Någon duktig på VW?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
adio
Inlägg: 1103
Blev medlem: 17 augusti 2005, 21:16
Bil: Del Sol
Namn: Erik Rådström
Ort: Örebro

Min kusin äger tyvärr en golf 4 som hon har problem med instrumentpanelen på.
Inget fungerar på den efter att hennes ex lekte stereomontör och det gick som det gick...

De har köpt en ny instrumentpanel och tog med den till en VW verkstad och där skulle de föra över någon sorts kod från den gamla till den nya men det går inte för att koden är förstörd på något sätt så det fungerar inte.
Verkstaden säger att hon måste köpa en helt ny instrumentpanel som de kan programera om, det är här jag tycker det låter konstigt. Varför kan man inte programera om en begagnad?

Nu vet jag att det är fel forum men det är många som har de här häckarna som vinterbilar :D
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
Användarvisningsbild
Robban Delac
Inlägg: 127
Blev medlem: 27 februari 2005, 16:43
Bil: Accord Type S Special Edition -08 VIT
Namn: Robert Delac
Ort: Finspång
Been thanked: 1 time

instrumenthusen å allt det där är CAB-BUS styrt i denna bil
där av måste ett nytt hus instaleras och programeras in,
tar man ett beggat hur så går det tyvärr inte om man inte tar hela styrdonet förståss, då instrumentet är "gift" med den bilen det satt i.
du kanske inte blev något klokare :)
Mvh robban
Robban Delac
Finspång
070-3493696

Accord Type S Special Edition -08 VIT

CTR EP3 JRSC Kompressor. SÅLD!

Crx VT. Projekt Busbil
adio
Inlägg: 1103
Blev medlem: 17 augusti 2005, 21:16
Bil: Del Sol
Namn: Erik Rådström
Ort: Örebro

Jo då det blev jag klockare av :) Vet du vilka delar man måste byta "extra" förutom panelen om man ändå vill sätta i en begagnad? Eller finns det något ställe man kan få tag på nya billigare än i Sverige?
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
Användarvisningsbild
Robban Delac
Inlägg: 127
Blev medlem: 27 februari 2005, 16:43
Bil: Accord Type S Special Edition -08 VIT
Namn: Robert Delac
Ort: Finspång
Been thanked: 1 time

inte exakt men styrdonet iaf, men iafall man byter styrdon så behöver du nog immobelizer också säkert en massa mer boxar då all elektronic i bilen hör ihop, du dock rekomendera att köpa nyss å programera, då ja inte kan lova att ett beggat funkar utan en massa extra jobb tyvärr.skroten är nog det ända,renga en hel bil
Robban Delac
Finspång
070-3493696

Accord Type S Special Edition -08 VIT

CTR EP3 JRSC Kompressor. SÅLD!

Crx VT. Projekt Busbil
adio
Inlägg: 1103
Blev medlem: 17 augusti 2005, 21:16
Bil: Del Sol
Namn: Erik Rådström
Ort: Örebro

Tycker det är konstigt att det inte går att skilja och gifta om en instrumentpanel, en dator kan man ju rensa och installera om men men.
Vet du om man kan köpa billigare delar i tyskland eller liknande?
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
Användarvisningsbild
Robban Delac
Inlägg: 127
Blev medlem: 27 februari 2005, 16:43
Bil: Accord Type S Special Edition -08 VIT
Namn: Robert Delac
Ort: Finspång
Been thanked: 1 time

ja det har jag inget bra svar på tyvärr :)det kan gå att skilja men ja vågar inte säga att det gör det,man får ju chansa isåfall,can-bus skickar ju signaler tex 1er å 0or mellan olika styrboxar för olika saker, men en chansning,sen vet ja ju inte exakt vad det är som gått sönder.
vet tyvärr inte om man kan köpa billigare delar där tyvärr.
Robban Delac
Finspång
070-3493696

Accord Type S Special Edition -08 VIT

CTR EP3 JRSC Kompressor. SÅLD!

Crx VT. Projekt Busbil
Användarvisningsbild
killroy
Inlägg: 192
Blev medlem: 23 februari 2007, 17:58
Namn: Johan Kronvall
Ort: Karlskrona

Bara för att klarlägga lite med instrumentpanel men du kombiinstrument dvs enheten där varv och hastighetsmätaren sitter?

Koden dom ska föra över är en readness-kod som anger alla egenskaper som bilen har tex:farthållare,motortyp,växellåda osv.
Denna läser man ur det gamla instrumentet och för över till det nya, men går även att bygga manuellt med 1:or och 0:or. Eller ladda hem ifrån fabriken.

Om man skaffar en begagnat kombiinstrument så måste detta ha exakt samma artikellnummer som det det gammla, räcker inte med att den är ifrån en Golf IV med 1,6 motorn.

Immobelizern sitter inbyggd i kombiinstrumentet så dom det ska kodas så måste dom ha alla nycklarn till annars kommer de som lämnades hemma inte att fungera.
Senast redigerad av killroy den 18 mars 2010, 17:53, redigerad totalt 1 gånger.
Nuvarande Hondor:
Honda lös

Tidigare ägda Hondor:
Honda Integra Type-R -98
Honda Civic Coupé LSi -95
Honda Civic HB -87
Honda Crx 1.6 -86
Honda Civic EK 1,5 HB -96
Peter_Karlsson
Inlägg: 194
Blev medlem: 22 maj 2004, 17:09
Bil: MB6
Namn: Peter Karlsson
Ort: Tosåsen, Oviken

VAG suger skit helt enkelt.
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=45586&st=0&p=463241&#entry463241" target="_blank"><!--coloro:#48D1CC--><span style="color:#48D1CC"><!--/coloro-->Civic Vei/Vti <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Raceprojekt<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> -95</a>
Användarvisningsbild
killroy
Inlägg: 192
Blev medlem: 23 februari 2007, 17:58
Namn: Johan Kronvall
Ort: Karlskrona

Man får tacka Welen för dom värmande orden, eftersom jag sitter som verkmästare på en av dessa skit dyra och sjukt överbetalda märkes verstäderna.

Felet på din farsas Audi som med största säkerhet är ifrån 96-98 är kalllödningar i instrumentet, så bara att leka hobby elektriker och löda om några punkter så är det fixat.

Ifrån Audi är en accepterad MAX 0,5 liter på 100 mil, men detta brukar endast vara på bilar med Longlife-olja byter man till vanlig helsyntet brukar det minska, annars ligger det andra problem bakom som tex:kolvringar.

Vad är det fört massa onödiga grejjer de har bytt på din morsans passat på servicen?
Nuvarande Hondor:
Honda lös

Tidigare ägda Hondor:
Honda Integra Type-R -98
Honda Civic Coupé LSi -95
Honda Civic HB -87
Honda Crx 1.6 -86
Honda Civic EK 1,5 HB -96
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

killroy skrev:Man får tacka Welen för dom värmande orden, eftersom jag sitter som verkmästare på en av dessa skit dyra och sjukt överbetalda märkes verstäderna.

Felet på din farsas Audi som med största säkerhet är ifrån 96-98 är kalllödningar i instrumentet, så bara att leka hobby elektriker och löda om några punkter så är det fixat.

Ifrån Audi är en accepterad MAX 0,5 liter på 100 mil, men detta brukar endast vara på bilar med Longlife-olja byter man till vanlig helsyntet brukar det minska, annars ligger det andra problem bakom som tex:kolvringar.

Vad är det fört massa onödiga grejjer de har bytt på din morsans passat på servicen?
Sitter du på en VW/Audi/Skoda/Seat-verkstad och kör båda dina privata bilar från Honda är det nog en mycket bra måttstock på vart ditt hjärta sitter och vad du föredrar och värdesätter i kvalitet/krona. Härligt Johan! När till och med v-mästaren på en tysk premiumtillverkare med kvalitet som ledord väljer Honda är detta allt man behöver veta om deras egentliga kvalitet.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
killroy
Inlägg: 192
Blev medlem: 23 februari 2007, 17:58
Namn: Johan Kronvall
Ort: Karlskrona

Tja vad ska jag säga, det finns inget i vår bilparken som möter mina krav på prestanda/väghållning och passar i min prisklass, trots att vi är sjukt överbetalda verkar inte några av dom pengarna gå till oss på verkstaden :(

Väldigt dåliga av verkstaden att byta saker de inte fått godkänt på, sånt är väldigt viktigt att ringa och få accepterat innan man fortsätter med arbetet om man inte känner kunden väldigt väl.

Detta fixet med lödningarna gäller Audi 100/A6 med den "långa" instrumentet, men om du vill ha mer hjälp skicka ett PM med mer ingående problembeskrivning så ska jag säker kunna luska ut vad det är, <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->OBS denna tjänster är kostnads fri <!--colorc--></span><!--/colorc--> ;)
Nuvarande Hondor:
Honda lös

Tidigare ägda Hondor:
Honda Integra Type-R -98
Honda Civic Coupé LSi -95
Honda Civic HB -87
Honda Crx 1.6 -86
Honda Civic EK 1,5 HB -96
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Vad är ligger timpengen på ut till kund (Audi)? Antar att ni inte köra samma rakt över?
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
killroy
Inlägg: 192
Blev medlem: 23 februari 2007, 17:58
Namn: Johan Kronvall
Ort: Karlskrona

Vi ligger på 1078/timme på Audi,1023/timme VW och Skoda och lite högre på transportbilar.
Detta är väll geografiskt betingat ,vet att Audi Södermalm ligger på runt 2000/timme.
Nuvarande Hondor:
Honda lös

Tidigare ägda Hondor:
Honda Integra Type-R -98
Honda Civic Coupé LSi -95
Honda Civic HB -87
Honda Crx 1.6 -86
Honda Civic EK 1,5 HB -96
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Prissättning är helt fritt. Finns endast rekommenderade prislistor.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
ziggy
Inlägg: 412
Blev medlem: 12 juni 2005, 15:27
Ort: Stockholm

killroy skrev:Vi ligger på 1078/timme på Audi,1023/timme VW och Skoda och lite högre på transportbilar.
Detta är väll geografiskt betingat ,vet att Audi Södermalm ligger på runt 2000/timme.
Ca 1700/timme skulle jag tro.

Det bästa med att folk klagar på priset på sådana verkstäder är att kunderna vill att verkstaden ska ligga centralt och lätt tillgängligt men
förstår inte att det kostar att ligga där. Klart en verkstad ute på landet kan ta hälften av timpengen. Han har förmodligen en hyra som
är max en tredjedel också. Sen är det inga roliga krav Audi har på sina auktoriserade verkstäder. Det kostar flis att uppfylla alla dom kraven.
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"

-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
Användarvisningsbild
killroy
Inlägg: 192
Blev medlem: 23 februari 2007, 17:58
Namn: Johan Kronvall
Ort: Karlskrona

Stämmer bra det Ziggy,det kostar att ligga på topp.
Vi lägger ca:200 000 per år på specialverktyg och utbildningar för att klara Audi-revitionernerna.
Annars är det bara att plocka ner skylten och bli en allbils-verkstad inte mycket att välja på.

Denna tråden har glidit lätt off-topic :oops:
Nuvarande Hondor:
Honda lös

Tidigare ägda Hondor:
Honda Integra Type-R -98
Honda Civic Coupé LSi -95
Honda Civic HB -87
Honda Crx 1.6 -86
Honda Civic EK 1,5 HB -96
ziggy
Inlägg: 412
Blev medlem: 12 juni 2005, 15:27
Ort: Stockholm

Äh vi gör om denna tråd till en Audi tråd istället. Skoj för oss som jobbar på Audi :P
Revitionerna är ingen lek alltså. Sjukaste jag varit med om.
Men nog snackat om det för idag.
Nu ska jag ut och kika på ny utrustning till hojen. Det är dags nu. :D
Trevlig helg på er.
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"

-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
HildingS
Inlägg: 248
Blev medlem: 18 januari 2008, 14:01
Bil: JDM ITR -98
Namn: Hilding Sandström
Ort: Södertälje
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Jag har en polare som jobbar på VW-verkstad, självklart kör han en Golf IV eftersom han får reservdelar till den så billigt samt har alla specialverktyg tillhands.
Men ändå går han hela tiden runt med våta drömmar om Honda, o säger att så fort han inte mera jobbar för VW så blir det en Honda! :D
Sen kan man oxå tillägga att han har bytt svänghjul på sin Golf 3 eller 4 gånger (minns inte exakt), iaf senaste bytet var inom ca 20000km efter förra bytet (inom 1 års tid), då tyckte han de inte var så farligt ännu för de hade en transporter med samma motor som var inne på sin 5:e runda för samma fel! Tur att de har 2:års reservdels garanti så de e bara o byta på nytt :prop:

Tycker själv att det finns både bra o dåliga VAG bilar, gäller bara att höra efter vilka de "svarta fåren" är.
Tex SEAT är ganska bra bilar, då allt det gammla beprövade tekniken från Audi o VW har byggts om till dessa bilar, och så har man fått bort de flesta typfelen o för en rimligare peng :thumbup:
Skriv svar