Portning, större ventiler: D16z6 topp

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Mattias Svensson
Inlägg: 0
Blev medlem: 20 januari 2008, 22:02
Bil: Civic VEI
Namn: Mattias Svensson
Ort: Runt Oskarshamn
Been thanked: 1 time

Hej

Vem tycker ni man ska vända sig till när man vill få en D16z6 topp moddad?

Alltså portad, planad, större ventiler osv:)
Senast redigerad av Mattias Svensson den 12 januari 2010, 22:30, redigerad totalt 1 gånger.
Ali
Inlägg: 201
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:16
Namn: Ali T

Erland Cox @ Topplocksverkstan har bra priser och ska vara väldigt duktig på det han gör.
Mattias Svensson
Inlägg: 0
Blev medlem: 20 januari 2008, 22:02
Bil: Civic VEI
Namn: Mattias Svensson
Ort: Runt Oskarshamn
Been thanked: 1 time

eller så skickar man den till bisimoto:P och blir 20 000kr fattigare:P hehe eller 10 000kr om man tar det billigaste:P
Användarvisningsbild
insigma
Inlägg: 748
Blev medlem: 26 april 2004, 21:21
Bil: FK2R 2016
Namn: FredrikLidmark
Ort: Sundbyberg

skaffa värre kam istället. är tydligen inget bra med större ventiler på en Honda enligt omniman. De kommer ju att komma närmare varandra o haka i om du har otur om du skulle köra med lite värre kam.
Civic FK2 Type-R -2016 #2616
Tidigare: ED9 -88, -89, EG2 -93, EU8 -03, FK2 -06
Mattias Svensson
Inlägg: 0
Blev medlem: 20 januari 2008, 22:02
Bil: Civic VEI
Namn: Mattias Svensson
Ort: Runt Oskarshamn
Been thanked: 1 time

Jo funderat på det med.

Bisimotos steg X kam verkar intressant.

Någon som har nåt och säga om den?

Lift: Int: 0.480" Exh: 0.460" Duration at .050" Int: 248 Degrees Ext: 234 Degrees

Skulle denna kam funka med säg P29 kolvar?
NuKi
Inlägg: 198
Blev medlem: 31 juli 2004, 14:08
Bil: Accord Type S-06
Namn: Niklas Thidell

X-kammen har ju ett rejält lyft, så det är väl frågan om det är inom ramen för marginalerna? Är din topp oplanad?
Niklas Thidell

Honda Accord Type S 2006
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Inlägg: 5576
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 60 times
Been thanked: 84 times

större ventiler kan vara lite overkill..

Jag ska hämta min nyportade topp snart hos en gammal vän som är sjukt duktig.. Han och hans pappa bygger motorer och säljer.
De har mira fräs hemma i garaget (med rejsiga skärstål jag ska köra med radie och 2 vinklar) sedan har de allt möjligt annat man kan önska (dock planar de ej toppen)

En portning är verkligen att rekomendera! finns sinnessjukt mycket att hämta ändå.. Speciellt om du ska byta kam m.m

(jag kan nog sticka ut hakan och säga att de är bättre än cox eller JPmotorsport som i grunden gick som lärling hos cox)

Vill någon ha kontaktuppgifter så är det bara att PMa.
Edit: Prisnivå har de bestämt att de ska ligga någon krona under cox.

De har fått en b16 topp av mig att såga lite i för att se hur honda har byggt upp sina toppar.
Toppen de portat åt mig är en ITR/B18C6 topp, och där fanns mycket att hämta i den oxå.
Senast redigerad av Fixxe den 14 januari 2010, 19:15, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Användarvisningsbild
dee_pimp
Inlägg: 150
Blev medlem: 12 februari 2007, 17:54
Bil: Civic
Namn: Pimpen
Ort: västerås

skaffa B serie istället;)
Danne




Bilar:

Honda s2000 spa yellow
Honda FD civic hybrid wrappad matt röd
forryk
Inlägg: 418
Blev medlem: 29 april 2009, 16:39
Bil: Honda Civic Coupé SI
Namn: Jesper Öfverström
Ort: Mariehamn / Åland

Mattias Svensson skrev:Jo funderat på det med.

Bisimotos steg X kam verkar intressant.

Någon som har nåt och säga om den?

Lift: Int: 0.480" Exh: 0.460" Duration at .050" Int: 248 Degrees Ext: 234 Degrees

Skulle denna kam funka med säg P29 kolvar?
Det är ganska tight på min Crower steg 3 kam. Fick modda om mina vipparmar för att den lyfta för högt. Så här lät det när kammen lyfte för högt: <a href="" target="_blank">
Senast redigerad av forryk den 15 januari 2010, 08:48, redigerad totalt 1 gånger.
Åland / Mariehamn

Kör:
Honda EK4 -00 Turbo

Tidigare bilar:

Honda Civic Coupé SI -99 B16 Turbo
Honda Civic Coupé -96
Honda CRX VT -91
Användarvisningsbild
hamedius
Inlägg: 541
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:09

jag tycker att d e slöseri me pengar o porta toppen om man nu inte e ute efter nåt rekord. samma sak me over size ventiler.
köp en billig dremel sats för ett par hundralappar och finslipa lite själv istället.
oså ett par steg2 kammar så e d klart.
allt utöver d e som o kasta pengar i sjön, om man nu inte tävlar o verkligen e i desperat behov av de sista hästarna.
Hamed Piltan
CRX i-VTEC -88
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Inlägg: 5576
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 60 times
Been thanked: 84 times

måste nog gå mot dig lite hamed..

oversize ventiler. Det tycker jag är slöseri.

portning:
Det tycker jag inte det är slöseri. Det finns rätt många lätta hästar att vinna på en bra portning och ordentliga sätesjobb.
Bygger man en motor för en hög med pengar så är en liten portning och sätesjobb inget som kostar mycket extra.
Sätesjobb gör man ju oftast ändå, och där har man mycket att tjäna.
i kombination med att porta upp förbränningsrummet och rätta till kanalerna lite kan säkerligen ge +15hk på en b16/b18 för ungefär 6-7000. (och då är sätesjobbet med där)
Jag hämtade min topp idag, och det är sjukt va fint det blev för pengarna. inkl mira fräsning med centronic (och inte en hand-justerad som cox kör) med en radie och 2 vinklar.

på en b-serie (inkl b18c6) så finns det mycket att göra i förbränningsrummet. runt ventilsläpp och i kanterna.
sedan har även (gäller ej c6 ventilerna) en klack på insugsventilens talrik som absolut bör slipas bort!

här är bild på ett orginal b16/b18 förbränningsrum.
Bild

samt en bild på mitt topplock med markeringar var det är taget mest för att ge luft/bränslet en så plan och snäll yta som möjligt att gå in i förbränningsrummet.
Bild

och samma bild på mitt topplock utan markeringar
Bild


Att köpa en dremel och köra på lite själv kan mycket väl förstöra mer än det ger...
Senast redigerad av Fixxe den 17 januari 2010, 19:53, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Användarvisningsbild
hamedius
Inlägg: 541
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:09

du drömmer fixxe ;)

vi kan bråka om saken hur länge som helst men jag orkar inte d. enklast o veta e ba om du sätter på toppen, kör en repa på strippen, helst kvartsmilen, så kan vi se på din sluthastighet sen om d var välinvesterade pengar lr ej.
Hamed Piltan
CRX i-VTEC -88
Användarvisningsbild
hamedius
Inlägg: 541
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:09

jag vill inte vara nån glädjedödare men ni drömmer.

bänksiffror säger ingenting såvida inte samma motor med exakt samma allt har bänkats på samma bänk typ en timma innan fast då me oportad topp.

som sagt, hämta sluthastigheter först, sen kan ni börja spekulera i hur många hästar era portningar ger.

jag säger inte att man inte får nåt alls av en portning. klart man får nårra hästar, men absolut inte så himla mycket som ni verkar tro.

welen, ta bort turbon (inte bara wastegatefjädern) och kör en repa på strippen så vill jag se va du får i sluthastighet me dina 215 "sughästar".
samma sak för dej fixxe, hämta sluthastighet först, snacka sen.
nåt o tänka på e att två olika helt org b18c6 me dcsports grenrör fixade 173km/h i en civic vtec och en crx vtec, båda vägde 960+ kilo.
slår ni d, vilket ni borde göra hur lätt som helst om ni nu inte drömmer, får ni tusen spänn var.
Hamed Piltan
CRX i-VTEC -88
wuffee
Inlägg: 61
Blev medlem: 6 september 2004, 15:45

klart som tusan en bra bearbetad topp gör skillnad. De säger ju sig självt. En som är byggd för preics dina grejer till motorn. Sen om de sitter en som inte kan porta å porta så är de inte alls svårt att få mindrehästar, mycket lätt att förstöra tex en b-serie topp.

Fixxe: Vore kul om du hade lite flödessiffror. Jag kommer få de på min iaf, som just kommer från den "lite sämre" cox, som jag själv anser vara topp 3 i sverige på just flödesoptimering och motorbyggnationer..
Du kan väl ändå säga vad företaget heter som gjorde din?

Mvh
Uffe
Ulf Norss
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Inlägg: 5576
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 60 times
Been thanked: 84 times

Welen XLR8 Performance skrev:Om du portat toppen hade det gått ännu fortare haha...
;)

welen: sätena är utflyttade maximalt, insug är 1.1mm och avgas 1.6mm breda för att hålla värmen hela BANpassen..
radie som övergår i 2 vinklar.

De har inget företag registrerat för just detta, utan pappan i huset har en ingenjörsbolag sedan länge, så det går fint att ta sakerna på faktura :)
Jag är gammal klasskompis med han son, som kör en blå bubbla.. kört snabbast i sverige typ med gatreggad NAbubbla.. (snabbare än dig oxå hamed tror jag ;) )

Cox, JP, Musen, och Göran (som han heter) de ligger i samma division helt klart..
Nackdelen med Cox Mirafräs är att han inte har en centronic, och bör då ha passstavar i alla hudradelar i princip för att få sätena på rätt ställe. Detta för att styrningarna nästan alltid är lite slitna eller inte alltid är 100% lika slitna/stora.

Tyvärr har de inte byggt någon flödesbänk än, men det är nog inte långt borta..
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
wuffee
Inlägg: 61
Blev medlem: 6 september 2004, 15:45

JO de kan jag faktiskt hålla med om just den biten.
Herren som brukar renovera, alltså inte bygga våra motorer har en nexgen (tror den heter så) ventilslip som ny kostade 800k, å man kan inte prestera lika bra med en hand mira, så är de, men hoppas han kan sin slip coxen ;)

Du får skicka den på flödning, eller du kanske ska bänka bilen sedan å på så vis få lite effekt siffror iaf :)

Mvh
Uffe
Ulf Norss
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Inlägg: 5576
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 60 times
Been thanked: 84 times

den har jag inte hört talas om.. hittar inget på nätet heller..

min pågar köpte sin mira av mira, inkl stativ o allt.. Men göran tyckte den va lite ranglig, så han ritade upp och tillverkade ett eget..
skickade tillbaka till mira o sa att det va kasst.. och skickade med bilder på deras egna..
Vilket resulterade i att mira nu har beställt av honom...

får se om jag flödestestar den, men bänkning blir det.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Användarvisningsbild
hamedius
Inlägg: 541
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:09

bla bla bla :D

hur svårt e d o läsa hela inlägget?

jag sa: jag säger inte att man inte får nåt alls av en portning. klart man får nårra hästar, men absolut inte så himla mycket som ni verkar tro.

welen, klart d hade gått fortare. läs d fetstilta ;)

fixxe, heter han magnus lundgren?
Hamed Piltan
CRX i-VTEC -88
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Inlägg: 5576
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 60 times
Been thanked: 84 times

japp det heter han :)
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Användarvisningsbild
hamedius
Inlägg: 541
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:09

Fixxe skrev:japp det heter han :)
då har jag åkt fortare än honom på samma tävling.
han behöver porta lite till om man ska kunna matcha min sluthastighet :D
Hamed Piltan
CRX i-VTEC -88
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Inlägg: 5576
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 60 times
Been thanked: 84 times

hur fort va det du åkte?
både tid o hastighet..
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Användarvisningsbild
hamedius
Inlägg: 541
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:09

jag åkte 11,36@192km/h, han 11,34@187 på mantorp 09.
Hamed Piltan
CRX i-VTEC -88
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Inlägg: 5576
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 60 times
Been thanked: 84 times

fast han har åkt 11.29 och 189... :P
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Användarvisningsbild
hamedius
Inlägg: 541
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:09

jag har fortfarande åkt fortare :P han kanske behöver ett 15 vinklars sätesjobb me den himmelssända fräsmaskinen så han får upp farten lite :prop:
Hamed Piltan
CRX i-VTEC -88
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Inlägg: 5576
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 60 times
Been thanked: 84 times

magnus kör bubbla ;)
av den nyare tyngre modellen (årsmodell 74)
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Användarvisningsbild
hamedius
Inlägg: 541
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:09

welen, sluta, jag rodnar :D
de 173km/h me org b18 exemplen var inte jag nån av dom. d var "riktiga män" :D som vägde runt 80 kg som körde.
jag brukar ha lite lägre sluthastigheter trots min lägre personvikt tex så hade jag bara 170 me en av de bilarna.

varför bubblan kom me i snacket var bara för att fixxe sa att de var snabbare än mej men de åker inte lika fort och d me lägre vikt så d måste betyda att de utvecklar lite mindre effekt trots sveriges bästa portjobb :P
nu kan man ju inte jämföra två så olika motorer/bilar me varandra. annars hade vi alla vart tvungna o konvertera till tvåventilsteknik bara för att syclone-robban åker hur fort som helst :D

jag säger d igen, självklart får man mer effekt om man portar men jag tror va gäller sånna basic byggen som b16 lr 18 me itr-kammar att man får mindre än en hästkraft per tusenlapp.
då ska vi inte ens ta upp en d16z6 i diskussionen. inget illa menat mot trådskaparen men den motorn e helt enkelt inte byggd för o ge massor me hästar. därför blire svårare och dyrare o få den o matcha tex en b16´s effektivitet.
portning behövs ju mer man har trimmat för då blir toppen mer o mer flaskhalsen i flödet. men d e d sista jag skulle göra av de basic uppgraderingar som finns för d ger minst effekt per nerlagd krona.
Hamed Piltan
CRX i-VTEC -88
Skriv svar