Rc hobby

För Topics som ej är motorrelaterade
Användarvisningsbild
Xchai
Inlägg: 1633
Blev medlem: 25 juli 2004, 10:02
Bil: Crx vt 32psi
Namn: Wanchai Kampha Gustafsson
Ort: Borlänge/Vallentuna/Västerås

Då jag har börjat intressera mej för bilar i mindre skala tänkte jag att man kunde ha en egen tråd.

Finns det några i klubben som sysslar med sånt här?
Jag är nybörjare innom detta så jag kan ingenting om dessa än.

Jag äger nu en vorza flux rtr med 6s lipo..den går nu som fan..men snart är de5 dags att byta utväxlingen mm

Min första fråga finns det värre buggy ute på marknaden orginal eller trimma som gäller?
Och vad fasen är en krallig motor? Har sökt men inga vettiga svar.

Edit jag använder buggy endast som lek.jag har inte tänk mej att tävla.
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF

Tunnis aka Glad
Simon,mm
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Jag har sysslat med det där till och från genom åren sedan man va mindre, har kvar en elkonverterad AE RC8 kvar. Man tröttnar ganska fort om man inte ha en bana att åka på imo. Sladda runt på baksidan blir trist rätt fort.

Definitionen på "värre buggy" är knepigt. Toppfarten är inte det största i den där klassen. Finns ju mängder att välja på. Rtr-versionerna och instegsmodellerna brukar generellt ha lite klenare chassi, klenare bärarmar, klenare stag osv och tål inte lika mkt stryk oftast.

Är du bara ute efter sinnessjuka toppfarter och vrid och inte bryr dig så mkt om balansen i bilen så kolla på castle creations "mamba monster" (den motorn med låg Kv) och ett 5-6s lipo. Var beredd på att det kan spruta drivlina ur bilen om spelen i drev, diffar och drivaxlar är lite fel :P

Själv kör jag 4s lipo för viktens skull.
Användarvisningsbild
Xchai
Inlägg: 1633
Blev medlem: 25 juli 2004, 10:02
Bil: Crx vt 32psi
Namn: Wanchai Kampha Gustafsson
Ort: Borlänge/Vallentuna/Västerås

Då är det dej jag ska telefon terrorisera pasen med mina dumma frågor :d

Mina användning område för bilen är sandtag..grustag. hopp.rent lek..samt sladda runt lite och gatkörning.
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF

Tunnis aka Glad
Simon,mm
Nedin
Inlägg: 97
Blev medlem: 19 oktober 2005, 22:28
Bil: s2000
Namn: Daniel Nedin
Ort: Uppsala

Jag och grabben kör lite rcbil, vi kör på bana inomhus med 1/10 2wd buggys.
Daniel Nedin #1636
Användarvisningsbild
turbobulten
Inlägg: 1348
Blev medlem: 19 juni 2011, 19:24
Bil: EP3
Namn: Sebastian "Basse" Forssman
Ort: Stockholm
Has thanked: 3 times

Jobbar med detta dagligen :P
Har själv 4 st bilar. Kul är det, men som sagt, roligt med bana!
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Var jobbar du bulten? :)
Användarvisningsbild
Xchai
Inlägg: 1633
Blev medlem: 25 juli 2004, 10:02
Bil: Crx vt 32psi
Namn: Wanchai Kampha Gustafsson
Ort: Borlänge/Vallentuna/Västerås

Härlit killar..nu har jag en till att terro ..vart jobbar du basse?
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF

Tunnis aka Glad
Simon,mm
Användarvisningsbild
Xchai
Inlägg: 1633
Blev medlem: 25 juli 2004, 10:02
Bil: Crx vt 32psi
Namn: Wanchai Kampha Gustafsson
Ort: Borlänge/Vallentuna/Västerås

Finns det verkligen inge sandtag/grustag i närheten av sollentuna/täby? har letat lite,hittade inget allfall.

Västerås har jag också letat lite runt märlarcamping hittar inget heller.

Nån som har tips?

Fick hem dessa idag,snabb leverans ,så nu vill jag jag testa dessa.

Bild
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF

Tunnis aka Glad
Simon,mm
Användarvisningsbild
lotek9003
Inlägg: 435
Blev medlem: 15 mars 2012, 09:28
Bil: Accord CL9 Type SE
Namn: Mathias Eriksson
Ort: Sthlm / Väsby / Rosersberg
Has thanked: 51 times
Been thanked: 26 times
Kontakt:

Det finns ett grustag mellan Rotebro och Upplands Väsby där man kan leka, brukade leka med min 4WD rally-rc där, samt att folk kör enduro, downhill osv runt skogarna där. SJUKT kul att leka där med RC-bilar! Men det var ett tag sedan jag var där nu, men jag tror fortfarande man kan åka dit och leka!

Bild
Mathias Eriksson

Behöver ni svetstillbehör, slitagedelar eller svetsgas inom stockholmsområdet skicka ett PM. Har kontakter.
Användarvisningsbild
turbobulten
Inlägg: 1348
Blev medlem: 19 juni 2011, 19:24
Bil: EP3
Namn: Sebastian "Basse" Forssman
Ort: Stockholm
Has thanked: 3 times

pasen skrev:Var jobbar du bulten? :)
Xchai skrev:Härlit killar..nu har jag en till att terro ..vart jobbar du basse?
Jobbar på Hobbex, där rc är en stor del av sortimentet.
Banor finns lite vart som. Skarpnäck har 2 bra banor, även tullinge har en bra 1/8 bana.
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Kolla arlandarc.se, där kör jag, grym bana och grymt gäng :)
Användarvisningsbild
Scoore
Inlägg: 1126
Blev medlem: 12 juli 2010, 00:14
Namn: Johan Hedlund
Ort: Eskilstuna

Kul!

Jag har kört och tävlat några år,men lagt detta på hyllan tills vidare. Har en bra bana,men driftingen tar upp mer tid och pengar än jag har. Därav får Rc vara for now.

De har hänt mycket på sista åren,men som jag minns det finns det Massor av värre produkter RTR än HPIs bilar.

Kyosho säger jag inte är bättre iaf,för deras RTR är totalkassa.. Och deras options kostar alldeles för mycket för att detne ska bli kul.

Ska bli skoj att följa den här tråden.
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Kyoshos gamle inferno 777 körde jag innan, men jag bytte upp mig för 2 somrar sedan. Måste säga att den rpg mycket stryk och höll bra. Dock mycket bättre balans i rc8an, förmodligen ett bättre konverteringskit då båda var konversaterade till el.

Hpi vet jag inte mycket om längre. Men ska man leka i grusgropen finns det nog ingen anledning att byta upp sig i chassi. I grusgropen lär en 1:5 bil vara sköj
Användarvisningsbild
turbobulten
Inlägg: 1348
Blev medlem: 19 juni 2011, 19:24
Bil: EP3
Namn: Sebastian "Basse" Forssman
Ort: Stockholm
Has thanked: 3 times

Kul att traxxas kommit med kompressorkit till sina 3.3 motorer :)
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
Användarvisningsbild
Xchai
Inlägg: 1633
Blev medlem: 25 juli 2004, 10:02
Bil: Crx vt 32psi
Namn: Wanchai Kampha Gustafsson
Ort: Borlänge/Vallentuna/Västerås

Basse:nice :mrgreen:



innan jag slog till på vorzan,så kikade jag lite på kyoshos scorpion xxl el givetvis
Men den såg lite klumpig ut,men den kanske är välldit roliga att köra.

jag kommer att köpa en till så småning om,vi får se om det blir en 2 wd buggy eller 4wd monster truck.

aha då finns det lite bana,,jag kanske ska prova på lite sånt också.Då får jag nog gå ner till 4s lipo..Nu med 6 s har jag inte riktig kontroll över den,men kul är det.

än så länge håller jag mej till rtr då jag kan inget,men när man får lite mera kött på benen då blir det nog bygga själv.


har redan pajat fartreglet på vorzan :mrgreen: ..den brann fint och luktade illa gjorde den med,fint vitt rök också

Den är inne på reklamation hos christer reservdelsrc..den blir klart och hämtas på lördag.

Då ska jag ut och leka,ska leta på grustaget i rotebro,få se om jag hittar på den.







Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF

Tunnis aka Glad
Simon,mm
Användarvisningsbild
emre114
Inlägg: 305
Blev medlem: 15 augusti 2013, 13:58
Bil: S2000
Namn: Emre Sen
Ort: västerås

Fan vad roligt att man såg denna tråd! Trodde jag var nördig för jag höll på med sånt larv!
Jag har 1 stor revo och en liten 1/16 revo. Samt en rc8! Stora revon är under uppgradering till el! Sålde min picco idag.
Finns ju en liten håla mitt emot malmabanan i Västerås. Ganska bra att köra där nere i skogen, om man inte har något emot myggor :)
Användarvisningsbild
turbobulten
Inlägg: 1348
Blev medlem: 19 juni 2011, 19:24
Bil: EP3
Namn: Sebastian "Basse" Forssman
Ort: Stockholm
Has thanked: 3 times

Det är fantastiskt roligt! :)
Byggde min första bil 2002. En USA importerad stadium truck från Kyosho med en liten traxxas .15pro motor.
Ultima GP type r. Fantastisk liten bil med bra tryck i. Rullar än idag!
http://iconosquare.com/p/507911229865190210_23605759

Numera blir det lite 2s lipos istället, mer bekvämt!
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
Användarvisningsbild
Xchai
Inlägg: 1633
Blev medlem: 25 juli 2004, 10:02
Bil: Crx vt 32psi
Namn: Wanchai Kampha Gustafsson
Ort: Borlänge/Vallentuna/Västerås

Pina på rätt ok där basse..

Hur kommer det sej att flesta konvertar till el? Misstänker att det är mera underhåll på bränsle bilar men är det så mkt mer jobb än el drift?

Ska ta en titt till malmbanan sen..passar bra då jobbar närheten av västerås


Blev lite sugen på en baja flux nu
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF

Tunnis aka Glad
Simon,mm
Användarvisningsbild
emre114
Inlägg: 305
Blev medlem: 15 augusti 2013, 13:58
Bil: S2000
Namn: Emre Sen
Ort: västerås

Jag var emot el tidigare, jag gillade ljudet och doften av den riktiga motorn, men allt är så omständligt, du ska ha med dig start, glödare, soppa, verktyg för att kolla att den är rätt inställd, allt detta plus bilen och radion. Blev mer släpande o mekande än körning. När polaren konverterade till el, kasta ut sin bil och tryckte på gasen o körde i 20min utan mek så förstod jag att el är framtiden. Att även kunna köra bland bostäder och gubbar utan att folk klagar på ljudet är guld! Sen slipper man göra rent bilen från olja avgaser och grus, då el inte blir lika kladdig och skitig. Lipo batterierna har bra kräm och börjar även bli säkrare om man hanterar dem på rätt sätt!
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Och framför allt så kan du få mer mos med el idag!
Användarvisningsbild
turbobulten
Inlägg: 1348
Blev medlem: 19 juni 2011, 19:24
Bil: EP3
Namn: Sebastian "Basse" Forssman
Ort: Stockholm
Has thanked: 3 times

Kör man ståldrev i hela bilen så låter det rätt mycket ändå, men en nitromotor låter ännu mer såklart. Som Emre säger, lukten av nitro är ju fantastisk, mekandet är mindre kul när man bara vill köra och ha kul.

Har man otur så sväller lipo snabbt om cutoff är sälld fel. Kör man med fina 4,5,6s lipos blir det att köpa nya ackar för 3,4 tusen.. :D
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Så länge man sköter batterierna så är det inga problem. Jag har kört med samma lipon i 3 år än så länge, men jag har inte kört speciellt mycket dock.

Så här fint lät min RC8 med ståldrev i mittdiff och kopplingsklocka (japp, kopplingsklocka på elbil).



Det höll givetvis inte och blev sallad av kopplingsklockan, nu har jag vanligt plastdrev på mittdiffen och vanligt ståldrev på motorn, knäpptyst.
Användarvisningsbild
Xchai
Inlägg: 1633
Blev medlem: 25 juli 2004, 10:02
Bil: Crx vt 32psi
Namn: Wanchai Kampha Gustafsson
Ort: Borlänge/Vallentuna/Västerås

Bass: jag ligger nog runt 2-3000kr i bara batteri..jag ladda och storage ladda när det inte används på några dagar enligt anvisningar. Det borde hålla tycker man.

Jag kör bland folk.min är rätt tyst ändå.Den har mittstål drev och stål pinjon drev. Inte alls faligt, kör med den i en camping område där jag ha husvagnen.
Ingen har gnäll hitills.

Pasen: det såg roligt ut denn banan..vart finns den?
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF

Tunnis aka Glad
Simon,mm
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Den ligger ute i skogen nånstans utanför Västervik, vet inte om den finns kvar ens. Men ta en titt på Arlandarc.se, riktigt fin bana ;) dock har den inte öppnat för säsongen än.
Användarvisningsbild
Thomas
Inlägg: 322
Blev medlem: 26 juli 2004, 10:05
Bil: Civic VT
Namn: Thomas Pettersson
Ort: Sollentuna
Been thanked: 1 time

Jag hade en Inferno 7.5 i två år.
Det gick som satan! spann 4wd i 20 meter på grus i när man gav full gas!

Jag hade en lite starkare motor än orginal och jag körde bara på fotbollsplaner för den fick så jävla fort.
SJUKT kul men sen voltade den, man körde in i nått mm saker gick sönder och kostade en massa.
Även koppling tog slut, motorn skakade loss när locktight jag hade som höll i motorn skruvarna och skakade loss, motorn och växel lådans drev blev runda. 800kr för det typ. Men fy fan va rolig den var att köra på snö och is!
Dock på vinter när det var minusgrader så pajade plasten när man gjorde bort sig. Fälgar sprack, vingen sprack mm.
Dyrt nöje så köp inte en inferno 7.5 som första RC bil fä den är för snabb!!

Köpte min beggad för 4k och lade nog ut minst samma på reservdelar på 2 år.


jag skulle vilja prova någon snabb el bil för grus.
Civic VT championship white (såld)
Nu: HR-V
Användarvisningsbild
turbobulten
Inlägg: 1348
Blev medlem: 19 juni 2011, 19:24
Bil: EP3
Namn: Sebastian "Basse" Forssman
Ort: Stockholm
Has thanked: 3 times

tycker det är billiga delar till Kyosho.
De har samma priser överallt och typ allt finns på ebay.

Sen går ju saker sönder i takt med hur den körs också ;)
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
Användarvisningsbild
Blitzwing
Styrelsen
Inlägg: 1730
Blev medlem: 1 juli 2009, 23:10
Bil: Ingen Honda
Namn: Robin Persson
Ort: Finspång
Has thanked: 59 times
Been thanked: 51 times

Har haft några olika bilar för ett bra antal år sen, men den jag minns bäst är ändå denna:

En HPI (modellnamnet minns jag tyvärr inte.) med massor av häftigt.

Bild

Så jävla ballt det var med 2-stegad låda! En gigantisk parkering var för liten...
Men som med de flesta metanolbilar jag haft så var det ju ofta mer skruva än köra....

Hade även en HPI Sprint 2 Drift elbil, vad skönt det var med el! Det var ju bara att ladda och sen köra köra köra!
Robin Persson |
Användarvisningsbild
Xchai
Inlägg: 1633
Blev medlem: 25 juli 2004, 10:02
Bil: Crx vt 32psi
Namn: Wanchai Kampha Gustafsson
Ort: Borlänge/Vallentuna/Västerås

vilken tur att jag vald el drift då jag är lat,vill helst inte skruva,har varken tid eller lust.

men hur som helst är jag rätt nöjd med bilen än så länge,kommer att inhandla en till,då blir det 2wd. 1:5 skala

el givetvis.
jag har börjat kika lite mera på kyosho scorpion xxl samt baja flux..men jag misstänker att bajan går mkt bättre.
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF

Tunnis aka Glad
Simon,mm
Nordström
Inlägg: 36
Blev medlem: 30 november 2004, 19:33
Bil: Jazz
Namn: Joel Nordström
Ort: Västerås

Jag kör en 1/10 buggy på bana här i västerås. finns både inom och utomhus. Bara höra av dig om du vill prova, blir så mycket roligare att köra på bana
Användarvisningsbild
Xchai
Inlägg: 1633
Blev medlem: 25 juli 2004, 10:02
Bil: Crx vt 32psi
Namn: Wanchai Kampha Gustafsson
Ort: Borlänge/Vallentuna/Västerås

Kanon..då.hör jag av mej nordström.om det finns tid har lite mkt på.jobbet att göra just nu..typisk.

När man kör bana vad rekomendera ni för däck? Jag misstänker att paddeldäck funkar inte bra på medelhård underlag

Kan du skicka ditt nr på.pm nordström?
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF

Tunnis aka Glad
Simon,mm
Skriv svar