Skriker i växellåda eller bakaxel, snälla hjälp mig??

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
frederikpettersson
Inlägg: 3
Blev medlem: 23 december 2009, 23:45



Har varit tvungen att köra min älskling i två veckor nu i vinterväglaget.
Körde hem från jobbet idag och stannade vid en rondell. När bilarna har passerat lägger jag i ettans växel och ska köra iväg.
Då låter det som jag antingen har kört på en stor sten som släpas efter bilen eller att växellådan ramlat av och skrapar i marken.
Jag går ut och kollar men ser inget konstigt utan provar att köra igen. Samma skrapande, väldigt höga, otrevliga, hemska, fruktansvärda ljud hörs igen och jag testar med tvåans växel men samma fruktansvärda ljud. Känns inte som den driver ordentligt heller...
Ljudet och känslan är så hemsk att man absolut inte vill köra bilen. Backa går bra men inte köra framåt.
Bogserade bilen hem med tomgång och det gick bra.
Det går att koppla och lägga in alla sex växlarna som vanligt utan problem.

Snälla, vet någon? Vad är felet? Jag gissar växellåda eller bakaxel.Låter som ljudet kommer liksom bakifrån eller underifrån.
För ett tag sedan hade jag svårt att lägga i växlarna men luftade då kopplingen och fyllde på med bromsvätska. Ca tre veckor sedan och sen dess har växellådan känts bra. Vet ej om det har något med detta att göra?

Please help me...
:crybaby:
FoXxIe
Inlägg: 576
Blev medlem: 17 januari 2008, 20:07
Namn: Daniel Lindblom

ja har inte en aning men det kan underlätta för dom kunniga om dom vet vad det är för bil ;)
Daniel Lindblom
Forenademotor.se
Inlägg: 200
Blev medlem: 26 april 2006, 12:07
Ort: Klågerup (Skåne )
Kontakt:

Tror det handlar om en S-2000
svårt att avgöra på din beskrivning om det är växellåda eller koppling bakaxel etc..
när du lägger i växel driver bilen över huvudtaget framåt ??
om inte så tror jag att din koppling har rasat

skulle det visa sig att det är bakaxel som kvaddat så har jag en ny
<!--sizeo:4--><span style="font-size:14pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Peter Israelsson<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Klågerup ( skåne)
<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Södervidinge.se<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->
ERC <a href="http://www.sodervidinge.se/" target="_blank">Visit My Website</a>
SS 1,24,69
frederikpettersson
Inlägg: 3
Blev medlem: 23 december 2009, 23:45

FoXxIe skrev:ja har inte en aning men det kan underlätta för dom kunniga om dom vet vad det är för bil ;)
Sorry! Är en S2000.
frederikpettersson
Inlägg: 3
Blev medlem: 23 december 2009, 23:45

Forenademotor.se skrev:Tror det handlar om en S-2000
svårt att avgöra på din beskrivning om det är växellåda eller koppling bakaxel etc..
när du lägger i växel driver bilen över huvudtaget framåt ??
om inte så tror jag att din koppling har rasat

skulle det visa sig att det är bakaxel som kvaddat så har jag en ny
Den driver framåt en del men väldigt skumt och inte alls som den ska. Man känner direkt att det är nåt skumt med drivningen.
Snackade med en polare som var här och "kände" på bilen igår och han gissar på att det är "gaffeln" eller "pinnen" i växellådan som inte går in ordentligt.
Provade även att starta i treans växel men exakt samma otrevliga skrapande ljud. Backa går som sagt bra och problemet kommer så plötsligt tycker jag.
För ca en månad sedan fick jag problem att få i växlarna på bilen. Fyllde då på bromsvätska i kopplingen och sedan var problemet löst. Kan det ha något med detta att göra?
Hur är kopplingen på andra S2000, min är ganska mjuk?
Det här är skumt?? (och himla tråkigt)
Senast redigerad av frederikpettersson den 25 december 2009, 17:42, redigerad totalt 1 gånger.
Kristian
Inlägg: 2482
Blev medlem: 2 maj 2004, 19:12
Ort: Stockholm

Det skulle kunna vara en drivaxel/drivknut som har gått av och anledningen att bilen driver är att du har bromsad diff. Då borde ju rimligen axeln/knuten skramla en del och drivningen kännas konstig eftersom diffen inte låser helt...
Kristian, Hondalös.
Forenademotor.se
Inlägg: 200
Blev medlem: 26 april 2006, 12:07
Ort: Klågerup (Skåne )
Kontakt:

frederikpettersson skrev:<!--quoteo(post=575132:date=24 Dec 2009, 13:54:24:name=Forenademotor.se)--><div class='quotetop'>QUOTE(Forenademotor.se 4 24 Dec 2009, 13:54:24) <a href="index.php?act=findpost&pid=575132"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Tror det handlar om en S-2000
svårt att avgöra på din beskrivning om det är växellåda eller koppling bakaxel etc..
när du lägger i växel driver bilen över huvudtaget framåt ??
om inte så tror jag att din koppling har rasat

skulle det visa sig att det är bakaxel som kvaddat så har jag en ny
Den driver framåt en del men väldigt skumt och inte alls som den ska. Man känner direkt att det är nåt skumt med drivningen.
Snackade med en polare som var här och "kände" på bilen igår och han gissar på att det är "gaffeln" eller "pinnen" i växellådan som inte går in ordentligt.
Provade även att starta i treans växel men exakt samma otrevliga skrapande ljud. Backa går som sagt bra och problemet kommer så plötsligt tycker jag.
För ca en månad sedan fick jag problem att få i växlarna på bilen. Fyllde då på bromsvätska i kopplingen och sedan var problemet löst. Kan det ha något med detta att göra?
Hur är kopplingen på andra S2000, min är ganska mjuk?
Det här är skumt?? (och himla tråkigt)
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Det låter som om det är kopplings lamellen som gett upp en eller flera fjädrar för svängnings dämparen som krupit ut det har hänt mig och flera här på klubben på b16 maskiner och jag hade likande på min k24 innan jag bytte koppling på den
då har man koppling i bland men i blad inte och det låter precis som om lådan håller på att rasa då fjädern kommer i kläm mot svänghjulet
det är bara att riva ner lådan lossa på tryckplattan så du kommer åt lamellen och kan inspektera denna
<!--sizeo:4--><span style="font-size:14pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Peter Israelsson<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Klågerup ( skåne)
<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Södervidinge.se<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->
ERC <a href="http://www.sodervidinge.se/" target="_blank">Visit My Website</a>
SS 1,24,69
iqbad
Inlägg: 55
Blev medlem: 25 september 2005, 18:07
Namn: Eric Andrén
Ort: Linköping

Kristian skrev:Det skulle kunna vara en drivaxel/drivknut som har gått av och anledningen att bilen driver är att du har bromsad diff. Då borde ju rimligen axeln/knuten skramla en del och drivningen kännas konstig eftersom diffen inte låser helt...
En Torsen-diff driver inte om man tappar moment helt på den ena axeln. Om man alltså har 0 grepp på ett hjul så får man inte heller nåt grepp på det andra hjulet. Ær drivaxeln av borde inte bilen flytta sig øverhuvudtaget. (Off-topic: Dæremot kan man gøra handbromstricket om man har torsen-diff, dvs lægg i handbromsen lite lætt om det ær jævligt halt / dåligt grepp. Då flyttar man øver lite av det moment som handbromsen ger till det andra hjulet som kanske har bættre grepp.)

Jag tror trådskaparen får specificera lite bættre nær missljudet uppkommer.

1. Stillastående på tomgång, væxel i neutral, koppling helt uppe. Missljud ja/nej?
2. Stillastående på tomgång, væxel i neutral, koppling helt nere. Missljud ja/nej?
3. Stillastående på tomgång, 1:ans væxel, kopplingen helt nere. Missljud ja/nej?
4. Børja slæppa upp kopplingen før att rulla ivæg. Missljud ja/nej?
5. Kør med bilen sakta framåt, koppla ur och rulla, slutar missljudet?

Kopplingen på en s2000 ær ungefær lika mjuk som på vilken japsare som helst.
Audi TT-RS 2010 400hk
Audi A6 3.0TFSI 400hk
BMW M3 Coupé 2003 -Såld
Audi S4 2010 400hk -Såld
Honda S2000 2004 - Såld
Skriv svar