Honda lämnar Japan...
- Fixxe
- Inlägg: 5576
- Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
- Bil: Civic/Subaru
- Namn: Fredrik Heijel
- Ort: Halmstad
- Has thanked: 60 times
- Been thanked: 84 times
Kolla, Chalmers ska få va med och utvecka lite disel..
De små japanerna tycker inte vi är helt slut i hjärnverket i alla fall
Frågan jag funderar över, är varför inte de gör det "in house"...
<!--quoteo--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--quotec-->Japanska Honda går in i det västsvenska fordonsklustret runt Chalmers och utvecklar en ny generation dieselmotorer.- Ett erkännande av vår kompetens, säger Chalmersprofessorn Ingemar Denbratt.
Diesel Fordonskrisen Honda Utveckling När den japanska biljätten Honda går
in som partner i ett av det västsvenska fordonsklustrets kompetenscentrum
är det en prestigevinst för fordonsforskningen runt Chalmers.
Vad det japanska företaget får betala för sitt deltagande vill Ingemar Denbratt inte uppge.
- En högst signifikant summa, säger Ingemar Denbratt, professor i förbränningsmotorteknik
och vetenskapligt ansvarig för kompetenscentrumet Cerc, "Chalmers combustion Engine Research Center.
Han är också projektledare för det specifika projekt som Honda i somras
gick med i och där även Volvo Personvagnar, Saab Automobile, Scania
och Volvo lastvagnar deltar. Staloil och Wärtsilä är också med.
Projektet som det japanska bolaget nu är med i kallas "Modelling of Spray Formation and Combustion Engine".
Hondas syfte är att utveckla en ny generation bränslesnåla och emissionsfria dieselmotorer.
Tre andra internationella fordonsjättar har tidigare ansökt om att få gå med i det
svenska kompetenscentrumet. De har fått nobben, av konkurrensskäl.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
De små japanerna tycker inte vi är helt slut i hjärnverket i alla fall
Frågan jag funderar över, är varför inte de gör det "in house"...
<!--quoteo--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--quotec-->Japanska Honda går in i det västsvenska fordonsklustret runt Chalmers och utvecklar en ny generation dieselmotorer.- Ett erkännande av vår kompetens, säger Chalmersprofessorn Ingemar Denbratt.
Diesel Fordonskrisen Honda Utveckling När den japanska biljätten Honda går
in som partner i ett av det västsvenska fordonsklustrets kompetenscentrum
är det en prestigevinst för fordonsforskningen runt Chalmers.
Vad det japanska företaget får betala för sitt deltagande vill Ingemar Denbratt inte uppge.
- En högst signifikant summa, säger Ingemar Denbratt, professor i förbränningsmotorteknik
och vetenskapligt ansvarig för kompetenscentrumet Cerc, "Chalmers combustion Engine Research Center.
Han är också projektledare för det specifika projekt som Honda i somras
gick med i och där även Volvo Personvagnar, Saab Automobile, Scania
och Volvo lastvagnar deltar. Staloil och Wärtsilä är också med.
Projektet som det japanska bolaget nu är med i kallas "Modelling of Spray Formation and Combustion Engine".
Hondas syfte är att utveckla en ny generation bränslesnåla och emissionsfria dieselmotorer.
Tre andra internationella fordonsjättar har tidigare ansökt om att få gå med i det
svenska kompetenscentrumet. De har fått nobben, av konkurrensskäl.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Senast redigerad av Fixxe den 10 december 2008, 19:31, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB
Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
-
- Inlägg: 263
- Blev medlem: 8 september 2004, 13:10
- Bil: Civic EJ9 -96
- Namn: Johannes Carlsson
- Ort: Göteborg
kanske dom som kommer gå i konkurs snart, dvs GM, Ford å Chrysler...?
kör:
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan
Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..
201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan
Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..
201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
Det känn ju inte troligt att Ford och GM inte får vara med om deras företag Volvo och Saab är med. Byt ut dom amerikanska märkena mot dom tyska så hamnar du nog närmre verkligheten, MB (så Chrysler va ju inte helt fel), BMW och VAG
Senast redigerad av Kristian den 10 december 2008, 23:21, redigerad totalt 1 gånger.
Kristian, Hondalös.
-
- Inlägg: 41
- Blev medlem: 25 juli 2004, 14:48
- Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
- Namn: Alexander Rothberg
- Ort: Åland
- Kontakt:
oh va kul ^^ mina hoods ju ^^
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
Mm skitkul faktiskt, läser Civ.ing Maskinteknik på Chalmers och det här ger öppningar till intressanta kandidat och exjobb framöver. Lite av en boom på maskinteknik CTH nu faktiskt, blev utsedd till bästa utbildningsmiljö av högskoleverket för någon vecka sedan med
Kul att Honda satsar när andra skär ner också
Kul att Honda satsar när andra skär ner också
Per Björe-Dahl, Göteborg
"The concept of shoehorning a massive V8 into an extremely heavy bodyshell with the structural rigidity of a potato is to act as a catalyst for global warming."
"The concept of shoehorning a massive V8 into an extremely heavy bodyshell with the structural rigidity of a potato is to act as a catalyst for global warming."
- Hammerin
- Inlägg: 2431
- Blev medlem: 25 juli 2004, 23:09
- Bil: Integra Type-r -98
- Namn: Richard Hammerin
- Ort: Stockholm
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 12 times
Undrar ifall det är en TURBO inblandad?????
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
- Hammerin
- Inlägg: 2431
- Blev medlem: 25 juli 2004, 23:09
- Bil: Integra Type-r -98
- Namn: Richard Hammerin
- Ort: Stockholm
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 12 times
Jag menar ju självklart det... Jag menar ju att Sverige är Turbo landet numero uno, det är därför de vänder sig hit. :prop:
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk