Köra med E85?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
juhaaan
Användare
Användare
Inlägg: 80
Blev medlem: 25 februari 2011, 18:26
Namn: honda civic

8 februari 2012, 20:59

Tänkte höra hur det sliter på motorn med e85, har hört att det både är bra och dåligt. Vad tror ni? Testade tanka i 10liter e85 och 6 liter 95 och den gick som vanligt , kunde köra 18-19 mil på den tanken i kyla med bara kall starter.. så vad tror ni?
Användarvisningsbild
EMP
Lärd
Lärd
Inlägg: 1008
Blev medlem: 21 juni 2011, 18:27
Bil: Honda
Namn: Gustav eBay Karlsson
Ort: Ulricehamn

8 februari 2012, 22:15

Jag har hört att våra bränslepumpar inte gillar etanol, ska tydligen lösa upp massa gammalt skräp i tanken och sätta igen filter lätt. Körde min eg9 50/50 det sista innan den plockades ner och som du sa så märkte jag inte heller någon skillnad.
Nu.
¤S2000! -04
¤Accord Executive K24 -04

Då.
#Civic VTI EG9 Turbo -92
#Civic VTI MC2 Brukkuk -98
#Civic VTI MB6 B20VTEC 2 b! -98
#Civic Type R EP3 -05
0706855663
juhaaan
Användare
Användare
Inlägg: 80
Blev medlem: 25 februari 2011, 18:26
Namn: honda civic

8 februari 2012, 23:24

Så det är inge skadligt förutom det då?
Användarvisningsbild
Fixxe
Tackade nej till jobb på Spoon
Tackade nej till jobb på Spoon
Inlägg: 5222
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Jazz/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 13 times
Been thanked: 11 times

9 februari 2012, 07:24

den går snålare. Alltså inte drar mindre soppa, utan motor går magert.
för att pendla funkar, men jag skulle inte våra pressa den särskilt hårt utan att ha en bredbandslambda i.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic -00 #racekor
Jazz -13 #röktafittan
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming

www.streetperformance.se
Frallam
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 30
Blev medlem: 8 maj 2007, 00:53
Bil: EG5 -92
Namn: Frans Hansson
Ort: Höganäs

10 februari 2012, 06:38

Ska man köra på etanol bör man byta till 30-40% "större" spridare (helst 40%) för att den som sagt inte ska gå magert. ser dock ingen anledning till att göra det på en bil som inte är överladdad (om man nu inte vill regga bilen med ett eftermarknads sprut, amatörbyggt/ombyggt fordon)

Sen om det lossnar skit så får man väll byta filtret efter ett tag och pumpen när den ger upp :)
Elvis_EG2
Påläst
Påläst
Inlägg: 679
Blev medlem: 21 juli 2005, 02:14
Namn: Elvis

10 februari 2012, 07:40

så man hade kunnat köra en blandning på 10liter ethanol och 6liter bensin i en type r? FN2
Elvis

Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-

Driving :Honda civic type R CW FN2
Användarvisningsbild
Jalle
Påläst
Påläst
Inlägg: 629
Blev medlem: 21 september 2005, 09:33
Bil: Acura TL 2004
Namn: Jari Saren
Ort: Paradis, Eksjö

10 februari 2012, 11:37

Varför?
Hade jag aldrig gjort, inte utan bredbandslambda så man har koll på att den inte går för snålt vilket den troligtvis gör.
______
Banbil: Del sol -92 H22
Vardagsbil: Acura TL 2004
Welen
Proffs
Proffs
Inlägg: 2779
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:15
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen
Ort: Borlänge

10 februari 2012, 20:40

E85 är skitbra om man vill få ut mer effekt än vad man kan klara på handels soppa.

För ekonomins skull är det väldigt tveksamt om det är värt det för en bil som inte behöver det för effekt eller kylningens skull..

Det som kan hända är att alla rester man har i tanken löses upp och följer med bränslet och fastnar i spridare eller förhoppningsvis i filtret.

Etanol är mer aggresivt mot gummi detaljer och etanolen binder även vatten. Det gör att allt stål som bränslet kommer i kontakt med rostar så länge man ihar bilen stående. De flesta spridare har en ventil i stål och de rostar och gör det det så ändras flödet i dem eller så slutar de öppna helt. Det kan betyda orentlig härdsmälta. Även gummit i slangar kan lösas upp och sätta igen spridarna.
Så för att vara säker så ska man ha teflon slangar och en pump som inte har stål/järn som kommer i kontakt med bränslet. Filter är vanligt att det inte är specade för e85 så antingen byter man ofta eller skaffar sånna som tål.

Eftersom etanolen och vatten blandar sig med oljan och att man pumpar betydligt mer bränsle genom motorn så får man byta olja oftare.

Sedan varierar e85 kraftigt i kvallite.. I sverige har man i alla fall vinter och sommar etanol som jag ryktes vägar har hört ska vara e85 på sommaren och e75 på vintern. Våran e85 är även baserad på socker mot usa där de baseras på majs. I usa kan mack etanolen variera från 51% etanol till 85%. Så har man gjort för att man ska hålla ner emisioner under kalla peroder. Så blandningen beror på klimatet och leverantör. De andra procenten då..?? Ja i sverige har man blivit i tutad att det är bensin men i usa är det kolväten med samma flyktighet som bensin. Hur det påverkar oktan talet kan man ju bara spekulera i.

Om etanolens koncentration varierar så mycket så gör det enkelt att en motor går alldeless för fett eller för snålt ganska lätt. Går det snålt vet dom flösta att det går åt helvete. Man får så småningom om inte omedelbart general ras!! En e85 motor ska ha ca 9,5 delar luft till 1 del soppa för optimal förbränning medans bensin ska ha 14,7 delar luft och en del dunder. Om bilen då är inställd för bensin och så tankar man etanol eller hälften etanol eller hur få % man vill så kommer motorn gå snålare än vad den är tänkt att gå. På en orginal motor kanske man klarar sig men ju hårdare trimmningsgrad desto sämre ods.

Men om man ändå vill köra e85 så kan man i alal fall få lite koll på det hela genom att mäta koncentrationen av etanolen i e85. Man bara blandar en känd mängd vatten med en känd mängd e85 så blandar sig vattnet med etanolen och skicktar sig med bensinen. Med de mänderna man då vet av bensin etanol och vatten så kan man välddigt enkelt räkna ut etanolens koncentration. Då får man i alla fall ett hum.

Ok.. Så om man fattar sig på allt det här då och vill i alla fall köra e85. Vad händer då då? HAr man en standard motor så är kompresionen och flöden med kammar mm uträknat för att få effektivitet med bensin. Ändrar vi det så vi kör e85 så sjunker motorns effektivitet och vi kommer behöva pumpa in mer energi i motorn och få ut ungeför lika mot vad man fick på bensin. Höjjer man kompresionen och öppnar upp andningen lite med kammar/insug/avgas så börjar det hända grejjer.

Saab eller gm som de heter har löst det genom en sensor som kan känna av blandningen mellan etanol och kolväten och ställer om motorn efter det. Men kan dock inte påverka kammar och kompresion utan man styr i stället laddtryck, soppa och tändning för att göra omstädigheterna så bra och säkert man kan. Den här sensorn går att köpa lös och man borde kunna ställa in de flesta eftermarknads insprutningssystem och kompensera för blandningenmed samma medel som GM gör i sina flexifuel. Sensorn ger en 0-5v signal beroende av blandning om jag kommer ihåg rätt. Sensorn ligger runt 3-4000kr
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
Welen
Proffs
Proffs
Inlägg: 2779
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:15
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen
Ort: Borlänge

10 februari 2012, 20:56

Föresten angående bredbands lambda..

När man säger att ett lambda värde är stoich eller hur fan det stavas så är det lambdavärde 1. För bensin är det 14,7:1 medans det för e85 är ca 9,5:1

De flesta billigare eftermarkands bredbandslambdorna känner av lambda värdet och sedan beräknas det om till ett afr värde efter bensin. Det gör att man fortfarande ska mappa efter ungeför samma afr värde som man gör med bensin fast man kör e85.
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
Användarvisningsbild
Xchai
Master
Master
Inlägg: 1633
Blev medlem: 25 juli 2004, 10:02
Bil: Crx vt 32psi
Namn: Wanchai Kampha Gustafsson
Ort: Borlänge/Vallentuna/Västerås

11 februari 2012, 19:27

Ska ni köra med e85 så kör med Redline si alcohol,det skonar spridareoch pumpen.
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF

Tunnis aka Glad
Simon,mm
Skriv svar