Rost på CTR!!!!!

ENBART för motorrelaterade topics
PatrikGBG
Inlägg: 702
Blev medlem: 12 juni 2004, 19:43
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson
Ort: Svankällan

jag föreslår att du låter mig vänta på svar från de personer som hävdat diverse saker i denna tråd samt flera andra.
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
element
Inlägg: 100
Blev medlem: 9 juni 2008, 16:27
Ort: linköping

hahaha, :D CTR rostar inte! och garantin som tidigare sagt gäller endast genomrostning, :D vilket skämt detta är,
fast det är väl bara en grej i raden av saker man får leva med när man äger ctr,
säg vad ni vill jag kommer inte köpa fler hondor,
Senast redigerad av element den 14 juni 2009, 14:44, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
smacke
Inlägg: 1593
Blev medlem: 26 april 2004, 10:44
Bil: NSX
Namn: MarcusMaehlum
Ort: Mammas mage
Kontakt:

det lär inte spela någon roll vilket bilmärke du väljer.. Fård Fikus å KA e ju exempel på bilar som rostat första året...
Även Mercedes hade la problem med rost på någon av sina nyare modeller ?

de verkar vara så att garantin är ett stort skämt oavsett vilken tillverkare man kollar på... ( utom möjligtvis ÅUDI med dina riktigt galvade.. )
SMacke #364
element
Inlägg: 100
Blev medlem: 9 juni 2008, 16:27
Ort: linköping

smacke skrev:det lär inte spela någon roll vilket bilmärke du väljer.. Fård Fikus å KA e ju exempel på bilar som rostat första året...
Även Mercedes hade la problem med rost på någon av sina nyare modeller ?

de verkar vara så att garantin är ett stort skämt oavsett vilken tillverkare man kollar på... ( utom möjligtvis ÅUDI med dina riktigt galvade.. )
nee det har du ju rätt i, ska ta om skita i och tvätta bilen mer, och börja köra den året om, bara för och se hur mkt det rostar, :D
vilket skräp man åker i,
sen får man väl börja köpa nytt och byta vartannat år, är väl enda man kan göra för att slippa rost ;)
bedrövligt att allt tvättande o putsande, o lackbehandligarna, och allt annat bara är bortkastat.

dagens bilar tål visst inte att vara ute, :D skandal för fan :biglaugh2:
Användarvisningsbild
Chrille79
Inlägg: 1741
Blev medlem: 15 april 2004, 17:40
Bil: CH1
Namn: Christian Roskjaer
Ort: Helsingborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 12 times

Man skulle kunna tro att jag är på nåt korståg mot Honda :)

Detta är en FR-V -05 eller -06 med ca 7000mil på mätaren. Välvårdad.

Både bakskärmarna var fulla med små rost. Sen var där rost plidor lite varstans.

En liten bild på hur det såg ut.

<a href="http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... age=687134" target="_blank">Bild</a>
Senast redigerad av Chrille79 den 15 juni 2009, 17:16, redigerad totalt 1 gånger.
Gammal räv...
Användarvisningsbild
Mordiiax
Inlägg: 4014
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Känns skönt att man åker gamla Hondor. Skärmkanterna blir mindre och mindre för varje dag men man behöver iallafall inte bli upprörd utan man bryter bara av en kaka och skrattar ljudligt :love:
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
element
Inlägg: 100
Blev medlem: 9 juni 2008, 16:27
Ort: linköping

Chrille79 skrev:Man skulle kunna tro att jag är på nåt korståg mot Honda :)

Detta är en FR-V -05 eller -06 med ca 7000mil på mätaren. Välvårdad.

Både bakskärmarna var fulla med små rost. Sen var där rost plidor lite varstans.

En liten bild på hur det såg ut.

<a href="http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... age=687134" target="_blank">Bild</a>

skev massor av rader om detta med rost innan jag köpte ctr, blev riktigt nedtryckt av massor av folk här, som tyckte jag va paranoid,
fick kommentarer som att jag var den enda som hittat rost på en nyare honda, då tyckte ni jag skulle sluta ljuga, avstod 3st ctr som jag hittadet rost på.
letar man inte hittar man inte, jag letade, och fann.
nu har vi svaret på hur uselt rostskyddet är, och det lär ju inte bli bättre med åren, fortsätt lägg upp bilder på rostskador, ska se om jag hinner plåta mina,
sen kommer dom upp här,

sa jag att jag tycker detta är bedrövligt? :prop:
Användarvisningsbild
Chrille79
Inlägg: 1741
Blev medlem: 15 april 2004, 17:40
Bil: CH1
Namn: Christian Roskjaer
Ort: Helsingborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 12 times

Saken är ju den att Honda har inte så jäkla uselt rost skydd. Många bilar ser ut så här idag tyvärr.

Kan kanske bero på miljövänliga produkter som ej skyddar så mycket, vad vet jag?

Bara att leva med, även på alla andra bilar :)
Gammal räv...
PatrikGBG
Inlägg: 702
Blev medlem: 12 juni 2004, 19:43
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson
Ort: Svankällan

man måste ta i beaktning att de e inget specifikt hondaproblem.
det är fakta det med.

rost finns på de flrsta nyare bilar tycker jag.

men diskussionen om superplåten e fortfarande död
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
Användarvisningsbild
Nollåttan
Styrelsen Gold
Inlägg: 56
Blev medlem: 6 oktober 2004, 09:19
Bil: UXY en ctr från -04
Namn: Gustavo Mastalli
Ort: Värmdö, Stockholm
Has thanked: 45 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

men diskussionen om superplåten e fortfarande död
[/quote]

1 bild är värt mer en tusen ord eller? :D Svårt att diskutera superplåt med tanken på bilderna. 8)
Användarvisningsbild
xzbatt
Inlägg: 686
Blev medlem: 28 juli 2004, 21:54
Ort: Västerås

Hänger det inte mycket ihop med dagen vattenbaserade lacker man kör med idag också?
Kan en bil någonsin bli perfekt?
element
Inlägg: 100
Blev medlem: 9 juni 2008, 16:27
Ort: linköping

Chrille79 skrev:Saken är ju den att Honda har inte så jäkla uselt rost skydd. Många bilar ser ut så här idag tyvärr.

Kan kanske bero på miljövänliga produkter som ej skyddar så mycket, vad vet jag?

Bara att leva med, även på alla andra bilar :)

jo det är väl tyvärr sant det du säger, men vad fan KAN man göra för att förhindra rosten då? det går ju inte,
har lagt cirka 8tusen på extra rostskydd, inte hjälper det när rosten kommer inifrån,

men vi kan väl jämföra lite? chrille har du sett rost el antydan till rost på en 4årig BMW?
för du jobbar väl med bilvård?
Användarvisningsbild
*PAPPOUS*
Inlägg: 330
Blev medlem: 26 april 2004, 09:44
Bil: Civic EK20
Namn: Christian Kutsudakis
Ort: Stockholm och Grekland så klart=)

Fick byta alla dörrar,huven och bagageluckan på min gammla BMW 320 2004 ;)
Honda Civic EK4 -00


N/A is the shit!
All motor K20

"knock ::knock: whos there? your rods muthafuckaaa"
Användarvisningsbild
Chrille79
Inlägg: 1741
Blev medlem: 15 april 2004, 17:40
Bil: CH1
Namn: Christian Roskjaer
Ort: Helsingborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 12 times

Man kan inte köpa sig fri från rost. Om så bilen kostar 1 mille eller 89 tusen. Samma skit. Plåt som plåt och lack som lack.
Gammal räv...
Dennies
Inlägg: 84
Blev medlem: 26 april 2004, 21:21
Namn: Dennis Gullberg
Ort: Helsingborg

hur vanligt är det med klarlackssläpp på hondorna? Såg detta nyligen på en ctr 04:a vid a-stolpen
Dennis Gullberg
Team Helsingborg

Civic EG Lsi 92 Grå *såld*
Civic EG Lsi 95 Röd *skrot*
Civic EG Lsi 92 Röd *såld*
Del Sol Vti 92 Röd *såld*
element
Inlägg: 100
Blev medlem: 9 juni 2008, 16:27
Ort: linköping

*PAPPOUS* skrev:Fick byta alla dörrar,huven och bagageluckan på min gammla BMW 320 2004 ;)
ja men vem stod för betalningen av detta? du eller bmw? för alla dörrar huv bagagelucka var väl inte genomrostade? typ hål, som det måste vara på honda för att garantin skall gälla,
Användarvisningsbild
Joakim Olsson
Inlägg: 152
Blev medlem: 25 juli 2004, 03:13
Bil: S2000
Namn: Joakim Olsson
Ort: Staffanstorp

Men skärpning.
Det är ingen SUPERPLÅT!!!!! Det är en plåt som står emot mindre skavanker som stenskott och dyligt betydligt bättre än konventionell galvad plåt, och motverkar i viss grad ytrost. Rost från skarvar och dylikt kan ingen plåt i världen klara sig från helt och hållet.
Honda är på inget sätt överrepresenterat när det gäller rost.
Är ni så fruktansvärt missnöjda så är det väl bara att byta bilmärke och testa hur bra det går?

När det gäller garanti så är det först och främst upp till ÅF att avgöra om det är ett garantifall eller ej. Tyvärr kan detta innebära att vissa släpper och vissa inte.
element skrev:hahaha, :D CTR rostar inte! och garantin som tidigare sagt gäller endast genomrostning, :D vilket skämt detta är,
fast det är väl bara en grej i raden av saker man får leva med när man äger ctr,
säg vad ni vill jag kommer inte köpa fler hondor,
Det är bara CTR som rostar i hela världen! Generellt givmilda garantier och goodwill har vi på Honda inte heller! Lycka till med dina kommande bilar av annat märke!
Senast redigerad av Joakim Olsson den 16 juni 2009, 09:20, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Yobaman
Inlägg: 871
Blev medlem: 29 oktober 2008, 16:46
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg
Ort: Sthlm

element skrev:hahaha, :D CTR rostar inte! och garantin som tidigare sagt gäller endast genomrostning, :D vilket skämt detta är,
fast det är väl bara en grej i raden av saker man får leva med när man äger ctr,
säg vad ni vill jag kommer inte köpa fler hondor,

Att garantin bara täcker genomrostning är väl inget nytt? Jag trodde de flesta visste att rostskyddsgarantin enbart täcker genomrostning som tex att rosten kommer inifrån en dörr pga fabrikationsfel. Trodde du att om du köper en bil med 10 års rostskydd och den börjar rosta normalt vid hjuhuset efter 9 år att de då fixar det åt dig? Det är endast om det är fabrikationsfel eller att rosten kommer inifrån.
Detta gäller inte bara Honda utan alla bilar.
Senast redigerad av Yobaman den 16 juni 2009, 10:29, redigerad totalt 1 gånger.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Användarvisningsbild
*PAPPOUS*
Inlägg: 330
Blev medlem: 26 april 2004, 09:44
Bil: Civic EK20
Namn: Christian Kutsudakis
Ort: Stockholm och Grekland så klart=)

element skrev:<!--quoteo(post=552657:date=15 Jun 2009, 20:57:16:name=*PAPPOUS*)--><div class='quotetop'>QUOTE(*PAPPOUS* 4 15 Jun 2009, 20:57:16) <a href="index.php?act=findpost&pid=552657"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Fick byta alla dörrar,huven och bagageluckan på min gammla BMW 320 2004 ;)
ja men vem stod för betalningen av detta? du eller bmw? för alla dörrar huv bagagelucka var väl inte genomrostade? typ hål, som det måste vara på honda för att garantin skall gälla,
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Självklart BMW :D
Och det var inget snack om servicebok hit och dit ;)
Honda Civic EK4 -00


N/A is the shit!
All motor K20

"knock ::knock: whos there? your rods muthafuckaaa"
Iskander
Inlägg: 392
Blev medlem: 28 mars 2004, 13:17
Ort: Södertälje
Kontakt:

PatrikGBG skrev:mm kan va så.
det mest skumma är att man får aldrig fakta, vilket alltis slängs upp så fort nåt diskuteras här på klubben...

detta är ju rätt relevant!

en av de ansvariga på Audi hävdar att det är rent skitsnack, likaså en "ganska kunnig" på volvo.

skulle vara riktigt skönt o knäppa de på fingrarna istället för o säga att man hört nåt tomt rykte
Sid 30.
<a href="http://honda.synkron.com/graphics/Synkr ... 2004-2.pdf" target="_blank">http://honda.synkron.com/graphics/Synkr ... 4-2.pdf</a>
HPC STHLM #


Honda Accord 2.4 Tourer Executive navi -09

Honda Civic 1.8 sport -07
Honda Accord 2.0 Tourer Executive -09
Saab 9-3 1.8t -05
Honda HR-V 4x4 -99
Honda Civic GT 1500 -86
Honda Prelude 2.0 16v -92
element
Inlägg: 100
Blev medlem: 9 juni 2008, 16:27
Ort: linköping

Yobaman skrev:<!--quoteo(post=552465:date=14 Jun 2009, 14:44:00:name=element)--><div class='quotetop'>QUOTE(element 4 14 Jun 2009, 14:44:00) <a href="index.php?act=findpost&pid=552465"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->hahaha, :D CTR rostar inte! och garantin som tidigare sagt gäller endast genomrostning, :D vilket skämt detta är,
fast det är väl bara en grej i raden av saker man får leva med när man äger ctr,
säg vad ni vill jag kommer inte köpa fler hondor,

Att garantin bara täcker genomrostning är väl inget nytt? Jag trodde de flesta visste att rostskyddsgarantin enbart täcker genomrostning som tex att rosten kommer inifrån en dörr pga fabrikationsfel. Trodde du att om du köper en bil med 10 års rostskydd och den börjar rosta normalt vid hjuhuset efter 9 år att de då fixar det åt dig? Det är endast om det är fabrikationsfel eller att rosten kommer inifrån.
Detta gäller inte bara Honda utan alla bilar.
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Men snälla du, har du missat bilderna i tråden? du tycker inte den rosten kommer inifrån?? och det är heller inget fabrikationsfel?
vi vet vid det här laget att garantin tar endast genomrostning,

honda tar inte på sig rosten på bilderna, (läs det måste typ vara hål för garantin ska gälla)
jag fick inte min rost fixad,

men men skit samma, vill inte tjafsa med nån,

handlade mej en bmw 325 -06a idag, så bryr mig inte mer om honda,
tack för lyckoönskningarna förresten, :thumbup: vi får se när den börjar rosta, och hur bmw ställer sig till det i så fall,
and1
Inlägg: 1097
Blev medlem: 10 februari 2006, 22:43
Bil: Civic VT
Namn: Cuong Nguyen
Ort: Ängelholm

:gives: med din bäämmerrr
Honda ATS-06
Honda Civic -92
stiivN
Inlägg: 254
Blev medlem: 27 april 2004, 23:37
Namn: Stefan Karlsson
Ort: Helsingborg

Ni borde klaga på allt äckligt salt som de spyr ut i detta landet. Vart tror ni annars dessa skadorna kommer ifrån? Inte fan har dom detta problemet i Tyskland eller länder mer söderut.
Vi bor i ett land där klimatet suger för bilar tyvärr, det är oavsett vilket märke man än väljer.
Stefan Karlsson
PatrikGBG
Inlägg: 702
Blev medlem: 12 juni 2004, 19:43
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson
Ort: Svankällan

tack för länken skall kolla sen
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
Användarvisningsbild
Arson
Inlägg: 265
Blev medlem: 25 juli 2004, 03:42
Bil: Civic FK2 2016
Namn: Mattias Aronsson
Ort: Vallentuna
Been thanked: 1 time
Kontakt:

På morsans två år gamla BMW E46:a -04 fick hon byta två dörrar, huv, en bakskärm, en framskärm samt bakluckan.

Vill inte veta hur BMW's bilar ser ut om 10 år...

En annan fråga på samma spår, alltså rost på Honda.
Är det inget rostskydd alls under på EP3orna? I sådana fall riktigt dåligt för att vara en svensksåld bil.
//Mattias Aronsson
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Behövs inget extra skydd under bilen på Civic 01-05.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Yobaman
Inlägg: 871
Blev medlem: 29 oktober 2008, 16:46
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg
Ort: Sthlm

element skrev:Men snälla du, har du missat bilderna i tråden? du tycker inte den rosten kommer inifrån?? och det är heller inget fabrikationsfel?
vi vet vid det här laget att garantin tar endast genomrostning,

honda tar inte på sig rosten på bilderna, (läs det måste typ vara hål för garantin ska gälla)
jag fick inte min rost fixad,

men men skit samma, vill inte tjafsa med nån,

handlade mej en bmw 325 -06a idag, så bryr mig inte mer om honda,
tack för lyckoönskningarna förresten, :thumbup: vi får se när den börjar rosta, och hur bmw ställer sig till det i så fall,

Jag tycker det ser ut på bilderna som att rosten inte kommer inifrån och således inget garantifall.
Jag förstår inte riktigt, du förkastar alltså Honda som märke nu helt plötsligt pga rosten? Det finns många som inte har rostiga bilar som kört väldigt långt och vissa som har fått rost på under halva sträckan. Det är individuellt beroende på var man bor och hur man sköter bilen. Även då om det blivit någon miss vid tillverkning. Tror du att du har hittat ett mirakelmedel mot rost som heter BMW? Good luck. Tycker, ursäkta, det är lite fjantigt att förkasta Honda för en sån sak. Det är inte så att alla har samma problem.


Angående sverige som rostland så stämmer ju det bra med saltet men det är skillnad om man bor vid tex västkusten eller inne i landet. Fukt som blåser in från havet innehåller salt och bilar på västkusten rostar klart mer än andra.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Användarvisningsbild
Joakim Olsson
Inlägg: 152
Blev medlem: 25 juli 2004, 03:13
Bil: S2000
Namn: Joakim Olsson
Ort: Staffanstorp

Vill bara klargöra att det finns två garantier. Lack/ytrost som gäller i 3år, samt genomrost av kaross som fn. gäller i 12år (6år för "äldre" bilar som tex EP3).
Krav på årlig kontroll gäller 12-års garantin.
Senast redigerad av Joakim Olsson den 18 juni 2009, 10:18, redigerad totalt 1 gånger.
4Honda
Inlägg: 241
Blev medlem: 23 mars 2008, 22:38
Bil: Honda Civic CRX Del Sol -93
Namn: Tobias Jungbark
Ort: Oslo

Iskander skrev:<!--quoteo(post=551781:date=9 Jun 2009, 20:18:47:name=PatrikGBG)--><div class='quotetop'>QUOTE(PatrikGBG 4 9 Jun 2009, 20:18:47) <a href="index.php?act=findpost&pid=551781"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->mm kan va så.
det mest skumma är att man får aldrig fakta, vilket alltis slängs upp så fort nåt diskuteras här på klubben...

detta är ju rätt relevant!

en av de ansvariga på Audi hävdar att det är rent skitsnack, likaså en "ganska kunnig" på volvo.

skulle vara riktigt skönt o knäppa de på fingrarna istället för o säga att man hört nåt tomt rykte
Sid 30.
<a href="http://honda.synkron.com/graphics/Synkr ... 2004-2.pdf" target="_blank">http://honda.synkron.com/graphics/Synkr ... 4-2.pdf</a>
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Hallå?! Det är väl inte järnet som offras då är det ju klart att det rostar! Det är ju zinket som är den oädlare metallen och som därför offras (iaf på båtar).

Ang, den så kallade "superplåten" kan det kanske vara så att offermaterialet tagit slut på ctr:er som blivit 4-5år gamla?
Tobias Jungbark

Honda CRX Del Sol VX D15b7 Mini-Me swap -93
Honda CRX Del Sol ESI -93 (säljes!)
Honda Civic Coupe LSI - 95 (såld)
Honda CRX Del Sol ESI -92 (såld)
Honda Civic 1.6 16V -89 (såld)
Användarvisningsbild
Nollåttan
Styrelsen Gold
Inlägg: 56
Blev medlem: 6 oktober 2004, 09:19
Bil: UXY en ctr från -04
Namn: Gustavo Mastalli
Ort: Värmdö, Stockholm
Has thanked: 45 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Joakim Olsson skrev:Men skärpning.
Det är ingen SUPERPLÅT!!!!! Det är en plåt som står emot mindre skavanker som stenskott och dyligt betydligt bättre än konventionell galvad plåt, och motverkar i viss grad ytrost. Rost från skarvar och dylikt kan ingen plåt i världen klara sig från helt och hållet.
Honda är på inget sätt överrepresenterat när det gäller rost.
Är ni så fruktansvärt missnöjda så är det väl bara att byta bilmärke och testa hur bra det går?

När det gäller garanti så är det först och främst upp till ÅF att avgöra om det är ett garantifall eller ej. Tyvärr kan detta innebära att vissa släpper och vissa inte.

<!--quoteo(post=552465:date=14 Jun 2009, 14:44:00:name=element)--><div class='quotetop'>QUOTE(element 4 14 Jun 2009, 14:44:00) <a href="index.php?act=findpost&pid=552465"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->hahaha, :D CTR rostar inte! och garantin som tidigare sagt gäller endast genomrostning, :D vilket skämt detta är,
fast det är väl bara en grej i raden av saker man får leva med när man äger ctr,
säg vad ni vill jag kommer inte köpa fler hondor,
Det är bara CTR som rostar i hela världen! Generellt givmilda garantier och goodwill har vi på Honda inte heller! Lycka till med dina kommande bilar av annat märke!
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Låter som du jobbar på Honda? Goodwill, om du jobbar på Honda så var kan jag komma och visa min bil????
Skriv svar