Finns de någon riktigt banpreppad gammal cr-v ?

ENBART för motorrelaterade topics
Användarvisningsbild
LinusE
Inlägg: 1952
Blev medlem: 27 april 2004, 17:53
Bil: Civic Type R
Namn: Linus Eriksson
Ort: I Skåne
Been thanked: 3 times

Ja som de står...

Har många gånger varit sugen o bygga en ren odlad cr-v banbil.
Bur, ränsad, gf stolar, coilovers, breddad mm mm ja de vanliga o lite till.

En b18c med cr-v låda o 80/20 4wd ? Kanske kompressor med tiden...

Har sete ndel stance o jdm byggen men inga riktigt banåk.
Någon speciel anledning ?
Börjar komma ner i pris så de e lönt o bygga nu så är faktist lite sugen ....
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
Användarvisningsbild
Kraft
Inlägg: 814
Blev medlem: 24 juli 2004, 23:15
Bil: S2000
Namn: John Kraft
Ort: Stockholm

Det är nog ingen som har eftersom det är en dålig ide.
Precis på samma sätt som det inte är någon som har byggt en racebåt av en pråm.
Ta lådan och bygg 4-hjulsdrift på något annat om du är sugen på 4wd.
Eller köp en EVO.
S2000
NSX
Accord

www.tojabygg.se
Peggen
Inlägg: 202
Blev medlem: 15 februari 2010, 14:55
Bil: Honda Accord Type-R
Namn: Henrik Holmgren
Ort: Mariestad
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Ne satsa på CRV och bryt trenden EVO och SUBBA kör på CRV och du lär få mkt uppmärksamhet,sponsorer skulle jag tro!
[font=Bradley Hand ITC]Peggen[/font]
Användarvisningsbild
LinusE
Inlägg: 1952
Blev medlem: 27 april 2004, 17:53
Bil: Civic Type R
Namn: Linus Eriksson
Ort: I Skåne
Been thanked: 3 times

kraft måste ju bero på vad man e ute efter ?
ska man gå på ditt resonemang så är dom flesta byggen meningslösa.
varför en vardags eg när man kan bygga på en skyline
varför en s2000 när man kan bygga på en porsche...

sen kan iden inte vara helt förkastlig.
chassit e bra utgångspunkt. hyfsat lätt kaross som borde gå o få ner i vikt rätt lätt.
borde gå att moda på mycket från eg/dc på denna bil.
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Innan du har en höjd på bilen som är lämplig för banåka är hjulgeometrin helt åt skogen.

Det finns ingen fördel att bygga på en crv för banåka överhuvudtaget jämfört med en civic.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
turbobulten
Inlägg: 1348
Blev medlem: 19 juni 2011, 19:24
Bil: EP3
Namn: Sebastian "Basse" Forssman
Ort: Stockholm
Has thanked: 3 times

Idén är rolig, säkert helt möjlig att genomföra. Coolness level är ju maximal och endast byggd "because i can".
Prestandamässigt så är det tämligen inte optimalt för att jaga snabba tider. Dock roligt!
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Viktmässigt är den för tung för en b18c6. Det är ju lagom fart i en EG eller EE med sånn motor. Då har man en vikt på ca 950kg, hyfsad aerodynamik.
Har du kört tex en trimmad/BPU:ad mb6:a nån gång? Den bilen är lättare än en crv och har bättre luftmotstånd men är förtfarande skitslö.

Visserligen är typ alla bserie NA slöa om man inte kör med S80-lådan och 15"-lågprofildäck.

Varför ska man ha "låtsas" 4-hjulsdrift på banan? Med konstant 4wd förstår jag att den går bättre, men ser inte vad crvns 4-hjulsdrivning skulle göra för skillnad...

Vikten är för mycket för en NA bserie spis.
Luftmotståndet är oxå alldelles för stort för en svag motor.

Vill du köra stort o tungt så kör en ordentlig motor! :mrgreen:
En EG med 250-300hk är rolig på banan. För att komma i närheten med en crv lär man behöva 400hk.
Användarvisningsbild
Kraft
Inlägg: 814
Blev medlem: 24 juli 2004, 23:15
Bil: S2000
Namn: John Kraft
Ort: Stockholm

LinusE skrev:kraft måste ju bero på vad man e ute efter ?
ska man gå på ditt resonemang så är dom flesta byggen meningslösa.
varför en vardags eg när man kan bygga på en skyline
varför en s2000 när man kan bygga på en porsche...

sen kan iden inte vara helt förkastlig.
chassit e bra utgångspunkt. hyfsat lätt kaross som borde gå o få ner i vikt rätt lätt.
borde gå att moda på mycket från eg/dc på denna bil.
Nej, om man ska gå på mitt resonemang så är meningslöst att bygga banbil av en föråldrade SUV.

Men kör på, det lär ju bli bra underhållning. Men det kommer aldrig att gå fort, ens jämfört med en CRX.
S2000
NSX
Accord

www.tojabygg.se
Användarvisningsbild
LinusE
Inlägg: 1952
Blev medlem: 27 april 2004, 17:53
Bil: Civic Type R
Namn: Linus Eriksson
Ort: I Skåne
Been thanked: 3 times

Aja, allt är möjligt med lite detta som är tråkigt med hpc.
Följ strömen o gör som alla andra annars e du pukad...

drömen dödad iallafall (Y)
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Du menar att folk är alldeles för realistiska i hpc? Cr-v och bandracer rimmar illa, det är nog därför du inte får något medhåll.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Hammerin
Inlägg: 2431
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:09
Bil: Integra Type-r -98
Namn: Richard Hammerin
Ort: Stockholm
Has thanked: 5 times
Been thanked: 12 times

LinusE skrev: Har sete ndel stance o jdm byggen men inga riktigt banåk.
Någon speciel anledning ?
Tycket du har fått riktigt bra svar på din fråga, du har fått bra svar för underlag till en bra bedömning om du ska fortskrida planerna för c-rv. Nu vet du att om du vill ha en kärra som ska vara lite snabb på banan, så kommer det kosta mycket tid och pengar. Men är det en dröm att bygga en baninspirerad kärra av c-rv så gör det, lär bli hur ball som helst. Kan ju vara riktigt kul med all show no go, så som många andra kategorier tex stance m.m. allt har sin tjusning.

Lycka till / Richard
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779

Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater

Rip
CRX Turbo 240hk
Användarvisningsbild
Regge
Inlägg: 1030
Blev medlem: 13 juni 2004, 17:00
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell
Ort: Staffanstorp

Du vet ju själv Linus att CR-V:n inte är optimal på många sätt.

MEN! här kommer ju det fina som du säger, det är ju en sjukt fräck id'e! :mrgreen:
Ingen annan har ju gjort det?

Är det för att:
-ingen har tänkt id'en?
-någon har påbörjat men insett att det inte blir som dom tänkt i slutändan?
-billigare att styla/stanca än att bygga racebil av den?

Jag personligen tror faktiskt att ingen riktigt tänkt ut id'en.
Du har ju drivet och suget att göra en sån här grej.

Sen skit samma vad alla andra tycker?
Infon du fått nu i denna tråden är ju mer på pappret vad som är bra/dåligt.

Hade jag påbörjat något hade jag byggt på CRX Gen 1 eller Civic gen 2
Men en racebyggd CRV på banträffarna är ju så fett. Men kan kosta en slant att göra..
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20


KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Användarvisningsbild
four
Inlägg: 1157
Blev medlem: 4 november 2004, 13:54
Bil: ek3
Namn: Ingemar Eriksson
Ort: Oxelösund
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Kör på, skulle vara skitballt och se en banpreppad cr-v.
Ingemar Eriksson 073-959 06 46

Kör:
Civic MB9 -98 Accord tourer 2,0 -03
Civic Ek3 -96
Användarvisningsbild
Bullet---
Inlägg: 2540
Blev medlem: 23 augusti 2010, 09:22
Bil: Honda Civic EG K20
Namn: Andre´ Seppä Fritz
Ort: Malmö

Skulle varit coolare att slänga i en J aleternativt en C motor i den och göra det till en MR bil :D
En racepreppad CR-V på banan med en V6 bakom föraren :)
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Jag kan fortfarande inte förstå varför ingen i sverige har byggt en assnabb banbil av en jazz. Nu är ju jazzarna riktigt prisvärda. K24, rensa på allt onödigt. Coilovers, R-däck och värre bromsar.

När man lättar en jazz ordentligt är den lika lätt som en Toklättad ED. En EG har inte en chans viktmässigt.. Och jazzen är sjukt vridstyv. Han, gammelgubben som äger och driver Spoon tycker att den är en sjukt bra banbil.
Den frågan som kretsar i mitt huvud är om man kan köra ifrån komressormatade s2000 för halva kostnaden?
Användarvisningsbild
Brox
Inlägg: 1085
Blev medlem: 21 februari 2008, 19:34
Bil: Civic VT-Turbo
Namn: Krille Brozinic
Ort: Halmstad

j-serie turbo 4wd!!! All in säger jag :) ingen ide är dålig om du själv tror tillräckligt mycket på den.. Sen tror jag nog folk hade uppskattat det mer när det verkligen är klart och ser en crv i backspegeln på mantorp :)
Honda Power :unkown
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
Användarvisningsbild
LinusE
Inlägg: 1952
Blev medlem: 27 april 2004, 17:53
Bil: Civic Type R
Namn: Linus Eriksson
Ort: I Skåne
Been thanked: 3 times

Mena inte just denna gång utan att hpc faktiskt andas att men ska göra de som är beprövat och att nya ide'er eller balla projekt hånas eller trakas ner då de går utanför normen o de prövade, vara snabbast är viktigare än själva projektet.

Aja skit vilket, även om iden inte är optimal villket jag oxå viste, men då de byggs på både shutel eller vad dom heter
Legender mm som abslut inte häller e optimala så varför inte en gammal crv men uppenbarligen är jag världens ända
Idiot då de inte finns en ända crv för bana..

Finns gamla vw bussar som kör röven av både porschar o ferraris på n-ring men en crv :O omöjligt...

Men men som sagt blir inget med detta...
en galen ide förverkligas sällan när den möts av mothugg o hån utan att den peppas av likasinade idioter
Och hittar man inte ens dessa på hpc så e de nog rätt kört hitta :)

En annan ide mjag spanat på under många år är en honda logo med riktigt chassi o motor men
Är väll lika korkat de, för ingen annan som gjort de häller... ;) :P
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

En VW buss som kör infrån porshar är ju en porsche fast på anabola steorider.

Bygg en Crv likadant! Asballt! Men för att vara realistisk så behövs nog en budget på 300-500.000kr. Kolla gärna upp vad en sånn VW-bus kostar att bygga..

Det hade varit asballt! Men med billigt i tankarna och med en b18, nej tyvärr..
Användarvisningsbild
LinusE
Inlägg: 1952
Blev medlem: 27 april 2004, 17:53
Bil: Civic Type R
Namn: Linus Eriksson
Ort: I Skåne
Been thanked: 3 times

Kollat in många coola byggen o mycke väll medveten om höga byggkostnader så klart :)
Just motorval var ju knappast något super planerat :)

Aja droppar tråden helt, kommer inte leda någon vart ändå.
Var bara jag som var dum nog o tro hpc ändrat sig men fick ett friskt uppvaknande av de här
Skål o godnatt :)
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
Användarvisningsbild
{BÅGEN}
Styrelsen Gold
Inlägg: 4329
Blev medlem: 17 april 2006, 10:38
Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
Namn: Mattias Bågenholm
Ort: Göteborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 30 times

Var snäll och sluta dra alla medlemmar över en kant..

Om din dröm spricker pga att några få inte tycker som du så skall du nog tänka om och lägga energin på något annat..
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215

Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3


Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig. :)
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Linus: Du behöver väl inte någon annans tillåtelse för att sätta igång? Tror du på idén så kör på.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Blue Machine
Inlägg: 483
Blev medlem: 23 september 2006, 19:46
Bil: Subaru BRZ
Namn: David Furubrink
Ort: Vetlanda
Been thanked: 1 time

Tycker det var en fräck ide! Sänkta och race stukade cr-v är ju skit coola.

Om du känner att det är något du brinner för att göra så gör det!

Typ alla i min närhet var emot mitt mittmotor bygge i crx och hittade diverse anledningar att inte göra det.
Det var nog bara Lilja som trodde på det från början.

Så om det är en dröm att göra så gör det! Det behöver inte bli överdrivet dyrt heller.
Kör:

Subaru BRZ

Projektbil:

CRX VT Mid Type R
Användarvisningsbild
Nires
Inlägg: 32
Blev medlem: 2 augusti 2010, 18:10
Bil: Dodge Neon SRT-4
Namn: Nires Kahrimanovic

Varför inte satsa på en lättad 3-dörrars HR-V med en vass motor istället? Riktigt billiga att köpa och har en tjänstevikt på ca 1250 kg :)
Användarvisningsbild
Jim_H
Inlägg: 790
Blev medlem: 12 november 2004, 20:33
Bil: Crx VT
Namn: Jim Hansson
Ort: Tomelilla

Det enda som hindrar dig Linus är dig själv, och problemet är att du inte tror på det själv. Hade du TROTT på det själv hade du byggt det utan att bry dig om vad andra tycker.
Jim Hansson, Tomelilla. 076-8477392

Jim's Tuning - CPL Racing, Xenocron Tuning Solutions & Tegiwa Imports.
Mappning av bl.a. Hondata s300, K-Pro, Flashpro, Crome, BRE osv i 2WD bromsbänk.
Chippning av OBD1/OBD0 ECU. Ring eller PM för frågor.
Användarvisningsbild
Regge
Inlägg: 1030
Blev medlem: 13 juni 2004, 17:00
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell
Ort: Staffanstorp

Jim_H skrev:Det enda som hindrar dig Linus är dig själv, och problemet är att du inte tror på det själv. Hade du TROTT på det själv hade du byggt det utan att bry dig om vad andra tycker.
+1

Se så! Kom ut till vårt garage en kväll nu, snackar vi Honda och galna ideér!
Det behöver du gubben! Ring mig. puss
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20


KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Användarvisningsbild
Bullet---
Inlägg: 2540
Blev medlem: 23 augusti 2010, 09:22
Bil: Honda Civic EG K20
Namn: Andre´ Seppä Fritz
Ort: Malmö

Tyvärr känns det som att sån här mentalitet funnits på klubben sen jag blev medlem och jag har inte varit medlem särskilt länge jämfört med resten. Har själv blivit idiotförklarad för att jag ville trimma min D16z6 :P , och tycker själv du ska gå loss och bygga på en CR-V då dem är ovanliga i den aspekten. Gå efter vad du själv vill och inte vad andra tycker.
Men du kommer få räkna med att det kommer kosta och ta lång tid då folk på klubben eller på andra forum kanske inte har erfarenhet av ett sånt bygge så det kan vara svårt att hitta info.
Lycka till! :)
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
VMT
Inlägg: 1219
Blev medlem: 12 december 2005, 20:04
Bil: Jazz, FR-V, EG9
Namn: Trung Vu
Ort: Ängelholm
Has thanked: 6 times
Kontakt:

Jag hade tänkt att bygga på en gen1 CR-V med B20 och kompressor.
Civic EG9 K24@inside
FRV 06
Jazz 06


EP3 05, EG6 92, EJ9 97, EK3 96, MB3 97, MB2 97, EG2 92, EG5 94, EG4 92, Audi A4 1.8 96, Toyota Corolla 90.
Användarvisningsbild
Nires
Inlägg: 32
Blev medlem: 2 augusti 2010, 18:10
Bil: Dodge Neon SRT-4
Namn: Nires Kahrimanovic

Flikar återigen in om HR-V, hittade ett videoklipp på en med turbo. Kanske inte bästa klippet och bilen är inte direkt moddad för race, kryllar ju inte direkt med videos på turbokonverterade HR-V :P Tanken som räknas och varför inte hinka i en ITR turbomotor istället :D

Användarvisningsbild
Mordiiax
Inlägg: 4014
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

LinusE skrev: Har sete ndel stance o jdm byggen men inga riktigt banåk.
Någon speciel anledning ?
Du frågade och du har fått svar. Har inte något med mentaliteten i klubben att göra utan snarare att de flesta i klubben tänker ganska logiskt :P
CR-V är inget bra utgångsobjekt, men det vore riktigt coolt om du gör något utav det :)
Om inte annat så kan du ju kika på Subaru Forester STi ;)
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Malkolm skrev:Jag kan fortfarande inte förstå varför ingen i sverige har byggt en assnabb banbil av en jazz. Nu är ju jazzarna riktigt prisvärda. K24, rensa på allt onödigt. Coilovers, R-däck och värre bromsar.

När man lättar en jazz ordentligt är den lika lätt som en Toklättad ED. En EG har inte en chans viktmässigt.. Och jazzen är sjukt vridstyv. Han, gammelgubben som äger och driver Spoon tycker att den är en sjukt bra banbil.
Den frågan som kretsar i mitt huvud är om man kan köra ifrån komressormatade s2000 för halva kostnaden?
Där har vi något! Det vore ballt som fan!
Skriv svar