CRX VT - fel avgasvärden

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
tojo
Inlägg: 66
Blev medlem: 3 mars 2014, 14:53
Bil: Honda CRX 1.6i-VT
Namn: Vittorio Sagittarius
Ort: Katrineholm

Hej. kom just tillbaka från bilprovningen och min CRX inte gick igenom besiktning. :(
Avgasvärdena är jättekonstiga!

CO: 4,2 (0,5)
CO2500: 3,8 (0,3)
HC: 447 (100)
LAMBDA: 0,94 (0,97-1,03)

Allt är tok för mycket förutom Lambdan som är fär låg.. :(
Vad kan detta bero på?

Jag har original CAT.. Bränsleförbrukningen är helt normal 0,6-0,8. den drar nästan ingen olja alls..ryker ingen rök ur avgasröret..
Senast redigerad av tojo den 29 april 2015, 12:14, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
GroundX
Inlägg: 789
Blev medlem: 28 januari 2008, 01:22
Bil: EG6
Namn: Anders Olsson
Ort: Bollnäs
Has thanked: 22 times
Been thanked: 14 times
Kontakt:

Den går för fett. Har du andra lambdor att testa byta mot?
Civic EG6 B18 VTi - 92
Jazz GP1 - 13
tojo
Inlägg: 66
Blev medlem: 3 mars 2014, 14:53
Bil: Honda CRX 1.6i-VT
Namn: Vittorio Sagittarius
Ort: Katrineholm

Nej, har ingen.. Men bränsleförbrukningen är ju helt normal så då kan det ju inte vara lambdan?

Efter första mätningen tog jag bilen och gick och körde en rejäl hårdkörning i 5min och vi mätte direkt och det blev samma höga värden..
Eisenhut
Inlägg: 1861
Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Ort: Malmö
Been thanked: 3 times

Lambdavärdet visar på att den trycker i alldeles för mycket soppa vilket även sabbar resten av värdena.

Testa tanka delvis etanol men detta kommer bara vara lösning på symptomen, inte problemet.
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
tojo
Inlägg: 66
Blev medlem: 3 mars 2014, 14:53
Bil: Honda CRX 1.6i-VT
Namn: Vittorio Sagittarius
Ort: Katrineholm

Men som sagt - bränsleförbrukningen är ju normal. Borde den inte dra mer soppa då?

Kan det vara att rören läcker luft någonstans? dvs att det är hål och att det kommer i för mycket luft?
Macbang
Inlägg: 337
Blev medlem: 25 april 2013, 19:38
Bil: CRX -91 VTEC
Namn: Niklas Johansson
Ort: Karlskrona

kollade du på på ECU boxen om den blinkar? , inte alltid det lyser på instrument panelen ifall något är fel ( Min motor lampa lyser aldrig fastän någon felkod finns på boxen )


själv tror jag på dåliga lambdasonder, då jag själv hade liknande avgasvärden som dig på bes förra året. och det var lambdasonderna som hade gått sönder och gav för mycket bränsle.
Senast redigerad av Macbang den 2 maj 2015, 13:52, redigerad totalt 1 gånger.
Har inte någon stor meka kunskap. Men försöker lära mig så mycket det går.
liamo
Inlägg: 608
Blev medlem: 9 juli 2012, 20:56
Bil: Golf TSI 2016
Namn: A Regestam
Ort: Alingsås

Det är en Crx Vtec som sagt, väldigt vanligt fel på dessa bilar (motorer) som många här på forumet haft inklusive mig själv. Jag hade problem varenda jäkla år med min. Olika värden varenda gång...Det kändes som att dagsformen avgjorde om den skulle gå igenom eller inte. I denna ordning hade jag börjat:

Mät lambdorna, står i WSM hur man mäter.

Har du extraktor grenrör? Isf byt tillbaka till orginal för besiktning. Det hjälpte mig en gång.

Varmkör 30-40 minuter innan besiktning. 10-15 minuter räcker definitivt inte.

Tanka etanol har jag bara extremt dåliga erfarenheter av för b16a1...lambdavärdet sticker då iväg åt skogen.

Sista grejen om inget funkar.
Rengör soppafilter, rengör spridare, rengör lambdorna med induktionsvärmare så allt sot försvinner.
A. Regestam
0703636373
tojo
Inlägg: 66
Blev medlem: 3 mars 2014, 14:53
Bil: Honda CRX 1.6i-VT
Namn: Vittorio Sagittarius
Ort: Katrineholm

Tack för alla råd. Börjar då med lambdan. Har ju ingen extra men tyckte jag såg i sälj sektionen någon som säljer till b16..
nej, allt är original där nere. dock tycker jag att katen verkar vara liten. till en 1.4 motors kanske?
en dum fråga - vad är WSM för något?
Macbang
Inlägg: 337
Blev medlem: 25 april 2013, 19:38
Bil: CRX -91 VTEC
Namn: Niklas Johansson
Ort: Karlskrona

tojo skrev:Tack för alla råd. Börjar då med lambdan. Har ju ingen extra men tyckte jag såg i sälj sektionen någon som säljer till b16..
nej, allt är original där nere. dock tycker jag att katen verkar vara liten. till en 1.4 motors kanske?
en dum fråga - vad är WSM för något?
WSM = Work Shop Manual= ritningar över hela bilen + elschema
Har inte någon stor meka kunskap. Men försöker lära mig så mycket det går.
Eisenhut
Inlägg: 1861
Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Ort: Malmö
Been thanked: 3 times

tojo skrev:Men som sagt - bränsleförbrukningen är ju normal. Borde den inte dra mer soppa då?

Kan det vara att rören läcker luft någonstans? dvs att det är hål och att det kommer i för mycket luft?
Inte så du märker det med det lambdavärdet. Förbrukningen i sig är marginell, men högst påtaglig för besiktningen.

Hade det varit hål någonstans hade du haft ett lambdavärde på andra hållet dvs att sensorn tror att bilen drar för lite soppa.
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Macbang
Inlägg: 337
Blev medlem: 25 april 2013, 19:38
Bil: CRX -91 VTEC
Namn: Niklas Johansson
Ort: Karlskrona

det jävligaste är att " Nya " Honda original " lambdasonder till b16a1 ej gå att få tag på nya längre, då dom utgått ur hondas egna sortiment ( Ha kollat detta med rozenholtz verkstad ) , samt dom va jävligt dyra nya= runt 1500 kr st.

Och begagnade lambdasonder är ett lotteri= Dom kan fungera i månader / år, eller fallera efter 1h körning.
Har inte någon stor meka kunskap. Men försöker lära mig så mycket det går.
tojo
Inlägg: 66
Blev medlem: 3 mars 2014, 14:53
Bil: Honda CRX 1.6i-VT
Namn: Vittorio Sagittarius
Ort: Katrineholm

Nu har jag kollat lite på priser till kat - alltså runt 3-5000kr kostar dom.. Det är ju inte klokt..lambdan får jag försöka skaffa begagnad..
liamo
Inlägg: 608
Blev medlem: 9 juli 2012, 20:56
Bil: Golf TSI 2016
Namn: A Regestam
Ort: Alingsås

Det är jag som har två stycken lambdor till salu för b16a1. Dom är rengjorda och funkade då dom plockades av min gamla motor. Det är både den vita och den gröna lambdan.

Men mät upp dina först!
A. Regestam
0703636373
Användarvisningsbild
Koffe89
HPC Medlem
Inlägg: 270
Blev medlem: 31 januari 2011, 02:29
Namn: Kristoffer Fredriksson
Ort: Hällabäck
Been thanked: 1 time

Jag har både den vita och gröna helt oanvända för 2500:-

Men som sagt kolla upp dina som du har nu. Så du inte slänger ut pengar i onödan.
Honda CRX Vtec - 90
Honda Civic Aerodeck -00
Honda Civic MB6 VTi -97
Volvo 740 GLT 16v -88
Användarvisningsbild
Brox
Inlägg: 1085
Blev medlem: 21 februari 2008, 19:34
Bil: Civic VT-Turbo
Namn: Krille Brozinic
Ort: Halmstad

Lambdasonder, Temp givare, Katalysator låter de mest som... gör en ordentligt service först om du inte har gjort det.. ny olja stift, filter och tänddelar brukar ge fina värden...
Honda Power :unkown
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
tojo
Inlägg: 66
Blev medlem: 3 mars 2014, 14:53
Bil: Honda CRX 1.6i-VT
Namn: Vittorio Sagittarius
Ort: Katrineholm

Har beställt nya tändstift. Lambdorna har min mekaniker inte tittat på ännu då han byter bussningar/styrled mm. Är det problem med att få loss dom annars? Såg att det är rätt så tight.

En annan grej - beställde ny tempgivare och fick hem den idag. Eftersom temp brukar alltid ha problem med att komma upp. ibland under körning trillar den nästan ner helt och hållet..

Hur som helst är lite misstänksam - Är detta till b16a1?

Bild
Macbang
Inlägg: 337
Blev medlem: 25 april 2013, 19:38
Bil: CRX -91 VTEC
Namn: Niklas Johansson
Ort: Karlskrona

tojo skrev:Har beställt nya tändstift. Lambdorna har min mekaniker inte tittat på ännu då han byter bussningar/styrled mm. Är det problem med att få loss dom annars? Såg att det är rätt så tight.

En annan grej - beställde ny tempgivare och fick hem den idag. Eftersom temp brukar alltid ha problem med att komma upp. ibland under körning trillar den nästan ner helt och hållet..

Hur som helst är lite misstänksam - Är detta till b16a1?

Bild
likna sensorn som sitter brevid oljefiltret på blocket, den andra tempgivaren sitter under vtec selenoiden med svart eller grön kontakt med 2 stift i

att den inte få temp, är nog mera att din termostat har hängt sig i öppet läge, och borde bytas
Har inte någon stor meka kunskap. Men försöker lära mig så mycket det går.
tojo
Inlägg: 66
Blev medlem: 3 mars 2014, 14:53
Bil: Honda CRX 1.6i-VT
Namn: Vittorio Sagittarius
Ort: Katrineholm

ja just det.. den under VTEC solenoiden borde då vara denna: http://www.skruvat.se/Temperaturswitch- ... 35480.aspx

ska kolla upp med termsotat oxå..

angående lambdorna - några tips på att ta skruva bort dom lättast? Ser ju väldigt tight ut.. och vilken nyckel ska jag använda?
Macbang
Inlägg: 337
Blev medlem: 25 april 2013, 19:38
Bil: CRX -91 VTEC
Namn: Niklas Johansson
Ort: Karlskrona

tojo skrev:ja just det.. den under VTEC solenoiden borde då vara denna: http://www.skruvat.se/Temperaturswitch- ... 35480.aspx

ska kolla upp med termsotat oxå..

angående lambdorna - några tips på att ta skruva bort dom lättast? Ser ju väldigt tight ut.. och vilken nyckel ska jag använda?
fel kontakt, den du länkar är till kylarfläktens kontakter. Den tempgivare som sitter under vtec selenoiden ska vara platta samnt har ett plstskydd runt sig ( kolla kontakten på bilen under vtec selenoiden med svart eller grön plast runt sig, med 2 platt stift i )

lägg sen en köpes annons i köpes delen i detta forum, så får du säkert rätt del av någon som har det på lager, för ny kostar dom 500 kr från honda

tror ändå inte det är tempsensorn som gör din avgasvärden, då dom håller i evigheter om du nu inte har fått felkod på den vill säga, fixa lambda först, sen termostat så du får upp tempen sen katalysator, och till sist tempsensor ( byt bara tempsensor om dina avgasvärden inte har fixat sig efter (1) termostaten utbytt (2) lambdasonder är fixade samt (3) köpt ny katalysator= om din kat är kass vill säga, har du kört länge med för fet blandning är din kat uppbränd och måste bytas )


för att lossa lambdasonderna från grenröret skaffa du följande verktyg ( sonderna kan sitta som fan, samt för att lossa dom, snurra du nyckeln/ skiftnyckeln mot motorn för att (((( lossa )))) dom

köp denna nyckel på biltema ( passa garanterat, då jag själv har en )
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000016977/
Senast redigerad av Macbang den 14 maj 2015, 11:34, redigerad totalt 2 gång.
Har inte någon stor meka kunskap. Men försöker lära mig så mycket det går.
Användarvisningsbild
oskar
Styrelsen Gold
Inlägg: 2762
Blev medlem: 28 april 2004, 01:22
Bil: Crx 1.6i-VT på Steroider
Namn: Oskar Johansson
Ort: Romelanda (Kungälv)
Has thanked: 84 times
Been thanked: 40 times

Det är ingen som har moddat bilen, den är helt orginal?

Orkar inte läsa alla inlägg men det finns 3 tempgivare och du har lagt upp bild på den som är till tempmätaren.

Tempsensorn till boxen sitter oxå där på toppen men är en rund kontakt.

Är den paj borde du ha motorlampa.
Oskar Johansson
Banträffsansvarig Hondaklubben
*0733-124451*

Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
Hondaklubben Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
tojo
Inlägg: 66
Blev medlem: 3 mars 2014, 14:53
Bil: Honda CRX 1.6i-VT
Namn: Vittorio Sagittarius
Ort: Katrineholm

@Macbang - tack för detaljerat svar.. Ska kolla upp.. :)

@oskar - nej så mycket som jag vet är bilen inte moddad..
tempgivare köpte jag enbart därför för att jag läste i en liknande tråd att det kan vara den som spökar..
Men denna som jag har skaffat - vart ska den vara någonstans?
ingen motorlampa tänds annars..
Användarvisningsbild
Xchai
Inlägg: 1633
Blev medlem: 25 juli 2004, 10:02
Bil: Crx vt 32psi
Namn: Wanchai Kampha Gustafsson
Ort: Borlänge/Vallentuna/Västerås

Den givaren du har på bild nu..jag är ganska säker på att det är den som sitter på toppen.
det är en liten vit kontakt ca 6mm bredd och ca 10-15mm lång.

Den är snett ner åt vänster om man står och titta på vtec ventilen.bruka3 kunna ta en näpptång eller liknade dra ut den .

Dra inte i kabeln bara ,den går av ganska lätt.

Edit :kolla så stigningen på gängan stämmer med den nya givaren innan du byter ut.
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF

Tunnis aka Glad
Simon,mm
tojo
Inlägg: 66
Blev medlem: 3 mars 2014, 14:53
Bil: Honda CRX 1.6i-VT
Namn: Vittorio Sagittarius
Ort: Katrineholm

Har bytt tändstift. så här såg dom gamla ut:

Bild

kämpade lite med att ta bort lambdorna..speciellt den andra.. men så här ser dom ut:

Bild

ska rengöra dom dvs bränna dom med en blåslampa då jag läst att det kan vara bra att göra..
Macbang
Inlägg: 337
Blev medlem: 25 april 2013, 19:38
Bil: CRX -91 VTEC
Namn: Niklas Johansson
Ort: Karlskrona

Vad är det för tändstift du kör med == NGK hoppas jag, Bilen kan gå skit om andra stift tillverkade än NGK sitter i.

jämför även stiften med denna bilden

http://www.ek9.org/index.php?attachment ... jpg.18643/
Har inte någon stor meka kunskap. Men försöker lära mig så mycket det går.
tojo
Inlägg: 66
Blev medlem: 3 mars 2014, 14:53
Bil: Honda CRX 1.6i-VT
Namn: Vittorio Sagittarius
Ort: Katrineholm

Klart jag har köpt NGK :)
NGK BCPR6E satt i dvs dom fanns med när jag köpte bilen förra året.. jag köpte BKR6E-N-11 och det står att dom är för b16a1. Vet dock inte skillnaden.
Färgen är OK enligt en annan tabell som jag kollade på..
Macbang
Inlägg: 337
Blev medlem: 25 april 2013, 19:38
Bil: CRX -91 VTEC
Namn: Niklas Johansson
Ort: Karlskrona

tojo skrev:Klart jag har köpt NGK :)
NGK BCPR6E satt i dvs dom fanns med när jag köpte bilen förra året.. jag köpte BKR6E-N-11 och det står att dom är för b16a1. Vet dock inte skillnaden.
Färgen är OK enligt en annan tabell som jag kollade på..
Kanon

Du verka dock ha en del olja på stiften, läcker det in i tändstiftshålen samt dra motorn någon olja under normal drift?
Har inte någon stor meka kunskap. Men försöker lära mig så mycket det går.
tojo
Inlägg: 66
Blev medlem: 3 mars 2014, 14:53
Bil: Honda CRX 1.6i-VT
Namn: Vittorio Sagittarius
Ort: Katrineholm

Macbang skrev: Kanon

Du verka dock ha en del olja på stiften, läcker det in i tändstiftshålen samt dra motorn någon olja under normal drift?
Hmm, tittade lite i hålen men såg ingen olja. Däremot har dom gamla stiften suttit i minst 2000mil så kanske samlat på sig lite olja under tiden?

Har kört typ 200-300mil nästan helt utan VTEC och den har dragit typ 1-2dc olja under den tiden vilket inte är något alls.. Däremot när jag gasar på som faan brukar det bli 2-3dc/100mil.. Vilket är helt normalt för en b16 :)

Det ryker ingen rök heller ur avgasröret.. mätte kompressionen oxå när jag just köpte bilen och den var bra.. :)
Macbang
Inlägg: 337
Blev medlem: 25 april 2013, 19:38
Bil: CRX -91 VTEC
Namn: Niklas Johansson
Ort: Karlskrona

tojo skrev:
Macbang skrev: Kanon

Du verka dock ha en del olja på stiften, läcker det in i tändstiftshålen samt dra motorn någon olja under normal drift?
Hmm, tittade lite i hålen men såg ingen olja. Däremot har dom gamla stiften suttit i minst 2000mil så kanske samlat på sig lite olja under tiden?

Har kört typ 200-300mil nästan helt utan VTEC och den har dragit typ 1-2dc olja under den tiden vilket inte är något alls.. Däremot när jag gasar på som faan brukar det bli 2-3dc/100mil.. Vilket är helt normalt för en b16 :)

Det ryker ingen rök heller ur avgasröret.. mätte kompressionen oxå när jag just köpte bilen och den var bra.. :)

om du inte fått några felkoder ( tror inte du har nämt att du har kollat felkoder ) så är det lambdasonderna som är kassa och gör att den går för fett
Har inte någon stor meka kunskap. Men försöker lära mig så mycket det går.
tojo
Inlägg: 66
Blev medlem: 3 mars 2014, 14:53
Bil: Honda CRX 1.6i-VT
Namn: Vittorio Sagittarius
Ort: Katrineholm

Har inte kollat felkoder då varningslampan inte lyser (förutom vid start).
Har rengjort lambdorna nu och ska montera dom. På måndag ska jag åka till opus bilprovning - fick ett erbjudande via posten - 50kr för kontrollbesiktning. Så ifall det blir fel avgasvärden får jag gå vidare.. skaffa nya lambdor, mm mm..
ska även varmköra bilen denna gång.. förra gången hade den bara varit igång 10min..
Macbang
Inlägg: 337
Blev medlem: 25 april 2013, 19:38
Bil: CRX -91 VTEC
Namn: Niklas Johansson
Ort: Karlskrona

tojo skrev:Har inte kollat felkoder då varningslampan inte lyser (förutom vid start).
Har rengjort lambdorna nu och ska montera dom. På måndag ska jag åka till opus bilprovning - fick ett erbjudande via posten - 50kr för kontrollbesiktning. Så ifall det blir fel avgasvärden får jag gå vidare.. skaffa nya lambdor, mm mm..
ska även varmköra bilen denna gång.. förra gången hade den bara varit igång 10min..
Varmköra har jag också fått veta är jävligt viktigt vid bes med b16a1, Köra minst 30-40 minuter med 4000-5000 rpm + nya lambdasonder + en hel del vtecande i 3 mil fungerade för mig. samt avgasbandage lindad katalysator för extra värmehållning fick min bil genom bes föra året med bra avgas värden. dock gick mina oem lambdasonder sönder under hösten igen :(

över till felkoder

det behöver inte alltid lysa på instrument panelen ( lös inte på instrument panelen för mig vid dålig lambda felkod ) ifall det finns felkoder, kolla direkt på ecu istället,

har du nu tagit väck lambdorna måste du reseta ecun, för mig blir det felkod på lambda direkt om jag bara montera tillbaka lambda och inte reseta ecun =dra ur HAZARD säkringen i säkringsboxen i som sitter i motorrummet 10 sek, sen tryck tillbaka. Men när du väl har resetat ecun syns inga felkoder ( om du nu har några felkoder alls vill säga ) , förens bilen har kört en sväng på 10-15 minuter.
Har inte någon stor meka kunskap. Men försöker lära mig så mycket det går.
Skriv svar