Nya Hr-v - ej AWD??!!! Hur tänkte ni nu, Honda?

ENBART för motorrelaterade topics
Focusrite
Inlägg: 55
Blev medlem: 27 januari 2015, 17:43
Bil: Honda cr-v
Namn: Jonathan Jarl
Ort: Örebro

Jag blev oväntat nyfiken på nya Hr-v, utifall vi måste ha två fyrhjulsdrivna bilar i framtiden. Såg några terrängvideos och den klarade proven galant. Men om jag inte fattat fel, kommer den bara finnas som framhjulsdriven?
Alltså bara en lite klumpigare småbil - vad är meningen? Vi i norden borde väl vara urtypen för just AWD?

Någon klokare än jag får gärna förklara. Hoppas jag sett fel, men jag hittar inget om AWD på Honda.se
Användarvisningsbild
Regge
Inlägg: 1030
Blev medlem: 13 juni 2004, 17:00
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell
Ort: Staffanstorp

Vet ej om den kommer med 4WD, men mina svärföräldrar beställde precis en.

Mina åsikter om bilen?

-Praktisk, bagaget etc är grymt bra!
-Design, framförallt invändigt. Känns nytt och modernt.
-Priset, fruktansvärt rätt prissatt

Sedan är det som du säger en mindre bil, men fantastisk mycket storbilskänsla.
Att biltillverkare sen inte bygger bilar enbart för oss i Norden, är ju inget nytt precis :)
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20


KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Användarvisningsbild
Mordiiax
Inlägg: 4014
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Regge, HR-V finns med större motor och 4wd men tyvärr ej för oss.
Vet inte varför Honda är lite kinkiga. Jag spanar lite mot Subaru och ser Subaru XV som är en ganska rak motsvarighet mot HR-V men med fyrhjulsdrift. Morsan har nyligen köpt sin andra XV och är sjukt nöjd. Tar sig fram till sitt jobb på ett berg året om utan problem när många andra flera dagar per år kan få parkera sina bilar nedanför backen.
Subaru har även nu en sportkombi på 170 häst. Honda ger oss kombis med sportig look men med effektbrist. Lite frustrerade är det...
Men ang. HR-V så är det lilla jag hunnit klämma och känna på den en sjukt najsig bil, så för dom som kan leva utan framkomlighet i jävligare omständigheter så är det ett kap :)
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Eisenhut
Inlägg: 1861
Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Ort: Malmö
Been thanked: 3 times

Focusrite skrev:Jag blev oväntat nyfiken på nya Hr-v, utifall vi måste ha två fyrhjulsdrivna bilar i framtiden. Såg några terrängvideos och den klarade proven galant. Men om jag inte fattat fel, kommer den bara finnas som framhjulsdriven?
Alltså bara en lite klumpigare småbil - vad är meningen? Vi i norden borde väl vara urtypen för just AWD?

Någon klokare än jag får gärna förklara. Hoppas jag sett fel, men jag hittar inget om AWD på Honda.se
80% av alla bilar som säljs i det segmentet i Sverige är FWD. Därför blir det bara FWD för HR-V. Sannolikheten är nog större att man lägger tid på att skaka fram en diesel automat då efterfrågan på det är större än 4WD.
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Så man skiter i de andra 20%? Varför gå miste om de kunderna när Honda redan har utvecklat en 4WD version.

Känns många gånger som att Honda skiter i den svenska marknaden för att de inte orkar anstränga sig. Det är väl därför Honda är så små här antar jag.

20% är 20%. Hade det varit VW du pratade om hade 20% varit ganska många bilar.... Å andra sidan räknas väl RWD in i de här andra 20% också. Där har Honda ingenting.

Anledningen till att det säljs 80% FWD är väl för att utbudet är 80%+ FWD. Eller har jag fel? De enda som kör något annat är väl BMW och Merca. Och de säljer rätt bra ändå.

Suck...
Jag hade gärna köpt en 4WD eller RWD Honda om möjligheten fanns iaf. Inte för att jag behöver, utan för att jag vill.
Användarvisningsbild
Mordiiax
Inlägg: 4014
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Nu är ju Norrland inte värt ett skit i de flestas ögon, men exakt såhär gick ett telefonsamtal jag fick häromdagen:
Han: -"Johan! Frugan vill byta bort Accorden mot en HR-V, vad tror du om det?"
Jag: -"Skitbra bil! Do it :)"
Han: -"Men vi var också och provade nya Subaru Levorg. Då får man ju mer effekt och fyrhjulsdrift."
Jag: -"Ja... Men bapelsin gubbjävel".

Sista meningen är inte helt korrekt ur sammanhanget dock. Men det är lite intressant att fyrhjulsdrift är så iskallt när det gäller Honda men stekhett när det gäller de flesta andra märken, i alla fall där jag bor.
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Focusrite
Inlägg: 55
Blev medlem: 27 januari 2015, 17:43
Bil: Honda cr-v
Namn: Jonathan Jarl
Ort: Örebro

pasen skrev:Så man skiter i de andra 20%? Varför gå miste om de kunderna när Honda redan har utvecklat en 4WD version.

Känns många gånger som att Honda skiter i den svenska marknaden för att de inte orkar anstränga sig. Det är väl därför Honda är så små här antar jag.

20% är 20%. Hade det varit VW du pratade om hade 20% varit ganska många bilar.... Å andra sidan räknas väl RWD in i de här andra 20% också. Där har Honda ingenting.

Anledningen till att det säljs 80% FWD är väl för att utbudet är 80%+ FWD. Eller har jag fel? De enda som kör något annat är väl BMW och Merca. Och de säljer rätt bra ändå.

Suck...
Jag hade gärna köpt en 4WD eller RWD Honda om möjligheten fanns iaf. Inte för att jag behöver, utan för att jag vill.
Exakt! Det enda de behöver göra är att importera bilarna hit - hur svårt kan det vara?
A.Rothberg
Inlägg: 6
Blev medlem: 16 oktober 2015, 21:28
Bil: Volvo s80 v8
Namn: Alexander Rothberg
Ort: Åland

Jag är ingen expert men om inte vinsten överstiger kostnaden för att typa bilen, miljöcertifiera osv i mål-landet så kommer de inte göra det. Jag skulle skylla på import och miljöbyråkrati för sådana här saker.
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

De får väl satsa lite!...
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Finns ingen ekonomi i att lansera en awd i det segmentet, köparna är enormt priskänsliga.
Vi(honda) gör inget i okunskap eller förhastat, allt baseras på data och undersökning.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
gnagis
Inlägg: 947
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:29
Bil: Civic X
Namn: Daniel Svensson
Ort: Karlstad
Been thanked: 6 times
Kontakt:

vad jag förstått så är HR-V en CR-V för staden?
är det inte lite så den marknadsförs?
en cr-v för dom som inte behöver ut i terrängen o köra?

saxat från hondas hemsida:

"CR-V

Äventyrare välkomnas.

Betraktad som HR-V:s äldre och robustare kusin, är CR-V mer för terrängkörning än stadskörning.

CR-V:s styrka är valmöjlighet. Den har förfinats år efter år för körning på tufft underlag."
http://www.honda.se/cars/new/hrv-2015/h ... rview.html
Senast redigerad av gnagis den 18 oktober 2015, 13:35, redigerad totalt 1 gånger.
[b]Daniel "gnagis" Svensson[/b]
[i]Member since:[/i][b]2002[/b]
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Vad du än säger Scotte så är det tråkigt. Jag hade köpt en awd hr-v...

Hur mycket dyrare hade FWD-bilen blivit om ni tog in en AWD-bil i sortimentet?

CR-V är för dyr för mig. Men jag vill fortfarande ha awd.
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Massor, men framförallt ingen marknad
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Nej, kanske inte för Honda... Är väl andra märken som fyller den marknaden. Typ Subaru...
Användarvisningsbild
nenilsson
Inlägg: 753
Blev medlem: 21 juli 2005, 14:55
Bil: Civic VT
Namn: Emil Nilsson
Ort: Södermalm

Litet tips ifall man kollar på HRVn och måste ha 4wd är nya Suzuki Vitaran, något billigare, finns som sug, diesel och en ny 1.4 turbosnurra.
Emil Nilsson
Sthlm
Civic VT
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Fast vitara har i och för sig endast awd som enda fördel.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Mordiiax
Inlägg: 4014
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Kan det vara så att en HR-V med större motor och fyrhjulsdrift skulle bli en konkurrent till CR-V?
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Hur menar du större motor? Den finns med samma 1.6 d som i crv och 1.5:an är rätt stor ändå för att sitta i en jazzstorlek av bil.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Mordiiax
Inlägg: 4014
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Såg denna med 1.8 i rubriken.
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

USA får 1.8 istället för 1.5.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
nenilsson
Inlägg: 753
Blev medlem: 21 juli 2005, 14:55
Bil: Civic VT
Namn: Emil Nilsson
Ort: Södermalm

M Scotte skrev:Fast vitara har i och för sig endast awd som enda fördel.
Haha, är det enda fördelen?
Jämför bilarna, finns en hel del mer som talar för Vitaran.
Emil Nilsson
Sthlm
Civic VT
liamo
Inlägg: 608
Blev medlem: 9 juli 2012, 20:56
Bil: Golf TSI 2016
Namn: A Regestam
Ort: Alingsås

Just utbudet av "små-suvs" med AWD eller 4WD är bedrövligt i Europa. Det måste finnas en bra marknad för detta, speciellt i sverige. Fler o fler vill ha en enklare tillvaro, en bil med 4 drivande hjul blir en del i detta, slippa bry sig om skottning, köra fast, bättre dragbil o.s.v.

Så resonerar mina föräldrar bland annat! liten bil, praktisk, awd/4wd, bra dragegenskaper etc.
A. Regestam
0703636373
Användarvisningsbild
nenilsson
Inlägg: 753
Blev medlem: 21 juli 2005, 14:55
Bil: Civic VT
Namn: Emil Nilsson
Ort: Södermalm

Tyvärr säljs inte de alternativ som finns varken i Sverige eller resten av Europa. Man måste därför vara bra kaxig som tillverkare för att nischa in sig på den marknaden.
Emil Nilsson
Sthlm
Civic VT
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Awd i detta segment är ren nischning eller direkt förknippat med varumärket. Trycket från kunder att kunna välja awd på HRv är i princip obefintligt i dagsläget.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Swift finns också som AWD.
Användarvisningsbild
nenilsson
Inlägg: 753
Blev medlem: 21 juli 2005, 14:55
Bil: Civic VT
Namn: Emil Nilsson
Ort: Södermalm

Fast Swiften är snäppet mindre, framförallt bagage är mycket mindre än HRVns
Emil Nilsson
Sthlm
Civic VT
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Ja, jag menar bara att det finns små AWD-bilar. Man måste inte köpa en Landrover för att få 4WD.

Hur vet man att trycket från kunder som vill ha AWD-bilar är obefintligt? Hör kunderna av sig? Är det nån statistik? Om jag som kund ville ha 4-wd och inser att det inte finns, då lär jag inte höra av mig och säga det. Istället går man till nån annan och köper en annan bil som uppfyller ens behov. Sen vad det blir är en annan femma, men har man riktat in sig på prisklassen HR-V så lär det bli något annat än en Honda. Typ Vitara kanske, billigaste AWD-varianten går på 189k, och den dyraste "High Executive" 4x4 går på 250k, precis som en HR-V FWD Executive.

Den såg faktiskt rätt nice ut.
Jag tycker det är synd bara. Honda borde satsa lite mer istället för att spela på det säkra kortet varje gång, det är inte så man växer som bolag. Ibland måste man ta lite risker. Men jag är glad att de vågade satsa på Type-R.

Och de har väl kanske ändå satsat lite i och med införandet av HR-V i sortimentet igen, men man har också tagit bort Accorden...
Användarvisningsbild
nenilsson
Inlägg: 753
Blev medlem: 21 juli 2005, 14:55
Bil: Civic VT
Namn: Emil Nilsson
Ort: Södermalm

Precis som Scotte tidigare skrev så går man på statistik för alla bilmärken i segmentet. Faktum kvarstår att även om man bryter ner statistiken till små suvar så säljs bara knappt 20% med 4wd.
Emil Nilsson
Sthlm
Civic VT
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

pasen skrev:Ja, jag menar bara att det finns små AWD-bilar. Man måste inte köpa en Landrover för att få 4WD.

Hur vet man att trycket från kunder som vill ha AWD-bilar är obefintligt? Hör kunderna av sig? Är det nån statistik? Om jag som kund ville ha 4-wd och inser att det inte finns, då lär jag inte höra av mig och säga det. Istället går man till nån annan och köper en annan bil som uppfyller ens behov. Sen vad det blir är en annan femma, men har man riktat in sig på prisklassen HR-V så lär det bli något annat än en Honda. Typ Vitara kanske, billigaste AWD-varianten går på 189k, och den dyraste "High Executive" 4x4 går på 250k, precis som en HR-V FWD Executive.

Den såg faktiskt rätt nice ut.
Jag tycker det är synd bara. Honda borde satsa lite mer istället för att spela på det säkra kortet varje gång, det är inte så man växer som bolag. Ibland måste man ta lite risker. Men jag är glad att de vågade satsa på Type-R.

Och de har väl kanske ändå satsat lite i och med införandet av HR-V i sortimentet igen, men man har också tagit bort Accorden...
Vi har verktyg för att mäta direkt och indirekt data. I ovan fall indirekt. Oavsett så är HR-V en fullkomlig försäljningssuccé, tyvärr gör det att leveranstiderna drar ut något mot vad man är van vid.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Regge
Inlägg: 1030
Blev medlem: 13 juni 2004, 17:00
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell
Ort: Staffanstorp

pasen skrev:Swift finns också som AWD.
Jepp och den är AS trött att köra :)

Men det är en väldigt unik bil i segmentet. Problemet var, den var för dyr = ingen köpte den.
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20


KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Skriv svar