Gå ner i fälgstorlek CTR FN2

ENBART för motorrelaterade topics
H_____P
Inlägg: 27
Blev medlem: 17 september 2014, 22:14
Bil: TYPE-R-08
Namn: Peter Hultström
Ort: Vaxholm

Slängde precis på vinterdäcken på bilen, 16 tum istället för 18 tum.
Tyckte att bilen vart trevligare att köra, mjukare men ändå med tillräckligt med känsla kvar.

Min tanke var att helt enkelt gå ner till 16 tum även på sommaren, tänkte 7,5 tum och 225 bredd på däcken.
Nån som har tips på snygga fälgar? gärna med bilder!
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Du märkte troligen av 2olika saker, viktskillnad och utväxling.
För att maximera båda kan du gå ner till 15" med rätt fälgar. Tex team dynamics, eller som de föesta gör, Rota-fälgar, lättast är la Slipstream vilka kräver väldigt lite justering på bromsoken med slipning.

Annars kan du behålla 18" i storlek men skaffa lättare fälgar och byta Slutväxel i vxlådan till en 5.06. Det gör ännu större skillnad än dina 16" i utväxling.
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Rullomkretsen ska ju va densamma så jag ser inte hur utväxlingen skulle bli annorlunda med 16" fälgar?
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Ja det beror väl på vad han har för däckstorlekar. När jag körde 18" så skiljde det 6% i omkrets mot mina 16".
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Självklart, men man ska sträva efter 0.

Har du runflat/punkteringsfria sommardäck? Kan vara värt att prova nåt annat för komfortens skull isf.
JimmyW92
Inlägg: 575
Blev medlem: 5 oktober 2014, 21:18
Bil: CTR Ep3
Namn: Jimmy Wännström
Ort: Kramfors

Kan väll tänka mig att du typ kört på fälgarna i princip och nu med lite extra luft och gummi så fick du lite fjädring igen ;)

Jag kommer nog nöja mig med att gå på 17" då det ser så tråkigt ut med mindre, och istället skaffa nå bättre fjädring.

Beror på vad du är ute efter. Komfort/race/looks
Jimmy Wännström
Kramfors förort!
Honda CTR EP3 2002
Saab 1.8t 9-3
anno
HPC Guld Medlem
Inlägg: 4041
Blev medlem: 28 juni 2009, 13:41
Namn: Andreas Norberg
Ort: Malmö
Has thanked: 10 times
Been thanked: 10 times

Malkolm skrev:Du märkte troligen av 2olika saker, viktskillnad och utväxling.
För att maximera båda kan du gå ner till 15" med rätt fälgar. Tex team dynamics, eller som de föesta gör, Rota-fälgar, lättast är la Slipstream vilka kräver väldigt lite justering på bromsoken med slipning.

Annars kan du behålla 18" i storlek men skaffa lättare fälgar och byta Slutväxel i vxlådan till en 5.06. Det gör ännu större skillnad än dina 16" i utväxling.
Växellådan har redan 5.05 slutväxel.
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Aa, missade att det var en FN2:a!! :mrgreen:
Va har den för däckdim oem?
lowpass
HPC Medlem
Inlägg: 2430
Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 32 times
Been thanked: 50 times

Malkolm skrev:Aa, missade att det var en FN2:a!! :mrgreen:
Va har den för däckdim oem?
Däck: 225/40-18
Fälg: 18x7,5"
jompish1
Inlägg: 1
Blev medlem: 20 november 2017, 15:25
Bil: Fn2 Type R
Namn: Joakim Källgren
Ort: Norrköping

Bumpar liv i en gammal tråd, skulle det bli en märkbar skillnad om man byter från 18" orginal fälgar som väger ca 12 kg till Rota GR6 18" 7.5" som väger 8.7 kg?
Skriv svar