CAI eller Valkuk?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
liamo
Inlägg: 608
Blev medlem: 9 juli 2012, 20:56
Bil: Golf TSI 2016
Namn: A Regestam
Ort: Alingsås

Vad kör ni med, SRI, CAI eller Valkuk?...N/A motorer gäller det för. Vad är det mest optimala och vilka för/nackdelar finns?

//Adam
A. Regestam
0703636373
Användarvisningsbild
Bullet---
Inlägg: 2540
Blev medlem: 23 augusti 2010, 09:22
Bil: Honda Civic EG K20
Namn: Andre´ Seppä Fritz
Ort: Malmö

Mest optimala för effekt är ju cai intake alla gånger enligt min åsikt.
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Användarvisningsbild
Axzza
Inlägg: 1266
Blev medlem: 25 juni 2012, 19:44
Bil: Honda Del Sol
Namn: Lasse Wilhelmsson
Ort: Ängelholm

Jag kör med SRI på bägge mina bilar, fungerar som det ska.
Har bara köpt biltemas kromade insugsrör och dragit ner till högra framlyktan, funderar på att bygga vidare ner i hålet där resonansboxen satt tidigare och ha filtret bakom kofångaren, men är rädd att det får mindre luft där och mer vatten istället?
Bild
Lasse Wilhelmsson
Ängelholm
liamo
Inlägg: 608
Blev medlem: 9 juli 2012, 20:56
Bil: Golf TSI 2016
Namn: A Regestam
Ort: Alingsås

Ok Bullet. Var min spontana gissning med.

Du får ju givetvis borra ett hål i front Axxza...då får du garanterat inte mindre luft. Jo jag lurar lite på det där med vatten också...ska väl finnas nån skarv du kan sätta på röret som fungerar som ett filter...?

Jag kör oxå SRI men tycker ett filter förstör looken i motorrummet...därför vill jag ha ner det. Samt att om det ger litelite mer effekt så är ju det helt ok.
A. Regestam
0703636373
Andreas79
Inlägg: 2446
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:47
Bil: Honda Accord Coupé V6 3.0
Namn: Andreas Jönsson
Ort: Ystad

Valkuk, hade CAI tidigare.


Bild

Bild
www.FotografAndreas.se
^ Foto från bilträffar ©Andreas Jönsson
Medlem i Hondaklubben #909 简体中文版
E-post: info@fotografandreas.se | Mobil: 0708 - 76 17 44
Användarvisningsbild
Bullet---
Inlägg: 2540
Blev medlem: 23 augusti 2010, 09:22
Bil: Honda Civic EG K20
Namn: Andre´ Seppä Fritz
Ort: Malmö

liamo skrev:Ok Bullet. Var min spontana gissning med.

Du får ju givetvis borra ett hål i front Axxza...då får du garanterat inte mindre luft. Jo jag lurar lite på det där med vatten också...ska väl finnas nån skarv du kan sätta på röret som fungerar som ett filter...?

Jag kör oxå SRI men tycker ett filter förstör looken i motorrummet...därför vill jag ha ner det. Samt att om det ger litelite mer effekt så är ju det helt ok.
Själv kör jag som axzza har men tyvärr är det inte så optimalt. Jag gjorde en kanal i kofångaren av en gammal avgasslang som går upp till hålet originalluftburken tar luft ifrån och det verkar funkar bra. Bra budgetlösning i alla fall :)
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
liamo
Inlägg: 608
Blev medlem: 9 juli 2012, 20:56
Bil: Golf TSI 2016
Namn: A Regestam
Ort: Alingsås

Bullet--- skrev:
liamo skrev:Ok Bullet. Var min spontana gissning med.

Du får ju givetvis borra ett hål i front Axxza...då får du garanterat inte mindre luft. Jo jag lurar lite på det där med vatten också...ska väl finnas nån skarv du kan sätta på röret som fungerar som ett filter...?

Jag kör oxå SRI men tycker ett filter förstör looken i motorrummet...därför vill jag ha ner det. Samt att om det ger litelite mer effekt så är ju det helt ok.
Själv kör jag som axzza har men tyvärr är det inte så optimalt. Jag gjorde en kanal i kofångaren av en gammal avgasslang som går upp till hålet originalluftburken tar luft ifrån och det verkar funkar bra. Bra budgetlösning i alla fall :)
Jo så har även jag gjort, ett flexrör från front upp genom hålet till ett öppet filter. Har inte sett någon fukt komma in den vägen än iaf.

Andreas: Jo Valkuk ser mycket maffigt ut. Märkte du någon skillnad mellan CAI och Valkuk i prestanda? Vet att det handlar om små siffror men är man petig kan man väl märka det? Prisskillnaden mellan ett märkes-CAI och en Valkuk är ju nästan dubbel...till Valkukens fördel då.
A. Regestam
0703636373
Användarvisningsbild
Mordiiax
Inlägg: 4014
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Jag testade på min EG med b18c6 att skifta mellan sådant billigt Ebay-cai och min stora exklusiva valkuk. Märkte ingen skillnad alls i min stjärtdyno. Gå på utseende. Gå på valkuk ;)
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
and1
Inlägg: 1097
Blev medlem: 10 februari 2006, 22:43
Bil: Civic VT
Namn: Cuong Nguyen
Ort: Ängelholm

Vad menar ni med mindre luft? Det är inte vakum där nere precis. Däremot får ni kallare luft med cai. Valkuk skall man har om man vill har insugsljudet. Annars billigast är ett insatsfilter typ K&N sen dra ett rör ifrån fronten upp till boxen.
Honda ATS-06
Honda Civic -92
Användarvisningsbild
Axzza
Inlägg: 1266
Blev medlem: 25 juni 2012, 19:44
Bil: Honda Del Sol
Namn: Lasse Wilhelmsson
Ort: Ängelholm

På Del solen har jag inget luftintag på "sidorna" i fronten, så om jag drar ner filtret bakom stötfångaren så är det i princip helt inkapslat.. På civicen däremot så är det ju luftintag på "sidorna" så på den skulle det bli en hel del kalluft, dock rädd för att vatten skulle komma in på den om man kör i ösregn?
Lasse Wilhelmsson
Ängelholm
Användarvisningsbild
Bullet---
Inlägg: 2540
Blev medlem: 23 augusti 2010, 09:22
Bil: Honda Civic EG K20
Namn: Andre´ Seppä Fritz
Ort: Malmö

and1 skrev:Vad menar ni med mindre luft? Det är inte vakum där nere precis. Däremot får ni kallare luft med cai. Valkuk skall man har om man vill har insugsljudet. Annars billigast är ett insatsfilter typ K&N sen dra ett rör ifrån fronten upp till boxen.
Ni? Det är bara liamo som nämnt något om mindre luft. Dock tar ju motorn in samma mängd luft vare sig det är sri,cai eller valkuk. Bara flödet och temperaturen som skiljer som du nämner och kallare luft ger mer hästar enligt boken.
Axzza skrev:På Del solen har jag inget luftintag på "sidorna" i fronten, så om jag drar ner filtret bakom stötfångaren så är det i princip helt inkapslat.. På civicen däremot så är det ju luftintag på "sidorna" så på den skulle det bli en hel del kalluft, dock rädd för att vatten skulle komma in på den om man kör i ösregn?
Går ju att bygga en sköldliknande platta att sätta framför filtret så att vattnet inte hamnar direkt i filtrer, sen finns det skumgummiskarvar till cai för att fånga upp vatten så det inte går in i motorn.
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Användarvisningsbild
Axzza
Inlägg: 1266
Blev medlem: 25 juni 2012, 19:44
Bil: Honda Del Sol
Namn: Lasse Wilhelmsson
Ort: Ängelholm

Jag nämnde också mindre luft i början, eftersom det jag beskrev precis om att filtret skulle på inkapslat på del solen och knappt få någon kalluft alls bakom stötfångaren.
Sitter faktiskt o kikar på sånna filter atm på AKR, får se vad det kan bli av det i bägge fall :)
Lasse Wilhelmsson
Ängelholm
liamo
Inlägg: 608
Blev medlem: 9 juli 2012, 20:56
Bil: Golf TSI 2016
Namn: A Regestam
Ort: Alingsås

and1 skrev:Vad menar ni med mindre luft? Det är inte vakum där nere precis. Däremot får ni kallare luft med cai. Valkuk skall man har om man vill har insugsljudet. Annars billigast är ett insatsfilter typ K&N sen dra ett rör ifrån fronten upp till boxen.
Nejnej uttryckte mig nog fel där...menade när jg skrev till Axzza att kör man på ett cai så kan man likväl göra en frontmatning...då får man MER luftflöde o kallare än om man inte har ett hål där. Givetvis inte mindre luft där nere än i motorrummet...marginellt isf

Antog att det skulle bli delade meningar här. Det är nice...lutar åt en Valkuk, får väl leva med ett filter i motoreummet...hur är det med värmeabsorbtionen, valkuk vs aluminiumrör?
A. Regestam
0703636373
Aerodynamic
HPC Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 27 juli 2004, 23:00
Bil: Speedster
Namn: Per Axblom
Ort: Alingsås
Been thanked: 1 time

liamo skrev:
and1 skrev:Vad menar ni med mindre luft? Det är inte vakum där nere precis. Däremot får ni kallare luft med cai. Valkuk skall man har om man vill har insugsljudet. Annars billigast är ett insatsfilter typ K&N sen dra ett rör ifrån fronten upp till boxen.
Nejnej uttryckte mig nog fel där...menade när jg skrev till Axzza att kör man på ett cai så kan man likväl göra en frontmatning...då får man MER luftflöde o kallare än om man inte har ett hål där. Givetvis inte mindre luft där nere än i motorrummet...marginellt isf

Antog att det skulle bli delade meningar här. Det är nice...lutar åt en Valkuk, får väl leva med ett filter i motoreummet...hur är det med värmeabsorbtionen, valkuk vs aluminiumrör?

Eftersom aluminium leder el jätte bra och plasten inte gör det så är det ungefär samma med värme.
Alu blir varmare. Men hur stor roll det spelar med tanke på mängden luft som passerar där och
att väldigt många kör med alu rör.

Med vänlig hälsning, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
liamo
Inlägg: 608
Blev medlem: 9 juli 2012, 20:56
Bil: Golf TSI 2016
Namn: A Regestam
Ort: Alingsås

Blev ett hemmasnickrat CAI.

Recept: SRI-alurör från AKR...2 st silikon skarvar från DO88, samt en st 45graders alurör från DO88. Detta passar som handen i handsken och placerar ett AEM filter perfekt där resonanslådan satt förut.

Kostnad ca...350:- SRI-rör, Skarvar 180:-, Slangklämmor 50:-, 45graders alurör 120:-, AEM filter 550:-...= 1250:-

Ser väldigt bra ut och får perfekt passform. Som tips för någon som funderar!
Bilagor
cai.jpg
A. Regestam
0703636373
Skriv svar