Rost på CTR!!!!!

ENBART för motorrelaterade topics
Användarvisningsbild
Nollåttan
Styrelsen Gold
Inlägg: 56
Blev medlem: 6 oktober 2004, 09:19
Bil: UXY en ctr från -04
Namn: Gustavo Mastalli
Ort: Värmdö, Stockholm
Has thanked: 45 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Hej på er jag har hittat ROST på min CTR!!!!!!! Det är på förar dörrens överkan på hörnet under gummi listen, nu undrar jag vad gäller med garantier??? Va tror ni får man det fixat av Honda?? Bilen är en -03:a med 11.965 mil med ingen rost för övrigt och bra sköt. För mig är det sol klart en garanti grej det är rost bubblor och det kommer inifrån, men men ingen erfarenhet av Honda garanti.
Antonio
Inlägg: 110
Blev medlem: 5 juli 2004, 19:23
Ort: Haninge
Kontakt:

Är väl 6 års rostskyddsgaranti på dom. Så den ligger väl på gränsen?
Sen är det frågan om hur skadan uppkommit?
Garantin täcker väl skadan om den rostat inifrån utan yttre påverkan.
Antonio Pozzi
PhR34k
Regionombud Gold
Inlägg: 401
Blev medlem: 4 november 2008, 18:58
Bil: Honda Civic Type R
Namn: Rustem Cures
Ort: Stockholm
Has thanked: 17 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Den är väl uttagen nu i maj din är den inte det? Du får nog skynda dig till honda!
Honda Civic Type R
EP3 Injen, Buddyclub Spec, Pioneer, Gas, Sparco, H&R, DC Sports, Hondata, Jackson Racing
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
Civic Si Mugen Bride, APR,
FK8
beathacker
Inlägg: 0
Blev medlem: 3 september 2007, 07:01
Ort: skane

Har också rost på min o det är en 07a fn2 där är 12 års rostskyddsgaranti ialf .. honda i lund väntar på beslut från nån på vad dem ska göra med det

Samma ställe som du har på din ctr
Linus Holmgren
Användarvisningsbild
Nollåttan
Styrelsen Gold
Inlägg: 56
Blev medlem: 6 oktober 2004, 09:19
Bil: UXY en ctr från -04
Namn: Gustavo Mastalli
Ort: Värmdö, Stockholm
Has thanked: 45 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Antonio skrev:Är väl 6 års rostskyddsgaranti på dom. Så den ligger väl på gränsen?
Sen är det frågan om hur skadan uppkommit?
Garantin täcker väl skadan om den rostat inifrån utan yttre påverkan.
Yttre påverkan är svår att påvisa att det inte är vi bor i Sverige där salt är vanligt men man tycker att om man kollar på bilen i övrigt så är den super fin och dörren har aldrig varit skadad eller om lackat. Om man kollar under listen är det en kant där dörr fram och bak sida möts så det värkar vara en fabriks fel med hjälp av kondens med svenskt vinter under listen.
Användarvisningsbild
Nollåttan
Styrelsen Gold
Inlägg: 56
Blev medlem: 6 oktober 2004, 09:19
Bil: UXY en ctr från -04
Namn: Gustavo Mastalli
Ort: Värmdö, Stockholm
Has thanked: 45 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

PhR34k skrev:Den är väl uttagen nu i maj din är den inte det? Du får nog skynda dig till honda!
Ska kolla, kan inte du lägga upp bilden jag skickade på rosten?
Användarvisningsbild
Nollåttan
Styrelsen Gold
Inlägg: 56
Blev medlem: 6 oktober 2004, 09:19
Bil: UXY en ctr från -04
Namn: Gustavo Mastalli
Ort: Värmdö, Stockholm
Has thanked: 45 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

beathacker skrev:Har också rost på min o det är en 07a fn2 där är 12 års rostskyddsgaranti ialf .. honda i lund väntar på beslut från nån på vad dem ska göra med det

Samma ställe som du har på din ctr
Synd att höra att jag inte är ensam kanske är det flera här som ska kolla upp på sina bilar detta??? Jag menar finns det på en -07 så börja man ana oro. Den är på en ställe som man inte tittar så ofta på (under listen).
Användarvisningsbild
Nollåttan
Styrelsen Gold
Inlägg: 56
Blev medlem: 6 oktober 2004, 09:19
Bil: UXY en ctr från -04
Namn: Gustavo Mastalli
Ort: Värmdö, Stockholm
Has thanked: 45 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Tillverkningsår-månad 2003-04 Datum för första ibruktagande i sverige 2003-06-03 undrar vilken datum Honda går efter?
PhR34k
Regionombud Gold
Inlägg: 401
Blev medlem: 4 november 2008, 18:58
Bil: Honda Civic Type R
Namn: Rustem Cures
Ort: Stockholm
Has thanked: 17 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Garanti är väl från den dagen du köpt bilen, om garanti på bilar funkar som med allt annat?

<a href="http://forumbilder.se/show.aspx?iid=678200983357P76ec" target="_blank">Bild</a>
Honda Civic Type R
EP3 Injen, Buddyclub Spec, Pioneer, Gas, Sparco, H&R, DC Sports, Hondata, Jackson Racing
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
Civic Si Mugen Bride, APR,
FK8
Användarvisningsbild
Nollåttan
Styrelsen Gold
Inlägg: 56
Blev medlem: 6 oktober 2004, 09:19
Bil: UXY en ctr från -04
Namn: Gustavo Mastalli
Ort: Värmdö, Stockholm
Has thanked: 45 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Tack för bilden Rulle, man vet aldrig med bil företag du kommer ihåg Tigran Kamremen gick av vid 3800mil Svensk såld alltid servad på Opel och bilen var 3,5 år gammal dom bad mig dra någon stans..... Bilen är gammal ju. Aaa den är inte så gammal!!! Jo. Men enligt service boken är rem intervallen 12.000mil, har ni inte någon ansvar ändå när bilen är full servad hos er??? Näää bla bla bla ........ Ja det var sista gången jag ägde en Opel som är så ny. Så vi får se om Honda svara på samma set eller om dom är måna av kunderna, jag menar för dom att fixa detta är ingenting men för mig handlar det om 1000 lappar!!
Senast redigerad av Nollåttan den 28 maj 2009, 20:51, redigerad totalt 1 gånger.
D-No
Inlägg: 13
Blev medlem: 18 december 2008, 19:11
Ort: Alingsås

beathacker skrev:Har också rost på min o det är en 07a fn2 där är 12 års rostskyddsgaranti ialf .. honda i lund väntar på beslut från nån på vad dem ska göra med det

Samma ställe som du har på din ctr
:blink2: What ....
element
Inlägg: 100
Blev medlem: 9 juni 2008, 16:27
Ort: linköping

Nollåttan skrev:Tack för bilden Rulle, man vet aldrig med bil företag du kommer ihåg Tigran Kamremen gick av vid 3800mil Svensk såld alltid servad på Opel och bilen var 3,5 år gammal dom bad mig dra någon stans..... Bilen är gammal ju. Aaa den är inte så gammal!!! Jo. Men enligt service boken är rem intervallen 12.000mil, har ni inte någon ansvar ändå när bilen är full servad hos er??? Näää bla bla bla ........ Ja det var sista gången jag ägde en Opel som är så ny. Så vi får se om Honda svara på samma set eller om dom är måna av kunderna, jag menar för dom att fixa detta är ingenting men för mig handlar det om 1000 lappar!!

garantin tar genomrostning,så tror inte honda bryr sig speciellt mycket om din -03a, tyvärr. jag har lite på min -05a fast inte exakt på samma ställe som dej, utan på övre delen av dörren, under listen, jag kör bara min sommartid för jag litar inte en sekund på hondas rostskydd, lacken är ju bedrövlig, minsta lilla stenskott går rakt ner i plåten, minst sagt tunn lack, bilen i övrigt är ju allt annat än bedrövlig därför har jag överseende med detta, och behåller den,
alla bilar har ju svaga sidor,
PhR34k
Regionombud Gold
Inlägg: 401
Blev medlem: 4 november 2008, 18:58
Bil: Honda Civic Type R
Namn: Rustem Cures
Ort: Stockholm
Has thanked: 17 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

det är väl trottsallt en riskokare
Honda Civic Type R
EP3 Injen, Buddyclub Spec, Pioneer, Gas, Sparco, H&R, DC Sports, Hondata, Jackson Racing
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
Civic Si Mugen Bride, APR,
FK8
Användarvisningsbild
Chrille79
Inlägg: 1741
Blev medlem: 15 april 2004, 17:40
Bil: CH1
Namn: Christian Roskjaer
Ort: Helsingborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 12 times

Har oxå på min -05:a. Mikroskopiskt men det är där. Innanför tanklocket.
Gammal räv...
element
Inlägg: 100
Blev medlem: 9 juni 2008, 16:27
Ort: linköping

Chrille79 skrev:Har oxå på min -05:a. Mikroskopiskt men det är där. Innanför tanklocket.
är inte din typ ny lackad?
Användarvisningsbild
Nollåttan
Styrelsen Gold
Inlägg: 56
Blev medlem: 6 oktober 2004, 09:19
Bil: UXY en ctr från -04
Namn: Gustavo Mastalli
Ort: Värmdö, Stockholm
Has thanked: 45 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

element skrev:<!--quoteo(post=549696:date=28 May 2009, 20:49:51:name=Nollåttan)--><div class='quotetop'>QUOTE(Nollåttan @ 28 May 2009, 20:49:51) <a href="index.php?act=findpost&pid=549696"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Tack för bilden Rulle, man vet aldrig med bil företag du kommer ihåg Tigran Kamremen gick av vid 3800mil Svensk såld alltid servad på Opel och bilen var 3,5 år gammal dom bad mig dra någon stans..... Bilen är gammal ju. Aaa den är inte så gammal!!! Jo. Men enligt service boken är rem intervallen 12.000mil, har ni inte någon ansvar ändå när bilen är full servad hos er??? Näää bla bla bla ........ Ja det var sista gången jag ägde en Opel som är så ny. Så vi får se om Honda svara på samma set eller om dom är måna av kunderna, jag menar för dom att fixa detta är ingenting men för mig handlar det om 1000 lappar!!

garantin tar genomrostning,så tror inte honda bryr sig speciellt mycket om din -03a, tyvärr. jag har lite på min -05a fast inte exakt på samma ställe som dej, utan på övre delen av dörren, under listen, jag kör bara min sommartid för jag litar inte en sekund på hondas rostskydd, lacken är ju bedrövlig, minsta lilla stenskott går rakt ner i plåten, minst sagt tunn lack, bilen i övrigt är ju allt annat än bedrövlig därför har jag överseende med detta, och behåller den,
alla bilar har ju svaga sidor,
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Kolla på bilden jag tror att det är på samma ställe, jag menar jag har en -03:a du en -05:a och han övre en -07:a alla har rost på samma ställe är det inte då en liten fabriks fel????? För mig är det det som kallas garanti när en bil modell har samma fel på flera bilar. Vet flera ep3:or som hade fel på växel lådan när dom var nya och Honda fick fixa detta. Rost tar lite längre tid på sig men en -07:a som har rost och en -05:a???????? Jag menar det är svårt att visa var rost har börjat inne eller ute eller i skarven eller...... ja. Det är svår att utropa garanti på rost och det vet jag men jag ska försöka, annars har jag jobbat med plåt och lack så man får fixa det själv.
Användarvisningsbild
Chrille79
Inlägg: 1741
Blev medlem: 15 april 2004, 17:40
Bil: CH1
Namn: Christian Roskjaer
Ort: Helsingborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 12 times

element skrev:<!--quoteo(post=549727:date=28 May 2009, 21:46:47:name=Chrille79)--><div class='quotetop'>QUOTE(Chrille79 @ 28 May 2009, 21:46:47) <a href="index.php?act=findpost&pid=549727"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Har oxå på min -05:a. Mikroskopiskt men det är där. Innanför tanklocket.
är inte din typ ny lackad?
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Jo utv. Ej i dörrar, motor osv.
Gammal räv...
Masaru
Inlägg: 32
Blev medlem: 21 juli 2007, 01:04
Bil: Integra DC5R
Namn: Alessandro Kuric
Ort: Helsingborg

gör som alla andra, låt det verka och fixa det innan ni ska sälja bilen....
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Det finns ett enkelt svar på Nollåttans fråga om garanti. Är bilen servad på auktoriserad Hondaverkstad en gång om året eller var 2000:de mil sedan den togs ut? Är den inte det så är där ingen garanti på rostskyddet. Är svaret det senare så behöver du inte lägga tid på att ringa till Honda, då svaret är att rostskyddsgarantin inte är giltig.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Inom garantitiden så har ni all rätt att söka för garanti, tänk bara på så att ni har fullstämpladservicebok från aukt Hondaverkstad så brukar det lösa sig utan problem.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Andreas79
Inlägg: 2446
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:47
Bil: Honda Accord Coupé V6 3.0
Namn: Andreas Jönsson
Ort: Ystad

Helt ofattbart att det kan komma rost på bilar som är så pass nya som ni skriver,
det är Hondas största nackdel - finns inget värre än rost... fattar inte hur det
kan vara så dåligt rostskydd .... om man nu ska jämföra med många andra bilar
så är vissa helgalvade eller vad det nu heter, varför det som sagt till o med kommer
på en 07:a är ofattbart.

Många andra bilmärken har väl ändå betydligt bättre rostskydd? retar mig faktiskt
på Honda när det gäller rost. Det är det enda jag inte är nöjd med rostskyddet,
visst min är dock äldre men garanterat kommer det mer rost på en Honda än
på många andra bilmärken.
Senast redigerad av Andreas79 den 29 maj 2009, 09:55, redigerad totalt 1 gånger.
www.FotografAndreas.se
^ Foto från bilträffar ©Andreas Jönsson
Medlem i Hondaklubben #909 简体中文版
E-post: info@fotografandreas.se | Mobil: 0708 - 76 17 44
Charly
Inlägg: 128
Blev medlem: 26 april 2004, 09:03
Ort: Göteborg

Scotte, vad har servicen med rost i en dörrkant att göra?

Skulle inte tro att de drar fingret längs alla gummilister på dörrarna och kollar varje gång de gör en mindre service direkt, om ens på en större.

Jag hade röst på min jazz 05 på en bakdörr och då i ett ställe jag omöjligt skulle kunnat åstadkomma rost på själv, inne i en bockning längst upp ovanför fönstret.
Den dörren byttes direkt utan diskussion.
Medlem 427
Användarvisningsbild
Yobaman
Inlägg: 871
Blev medlem: 29 oktober 2008, 16:46
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg
Ort: Sthlm

Charly skrev:Scotte, vad har servicen med rost i en dörrkant att göra?

Skulle inte tro att de drar fingret längs alla gummilister på dörrarna och kollar varje gång de gör en mindre service direkt, om ens på en större.

Jag hade röst på min jazz 05 på en bakdörr och då i ett ställe jag omöjligt skulle kunnat åstadkomma rost på själv, inne i en bockning längst upp ovanför fönstret.
Den dörren byttes direkt utan diskussion.
Ja de har ju kontrollpunkter när de gör service men som du säger går de ju inte igenom varenda liten skarv. Tror det mer är en principsak för att man prompt ska gå och serva på verkstad hela tiden. Är det 12 år på de nya innebär det 12 års regelbunden inkomst för Honda verkstad om rostksyddsgarantin ska gälla.

För övrigt så har jag kollat under listen vid dörren när jag tvättar bilen och det ser bra ut än så länge. Jag torkar alltid så mycket jag kommer åt vid listerna för att det inte ska ligga skit och gro där.
Senast redigerad av Yobaman den 29 maj 2009, 11:58, redigerad totalt 1 gånger.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Användarvisningsbild
Chrille79
Inlägg: 1741
Blev medlem: 15 april 2004, 17:40
Bil: CH1
Namn: Christian Roskjaer
Ort: Helsingborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 12 times

Diskuterades ctr´en rostskydd här på forumet för några år sen om hur bra det skulle vara osv.

Ja bevisligen så suger det, som vanligt när det gäller rost och Honda.
Gammal räv...
adio
Inlägg: 1103
Blev medlem: 17 augusti 2005, 21:16
Bil: Del Sol
Namn: Erik Rådström
Ort: Örebro

Är bilen under tre år så har inte Honda rätt att neka, då spelar det ingen roll vad deras rostskyddsgaranti säger för då går det under reklamations rätt. Det är bevisligen ett problem som de har återkommande med rost uppe vid dörrlisten.
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
Antonio
Inlägg: 110
Blev medlem: 5 juli 2004, 19:23
Ort: Haninge
Kontakt:

Honda är inte skyldiga att fixa. Precis som Scotte skriver måste den vara servad enligt bok. 2000 mil/1 år. I serviceboken finns en avdelning för karossen där man vid varje service går igenom kaross/hjulupphängning underrede etc etc där man fyller i repor/stenskott osv och ev vad som måste åtgärdas för att garantin skall vara intakt.
Antonio Pozzi
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Verkar som FN2:an har problem med rostangrepp på precis samma ställe den också.
Finns en tio sidor lång tråd om det på brittiska forumet <a href="http://www.civictype-r.co.uk/forum/view ... 0&t=162481" target="_blank">http://www.civictype-r.co.uk/forum/view ... =162481</a>
element
Inlägg: 100
Blev medlem: 9 juni 2008, 16:27
Ort: linköping

Chrille79 skrev:Diskuterades ctr´en rostskydd här på forumet för några år sen om hur bra det skulle vara osv.

Ja bevisligen så suger det, som vanligt när det gäller rost och Honda.

jag har jämfört min ctr mot lite andra olika bilar :) alltså kollat skarvar, och hur plåten är bockad, och man ser rätt stor skillnad, på min ctr ser det ut som inte riktigt allt passar, plåtskarvar är igenfyllda på många ställen med massa, det finns ganska många vassa kanter mm, mm, så det är kanske inte så konstigt att det kommer in skit som ligger och gror, kan tänka mej det finns luftfickor som förblivit olackade, och med tiden öppnar sig, och sen dyker rosten upp, sist kollade jag en v50 när jag väntade på en grej, och på den såg det mycket mer välmätt ut så att säga, skarvar och sånt såg mycket bättre ut och mer välpassande,

tycker detta är intressant beroende på att rost skulle kunna få mej att sälja en fullt fungerande bil utan att blinka. hatar det.
man skall inte behöva rostlaga en bil från 2005, även om det är en honda,

så frågan är?? löser honda sina rostproblem som jag ändå vill påstå dom har, har man då inte den perfekta bilen??? det är för tillfället det ända jag hittar som stör mig,
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

adio skrev:Är bilen under tre år så har inte Honda rätt att neka, då spelar det ingen roll vad deras rostskyddsgaranti säger för då går det under reklamations rätt. Det är bevisligen ett problem som de har återkommande med rost uppe vid dörrlisten.
Ingen koll märker jag, för att rostskyddsgarantin ska gälla så krävs ingen som helst efterbehandling, MEN en årlig kontroll som är helt kostnadsfri när man gör sin service hos Honda åf. Då, precis som Antonio skriver gås bilen igenom på alla dem punkter som finns i protokollet för rostskyddskontroll, hittar man något informeras kunden och åtgärd utförs utan kostnad. Exakt så fungerar Hondas rostskyddsgaranti, så slipper ni gissa.

Charly: Verkstaden har enormt bra koll på var rosten kan uppkomma och även i deras protokoll kollas sådana saker som du skriver. Det finns ingen oberoende verkstad som kan göra rostskyddskontrollen med bibehållen garanti, (inte vanlig service heller för den delen) Så använder ni er av icke Hondaverksätder är er garanti direkt förverkad. Vi erbjuder hela vårt utbildningsprogram, verkstadshandböcker, serviceinfo, uppdateringar etc till alla som önskar, men hitintills är det ingen som varken gått utbildning eller använt systemet, därför gäller ingen garanti om man använder piratverkstäder.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Honda lämnar 12 års rostskydd på alla nyare bilar, inget krav på efterbehandling, och inte ett ord om att garantin inte gäller OM bilen har fullstämplad servicebok på Honda verkstad. Det är vad garantin går ut på. Att Honda skulle ha sämre rostskydd än genomsnittsbilen är nonsens, ingen med självrespekt vågar lova 12 år om inte produkten uppfyller kraven, skulle en kund mot förmodan få en bil som drabbats av rost, är det inga problem att åtgärda om ovanstående uppfyllts.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Skriv svar