Nu vänder jag mig till er för nu är mina idéer slut.
Bilen är en Civic MB4 -98 AUTOMAT 1,6 D16B2
Jag köpte bilen med trasigt insug (plastinsug) i övrigt skulle den vara felfri. 13000mil har den gått.
Bytte till ett ESi insug och den hoppade igång, lambdavärde 0,62 på bes.
Jag fick tag i ett plastinsug komplett med spridare osv.
Bilen gick lika fett med det.
Bytte även lambdasond, katalysator, kallstartsgivaren under fördelaren. Alla delar kommer från fungerande bil.
Samma sak.
Bilen går att köra och ger inga felkoder. men går lite konstigt av förklarliga skäl.
Frågan är egentligen, vilka delar/givare kan få databoxen att vilja skicka in så jävla mycket bensin?
D16B2 går fett som ***... felet hittat
-
- Inlägg: 1248
- Blev medlem: 18 december 2007, 23:04
- Bil: EK4 K20
- Namn: Lars Palmgren
- Ort: Svärtinge
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 8 times
- Kontakt:
Senast redigerad av Lars P den 16 november 2013, 20:21, redigerad totalt 3 gång.
076-1174430
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Mapsensor, TPS och lambda framförallt.
Jim Hansson, Tomelilla. 076-8477392
Jim's Tuning - CPL Racing, Xenocron Tuning Solutions & Tegiwa Imports.
Mappning av bl.a. Hondata s300, K-Pro, Flashpro, Crome, BRE osv i 2WD bromsbänk.
Chippning av OBD1/OBD0 ECU. Ring eller PM för frågor.
Jim's Tuning - CPL Racing, Xenocron Tuning Solutions & Tegiwa Imports.
Mappning av bl.a. Hondata s300, K-Pro, Flashpro, Crome, BRE osv i 2WD bromsbänk.
Chippning av OBD1/OBD0 ECU. Ring eller PM för frågor.
-
- Inlägg: 4041
- Blev medlem: 28 juni 2009, 13:41
- Namn: Andreas Norberg
- Ort: Malmö
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 10 times
Tror på Mapsensor? TPS skulle bilen gå ryckigt. Lambda har Lars provat med. BTR är OEM? Spridare rätt spänning?
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
- fonzeka
- Inlägg: 3475
- Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Ort: Avesta
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 55 times
IAT givaren bör kunna påverka en del också.
Finns det nåt OBD-uttag i bilen kanske du enkelt kan läsa av vad du har för värden på givarna, men den kanske är för gammal för att ha stöd för det.
Finns det nåt OBD-uttag i bilen kanske du enkelt kan läsa av vad du har för värden på givarna, men den kanske är för gammal för att ha stöd för det.
-
- Inlägg: 7998
- Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
- Namn: Martin Scotte
- Ort: Vellinge
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Det finns, men endast 5-poligt, men går att läsa ut vad som krävs ändå.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
-
- Inlägg: 1248
- Blev medlem: 18 december 2007, 23:04
- Bil: EK4 K20
- Namn: Lars Palmgren
- Ort: Svärtinge
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 8 times
- Kontakt:
Jag bytte Mapsensor, insugstemgivare och satte tillbaka original fördelaren igår och den verkar gå bättre.
Ryker inte på samma sätt och känns bättre när man kör.
Jag åker in och gör en avgasmätning innan jag gör nått mer.
Ang den 5poliga OBD2 kontakten så hittar jag två blåa kontakter till höger om handskfacket som ser misstänkta ut, har jag rätt Scotte?
Ryker inte på samma sätt och känns bättre när man kör.
Jag åker in och gör en avgasmätning innan jag gör nått mer.
Ang den 5poliga OBD2 kontakten så hittar jag två blåa kontakter till höger om handskfacket som ser misstänkta ut, har jag rätt Scotte?
076-1174430
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
-
- Inlägg: 7998
- Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
- Namn: Martin Scotte
- Ort: Vellinge
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Det är korrekt, en av dem har 5 aktiva pinnar, den är obd-uttaget.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
-
- Inlägg: 1248
- Blev medlem: 18 december 2007, 23:04
- Bil: EK4 K20
- Namn: Lars Palmgren
- Ort: Svärtinge
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 8 times
- Kontakt:
Vakum till Btr finns.
Symtomen på bilen nu är att den går lite ojämt på tomgång. Lägger man sig på 2-3000rpm går den mycket orent. Gasar man dock fullt varvar den upp utan problem.
Samma gäller vid körning. 2-3000rpm på lågbelastning rycker den lite.
Obs den ryker svart och man känner hur fett den går, oavsätt belastning.
Idag har jag gjort följande.
Gjort rent 8st spridare och testat med.
Ställt tändning
Kollat gjort rent stift, de är nästan nya.
Kollat fördelarlock / rotor . Båda nya
Bytt tändkablar
Kollat att kamremen står rätt
Bytt btr
Bytt spjällhus dvs tps / map
Öppnat ecu på skoj, går inte att se nått konstigt.
Vad gör jag nu?
Ny ecu upplåst dvs utan imobilizer går att beställa.
Symtomen på bilen nu är att den går lite ojämt på tomgång. Lägger man sig på 2-3000rpm går den mycket orent. Gasar man dock fullt varvar den upp utan problem.
Samma gäller vid körning. 2-3000rpm på lågbelastning rycker den lite.
Obs den ryker svart och man känner hur fett den går, oavsätt belastning.
Idag har jag gjort följande.
Gjort rent 8st spridare och testat med.
Ställt tändning
Kollat gjort rent stift, de är nästan nya.
Kollat fördelarlock / rotor . Båda nya
Bytt tändkablar
Kollat att kamremen står rätt
Bytt btr
Bytt spjällhus dvs tps / map
Öppnat ecu på skoj, går inte att se nått konstigt.
Vad gör jag nu?
Ny ecu upplåst dvs utan imobilizer går att beställa.
076-1174430
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
-
- Inlägg: 1248
- Blev medlem: 18 december 2007, 23:04
- Bil: EK4 K20
- Namn: Lars Palmgren
- Ort: Svärtinge
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 8 times
- Kontakt:
Testat att bytt en gång, men jag ska testa igen.
Fler idéer innan jag beställer en ny ECU?
Fler idéer innan jag beställer en ny ECU?
076-1174430
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
-
- Inlägg: 1248
- Blev medlem: 18 december 2007, 23:04
- Bil: EK4 K20
- Namn: Lars Palmgren
- Ort: Svärtinge
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 8 times
- Kontakt:
Jag kom på en ide själv.
Jag testar att montera i detta och se om bilen beter sig annorlunda.
Delarna kommer från en MB av samma årsmodell men med 1,4l motor och manuell. Kanske inte ens går med detta men värt ett försök då jag har delarna ligger.
Jag testar att montera i detta och se om bilen beter sig annorlunda.
Delarna kommer från en MB av samma årsmodell men med 1,4l motor och manuell. Kanske inte ens går med detta men värt ett försök då jag har delarna ligger.
076-1174430
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
-
- Inlägg: 1248
- Blev medlem: 18 december 2007, 23:04
- Bil: EK4 K20
- Namn: Lars Palmgren
- Ort: Svärtinge
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 8 times
- Kontakt:
Blev ingen skillnad med nya ECU´n , snarare gick den ännu sämre. Troligen pga att boxen var från en 1,4. Men den hade samma symptom så det är inget fel på ECU´n.
Testade att byta lambda igen, testade 3st olika. Bilen har samma symptom. Den går mycket orent på lågbelastning.
Grundproblemet som var att den gick extremt fett verkar vara borta, den ryker inte på samma sätt.
Ska försöka ta in den till stan och mäta värdena igen.
Testade att byta lambda igen, testade 3st olika. Bilen har samma symptom. Den går mycket orent på lågbelastning.
Grundproblemet som var att den gick extremt fett verkar vara borta, den ryker inte på samma sätt.
Ska försöka ta in den till stan och mäta värdena igen.
076-1174430
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
-
- Inlägg: 1248
- Blev medlem: 18 december 2007, 23:04
- Bil: EK4 K20
- Namn: Lars Palmgren
- Ort: Svärtinge
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 8 times
- Kontakt:
Håll i er nu.....
Tomgång.
Lambda = 0,82
CO = 14
HC = 1200
ca 2000RPM
Lambda = 0,65
CO = 8
HC = 6400
Bilen går att köra utan problem.
Går lite ryckigt på lågbelastning men annars kanon.
Ryker inte vad man kan se, spottar inget ur slutröret.
Vad i helvete är det för fel på denhär bilen?
Tomgång.
Lambda = 0,82
CO = 14
HC = 1200
ca 2000RPM
Lambda = 0,65
CO = 8
HC = 6400
Bilen går att köra utan problem.
Går lite ryckigt på lågbelastning men annars kanon.
Ryker inte vad man kan se, spottar inget ur slutröret.
Vad i helvete är det för fel på denhär bilen?
076-1174430
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Att den går fett råder det ju inga tvivel om. Har du gjort mätningar enligt WSM för att testa map-sensorn? Finns lite bra guider annars på hur du gör detta på youtube osv.
Jim Hansson, Tomelilla. 076-8477392
Jim's Tuning - CPL Racing, Xenocron Tuning Solutions & Tegiwa Imports.
Mappning av bl.a. Hondata s300, K-Pro, Flashpro, Crome, BRE osv i 2WD bromsbänk.
Chippning av OBD1/OBD0 ECU. Ring eller PM för frågor.
Jim's Tuning - CPL Racing, Xenocron Tuning Solutions & Tegiwa Imports.
Mappning av bl.a. Hondata s300, K-Pro, Flashpro, Crome, BRE osv i 2WD bromsbänk.
Chippning av OBD1/OBD0 ECU. Ring eller PM för frågor.
-
- Inlägg: 1248
- Blev medlem: 18 december 2007, 23:04
- Bil: EK4 K20
- Namn: Lars Palmgren
- Ort: Svärtinge
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 8 times
- Kontakt:
Ska testa det Jim, tack.
Welen. är det den tvåpoliga under fördelaren så är den bytt och funktionstestad testad.
Welen. är det den tvåpoliga under fördelaren så är den bytt och funktionstestad testad.
076-1174430
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
-
- Inlägg: 1248
- Blev medlem: 18 december 2007, 23:04
- Bil: EK4 K20
- Namn: Lars Palmgren
- Ort: Svärtinge
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 8 times
- Kontakt:
Felet hittat
jim var på rätt spår.
Det visar sig att alla d-serie med plastinsug har en adapterplatta mellan spjällhus och insug.
Där i går kanalen för vakum till mapsensorn på vissa av dom andra till synes likadana plastinsugen har den kanalen inbyggd i insuget.
Jag har lyckats montera en kombo där varken insug eller platta har denna kanal. Detta orsakar alltså att det inte kommer vakum till mapsensorn.
Bilen är nu besiktigad med kanonvärden och redo för gatan igen.
jim var på rätt spår.
Det visar sig att alla d-serie med plastinsug har en adapterplatta mellan spjällhus och insug.
Där i går kanalen för vakum till mapsensorn på vissa av dom andra till synes likadana plastinsugen har den kanalen inbyggd i insuget.
Jag har lyckats montera en kombo där varken insug eller platta har denna kanal. Detta orsakar alltså att det inte kommer vakum till mapsensorn.
Bilen är nu besiktigad med kanonvärden och redo för gatan igen.
Senast redigerad av Lars P den 19 november 2013, 09:54, redigerad totalt 1 gånger.
076-1174430
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Kul att det löste sig Lars!
Jim Hansson, Tomelilla. 076-8477392
Jim's Tuning - CPL Racing, Xenocron Tuning Solutions & Tegiwa Imports.
Mappning av bl.a. Hondata s300, K-Pro, Flashpro, Crome, BRE osv i 2WD bromsbänk.
Chippning av OBD1/OBD0 ECU. Ring eller PM för frågor.
Jim's Tuning - CPL Racing, Xenocron Tuning Solutions & Tegiwa Imports.
Mappning av bl.a. Hondata s300, K-Pro, Flashpro, Crome, BRE osv i 2WD bromsbänk.
Chippning av OBD1/OBD0 ECU. Ring eller PM för frågor.