- Vad skall man ha för coilovers ?
- Hur hårda fjädrar skall man ha?
- Vilka hjulvinklar är bäst?
- Behöver man "corner weighta" ?
- Måste jag köra med grövre krängningshämmare ?
Fjädrar:Svaren på ovanstående frågor skiljer sig beroende på hur man har tänkt använda bilen.
Däremot om man inte behöver ta hänsyn till varken ekonomi eller åkkomfort på allmän väg, så blir det lite lättare att ringa in svaren.
Svaret är att det beror på vilka däck man kör på.
Slicks ger mer fäste än r-däck, som i sin tur ger mer fäste än vanliga däck.
Därför kräver slicks hårdare fjädrar för att inte bottna ur när bilen kränger, än vanliga däck.
Generellt skall man sträva efter så hårda fjädrar som möjligt, för att minska lastväxlingen (krängningen),
dock inte så hårda fjädrar att bilen blir en EPA-traktor.
Med r-däck, som de flesta av oss kör på, bör man inte ha mjukare fjädrar än 60 N/mm, varken fram eller bak.
Jag tycker att man skall ha åtminstone:
- framfjädrar: 8 - 14 kg (100-140 N/mm)
- bakfjädrar: 8 - 14 kg (100-140 N/mm)
Man bör ha hårdare fjädrar bak än fram.
Syftet med att ha hårdare fjädrar bak är att:
- minska rollen under lastväxling.
----> detta medför att man trycker ner framvagnen ==> bättre traction ==> kan gå på gas tidigare utan att bilen understyr.
- man får bilen att rotera bättre, (samma sak som att ha en hårdare krängningshämmare bak)
StötdämpareHur gör jag på min gamla CRX? skrev:Jag kör med 12 kg fram och 14 kg bak (tidigare 10kg).
Nu roterar bilen äntligen så som jag vill och fått bättre fäste fram.
De flesta som uppgraderar, köper en uppsättning "coilovers", som är anpassad till vald bilmodell.
Då får man stötdämpare och fjädrar i ett kit, som är anpassade för varandra.
Man bör välja coilovers, som inte bara är ställbara i höjd, utan är också ställbar i stötdämparens "bump" (kompression) och "rebound" (retur/utfjädring).
Enklare varianter är endast höjj och sänkbara, medan på lite dyrare kan man ställa "bump/rebound".
Kostar man på lite till, får man möjligheten att ställa "bump" och "rebound" separat.
Oftast sitter det ganska "snälla" fjädrar på dessa coilover-kit, så man kommer att vilja byta upp dem mot hårdare.
Det man bör tänka på, när man byter till hårdare fjädrar, är att stötdämparen kanske inte klarar av att hantera den extra belastningen.
Vissa stötdämpare går att bygga om med andra ventiler, men långt från alla.
KrängningshämmareHur gör jag på min gamla CRX? skrev:Jag kör på KW variant3 och hittills har den klarat av dem hårdare fjädrarna.
Men för dämpare "The sky is the limit!". Köp så dyra som du har råd med.
Krängningshämmaren överför en del av fjädringskraften mellan hjulparen.
På det viset kan man göra bilen mer rollstyv, utan att det påverkar den vertikala fjädringshårdheten.
På gatbilar sätter man ganska mjuka fjädrar från fabrik, för att få en behaglig åkkomfort.
Men de mjuka fjädrarna räcker inte till för att hålla emot, när bilen rollar (kränger) under lastväxling (kurvtagning).
Genom att använda krängningshämmare, kan man kompensera för dem mjuka fjädrarna.
Mao. krängningsmotståndet under roll, kommer från både fjädrar + krängningshämmare.
Med hjälp av krängningshämmare kan man justera över-/understyrning.
Beroende på hur långt ut infästningspunkten sitter i bärarmen, samt grovleken på godset i krängningshämmaren, avgör hur mycket av fjädringskraften som överförs mellan hjulparen.
Principen för vad det ger för effekt är ganska enkel.
Hårdare fram = mer understyrt.
Hårdare bak = mer överstyrt.
Nästan alla bilar är mer eller mindre understyrda från fabrik, för att minska antalet dödsolyckor i trafiken.Det finns en sidoeffekt av krängningshämmaren.
Fjädringskraften som överförs från den belastade utsidan, kan få insidans hjul att lyfta från marken.
Detta kanske inte är så dumt i bakvagnen, bilen roterar ännu bättre, totalgreppet minskar bak.
Men i framvagnen blir det riktigt tokigt, för man tappar traction på innerhjulet.
Så vi måste göra någonting åt det, vi som kör bana.
Hur skall man då ha det på sin banbil?
1. Byta till hårdare fjädrar runt om
När man byter till hårdare fjädrar runt om, så brukar man normalt behålla skillnaden i fjädringshårdhet mellan fram- och bakvagn, som det var innan.
Nu rollar bilen mindre under lastväxling, men den är fortfarande understyrd.
2 .Byta till en hårdare krängningshämmare bak
Detta ger samma effekt som att byta till en hårdare fjäder bak.
Bilen kommer att kränga mindre i bakvagn, samt rotera bättre.
3. Mjukare krängningshämmare fram / alt. ta bort helt och hållet fram
Ger samma effekt som en hårdare bak.
Bilen kommer att rotera bättre, genom att man får mer grepp i framvagnen.
Tar man bort det helt och hållet, då krävs det dock ganska hårda framfjädrar, får att inte bottna under lastväxling.
Vad som passar bäst, är upp till den enskildes smak, samt vad som är lättast/billigast att genomföra.
- Nya hårda fjädrar kostar ca 600-800kr på Sellholm.
- Hårdare krängningshämmare bak (tex. ITR) kostar kanske 2000kr.
- Ta bort krängningshämmaren fram kostar 0kr
HjulvinklarHur gör jag på min gamla CRX? skrev:- Hårdare fjädrar runt om, med hårdare fjädrar bak (fram 12kg, bak 14kg)
- Tagit bort den främre krängaren helt och hållet, kör med original bak.
- Skulle också vilja testa med en ITR krängare bak, nästa säsong.
Toe, camber och caster är de parametrar man kan laborera med.
Camber är lutningen av hjulet i sidled. Helt vertikalt ger camber 0 grad. Lutning utåt ger positiv camber. Lutning inåt skapar negativ camber.
Fast till vardags säger man bara "camber xx grader" och menar då negativ camber.
När bilen svänger utsätts däckssidan för en sidokraft.
När sidokraften blir tillräckligt stor, kan inte däcksstommen hålla däcket rakt och däckets sida viker sig
och man kör då på däckets sida, istället får att köra på den avsedda kontaktytan.
Följdaktligen försämras sidogreppet.
För att motverka detta fenomen kan man :
- höja lufttrycket i däcken med ca 0,5 - 1 bar (gör man oftast med standard gatdäck)
- använda däck med styvare däcksstomme (r-däck eller slicks)
- ställa på negativ camber.
Hur mycket camber (negativ) skall man då ha, när man kör bana?
Svaret är att, det beror på och som med allt annat blir det en kompromiss.
Ju mer camber man har, desto mindre kontaktyta har däcket när den rullar rakt fram.
--- Man kan optimera sidogreppet med mycket camber, men på bekostnad av försämrad bromsgrepp och acceleration.
--- Bilen kommer också att vara mer spårkänslig, orolig rakt fram.
Dels beror det på vilket typ av däck man använder, samt hur styv stomme den har.
--- Olika r-däck har olika styva däckstomme. Tillverkarna brukar ofta ange rekommenderad camber.
Hur gör jag på min gamla CRX? skrev:Camber Fram: -3,5 grader (hade velat ha mer men går ej)
Camber Bak: -4 grader