news/2008/c081205Formula-1/</a>
HPC STHLM #


Honda Accord 2.4 Tourer Executive navi -09

Honda Civic 1.8 sport -07
Honda Accord 2.0 Tourer Executive -09
Saab 9-3 1.8t -05
Honda HR-V 4x4 -99
Honda Civic GT 1500 -86
Honda Prelude 2.0 16v -92
Användarvisningsbild
David Lundin
Inlägg: 1676
Blev medlem: 21 juli 2008, 21:24
Namn: David Lundin
Ort: Värnamo

Jaha, då var det definitivt officielt.

Jag är ingen stor F1 fan men det är ändå tråkigt!
Användarvisningsbild
Kraft
Inlägg: 814
Blev medlem: 24 juli 2004, 23:15
Bil: S2000
Namn: John Kraft
Ort: Stockholm

Risken finns att fler får dra sig ur. Krisen slår ju även mot dom som sponsrar teamen.
Drar några huvudsponsorer in sina pengar kommer dom andra teamen kasta in handduken en efter en.
S2000
NSX
Accord

www.tojabygg.se
Charly
Inlägg: 128
Blev medlem: 26 april 2004, 09:03
Ort: Göteborg

Undrar vad det här innebär för hondas nästa supersportbil... eller fortsatt program med sportigare bilar/sportbilar.
Känns som modellprogrammet blir mer urvattnat för varje år.
Medlem 427
Jay-c
Inlägg: 263
Blev medlem: 8 september 2004, 13:10
Bil: Civic EJ9 -96
Namn: Johannes Carlsson
Ort: Göteborg

sen tycker jag inte F1 är en viktigt sport att vara med å tävla i, känns som t.ex wtcc, wrc etc ger mer publicitet då det är dom bilarna man kan köpa som tävlas med..
kör:
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan

Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..

201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
Antonio
Inlägg: 110
Blev medlem: 5 juli 2004, 19:23
Ort: Haninge
Kontakt:

Pratar du Worldwide så bör du nog ta en titt på tittarsiffror etc innan du spekulerar ;)

Eller fråga Rydell, han måste ha det jobbigt som knappt kan röra sig i världen för att han är så igenkänd :P
Senast redigerad av Antonio den 7 december 2008, 16:35, redigerad totalt 1 gånger.
Antonio Pozzi
SAUD
Inlägg: 305
Blev medlem: 13 augusti 2004, 19:45
Bil: CTR-2016
Namn: Saud Omerovic
Ort: Halmstad

Nu när mina känslor har lagt sig ner då föstår jag Honda helt å hållet men jag är fortfarande besviken men jag hoppas innerst inne att någon köper teamet och ge ärlig chans till Ross Brown och Jason Button att visar vad bilen och teamet går för!
Hur mycket jag har läst på olika sajter det verkar att Browns bil kommer att vara riktigt bra enligt deras och andras uttalanden om den kommer till start(det tror jag) och i bilen förhoppninsvis lär det sitta Ferraris motor enligt många,RB har redan varit hos Ferrai och prattat ang leverans av Ferraris motorer?!
Vill man läsa om F1 då tycker jag att F1-live.com är helt suvären sida.
Saud Omerovic
___________________
Civic Type R - 2016
Civic 1.6 - 2014
Användarvisningsbild
Patte
HPC Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: 10 maj 2007, 17:39
Bil: Honda NSX
Namn: Patrik Skold
Ort: Skärblacka
Has thanked: 19 times
Been thanked: 9 times

Ni som har koll. Var det inte så att Bruno Senna var kontrakterad för Honda för 2009 års säsong? Rubens hade väl gjort sitt för stallet. Sen är ju F1 alltid motorsportens nr 1 även om mitt intresse svalnat i och med att det gått allt sämre för Honda. :(
Patrik Sköld
stegen
Inlägg: 15
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:52

Ja... tråkigt... från en som minns den "gamla goda tiden"
Minns att drägglandet över Honda började i och med årgång -84... Varför? Ja, CRX och Legend... sedan kom nästa toppår -88 och även -90...
Hoppas att de kommer igen snart och bygger bilar som verkligen förmedlar något extra som jag tycker att de gjorde då! Med eller utan Formel 1
Sture Teglund
Skriv svar