MANTORP PARK 10/5 2015!

Här diskuterar vi kommande träffar och event, även bankörningar.
Eisenhut
Inlägg: 1861
Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Ort: Malmö
Been thanked: 3 times

Sådär, nu finns besiktningsprotokoll redo att skrivas ut och användas!
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Användarvisningsbild
Robbe
Inlägg: 129
Blev medlem: 21 november 2012, 15:56
Bil: Type R FN2 JRSC
Namn: Robin Bigun
Ort: Stockholm

Hur går ni tillväga när ni ska mäta avgas decibelen?
Eisenhut
Inlägg: 1861
Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Ort: Malmö
Been thanked: 3 times

Mantorp har egen stationär mätutrustning och det är den vi kommer få gå efter.
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Användarvisningsbild
Robbe
Inlägg: 129
Blev medlem: 21 november 2012, 15:56
Bil: Type R FN2 JRSC
Namn: Robin Bigun
Ort: Stockholm

Eisenhut skrev:Mantorp har egen stationär mätutrustning och det är den vi kommer få gå efter.
Håller på att bli färdig med bilen nu. Har extraktor grenrör, kattersättare, och tänkte bygga en mellan ljuddämpare till mitt 2" catback, sen en japsdämpare på slutet. Vet dock inte om den kommer klara av kravet?

Kan sätta in tratten i japsdämparen också föresten
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Med mellandämpare och tratten i där bak så bör du kunna klara dig.
Användarvisningsbild
Robbe
Inlägg: 129
Blev medlem: 21 november 2012, 15:56
Bil: Type R FN2 JRSC
Namn: Robin Bigun
Ort: Stockholm

fonzeka skrev:Med mellandämpare och tratten i där bak så bör du kunna klara dig.
Tack för ett snabbt svar! Uppskattas :)
Användarvisningsbild
gnagis
Inlägg: 947
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:29
Bil: Civic X
Namn: Daniel Svensson
Ort: Karlstad
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Finns det några regler för drönare på mantorp? tänkte ta med en o filma lite om detta är okay? :)
[b]Daniel "gnagis" Svensson[/b]
[i]Member since:[/i][b]2002[/b]
lowpass
HPC Medlem
Inlägg: 2430
Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 32 times
Been thanked: 50 times

gnagis skrev:Finns det några regler för drönare på mantorp? tänkte ta med en o filma lite om detta är okay? :)
Bra idé :D
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Tänk på ljudnivån nu inför Mantorp! Det är 95dB som gäller, inget annat.
Har ni pluggar, ta med dem!
Användarvisningsbild
Andreas_typeR
Inlägg: 555
Blev medlem: 25 oktober 2014, 23:08
Bil: Civic Type R FK8
Namn: Andreas Eliasson
Ort: Falkenberg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Har satt dit en extra ljuddämpare men har ingen aning om jag klarar kraven eller inte. Får testa helt enkelt.
JimmyW92
Inlägg: 575
Blev medlem: 5 oktober 2014, 21:18
Bil: CTR Ep3
Namn: Jimmy Wännström
Ort: Kramfors

Har letat men inte hittat.. Finns det nå strypning till ovala supersprint slutburken tro?

Bör nog inhandla original burk så man har en chans. Har ju supersprint med odämpat mellanrör...
Jimmy Wännström
Kramfors förort!
Honda CTR EP3 2002
Saab 1.8t 9-3
Användarvisningsbild
turbobulten
Inlägg: 1348
Blev medlem: 19 juni 2011, 19:24
Bil: EP3
Namn: Sebastian "Basse" Forssman
Ort: Stockholm
Has thanked: 3 times

JimmyW92 skrev:Har letat men inte hittat.. Finns det nå strypning till ovala supersprint slutburken tro?

Bör nog inhandla original burk så man har en chans. Har ju supersprint med odämpat mellanrör...
Slutburken gör prima! Då blir den tyst!
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Ett hett tips är att försöka få på så många dämpare ni kan. Om man tycker bilen låter mycket så gör den säkert det.
Apple har grymt fina dämpare som håller nere ljudet.
JimmyW92: Supersprint med odämpat mellanrör är långt över 95dB tyvärr.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
JimmyW92
Inlägg: 575
Blev medlem: 5 oktober 2014, 21:18
Bil: CTR Ep3
Namn: Jimmy Wännström
Ort: Kramfors

M Scotte skrev:Ett hett tips är att försöka få på så många dämpare ni kan. Om man tycker bilen låter mycket så gör den säkert det.
Apple har grymt fina dämpare som håller nere ljudet.
JimmyW92: Supersprint med odämpat mellanrör är långt över 95dB tyvärr.
Väl medveten om att det är för högt :p jag var bara fundersam på om det finns en sån plugg till det eller om jag måste köpa original burken.
Jimmy Wännström
Kramfors förort!
Honda CTR EP3 2002
Saab 1.8t 9-3
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Finns ingen plugg till Supersprint tyvärr.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
lowpass
HPC Medlem
Inlägg: 2430
Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 32 times
Been thanked: 50 times

Jag trodde att Supersprint var ganska tyst, är det inte en stor burk bak på detta system?
Själv kör jag Aem V2 filter + Invidia catback utan plugg. Och detta system har ju en Japsdämp. Funkade jätte bra. Behövde inte ligga o fisköra i raksträckan eller något sånt.
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Ja Supersprintdämparen funkar rätt så bra, med original grenrör och kat så är det nog inte helt omöjligt att den klarar 95dB.
Men dumt att chansa, köp en appledämpare och svetsa dit på mellanröret så lär det vara lugnt.
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Supersprint med dämpare på mellanröret klarar 95dB, men inte utan mellandämparen.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
turbobulten
Inlägg: 1348
Blev medlem: 19 juni 2011, 19:24
Bil: EP3
Namn: Sebastian "Basse" Forssman
Ort: Stockholm
Has thanked: 3 times

Supersprint Odämpat mellanrör med org slutburk klarar!
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
lowpass
HPC Medlem
Inlägg: 2430
Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 32 times
Been thanked: 50 times

turbobulten skrev:Supersprint Odämpat mellanrör med org slutburk klarar!
Ja det klarar lätt. 35db ffs
JimmyW92
Inlägg: 575
Blev medlem: 5 oktober 2014, 21:18
Bil: CTR Ep3
Namn: Jimmy Wännström
Ort: Kramfors

Kanske testar kolla upp mellandämpare, ska ju trots allt in med ett 4-2-1 grenrör nån gång också och vill inte köra original burken konstat..
Jimmy Wännström
Kramfors förort!
Honda CTR EP3 2002
Saab 1.8t 9-3
Spikeis
Inlägg: 169
Blev medlem: 23 oktober 2013, 15:43
Bil: Honda Civic Type-R FN2
Namn: Andreas Nyqvist

någon som vet något smidigt sätt att mäta ljudnivån?
Är lite orolig att min kanske är lite hög när man gasar på lite eller på gränsen iaf.
problemet är att jag inte får på något extra rör heller på slutet, tack vare mugen bakdelen
Eisenhut
Inlägg: 1861
Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Ort: Malmö
Been thanked: 3 times

Jag saxar in det jag skrev i Spikeis tråd då detta gäller samtliga som vill köra den 10e maj och det är många som funderar. Det finns ingen mening i att fundera på vilken kombination kommer låta högst eller "ballast" men ändå under 95db. Är man i dom funderingarna så kan man stanna hemma... Bygg så jäkla tyst ni kan. Optimalt är orginal avgassystem vilket sannerligen duger för 99% av oss här inne.

"Japp 95db på alla riktiga banor. Riktigt skit men vi och många med oss har kämpat i många år mot detta helt resultatlöst, snarare tvärtom.

Vi fick dessutom otroligt mycket skit för vår ljudnivå förra året att det var risk för att vi inte fick hyra Mantorp i år igen. IOM detta kommer det läggas ännu större vikt på att verkligen kolla ljudnivån på bilen redan på besiktningen precis som det står på protokollet. Anser besiktningsmannen att den låter för mycket får du inte ens beträda banan, vi kan inte ha en massa folk som "testar" sitt system, blir svartflaggade och först då försöker åtgärda.

Jag skriver detta till alla som ska köra Mantorp. Fixa era ljudproblem INNAN ni kommer till banan! Vi kommer vara stenhårda och helt hänsynslösa vad gäller diskvalificeringar, detta för att ALLA som kommer och kör har idag en sportslig chans att få tyst på sin bil och det är lika bra att göra det nu. Förstör inte för oss andra som gärna vill köra Mantorp även 2016."
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Andrahandsvärdet på OEM avgas steg precis med några procent :P

Skämt åsido, det är tyvärr den bittra verkligheten vi befinner oss i.
JimmyW92
Inlägg: 575
Blev medlem: 5 oktober 2014, 21:18
Bil: CTR Ep3
Namn: Jimmy Wännström
Ort: Kramfors

Jag förstår till fullo att vi ska fixa innan. Men t.ex jag ligger på lite pressad budget och vill göra det jag kan men har inte råd att både köpa ljuddämpare och original burken. Därför måste jag göra det minsta. Självklart kommer jag inte köra om det lever om för mycket och jag kommer nästan bli arg på den som besiktad besiktar om han slarvar med dB mätningen.

Ännu en gång. Går det att bara modda en vanlig plugg och trycka in den i burken bak på mitt supersprint? Då ska det väll räcka om man tryckt dit en rund Apple slimbore och plugg.
Jimmy Wännström
Kramfors förort!
Honda CTR EP3 2002
Saab 1.8t 9-3
Användarvisningsbild
turbobulten
Inlägg: 1348
Blev medlem: 19 juni 2011, 19:24
Bil: EP3
Namn: Sebastian "Basse" Forssman
Ort: Stockholm
Has thanked: 3 times

JimmyW92 skrev:Jag förstår till fullo att vi ska fixa innan. Men t.ex jag ligger på lite pressad budget och vill göra det jag kan men har inte råd att både köpa ljuddämpare och original burken. Därför måste jag göra det minsta. Självklart kommer jag inte köra om det lever om för mycket och jag kommer nästan bli arg på den som besiktad besiktar om han slarvar med dB mätningen.

Ännu en gång. Går det att bara modda en vanlig plugg och trycka in den i burken bak på mitt supersprint? Då ska det väll räcka om man tryckt dit en rund Apple slimbore och plugg.
Skit i de där. org burken passar väl rakt på supersprint???
Jag kan ta med min org slutburk så du kan låna den under bandagen.
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
JimmyW92
Inlägg: 575
Blev medlem: 5 oktober 2014, 21:18
Bil: CTR Ep3
Namn: Jimmy Wännström
Ort: Kramfors

turbobulten skrev:
JimmyW92 skrev:Jag förstår till fullo att vi ska fixa innan. Men t.ex jag ligger på lite pressad budget och vill göra det jag kan men har inte råd att både köpa ljuddämpare och original burken. Därför måste jag göra det minsta. Självklart kommer jag inte köra om det lever om för mycket och jag kommer nästan bli arg på den som besiktad besiktar om han slarvar med dB mätningen.

Ännu en gång. Går det att bara modda en vanlig plugg och trycka in den i burken bak på mitt supersprint? Då ska det väll räcka om man tryckt dit en rund Apple slimbore och plugg.
Skit i de där. org burken passar väl rakt på supersprint???
Jag kan ta med min org slutburk så du kan låna den under bandagen.
tyvärr Basse, förstår inte hur det hjälper mig att låna grejer för att kunna köra :P extra dämparen är redan beställd och jag var bara nyfiken på om nån visste om det gick att få in en plugg i supersprints ovala. Men jag köper nog helt enkelt en och testar själv. Jag vill som sagt ha en bil som ska vara laglig och få köra på bana. Ingen vits att göra grejer man får hålla på och plocka av bara för att göra vissa grejjer. samma anledning som jag inte kommer köra kattlöst.

Men tack för erbjudandet. Kanske går att ta med den för nödfall? :D Dock så kommer det nog bli att jag gör om fästena för att få in extra dämpare. Men en extra dämpare tycker jag borde göra mer än att bara byta slutburken till en annan.
Jimmy Wännström
Kramfors förort!
Honda CTR EP3 2002
Saab 1.8t 9-3
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Ni som kan montera originalslutburk gör det, för minsstänker besiktingen att det låter för mycket kommer det bli som Marcus skriver. Db-mätning på besiktningen är inte meningsfullt egentligen. ett vant bankörningsöra hör direkt om bilen kommer klara sig eller inte om det är uppenbart. Att montera en plugg i Supersprints ovala slutrör kräver fabrikation och kreativitet, och inte säkert den klarar sig ändå. Hade jag kunnat åka originalsystem hade jag gjort det omgående. Alla med S2000 klarar sig oavsett effekt med originalsystem mer eller mindre.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Tänk också på att insugsljudet ofta också för mycket väsen för sig. Där kan man hämta någon/några dB...
Användarvisningsbild
gnagis
Inlägg: 947
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:29
Bil: Civic X
Namn: Daniel Svensson
Ort: Karlstad
Been thanked: 6 times
Kontakt:

körde förra året och klarade db kravet då, men min bil låter högt men inte lika "vasst" som K20 motorerna.
kommer jag klara mig iår med eller kommer det bli tjaffs för dom tycker i besiktningen att "den låter förmycket" ?
hur görs mätningen vid besiktningen, för det var ju en väldig historia på hur mätningen skulle göras förra året minns jag, det skulle vara en viss längd från bilen och vid ett viss gaspådrag typ om jag inte minns fel?

så hoppas med andra ord inte att dom står med nån svajig iphone app eller nått brevid bilens avgasrör?
[b]Daniel "gnagis" Svensson[/b]
[i]Member since:[/i][b]2002[/b]
Låst