Rangordning bränslesnåla hondor? --> Superbrukis
-
- Inlägg: 263
- Blev medlem: 8 september 2004, 13:10
- Bil: Civic EJ9 -96
- Namn: Johannes Carlsson
- Ort: Göteborg
Hej.
Länge sedan jag postade nånting här i forumet. Kan det vara den mörka hösten/förvintern här uppe i Norrbotten eller något annat men börjar tycka min civic sedan 1,4is är lite trist och då kommer tankarna på uppgradering av olika slag, slö samt ligger å drar runt 0,63 idag. Funderingar kring någon slags super brukis kommer upp, typ e85 & turbo?
Så vilka Hondor är bränslesnålast?
är de EK3 1,5 vtec (114hk) som är bästa utgångsalternativ? d15z6?
eller EG4 1,5 vei (90hk) d15z1?
fler förslag? börjar med en lista på ca förbrukning:
snitt 0,63 rekord 0,56 # 96 Civic Sedan 1,4is ca 33.000mil
Länge sedan jag postade nånting här i forumet. Kan det vara den mörka hösten/förvintern här uppe i Norrbotten eller något annat men börjar tycka min civic sedan 1,4is är lite trist och då kommer tankarna på uppgradering av olika slag, slö samt ligger å drar runt 0,63 idag. Funderingar kring någon slags super brukis kommer upp, typ e85 & turbo?
Så vilka Hondor är bränslesnålast?
är de EK3 1,5 vtec (114hk) som är bästa utgångsalternativ? d15z6?
eller EG4 1,5 vei (90hk) d15z1?
fler förslag? börjar med en lista på ca förbrukning:
snitt 0,63 rekord 0,56 # 96 Civic Sedan 1,4is ca 33.000mil
kör:
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan
Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..
201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan
Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..
201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
-
- Inlägg: 341
- Blev medlem: 3 maj 2011, 14:25
- Bil: Honda Civic Ek3 -97
- Namn: Hans-Peter Engström
- Ort: Fristad
Ed3 b16 med annan slutväxel (ligger på 3000rpm i 70)
Kör 1.5mil enkel resa till jobb å tillbaka
0.68l/mil Enligt mig grymt bra!!
Samma bil, första tanken när jag fick den (inte en åktur utan ett par urvarvningar och lite 0-100 prov osv)
0.85l/mil
Samma sträcka med förra bilen, en Suzuki Alto -03
0.53l/mil
Kommer aldrig mer byta till en snålispendlare!!! Så mycket mer körglädje för 1.5dl/milen är värt det vilken dag som hellst!
Kör 1.5mil enkel resa till jobb å tillbaka
0.68l/mil Enligt mig grymt bra!!
Samma bil, första tanken när jag fick den (inte en åktur utan ett par urvarvningar och lite 0-100 prov osv)
0.85l/mil
Samma sträcka med förra bilen, en Suzuki Alto -03
0.53l/mil
Kommer aldrig mer byta till en snålispendlare!!! Så mycket mer körglädje för 1.5dl/milen är värt det vilken dag som hellst!
- Bullet---
- Inlägg: 2540
- Blev medlem: 23 augusti 2010, 09:22
- Bil: Honda Civic EG K20
- Namn: Andre´ Seppä Fritz
- Ort: Malmö
Min civic DX med d13b2 motorn när jag köpte den kan jag säga var snål. Ren motorvägskörning så låg den på 0,5 liter milen.
Bilen vägde dock endast in på 910kg och hade smala 13" däck runt om.
Bilen vägde dock endast in på 910kg och hade smala 13" däck runt om.
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Andre´ Seppä Fritz
-
- Inlägg: 4041
- Blev medlem: 28 juni 2009, 13:41
- Namn: Andreas Norberg
- Ort: Malmö
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 10 times
Körde 50 mil med min gamla VEI då visade mätaren halv tank. Kom till Falun (åkte från Malmö) då hade jag 25 % kvar. Snitt: 0.44 milen, vinteväglag, dubbdäck, 95 oktan med 90 - 100 i snitt. Dock är EK3 med D15Z6 en trevligare bil på alla plan. Gillade min EK3. Saknar den ibland Robban32.
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
-
- Inlägg: 867
- Blev medlem: 13 juni 2004, 13:54
- Bil: Bilbytarkungen
- Namn: Mikael Fröjdfeldt
- Ort: Eskilstuna / Västerås / Stockholm
Mycket beror ju på vilken hastighet och vägtyp man pendlar.
En vei får man köra max 90-95km/h med för att den ska ligga runt 0.43-0.45.. sen börjar det suga i sig.
En ek 1.5 kan man ligga precis runt 0.55 om man håller sig med eco-lampan tänd. Dvs under 120km/h. Men håller man sig runt 90-100 kan man komma ner lägre såklart. Men väljer man mellan vei och ekn i det här fallet är ju ekn MYCKET skojjigare som bil.
Vill man ha lite mer rymd går det att köpa eu8. Den saknar eco-lampa men har samma funktion. Eco-mode går ur vid ganska exakt 115km/h. Håller man sig 100-110 så snittar den 0.63 ganska exakt med orginal sommarhjul.
Sen finns ju även mb 1.5. lite tyngre än ek men rostar inte i närheten så mycket. Haft 3st kombimodeller av den och pendlat med. Samma eco-lampa som ekn har. Samma hastighet som moden går ur. Dvs 120. Håller dig i skinnet där så landar du på 0.65 ganska exakt.
Har du inte bråttom och har lite mer cash över kan du ju alltid åka jazz. Håll dig runt 80 blås så kan man ligga och snitta precis runt 0.5 sträcket!
En vei får man köra max 90-95km/h med för att den ska ligga runt 0.43-0.45.. sen börjar det suga i sig.
En ek 1.5 kan man ligga precis runt 0.55 om man håller sig med eco-lampan tänd. Dvs under 120km/h. Men håller man sig runt 90-100 kan man komma ner lägre såklart. Men väljer man mellan vei och ekn i det här fallet är ju ekn MYCKET skojjigare som bil.
Vill man ha lite mer rymd går det att köpa eu8. Den saknar eco-lampa men har samma funktion. Eco-mode går ur vid ganska exakt 115km/h. Håller man sig 100-110 så snittar den 0.63 ganska exakt med orginal sommarhjul.
Sen finns ju även mb 1.5. lite tyngre än ek men rostar inte i närheten så mycket. Haft 3st kombimodeller av den och pendlat med. Samma eco-lampa som ekn har. Samma hastighet som moden går ur. Dvs 120. Håller dig i skinnet där så landar du på 0.65 ganska exakt.
Har du inte bråttom och har lite mer cash över kan du ju alltid åka jazz. Håll dig runt 80 blås så kan man ligga och snitta precis runt 0.5 sträcket!
073-9034221
Medlemnr: 595
The "trixiewatch" - no of hondas owned: 80
The "malcolmbattle" - EF:16 EG:21 Delsol:9 EK:9 EP:7
__________________________________________________
TRIXIE RACING
Medlemnr: 595
The "trixiewatch" - no of hondas owned: 80
The "malcolmbattle" - EF:16 EG:21 Delsol:9 EK:9 EP:7
__________________________________________________
TRIXIE RACING
-
- Inlägg: 263
- Blev medlem: 8 september 2004, 13:10
- Bil: Civic EJ9 -96
- Namn: Johannes Carlsson
- Ort: Göteborg
så bästa varianten vore en ek3 1,5 vtec (114hk) med Vei låda, så man kan snålköra upp till 130km/h.
mod för lägre förbrukning, ek3 1,5 vtec:
1. vei låda
2. förvärmning insugsluft (luftburk runt grenrör?) kanske med spjäll så man har kalluft vid höglast
3. e85?
4. turbo (för att få mer ork genom hela registret)
5. lägre luftmotstånd?
skulle kunna göra det på nuvarande också, har ljuddämpat lite så den har ok nivå nu d15z6/d16z6 swap? eller turbo, har en ostrich 2 hemma, p28 ska ju gå att mappa, funkar det med 1,4 boxen?
mod för lägre förbrukning, ek3 1,5 vtec:
1. vei låda
2. förvärmning insugsluft (luftburk runt grenrör?) kanske med spjäll så man har kalluft vid höglast
3. e85?
4. turbo (för att få mer ork genom hela registret)
5. lägre luftmotstånd?
skulle kunna göra det på nuvarande också, har ljuddämpat lite så den har ok nivå nu d15z6/d16z6 swap? eller turbo, har en ostrich 2 hemma, p28 ska ju gå att mappa, funkar det med 1,4 boxen?
kör:
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan
Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..
201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan
Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..
201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
-
- Inlägg: 5303
- Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Ort: Västerås
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Luftmotståndet börjar ta vid runt 80-90kmh och blir bra mycke högre i 120-130kmh. En vei har redan läpp fram och diffusor baktill så finns inte så mycket kvar att göra förutom sänkning och byta mera aerodynamiska backspeglar.
Däremot något som gör skillnad i alla hastigheter är rullmotstånd. Däcken har enormt stor betydelse. Det märks på alla de bilar ni tagit upp, så fort man går större än 175 i bredd och 65 i höjd då dricker dem mer. Jag har i somras provat två olika uppsättningar med SMALA däck. Dock var min framvagn inte rak på de första så soppaförbrukningen blev inte korrekt. Min vei orkade upp i 195kmh med 135/65-15. Men jäklar vad vingligt och dålig styrrespons så fort man kommer över 100kmh.
Andra testet med 135/70-13 visar inte rätt förbrukning heller trots utförd framvagnsinställning då rullomkretsen diffar för mycket. Varvade ju typ 3000rpm i 105kmh(130 på mätarn). Men låg och rapp i stadstrafik som få. Haha
Så mitt tips om ni vill köra snålt är att köpa rätt däck med lågt rullmotstånd och gärna lite smalare än orginal.
Däremot något som gör skillnad i alla hastigheter är rullmotstånd. Däcken har enormt stor betydelse. Det märks på alla de bilar ni tagit upp, så fort man går större än 175 i bredd och 65 i höjd då dricker dem mer. Jag har i somras provat två olika uppsättningar med SMALA däck. Dock var min framvagn inte rak på de första så soppaförbrukningen blev inte korrekt. Min vei orkade upp i 195kmh med 135/65-15. Men jäklar vad vingligt och dålig styrrespons så fort man kommer över 100kmh.
Andra testet med 135/70-13 visar inte rätt förbrukning heller trots utförd framvagnsinställning då rullomkretsen diffar för mycket. Varvade ju typ 3000rpm i 105kmh(130 på mätarn). Men låg och rapp i stadstrafik som få. Haha
Så mitt tips om ni vill köra snålt är att köpa rätt däck med lågt rullmotstånd och gärna lite smalare än orginal.
-
- Inlägg: 932
- Blev medlem: 29 november 2006, 19:05
- Bil: Civic ek3
- Namn: Robert Rodinsson
- Ort: Hobbyskåning
Jag har en EK3:a och med:
60% motorväg @ 120
20% landsväg @ 70/90
10% Stadstrafik
10% buskörning,
Så landar den på med
sommardäcken 185/55-15": 0.62-0.67
Vinterdäcken 175/65-14": 0.67 nya dubbdäck / 0.62 samma däck med 4mm mönster kvar
EU8:an däremot går o köra apsnålt med.
i somras körde jag 0.56 i snitt under en 25mil sträcka @ 110km/h
och snittade 0.58 åt andra hållet dagen efter.
Vanligtvis drar den 0.62/63/64 på bridgestone Turanza 185/65-15"
notera att motorn varvar 3300rpm i 110km/h och 3500 i 120km/h
Inte jättedålig förbrukning med tanke på att Honda gett bilen en onödigt högvarvad 5:e växel och att den väger 1250kg OCH Aerodynamiken är som.....
60% motorväg @ 120
20% landsväg @ 70/90
10% Stadstrafik
10% buskörning,
Så landar den på med
sommardäcken 185/55-15": 0.62-0.67
Vinterdäcken 175/65-14": 0.67 nya dubbdäck / 0.62 samma däck med 4mm mönster kvar
EU8:an däremot går o köra apsnålt med.
i somras körde jag 0.56 i snitt under en 25mil sträcka @ 110km/h
och snittade 0.58 åt andra hållet dagen efter.
Vanligtvis drar den 0.62/63/64 på bridgestone Turanza 185/65-15"
notera att motorn varvar 3300rpm i 110km/h och 3500 i 120km/h
Inte jättedålig förbrukning med tanke på att Honda gett bilen en onödigt högvarvad 5:e växel och att den väger 1250kg OCH Aerodynamiken är som.....
Nuvarande bilar:
Civic Ek3 -96 Oldskool...
Luder BB6 -98 händer inte så mycket..
Civic Ep2 -04 Går snålare men skramlar mer
Civic FK2 -10 wa wa wee wa wa
Gamla bilar;
Accord -00 *såld*
Civic Ek3.5 -96 Dumt att sälja
Civic ED7 -89 Boyakasha
Civic Ek3 -96 Oldskool...
Luder BB6 -98 händer inte så mycket..
Civic Ep2 -04 Går snålare men skramlar mer
Civic FK2 -10 wa wa wee wa wa
Gamla bilar;
Accord -00 *såld*
Civic Ek3.5 -96 Dumt att sälja
Civic ED7 -89 Boyakasha
Inga dåliga siffror här. Är det de breda däcken som gör att jag aldrig kommer ner under 0.7l/milen med min FK (1.8 Sport)? Man tycker ju att denna bil borde vara rätt snål annars. Snittförbrukningen sedan bilen var ny (ca500mil sen) är 0.799 och högsta snittet på en tank är 0.94. Då är det igen buskörning alls.
Henrik Mårdh #248
Göteborg
Civic VT-91 *renovering pågår*
Civic EK4 -00 *såld*
SAAB 9-5 2.3T kombi -01 *Familjepulkan**såld*
Civic 1.8 Sport -11 *Nya familjepulkan*
Tack till
SCRAM
Göteborg
Civic VT-91 *renovering pågår*
Civic EK4 -00 *såld*
SAAB 9-5 2.3T kombi -01 *Familjepulkan**såld*
Civic 1.8 Sport -11 *Nya familjepulkan*
Tack till
SCRAM
-
- Inlägg: 341
- Blev medlem: 3 maj 2011, 14:25
- Bil: Honda Civic Ek3 -97
- Namn: Hans-Peter Engström
- Ort: Fristad
Sen gör det ordentlig skillnad hur man snålkör! Jag körde alltid på att hålla konstant hastighet innan. Och motorbroms nerför.....
Men är mycket effektivare att bara röra gasen så lite som möjligt. Alltså jag som har 1.5mil landsväg med väldigt mycket upp å nerförsbackar kör upp till rätt hastighet på vågrät väg och håller pedalen i den positionen hela vägen sen. Går jäkligt långsamt längst upp i backar ibland och snabbt nerför!! Funkar alltså bara när det inte är så mycket trafik Men gjorde STOR skillnad på förbrukningen...
Men är mycket effektivare att bara röra gasen så lite som möjligt. Alltså jag som har 1.5mil landsväg med väldigt mycket upp å nerförsbackar kör upp till rätt hastighet på vågrät väg och håller pedalen i den positionen hela vägen sen. Går jäkligt långsamt längst upp i backar ibland och snabbt nerför!! Funkar alltså bara när det inte är så mycket trafik Men gjorde STOR skillnad på förbrukningen...
- Fixxe
- Inlägg: 5576
- Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
- Bil: Civic/Subaru
- Namn: Fredrik Heijel
- Ort: Halmstad
- Has thanked: 60 times
- Been thanked: 84 times
Att snålköra är en konst!
Som hybridåkare har man ju såklart provat massor..
Och dessutom så har ju cr-zan tre knappval. ECO, Normal och Sport. Men jag har kommit fram till att det inte spelar någon roll vilket jag kör på. Kan köra den på 0,42-0,45 om jag snålkör, vilket "mode" jag än kör på.
Trixet är "Stay of the pack", alltså jag ser ju med en stapel som rör sig olika mycket åt höger eller vänster om bilen hjälper till med el, eller laddar batterierna.
Stay off the pack innebär enkelt att batterierna aldrig skall hjälpa till, alltså som om man inte hade hybrid utan enbart bensinen.
Kör jag så, så accelererar jag ungefär som en slö EU-moppe. Alla tror man är 145 år gammal och håller på att dö av långsamhet.. Skit tråkigt, men det funkar!
Detta är provat när jag kör till och från jobbet, 3 mil enkel resa varje dag.. (dock brukar jag ligga på 0,52-0,60 för jag pallar inte snålköra så.. Bilen är ju rolig att köra med!)
Men jag tror att det är knepet att köra så även med en ren bensinbil...
Som hybridåkare har man ju såklart provat massor..
Och dessutom så har ju cr-zan tre knappval. ECO, Normal och Sport. Men jag har kommit fram till att det inte spelar någon roll vilket jag kör på. Kan köra den på 0,42-0,45 om jag snålkör, vilket "mode" jag än kör på.
Trixet är "Stay of the pack", alltså jag ser ju med en stapel som rör sig olika mycket åt höger eller vänster om bilen hjälper till med el, eller laddar batterierna.
Stay off the pack innebär enkelt att batterierna aldrig skall hjälpa till, alltså som om man inte hade hybrid utan enbart bensinen.
Kör jag så, så accelererar jag ungefär som en slö EU-moppe. Alla tror man är 145 år gammal och håller på att dö av långsamhet.. Skit tråkigt, men det funkar!
Detta är provat när jag kör till och från jobbet, 3 mil enkel resa varje dag.. (dock brukar jag ligga på 0,52-0,60 för jag pallar inte snålköra så.. Bilen är ju rolig att köra med!)
Men jag tror att det är knepet att köra så även med en ren bensinbil...
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB
Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
intressant tråd, jag har tävling med mig själv , men jag har kört lite mer än 700km på en tank med ek3 , helt standard utförande, pendlar dagligen, 50km varje dag, kör aldrig snabbare än 110. alltid på ECO
Elvis
Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-
Driving :Honda civic type R CW FN2
Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-
Driving :Honda civic type R CW FN2
-
- Inlägg: 223
- Blev medlem: 3 mars 2012, 10:27
- Bil: SAAB 9-3 1,8t BioPower 2008
- Namn: Jonny Sandström
- Ort: Göteborg
- Been thanked: 1 time
Det sättet att accelerera är ju inte det traditionella "ECO-drive"-sättet.Fixxe skrev:Att snålköra är en konst!
Som hybridåkare har man ju såklart provat massor..
Och dessutom så har ju cr-zan tre knappval. ECO, Normal och Sport. Men jag har kommit fram till att det inte spelar någon roll vilket jag kör på. Kan köra den på 0,42-0,45 om jag snålkör, vilket "mode" jag än kör på.
Trixet är "Stay of the pack", alltså jag ser ju med en stapel som rör sig olika mycket åt höger eller vänster om bilen hjälper till med el, eller laddar batterierna.
Stay off the pack innebär enkelt att batterierna aldrig skall hjälpa till, alltså som om man inte hade hybrid utan enbart bensinen.
Kör jag så, så accelererar jag ungefär som en slö EU-moppe. Alla tror man är 145 år gammal och håller på att dö av långsamhet.. Skit tråkigt, men det funkar!
Detta är provat när jag kör till och från jobbet, 3 mil enkel resa varje dag.. (dock brukar jag ligga på 0,52-0,60 för jag pallar inte snålköra så.. Bilen är ju rolig att köra med!)
Men jag tror att det är knepet att köra så även med en ren bensinbil...
Vid ECO-drive brukar man ju istället ganska raskt ta sig upp till den fart man skall hålla, raskt är dock inte lika med fullgas.
Varför inte använda elen för att snabbt ta dig till den hastighet du önskar och sedan få hjälp med laddning av batteriet vid motorbroms mm?
Honda Civic CRX D16z5 Skrotbilsrejs Edition
Honda Civic ESi -93 Skrotbilsrejs Edition
http://sistaaket.blogg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Honda Civic ESi -93 Skrotbilsrejs Edition
http://sistaaket.blogg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Inlägg: 223
- Blev medlem: 3 mars 2012, 10:27
- Bil: SAAB 9-3 1,8t BioPower 2008
- Namn: Jonny Sandström
- Ort: Göteborg
- Been thanked: 1 time
viewtopic.php?f=26&t=64659
Här finns fler tips för sänkt bränsleförbrukning, främst "aerodynamiska förbättringar"
Här finns fler tips för sänkt bränsleförbrukning, främst "aerodynamiska förbättringar"
Honda Civic CRX D16z5 Skrotbilsrejs Edition
Honda Civic ESi -93 Skrotbilsrejs Edition
http://sistaaket.blogg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Honda Civic ESi -93 Skrotbilsrejs Edition
http://sistaaket.blogg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Fixxe
- Inlägg: 5576
- Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
- Bil: Civic/Subaru
- Namn: Fredrik Heijel
- Ort: Halmstad
- Has thanked: 60 times
- Been thanked: 84 times
Det bli lite annorlunda med IMA.
Drar jag ur batteriet lite extra vid acceleration, där är en stapel med 8 pinnar och drar ur den till kanske 5-6, så kommer datorn i bilen välja att ladda bilen så fort man håller jämn gas. Den väntar inte på att man ska motorbromsa, för det kan ju ta ett bra tag.
Var tar den då den laddningen ifrån, jo genom att elmotorerna (eller magneter som det är..) bli generator, vilket drar lite kraft från motorn. Och då måste den skjuta på lite extra bensin..
Så vid närmare eftertanke kanske detta bara är aplicerbart på hybrider...
Hänger lite på jänkarna cr-z forum. Saxat därifrån:
Drar jag ur batteriet lite extra vid acceleration, där är en stapel med 8 pinnar och drar ur den till kanske 5-6, så kommer datorn i bilen välja att ladda bilen så fort man håller jämn gas. Den väntar inte på att man ska motorbromsa, för det kan ju ta ett bra tag.
Var tar den då den laddningen ifrån, jo genom att elmotorerna (eller magneter som det är..) bli generator, vilket drar lite kraft från motorn. Och då måste den skjuta på lite extra bensin..
Så vid närmare eftertanke kanske detta bara är aplicerbart på hybrider...
Hänger lite på jänkarna cr-z forum. Saxat därifrån:
It means stay out of assist and off the battery pack. For at least 2 reasons:
First, If you are in assist you are draining the battery. Every bit of power that is in the IMA battery has to come from somewhere. That somewhere is usually your engine, and thus gasoline from your tank. While it's true that you do get a lot back from braking. The cars computer doesn't usually wait for those events. Instead it will run a small parasitic charge off of the engine when you are trying to coast or maintain speed.
Second, if you find yourself using assist a lot you are likely accelerating in an inefficient manner (read: aggressively). For the average driver a slower smoother acceleration will yield higher MPGs.
Though with the Z in normal traffic there are some situations where it's basically impossible to avoid hitting the pack. Unless you're willing to make enemies with everyone behind you.
There are some interesting upsides to "staying off the pack". I've noticed a near EV mode like effect when the SoC hits all 8 bars. It's fleeting, but it's certainly there. IE once the pack is fully topped off, you basically can't keep the computer from insisting on some assist.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB
Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
-
- Inlägg: 223
- Blev medlem: 3 mars 2012, 10:27
- Bil: SAAB 9-3 1,8t BioPower 2008
- Namn: Jonny Sandström
- Ort: Göteborg
- Been thanked: 1 time
Intressant!Fixxe skrev:Det bli lite annorlunda med IMA.
Drar jag ur batteriet lite extra vid acceleration, där är en stapel med 8 pinnar och drar ur den till kanske 5-6, så kommer datorn i bilen välja att ladda bilen så fort man håller jämn gas. Den väntar inte på att man ska motorbromsa, för det kan ju ta ett bra tag.
Var tar den då den laddningen ifrån, jo genom att elmotorerna (eller magneter som det är..) bli generator, vilket drar lite kraft från motorn. Och då måste den skjuta på lite extra bensin..
Så vid närmare eftertanke kanske detta bara är aplicerbart på hybrider...
Hänger lite på jänkarna cr-z forum. Saxat därifrån:
Om du då inte använder batteripacket så skulle bilen vara snålare (lättare) om du lyfte ur det helt och hållet?
(Vilket ju för övrigt inte är riktigt så "bara" som jag nu kanske antydde...)
Honda Civic CRX D16z5 Skrotbilsrejs Edition
Honda Civic ESi -93 Skrotbilsrejs Edition
http://sistaaket.blogg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Honda Civic ESi -93 Skrotbilsrejs Edition
http://sistaaket.blogg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Inlägg: 702
- Blev medlem: 12 juni 2004, 19:43
- Bil: FN2/CW2
- Namn: Patrik Andersson
- Ort: Svankällan
dieselaccorden sölar inte i sig mer än 0.55 blandad körning, den är ju sjuk.
enormt rolig bil dessutom, vxllådan är ju orgasmvarning på!
enormt rolig bil dessutom, vxllådan är ju orgasmvarning på!
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic
Urgammal
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic
Urgammal
-
- Inlägg: 4041
- Blev medlem: 28 juni 2009, 13:41
- Namn: Andreas Norberg
- Ort: Malmö
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 10 times
På tal om varvtal, tror min "gamla" Civic CX varvarde minst i klubben:
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
- Micke 16v
- Inlägg: 991
- Blev medlem: 25 juli 2004, 00:43
- Bil: Honda Civic
- Namn: Mikael Haraldsson
- Ort: Enköping
Fixxe --> min Z drar nu 0.65 mest hela tiden, på eco läget och varsam gasfot.
Mitt batteripack blir aldrig fullt utan ligger ungefär på hälften.
Hört att bilen skall dra betydligt mindre efter första oljebytet.....vilket jag ännu inte gjort.
Mitt batteripack blir aldrig fullt utan ligger ungefär på hälften.
Hört att bilen skall dra betydligt mindre efter första oljebytet.....vilket jag ännu inte gjort.
0736316013
-
- Inlägg: 1861
- Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
- Bil: Honda Integra
- Namn: Marcus Eisenhut
- Ort: Malmö
- Been thanked: 3 times
Jag tycker inte man ska glömma Jazzen när man pratar om låg förbrukning!
Rekord för mig på motorväg är 0,47 på 10 mil med 215/40 17". Låg då i ca 95-100km/h. Över detta tar vindmotståndet nästan allt direkt.
Rekord för mig på motorväg är 0,47 på 10 mil med 215/40 17". Låg då i ca 95-100km/h. Över detta tar vindmotståndet nästan allt direkt.
Mvh/Marcus Eisenhut
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
PatrikGBG skrev:dieselaccorden sölar inte i sig mer än 0.55 blandad körning, den är ju sjuk.
enormt rolig bil dessutom, vxllådan är ju orgasmvarning på!
vilken accord ?
Elvis
Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-
Driving :Honda civic type R CW FN2
Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-
Driving :Honda civic type R CW FN2
-
- Inlägg: 4041
- Blev medlem: 28 juni 2009, 13:41
- Namn: Andreas Norberg
- Ort: Malmö
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 10 times
Köp denna coola bil:
http://www.blocket.se/alvsborg/Honda_In ... =23_11&w=3
Hade jag haft plats då skulle bilen varit i min ägo.
http://www.blocket.se/alvsborg/Honda_In ... =23_11&w=3
Hade jag haft plats då skulle bilen varit i min ägo.
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024