Garagetråd

ENBART för motorrelaterade topics
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Riktigt bra info Chrille, så med ett bättre underarbete och kanske en primer så kan man även få den billigaste färg att bli bra?
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Chrille79
Inlägg: 1741
Blev medlem: 15 april 2004, 17:40
Bil: CH1
Namn: Christian Roskjaer
Ort: Helsingborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 12 times

M Scotte skrev:Riktigt bra info Chrille, så med ett bättre underarbete och kanske en primer så kan man även få den billigaste färg att bli bra?
Absolut.


Vet att tex Ö o B har ett färg system med färg, klarlack samt flingor. Rätt billigt. Å med både klarlack och flingor lär det ju blir hårt och hålla bra.

<a href="http://www.liwellkemi.se/golvfarg.html" target="_blank">http://www.liwellkemi.se/golvfarg.html</a>
<a href="http://www.liwellkemi.se/golvlack.html" target="_blank">http://www.liwellkemi.se/golvlack.html</a>
<a href="http://www.liwellkemi.se/golvflingor.html" target="_blank">http://www.liwellkemi.se/golvflingor.html</a>
Gammal räv...
cetv
Inlägg: 37
Blev medlem: 3 augusti 2006, 23:05
Ort: Södervidinge
Kontakt:

Med så pass liten yta som detta gäller så hade jag lagt ett laminat golv med en 10 mm frigolit skiva under. Blir mycket varmare och mjukare att sitta på då. Lätt att hålla rent grymt slagtålig. Fäster man sen golvlistens på ett bra sätt så byter man ut golvet på ett par timmar för lite pengar. Målar man måste man slipa golvet innan man kan måla det igen. Enda nackdelen är att det blir halt men det är ett målat golv också.

Det enda som du behöver är fixa är att du måste få tillverkat en kraftig plåt som du har i porthålet där du kör upp på golvet, sen är det en speciell frigolit för detta ändamålet.
Mattias Israelsson
www.sodervidinge.se
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Det hade varit både det enklaste och snyggaste, tror du det kommer funka Mattias? Ingen risk att man knäcker eller förstör det direkt. Tips på golv? Frigoliten heter? Kan man få golvet mer vattentåligt genom att limma skarvar etc?
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
maniac
HPC Guld Medlem
Inlägg: 505
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:40
Bil: crx
Namn: Peter Åstrand
Ort: bor utanför norrköping
Has thanked: 2 times

enda jag ångrar så här långt är att jag delar mitt dubbelgarage med min vinterbil o tänkte att golvet skulle klara av vinterdäck utan att behöva skydda det med plastmatta eller liknande,har djupa revor i färgen ner i betongen där däckena har rullat på flera ställen o det känns tråkigt när man laggt ner en massa jobb med slipning o svindyr färg klarlack o flingor .
Peter Åstrand
gråmetallic crx -92 dohc jrsc
cetv
Inlägg: 37
Blev medlem: 3 augusti 2006, 23:05
Ort: Södervidinge
Kontakt:

M Scotte skrev:Det hade varit både det enklaste och snyggaste, tror du det kommer funka Mattias? Ingen risk att man knäcker eller förstör det direkt. Tips på golv? Frigoliten heter? Kan man få golvet mer vattentåligt genom att limma skarvar etc?
Ja jag e helt övertygad om att det håller. Man kan ju givetvis inte köra in en snö fylld bil och tro att inte golvet kommer resa sig.
Vad för golv du väljer tycket inte jag spelar någon roll men inte de allra billigaste modellerna då oftast är tillverkade av dålig spånplatta.
Sen att limma de i skarvarna är ingen dum idé men det får limmas med ett vatten fast lim som tex trälim för utomhus bruk. Vad som är viktig att tänka på när man använder ute lim är att man torkar bort limmet från golvet innan det torkat annars finns det riska att det biter fast.
Frigoliten vet jag faktiskt inte vad den heter när vi använt sådan har vi köpt den via Woody.
Mattias Israelsson
www.sodervidinge.se
Användarvisningsbild
Asse
Inlägg: 2184
Blev medlem: 25 juli 2004, 18:48
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Ort: Karlstad
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Frigoliten du menar måste väl vara cellplast för markisolering?

Min fantasi har oxå skenat iväg lite mot laminatgolv, men tycker det blev krångel med golvbrunn osv.
Blir till att slipa bettongen och sen måla med någon riktigt bra 2-komp färg.
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Användarvisningsbild
Chrille79
Inlägg: 1741
Blev medlem: 15 april 2004, 17:40
Bil: CH1
Namn: Christian Roskjaer
Ort: Helsingborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 12 times

Laminat golv. Nej nej. Blir för många begränsningar med vatten, spill å skit. Men visst varmt och trevligt på så sätt.

Jag kör ut och in med min brukis med dubbat. Inget släpp än så länge.
Gammal räv...
Användarvisningsbild
{BÅGEN}
Styrelsen Gold
Inlägg: 4329
Blev medlem: 17 april 2006, 10:38
Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
Namn: Mattias Bågenholm
Ort: Göteborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 30 times

När jag var hos min lokala bläster kille så skulle han precis börja med att prova en maskin som dom hade fått in som man sprutade något slags polyurethan (stavning**) massa som heter polymeer tror jag och dom var typ först i Sverige med detta men de har funnits i Europa länge.

Man använder de tydligen väldigt ofta på garage golv och de e 2K och härdar på 3sek så man kan typ gå på de samtidigt som man sprutar. :D
Man kan lägga ett lager upp till 10cm tydligen för att de härdar så snabbt men vanligt för garage golv var visst 3-5mm.
Jag fick känna på slutprodukten och de kändes som plast med en gummi liknade yta. Han sa att man kan t.o.m gjuta saker i en form med detta för att de är så hållbart och härdar så snabbt.

Det kostade 200kr/kg men sen så vet inte jag hur mycket de blir per kvadrat meter. Men de verkar ju SJUKT grymt att spruta golvet med detta.
Fanns i många olika färger och deras maskin kunde man ta med sig så att dom kan komma hem till en. Det tål kemikalier, oljor, vatten och hårda slag ja typ allt sa han...


Tänkte bara informera om detta om de är intressant för någon.
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215

Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3


Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig. :)
Användarvisningsbild
Asse
Inlägg: 2184
Blev medlem: 25 juli 2004, 18:48
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Ort: Karlstad
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Var får man tag på sånt golv då?
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Användarvisningsbild
{BÅGEN}
Styrelsen Gold
Inlägg: 4329
Blev medlem: 17 april 2006, 10:38
Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
Namn: Mattias Bågenholm
Ort: Göteborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 30 times

Ja asså dom är ju tydligen först med detta i sverige så det är väl dom då vad jag fattar de som. Men dom håller ju till i Götet så jag vet inte vad priset kan bli om dom skall komma upp och spruta ditt golv Asse.

sen om dom verkligen är först och enda i sverige de vågar jag inte stå för men här är deras info så kan du ju ringa dom och fråga..


Blästring & Målning i Kållered
Bangårdsv. 7
Box 37, 428 21 KÅLLERED
Tel: 031-795 00 48
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215

Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3


Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig. :)
Little Elk
Inlägg: 210
Blev medlem: 26 juni 2005, 17:53
Namn: Fredrik Edin
Ort: The Hood

Ikea har badrums stommar som kanske kan vara mer lämpade i gar<ge om man kör in med vinter bilen i fina garaget...

Personligen gillar jag inte att köra in och ut ur ett garage med bilden då det är slask, salt modd, snö och allmänt skitväder ute...

Har dock tillgång till flerbils garage hos mormor och morfar för att nån gång om vintern tina bilen och det är inte helt fel när den isat igen sig ordenkligt eller efter man tvättat den.
Ordförande

Nuvarande bil: Civic Type R -02
Tidigare bil: Civic Type R -04
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Detta garage kommer endast se torra bilar. Ingen bil rullar in efter okt, och inget rullar ur förrän april.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Pollie
Inlägg: 161
Blev medlem: 11 december 2008, 16:16
Bil: Honda CRX VTEC
Namn: Robin Thunstrom
Ort: Lindome
Kontakt:

Inte någon direkt garagebild kanske men a är i garaget iaf ;)
Bild
Bild
Kullen
Inlägg: 258
Blev medlem: 27 juli 2004, 23:37
Bil: Civic FN2
Namn: Martin Kullström
Ort: Vårsta

Var på Hornbach idag och dom hade ganska trevliga skåp och bänkar från denna firm: <a href="http://www.friedrich-kuepper-gmbh.de/" target="_blank">http://www.friedrich-kuepper-gmbh.de/</a>

Tycker dom såg bra ut och bänkskivor i 30mm tjock bok ingår.
Inte billigast men tyckte priserna kändes helt ok. 120cm bred bänk med lådor/skåp kosta ca:2-2500kr Typ denna: <a href="http://friedrich-kuepper-gmbh.de/index. ... &Itemid=53" target="_blank">http://friedrich-kuepper-gmbh.de/index. ... emid=53</a>

Funderar på att köpa deras grejor till mitt garage.
Senast redigerad av Kullen den 17 mars 2010, 18:58, redigerad totalt 1 gånger.
Brum Brum!
Användarvisningsbild
Chrille79
Inlägg: 1741
Blev medlem: 15 april 2004, 17:40
Bil: CH1
Namn: Christian Roskjaer
Ort: Helsingborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 12 times

Tips till inredning. Tänkte sj köpa 2-3st sen när jag fixat till där ute. Med nyckel och lås oxå. I plåt.

<a href="http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80100190" target="_blank">http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80100190</a>

Bild
Gammal räv...
Krister
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 april 2004, 14:07
Ort: Sollentuna

Något jag saknat i många garage är en whiteboard, det är inte fel att kunna skriva ned vissa saker ibland.

Sen som många skriver så bör bänk och skåp vara framför bilen, sidorna kommer vara för snålt tilltagna hur mycket plats du än har.

När det kommer till hur sliten färgen kan bli så kommer i alla fall jag att lägga gummimatta där fordonet kommer stå (i mitt fall hojen), just för att färgen inte skall kladda av sig till däcken när den stått över vintern.

Sen kommer jag även satsa på att ha fast installation av tryckluft så jag har det på i alla fall två men helst tre ställe... båda sidor och framför bilen.

Glöm sen inte att förbereda för någon sorts radio.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Garaget är klart förutom golvbeklädnad. Fasta installationer är kabelvinda på väggen, samt två tryckluftsrullar, en mindre och en större. Som bänk är två bänkskivor på 30mm limmade ihop för att bilda 60mm. På väggen två 40cm skåp med glapp mellan, skruvstädet sitter på bänken. På väggarna i princip uppe i taket är hjulhängare monterade och alla 16 R-däck på fälg är upphängda. Inte en enda golvmonterad sak finns förutom bänken, som har två ben som tar plats på golvet. Förrådet innaför är numera utrustat med endast lagerhyllor i stål 360 grader. Vill absolut inte ha någon förvaring i garaget, förutom det som kan hängas, finns en hylla kommer det hamna skit på den. Längst ned mot tryckluftsvindan är ett grunt plåtskåp upphängt för att rymma tryckluftsverktygen.

Så fort tempen blir lite bättre ska värmepumpen installeras och golvet läggas när jag fått lite temp.

För musik kommer jag köra takmonterade inbyggda högtalare, och en microstereo i ett av ikeaskåpen.

På väggarna framför bilen hänger Honda org verktygstavlor med båda vanliga verktyg och specialverktyg.
Senast redigerad av M Scotte den 17 mars 2010, 21:27, redigerad totalt 1 gånger.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Chrille79
Inlägg: 1741
Blev medlem: 15 april 2004, 17:40
Bil: CH1
Namn: Christian Roskjaer
Ort: Helsingborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 12 times

:ttiwwop:
Gammal räv...
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Det kommer bilder efteråt, före och efter.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
cetv
Inlägg: 37
Blev medlem: 3 augusti 2006, 23:05
Ort: Södervidinge
Kontakt:

bilder ??????????? Är det inte hög tid för ett hpc hem besök nu ? Kaffe vill vi ha med :)
Mattias Israelsson
www.sodervidinge.se
Jimmy
Inlägg: 2556
Blev medlem: 28 mars 2004, 13:34
Bil: Civic EG
Namn: Jimmy Eriksson
Ort: Gävle
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Målat garage golv är helt klart bäst

angånde skåp så säger jag Ikeas köks inredning med högblanka dörrar för dom är enklast och rengöra

kolla garage delen på 6speedonline.com där är det flera som har kört med ikea grejjer, en sak ja läste där för
nån månad sen va att dom flesta gör med sån där mjukstängning för dörrarna så dom inte smäller igen

<a href="http://www.garagejournal.com/" target="_blank">http://www.garagejournal.com/</a> kan du åxå hänga på å kolla inspiration
www.JJizzle.com = Styggaste bloggen
www.garaget.org/jimmy_JDM
www.RubNScrape.com

Mordiiax - "ingen vits att försöka leka rik med orignalsaker när man ändå avslöjat att man är fattig genom att åka honda"
Användarvisningsbild
.:Gurra:.
Inlägg: 49
Blev medlem: 2 september 2004, 22:57
Bil: Vti HB -92
Namn: Gustav Karlsson
Ort: Vänersborg

Eftersom det låter som att det bara kommer vara finmeck i garaget så skulle jag lagt pengarna på biltemas garageklinker eller ev ett laminatgolv.
Har själv garageklinker från biltema i verkstadsdelen och har tappat både handsläggor och stora tvingar i golvet utan ett enda märke. Lätt att damsuga och torka av.

Hade de vart en garage med mera spill (olja/vatten) i så hade jag målat golvet och en bit upp på sockeln så det bara skulle vara att dra fram slangen o spola bort allt grus o skit o sen bara dra av det med en gummi skrapa.
BjörnEsi
Inlägg: 59
Blev medlem: 14 november 2006, 17:59

Shit, nu blir man lite avis på er här...


Rena drömgaragen för en annan. Själv så meckar jag på en parkeringplats
i ett garage med en 50 + bilar. Mitt största problem är förvaring av verktyg o bildelar.
Som det är nu åker allt i bilen, så ni kan tänka er hur inredningen i bagaget ser ut.
Har iallfall ett hobbyrum med bänkar att hålla till på , som ligger i anslutning till garaget. Samt
elutag precis intill platsen.
Dock har jag märkt att verktyg jag skänkt till hobbyrummet har försvunnit...

Jag skulle behöva tips på hur jag ska lösa det. Fundrarar på att skaffa något sorts lås
bart skåp och lägga alla grejerna i. Detta måste dock vara hyffsat inbrottsäkert, för det har
förekommit stölder i garaget.

Med det menar jag att man inte ska kunna få upp det med en skruvmejsel
.Behöver alltså inte vara sprängsäkert. Detta skåp kan låsas fast i en pelare jag intill min plats.
Storlek: max 2 m brett, 1 m djup , och 2 m högt Ska som minst rymma en verktygslåda + diverse bildelar.

Någon med förslag på var jag kan hitta ett skåp som inte kostar multum ? Eller något annat förslag på hur jag
kan lösa detta ?

Grejen är att det är flera i garaget som har hyrt flera platser och smällt upp väggar, och byggt "riktiga" garage. Tyvärr så är kön oändlig till dessa. Jag har ställt mig i kö för att få en ytterligare plats och bygga eget garage.
Jag är lite sne på min förening då flertalet av dem som hyr platser i dem "riktiga" garagen inte ens bor i föreningen, och har aldrig gjort det. Tycker dom borde prioritera vi som bor i föreningen först. Sen så har vissa
det snarare som en förvaringsplats , snarare än ett meckgarage.

Tyvärr tillåter inte min ekonomi till att hyra ett "riktigt" garage för 1500+ vilket det brukar
kosta här i sthlm's regionen. Skulle jag bara få ( köat i 3 år nu ) en andra plats så skulle hyran för den bli 500 spänn. Visst inte det största garaget, men tillräckligt för mig och min EG och div verktyg.
Björn Wesslin
Koffe
Inlägg: 305
Blev medlem: 26 april 2004, 19:21
Ort: Löddeköpinge TEAM Södervidinge

ett riktigt verktygsskåp på hjul verkar ju vara melodin för dig, kolla på biltema eller verktygsboden
BjörnEsi
Inlägg: 59
Blev medlem: 14 november 2006, 17:59

Kikat på deras hemsidor och tyvärr verkar dom inte ha något som passar.
Björn Wesslin
Koffe
Inlägg: 305
Blev medlem: 26 april 2004, 19:21
Ort: Löddeköpinge TEAM Södervidinge

har målat garagegolvet, körde med biltemas 2k färg, hoppas de håller hyffsat iaf

fick även tag i 2 st lysrörsarmaturer till så skruva upp dem med, bra ljus kan man inte får nog av, skulle gärna haft fler :D


[attachment=35981:IMGP0789.JPG]
Senast redigerad av Koffe den 25 mars 2010, 18:08, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Thomas
Inlägg: 322
Blev medlem: 26 juli 2004, 10:05
Bil: Civic VT
Namn: Thomas Pettersson
Ort: Sollentuna
Been thanked: 1 time

Fint garage Koffe! Är det ett villa garage?
Civic VT championship white (såld)
Nu: HR-V
Koffe
Inlägg: 305
Blev medlem: 26 april 2004, 19:21
Ort: Löddeköpinge TEAM Södervidinge

tack! och jajjemen
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Uppdatering med bilder på garaget:
Det är inte stort men det är mitt.

Garaget klart förutom golv, som kommer inom kort.
<a href="http://forumbilder.se" target="_blank">Bild</a>
<a href="http://forumbilder.se" target="_blank">Bild</a>
Fler bilder när det är helt klart.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Skriv svar