Stora tråden om MC

Här diskuterar vi allt om Honda MC
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Thomas skrev:Behöver du mer effekt Steffo? Eller är det skruvandet och förväntningarna som lockar dig?
Behöver och behöver... VILL HA!
I ärlighetens namn så är det fullständigt onödigt, men jag har en sjukdom som gör att jag inte kan låta bli att försöka förbättra och fullända de fordon jag gillar :D
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Krister
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 april 2004, 14:07
Ort: Sollentuna

Thomas skrev:Idag jag tog jag fram hojjen och bytte oljefilter, tyvärr hade inte mekonomen någon olja på lager så det blev bara tömma oljan och byte av filter + bromsvätska idag. Inte bara jag som hade tänkt meka hoj under påsk :)

Hade lite olja hemma så jag kunde fylla filtret så nu är det bara att fylla på resten av oljan sen starta upp den och ta årets första tur.
Nice, men varför mekonomen? Själv kör jag med Biltemas Racingolja... duger gott åt de flesta fartfantomer på SH.


Själv var jag iväg till Gelleråsen i helgen som var och satan i gatan vad det var skoj. Körde SMC´s SportHojsKurs Steg 1 och 2, otroligt skoj och lärorikt.
Så nu har jag klämt sådär en 160mil i år... varav 25mil på bana. :)
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Lite dött här i tråden tycker jag och tänkte liva upp med en liten "byggtråd" som jag knåpar på. Nu är det mappat och klart!

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=225359
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
StockholmsJOCKE
Inlägg: 711
Blev medlem: 12 december 2007, 15:12
Bil: ITR DC2
Namn: Jocke
Ort: Södermalm
Been thanked: 3 times

Ha ha ha skönt att du äntligen fått på dig stället och BPU:at och mappat bågen :lol:

Jag vill också varva 13200 :shock:

/Jocke
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Ja, det går ju inte att leva utan att BPU:a och mappa allt man kör :).

13200 i bänken motsvarar ca 14500 på varvräknaren :P
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
Thomas
Inlägg: 322
Blev medlem: 26 juli 2004, 10:05
Bil: Civic VT
Namn: Thomas Pettersson
Ort: Sollentuna
Been thanked: 1 time

Steffo var du på barkarby härom helgen?

Jag var där på söndag kom när dem öppnade och gick vid 3 så jag han köra nästan alla hojjar jag ville testa på några andra också där det var lite kö.

Körde bmw 1000RR 3gånger och satan i gatan vilken hoj det är. R1 och cbr 1000 mm var inte alls i samma klass tycker jag.
Civic VT championship white (såld)
Nu: HR-V
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Håller med dig Thomas om att BMW:n var i en klass för sig när det gällde kvalitetskänsla. Den kändes vassast på i princip alla fromter.
R1:an är sjukt lättsvängd, men i övrigt gillar jag inte den alls. Motorn suger tycker jag.

Om jag skulle köpa en sprillans ny hoj idag så är det bara BMW:n som gäller.
Ducati 1198 var en vansinnig skapelse som iopfs gav mig ett större leende på läpparna än BMW:N, men den var helt enkelt för svårkörd för att vara praktisk.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
Thomas
Inlägg: 322
Blev medlem: 26 juli 2004, 10:05
Bil: Civic VT
Namn: Thomas Pettersson
Ort: Sollentuna
Been thanked: 1 time

Hur många är vi här i sthlm som har båge?

Jag tycker vi kan träffas en kväll och köra en sväng o snacka lite efteråt.

/Thomas
Civic VT championship white (såld)
Nu: HR-V
Krister
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 april 2004, 14:07
Ort: Sollentuna

Jag kan gärna styra upp något men det blir i juli i så fall... juni är helt fullbokad med bebis och flytt.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Koffe
Inlägg: 305
Blev medlem: 26 april 2004, 19:21
Ort: Löddeköpinge TEAM Södervidinge

I morrn är det dags att prova på o köra lite bana med motarden, ska bli skoj o det är ju på en välbekant bana (sturup) så bara hoppas det går bra och att man INTE blir biten :wink:

(blir så dyrt då)
Krister
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 april 2004, 14:07
Ort: Sollentuna

Koffe, tro mig, du kommer bli biten. :)
Köra bana med hoj var nog bland det absolut roligaste jag någonsin gjort. :)
Så själv skall jag köra på Gälleråsen 7-8/8 igen...
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Koffe
Inlägg: 305
Blev medlem: 26 april 2004, 19:21
Ort: Löddeköpinge TEAM Södervidinge

jo risk finns ju, sydskånbes mc har ju även en jäkla massa banträffar här nere på knutan o sturup både halvdagar o heldagar, så de blir väl en rejspreppad motard eller sportis innan man vet ordet av haha
Krister
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 april 2004, 14:07
Ort: Sollentuna

Long time no see... :)

Så måste bara ta och erkänna att det jag yrade om i början av tråden att jag skulle ha custom och allt vad det var... galet uppåt väggarna helfel. :)
Blev hyffsat påminnd om det nyligen nämligen och kände att det var dags att erkänna här. :)

Så hur går det för er andra här då? Ziggy har kommit upp på bakhjulet vet jag... :)
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Det har blivit 4 bankörningar för mig i år. SMC steg 1 på Kinnekulle, en heldag på Gotland ring (allmänhetens körning) och steg 2+3 med SMC på Gelleråsen.
Gotland ring är roligaste banan. Bankörningarna har definitivt gjort mig säkrare på hojen och det har börjat gå ganska fort på banorna jämfört med tidigare på säsongen. Dock så finns det mycket kvar att nöta på och hastigheten i kurvorna kan jackas upp en del innan det börjar gå riktigt snabbt.

Hojen har uppdaterats en del också. Kort sagt så har det varit en bra säsong fram till början av augusti. men sedan dess har det varit kass väder mestadels och hojen har stått avställd i garaget.

Grattis till nya hojen Krister!!!
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Krister
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 april 2004, 14:07
Ort: Sollentuna

Tackar Steffo, nu äntligen kör jag drömhojen. :)

För den som undrar så bytte jag upp mig från VTR1000F (V-Twin på 210kg och 110hk) till CBR1000RR 08:a (185kg-ish och 178hk). :)

Själv har jag hunnit med 4 bandagar i år, alla fyra på Gelleråsen och därmed gått steg 1-4 med SMC, har kört i medelgruppen men fått upp tempot att jag nu kommer börja köra i snabb grupp istället. Kurserna har gett mig otroligt mycket i form av körteknik på hoj men även i bil.
Nu i helgen skall jag ge lite tillbaka till SMC genom att vara funktionär på ATT (Arlanda Test Track)... kommer bli skitskoj. :)
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Användarvisningsbild
Thomas
Inlägg: 322
Blev medlem: 26 juli 2004, 10:05
Bil: Civic VT
Namn: Thomas Pettersson
Ort: Sollentuna
Been thanked: 1 time

Själv har jag bara använt min hoj i sommar för åka en sväng med kompisarna eller tagit hojjen istället för bilen när vädret och varit bra.
Har tyvärr hojjen i farsan garage som ligger ett par km från där jag bor därför har det inte blivit så mycket åkande som jag velat. Samtidigt är ruskigt trött på att köra en 600cc med förgasare som bara har topp effekt typ.
Fotade hojjen fredag den 13 aug för att lägga ut den på blocket men oturligt/klantigt nog ställde jag den på sidostödet på en väg som lutande och lite grusig, klev av hojjen gick ifrån den sen hörde jag ett brak
och hojjen låg på sidan. Hade visst fått i neutral så den åkte lite framåt och stödet gled undan.

Hojjen blev repig med lite trasig plast och bromshandtaget gick av. Har som tur är helförsäkring som ska fixa allt. Troligtvis ska "DIN MC i sollentuna" fixa det, pratade med dem för ett tag sedan och dem sade att dem
kommer inte kunna få dit samma dekalkit som tidigare då det är svindyrt och svårt att få tag på så dem kanske skulle kunna lacka om hela hojjen istället och det har jag inget imot precis. Får se vad som händer när försäkringsbolaget har sagt sitt.
Civic VT championship white (såld)
Nu: HR-V
Krister
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 april 2004, 14:07
Ort: Sollentuna

Thomas, du har väl en Honda CBR600??? Varför då använda DinMC och inte Honda City i Upplands Väsby?
Själv köper jag banne mig nästan allt på Honda City, sjukt nöjd med dem.

Sen är det en bra läxa för många att lära sig att man inte parkerar hojen i en backe nedåt... det är många som fått skrapade hojar pga det när hojens rullförmåga vinner över stödet.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Användarvisningsbild
Thomas
Inlägg: 322
Blev medlem: 26 juli 2004, 10:05
Bil: Civic VT
Namn: Thomas Pettersson
Ort: Sollentuna
Been thanked: 1 time

Jag åkte självklart till Honda City men gubben jag pratade med var inte alls intresserad. Han sade bara lämna in hojjen så fixar vi den sidan som är repig.
Åkte därför till din mc och dem var mycket mer intresserade och ville verkligen hjälpa mig att få hojjen så fin som möjligt.
Civic VT championship white (såld)
Nu: HR-V
Användarvisningsbild
Nibbe
Inlägg: 437
Blev medlem: 26 april 2004, 08:38
Bil: EG5, EJ9
Namn: Niklas Walkin
Ort: Stockholm
Has thanked: 10 times

Kul blogg just nu åker dom kust till kust i USA med en Indian från 1915. Nått Cannonball race.
http://shinyakimura.blogspot.com
Användarvisningsbild
Dani
Inlägg: 4264
Blev medlem: 26 april 2004, 11:03
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Ort: Borås
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Nu tillhör jag oxå den häftiga skaran som har MC, i Augusti köpte jag en Kawasaki ER6-N från 2006 med ABS. Jag hade tittat MKT på Hornet, varenda dag i två månader efter "rätta hojen" men var det inte det ena så var det det andra. Till slut sålde jag Cab.en, åkte på Semester och medans jag var i England så gjorde jag upp affären via mail och köpte den dagen efter jag kom hem.

Anledningen till att det blev en Kawasaki istället för Hornet är att de 35K som jag gav för ER6an hade gett mig en Hornet från 00-02 dvs äldre hoj och ingen ABS. Det enda som talar emot ER6an i jämförelse med Hornet är att försäkringen är 3-4K dyrare men whatever. Jag har hunnit köra ca 300 mil på 2.5 månad och är grymt nöjd.

Den har ca 72HK och jag har inget att klaga på vad gäller effekt och utseende, den är faktiskt mkt snyggare än Hornet. Den vibrerar dock en del och vad jag förstått så är 08 och nyare mkt bättre men det är inget som man ideligen tänker på, den är dessutom tvåcylindrig så man får väl helt enkelt acceptera detta.

Den har ett Leo Vince utblås, rensad bakdel med miniblinkers och borttagen "vindruta". Däck är fräscha och den är fullservad på Kawasaki i Borås så det kändes som ett vettigt köp. Jag hade ett problem med att FI lampan tände sig när det va blött ute och de misstänkte först fuktskada på kontakt/ECU men det visade sig vara ett "känt" fel då ECU.n tar emot/skickar fel signal till gasreglaget.

Jag slapp iaf betala ett skit och jag fick även två nya backspeglar på beg.garanti av STIBIX i Borås eftersom fästet hade spruckit upp så att höger backspegel hängde ner och vänster hade börjat spricka, jävligt bra och trevliga killar. Jag har inte på något sätt blivit erfaren på dessa 300 mil, jag är fortfarande rädd för att göra div. manövrar och har stooor respekt men det är bara bra. Jag lever gärna lite till :)
Bilagor
XPF563-2021.jpg
XPF563-1001.jpg
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Sweet Dani!
Du får ge dig på en långrepa i sommar och komma över till Stockholm! Vi har en extra våning på nya huset där du kan bo och så kan vi mysa runt på våra hojar med badbrallor under. Ta en glass i någon skön miljö och ett dopp när stället blir för varmt ;)
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Krister
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 april 2004, 14:07
Ort: Sollentuna

Härligt Dani, välkommen till den underbara hojvärlden. :)

Se till att boka in dig på någon SMCkurs nästa år, det ger sjukt mycket för körningen.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Användarvisningsbild
Dani
Inlägg: 4264
Blev medlem: 26 april 2004, 11:03
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Ort: Borås
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Tack båjz. Jag lovar att höra av mig om jag planerar en 08-tur Steffo men den chansen/risken, att åka 50 mil, känns rätt minimal just nu iaf :P

Krister: Det lär jag göra, jag vill kunna hantera hojen bättre för jag är fortfarande skitfeg...det är väl bra på ett sätt men drömmen är att göra wheelies a la Biaggi på Brno (tror jag det var) :P
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Krister
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 april 2004, 14:07
Ort: Sollentuna

Tycker själv att SMC Steg 1 och 2 var otroligt givande, gjorde att man förstod lite mer av hur saker funkar men också inse att man måste jobba med sina överlevnadsinstinkter... för om något kommer ha ihjäl dig så är det ironiskt nog reaktionerna som försöker hålla dig vid liv.

Läs även Full Kontroll som finns på SMC´s sida, deras kurser bygger mycket på den.
http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=1160

Sen får vi se om vi ses på Gälleråsen/Kinnekulle någonting nästa år. :)
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Slår också ett slag för SMCs kurser Dani. Framför allt för att man där under ordnade former kan få lära känna sin hoj ordentligt på bana och ändå ha fullt försäkringsskydd.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
Dani
Inlägg: 4264
Blev medlem: 26 april 2004, 11:03
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Ort: Borås
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Tanken är absolut att jag iaf ska medverka på en bankörning, jag vill absolut förbättra mig och utan handledning känns det sådär så jag är inställd på att åka på en körning och få tips av "proffs".
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Nu har jag vinterpimpat min hoj med lite smått och gott inför årets säsong.
Halkskydd i form av svarta gummimattor på tanken, kolfiberhugger och kedjeskydd samt ensitskuts är resultatet av den här vintern. Jag var inne på att köpa Öhlins styrdämpare och bakdämpare ett tag, men insåg att jag klarar mig en stund till innan det börjar gå så snabbt att chassit är begränsningen...

http://www.sporthoj.com/forum/showthrea ... 359&page=4

Jag tänker kliva på SMC:s tvådagarskurs på Gelleråsen i augusti där man får mer personlig coaching än på en vanlig SMC-kurs.
Jag ska anmäla mig så fort sidan är uppe igen. Se till att göra det ni med (Dani, Krister och Thomas mfl)!
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=5075904
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
Dani
Inlägg: 4264
Blev medlem: 26 april 2004, 11:03
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Ort: Borås
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Solostisen är stooooooooor förbättring, bra skit där Steffmeister!

Det blir tyvärr inga kurser för mig i år, i princip alla pengar jag äger och kommer att äga kommer att gå åt bröllopet i Juni. Utöver det kommer det lilla som blir över gå åt en ny lägenhet, möbler osv osv osv. Tur man har en vettig tjej som inte vill ha massa bling bling och det värsta som finns för då hade våra fickor varit grooovt våldtagna :P

Om det mot förmodan skulle bli något över efter smekmånaden och ihopflyttningen så blir det en kurs men innan dess, nada surf!
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Användarvisningsbild
Chrille79
Inlägg: 1741
Blev medlem: 15 april 2004, 17:40
Bil: CH1
Namn: Christian Roskjaer
Ort: Helsingborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 12 times

Har börjat ta tag i mitt mc kort igen. Å redan har man gått händelserna i för väg :)

Har hela tiden velat ha en gammal VFR 88-93, å då facelift (vet ej modell kod osv). Å såklart i vit :)

Vad säger vi om den? Dom säger ju att det är den bästa cyklen Honda har byggt.

Målet är att ha en bra första hoj som är billig att äga osv.

Denna modellen:
Bild
Gammal räv...
Koco
Inlägg: 33
Blev medlem: 24 oktober 2006, 18:21
Bil: Honda Civic VT
Namn: Serif Koco
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Bild

Uploaded with ImageShack.us
VW Pickup 97
Honda Civic 96- ek4 VTi
Fastway Honda CRF 250R
Yamaha R1 06-


Honda Civic VT-RR B18c/s80 Såld :( :( :( :( :( :( :'(
KTM 525 aka Supermotard (Såld)
Saab 93ss Aero(Brukis) (Såld)
Honda CBR600 F4i (Såld)
Honda CRF 450R (Såld)
Skriv svar