civic Vtech kam.. på civic non vetech..?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
forget_it
Inlägg: 21
Blev medlem: 22 maj 2008, 19:01

Tjena gott folk..! Är lite nyfiken på om man kan ta en kam från vtech.. typ d16z6 o lägga på en som inte är vetch.... typ den jag har... D16-y7..??

händer nåt då..? lr går det ens.. o få ja nåt av det..?

Mvh: T.M
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

du saknar allt annat som styr vtec, så nej det passar inte, du får väl i minsta fall byta topp.

Sen så heter det inte vetech, det heter VTEC och ingenting annt.
Jay-c
Inlägg: 263
Blev medlem: 8 september 2004, 13:10
Bil: Civic EJ9 -96
Namn: Johannes Carlsson
Ort: Göteborg

du menar att man kan ta en vtec kamaxel och sätta på en bil utan vtec, du får inte vtec om du gör det utan bara den kamprofil som ligger mot vippan isf, om nu mot förmodan det skulle vara fysiskt möjligt att ens montera.

att bygga om en icke vtec motor till en vtec motor känns ganske döfött
kör:
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan

Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..

201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
kenny
Inlägg: 93
Blev medlem: 25 juli 2004, 20:38
Namn: Kenny
Ort: Hedemora

sök på forumet på "minime" eller "mini-me" så kommer du nog hitta det du tänker på
Kenny Elg

Honda civic EK3 1,5 vtec-e
Nissan Qashqai 1,5 cdi
ToLo
Inlägg: 189
Blev medlem: 28 mars 2004, 13:43
Ort: Luleå
Kontakt:

Svaret på din fråga fanns i ditt nickname.. ;)
<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->R32<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro--> - tills vidare<!--colorc--></span><!--/colorc-->
www.toloweb.se
Användarvisningsbild
Xchai
Inlägg: 1633
Blev medlem: 25 juli 2004, 10:02
Bil: Crx vt 32psi
Namn: Wanchai Kampha Gustafsson
Ort: Borlänge/Vallentuna/Västerås

ToLo skrev:Svaret på din fråga fanns i ditt nickname.. ;)

Hahaha,det va lågt ;)
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF

Tunnis aka Glad
Simon,mm
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

men inte lika låg som glocalnet :biglaugh2:
JG
Inlägg: 194
Blev medlem: 25 juli 2004, 03:45
Ort: Helsingborg
Kontakt:

[quote name='Jay-c' date='23 Dec 2008, 23:01:22' post='520943'

att bygga om en icke vtec motor till en vtec motor känns ganske döfött
[/quote]

varför det? många rejsmotorer jag sett kör non vtec kammar. h,d och b serie främst då.

k serie kan du mappa öppningstider, nästan lika rejs som en ordentlig tävlingsmaskin.
Johan Grönberg

Överladdning är bara en kompensation för flödesmisstag
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

det verkar konstigt nu, varför ska man bygga om till vtec för att sen köra med nonvtec kammar?


Utan vtec kan man få hög toppeffekt, men man får aldrig lika bra register.
JG
Inlägg: 194
Blev medlem: 25 juli 2004, 03:45
Ort: Helsingborg
Kontakt:

malkolm, jag orkar inte argumentera med dig, för du förstår helt enkelt inte.
d-b och h serie har knappast bra register, dom är helt döda på låg o mellan.
kolla hur topparna ser ut i jämförelse med cosworth byggda toppar, du får inte upp någon bra medelhastighet på dom topparna. dom lämpar sig däremot bra för höga varv och spetsigt register.
på i-vtec kan du justera öppningstider i programmet mm, kanon, nästan som riktiga rejsmaskiner.
jag bifogar lite länkar som är bra att lära sig från.
en vass motor går med anpassad utväxling, en bra racemotor på ex. 2 liter drar från 4000rpm till 9000 ungefär.
förstår inte varför man ska ha effekt under 4000? möjligen i traktorpulling, men då finns det mer lämpade större motorer som gör jobbet betydligt bättre.

<a href="http://www.swindon-engines.com/" target="_blank">http://www.swindon-engines.com/</a> (trevliga killar som svarar på allt)
<a href="http://www.spiess-tuning.de/" target="_blank">http://www.spiess-tuning.de/</a>
<a href="http://www.racecarsdirect.com/categories.html" target="_blank">http://www.racecarsdirect.com/categories.html</a>
<a href="http://www.hombre-motorsport.de/" target="_blank">http://www.hombre-motorsport.de/</a>
<a href="http://www.burnsstainless.com/" target="_blank">http://www.burnsstainless.com/</a> (grym sida på avgas, använd gärna pipemax som hjälpmedel för att färdigställa)

på svenska: Topplocksverkstan, har lärt mig en jäkla massa från denna mannen, han är en guru
<a href="http://www.topplocksverkstan.se/" target="_blank">http://www.topplocksverkstan.se/</a>
Johan Grönberg

Överladdning är bara en kompensation för flödesmisstag
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

vadå traktorpulling?! det enda du bryr dig om är att köra så snabbt som möjligt på strippen..
JG
Inlägg: 194
Blev medlem: 25 juli 2004, 03:45
Ort: Helsingborg
Kontakt:

det är dina egna åsikter, du får gärna hålla dom för dig själv.
var behöver man register under 4000rpm? antagligen om man har väldigt taskig utväxling, eller om man ska dra en skördetröska över en lerig åker, eller har jag fel?

jag har aldrig byggt någon strippen maskin, och kommer antagligen aldrig att göra det heller för jag har inte ekonomi till det. en bra raceanpassad maskin med jäkligt bra register har jag gjort däremot.

kika på länkarna och studera istället för att sura.
Johan Grönberg

Överladdning är bara en kompensation för flödesmisstag
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

jag surar inte. Men för min del så spelar det ingen roll vart man har registret, det som du precis säger är det en massa annat runt om som har betydelse, tex som utväxling i allra högsta grad. Så vad spelar det för roll om du har register mellan 4000-9000rpm eller 2500-7000rpm? så långe man har brett register med önskad effekt.
JG
Inlägg: 194
Blev medlem: 25 juli 2004, 03:45
Ort: Helsingborg
Kontakt:

på en na motor kan du hämta effekt på 2 sätt, den ena är volym, det andra är varv.
det finns ingen annan utväg i det långa loppet.
kombinatinen är ju fin men nånstans tar de ut varandra.

och för att köra fort vill man ju ha så mkt effekt som möjligt.

vill man motionsköra så håller jag med dig.
för ekonominsskull är det ju helt klart att föredra att bygga register efter exempelvis original utväxling då.
det beror psåklart på vad man ska ha grejjerna till.
alla behöver ju inte köra blodigt alvar på tävlingar med fullsatta läktare.
Johan Grönberg

Överladdning är bara en kompensation för flödesmisstag
forget_it
Inlägg: 21
Blev medlem: 22 maj 2008, 19:01

Sorry för felstavningen,, ... så blir det när man är lite trött och inte har så gott om tid att skriva..!!!

Tack för svaren!
Elvis_EG2
Inlägg: 679
Blev medlem: 21 juli 2005, 02:14
Namn: Elvis

anhr inget o rtill lägga stöer mig bara på vtech och vetech :D
Elvis

Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-

Driving :Honda civic type R CW FN2
Jay-c
Inlägg: 263
Blev medlem: 8 september 2004, 13:10
Bil: Civic EJ9 -96
Namn: Johannes Carlsson
Ort: Göteborg

fördelen med vtec är ju att man kan ha två kamprofiler, inget som säger att den ena måste vara på lågvarv... man kan ha en som peakar vid 6000rpm och en som ligger vid 9000rpm.
kör:
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan

Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..

201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
Skriv svar